Værkstedsskade, hypotetisk spørgsmål
Fra : thomas jürgensen

Dato : 17-06-07 20:35

Foranlediget af en avis artikel lørdag om en mekaniker som totalskadede en
kundebil under en prøvetur har jeg flg spørgsmål.

Skal kundens forsikring betale skaden. ?
Hæfter kunden for selvrisikoen ?
Skal kunden betale for den rep mekanikeren udførte inden han totalskadede
bilen ??
Hæfter kunden selv for evt værditab, ved f.eks genopbygning af
bil/totalskade erstatning som er mindre end kundens faktiske omkostninger på
bilen ??

Det skal med at iflg artiklen var mekanikeren uden skyld i ulykken da den
anden part ikke overholdt vigepligt.

Hvorfor spørger jeg ?? jo ser i, min bil blev indleveret på det værksted i
tirsdags, jeg skulle have hentet bilen igen fredag men hørte aldrig fra dem
og da lånebilen er en helt ny stor 4x4 så brokker man sig ikke... indtil
jeg læste avisen lørdag ...

Derfor de hypotetiske spørgsmål, da jeg jo ikke ved om vi rent faktisk
snakker om min bil..

thomas

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-06-07 20:44

"thomas jürgensen" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
indtil
> jeg læste avisen lørdag ...
>
> Derfor de hypotetiske spørgsmål, da jeg jo ikke ved om vi rent faktisk

*Hvis* der er tale om din bil og du ikke blev orienteret inden historien
bragtes i avisen er der nogen der burde have røde ører...

--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Leonard

Dato : 17-06-07 20:46

On Sun, 17 Jun 2007 21:34:55 +0200, thomas jürgensen wrote:

> Skal kundens forsikring betale skaden. ?

Ja

> Hæfter kunden for selvrisikoen ?

Ja

> Skal kunden betale for den rep mekanikeren udførte inden han totalskadede
> bilen ??

Ja

> Hæfter kunden selv for evt værditab, ved f.eks genopbygning af
> bil/totalskade erstatning som er mindre end kundens faktiske omkostninger på
> bilen ??

Ja

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-06-07 22:52

Leonard <piper28a@gmail.invalid> wrote in

> Ja

Du må have en dårlig forsikring, i min forsikringspolice står der:
Der opkræves ikke selvrisiko af forsikringstageren, hvis:
Skaden er forvoldt, mens køretøjet var overladt til værksted,
servicestation o. lign., eller overdraget til en ny ejer, jf. punkt 1.1.2
og 1.1.3. Selvrisikoen opkræves hos værksted, servicestation eller ny ejer
hvis denne er ansvarlig for uheldet.

Mao, jeg skal ikke betale for selvrisikoen hvis en min bil skades mens
mekanikeren har den - uanset hvis fejl det er.

Overtag mit job: http://skybrud.dk/page203.aspx

Fra : Lars Holst

Dato : 17-06-07 20:53

"thomas jürgensen" <thomas@4701.dk> said in

> [...]
> man sig ikke... indtil jeg læste avisen lørdag ...
>
> Derfor de hypotetiske spørgsmål, da jeg jo ikke ved om vi rent faktisk

Nej.

Man må formode at værkstedet har en relevant erhversforsikring.

Har de ikke det er det spørgsmålet om de overhovedet må drive det
værksted.

I det øjeblik du afleverer nøglerne til dem er din bil i værkstedets
varetægt.

Kører du selv din bil ind på deres værksted og laver en skade som det
første er det stadig din forsikring der dækker men er det mekanikeren der
kører din bil ind og laver en skade som det første har værkstedets
forsikring overtaget.

--
Lars Holst

Fra : Leonard

Dato : 17-06-07 20:56

On 17 Jun 2007 19:52:34 GMT, Lars Holst wrote:

> [...]
> første er det stadig din forsikring der dækker men er det mekanikeren der
> kører din bil ind og laver en skade som det første har værkstedets

Og det kan du selvfølgelig dokumentere.

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 17-06-07 21:43

Det er korrekt at værkstedet i princippet overtager risikoen for køretøjet
det øjeblik nøglerne afleveres, men det er en typisk aftale med de fleste
forsikringsselskaber at værkstedet er sikret på policen, således at en
eventuel skade er dækket af kundens egen forsikring, uden at kunden skal
betale selvrisiko eller får bonustab.

Omkring værditab vil det afhængig af ansvar kunne rettes mod enten den
direkte skadevolder ved uheldet eller forhandlerværkstedsforsikringen, hvis
en sådan altså er tegnet.

Det er slet ikke alle værksteder der har dækningen, men dog de fleste
almindelige hæderlige. Pas på baggårdsværksteder, eller nogen hvor skiltet
er hjemmemalet.

Mvh.
Nicolai

Fra : Tom

Dato : 17-06-07 22:21

"Nicolai Mølgaard-Andersen" <spoilerkit@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er slet ikke alle værksteder der har dækningen, men dog de fleste
> almindelige hæderlige. Pas på baggårdsværksteder, eller nogen hvor skiltet

Jeg synes det er værre med mekanikere som lader nøglen sidde i bilen, så når
man kommer for at hente bilen får man bare beskedes "du kan bare tage den,
nøglen sidder i".......der kan da umuligt være nogen forsikringsselskaber
der dækker et tyveri foregået på den måde

--
Tom

Fra : Lyrik

Dato : 27-06-07 12:34

Den 17.06.2007 kl. 23:20 skrev Tom <christensen@bigfoot.com>:

> [...]
> nøglen sidder i".......der kan da umuligt være nogen forsikringsselskaber
> der dækker et tyveri foregået på den måde

++++++++++++
En søgning på answers.com giver følgende resultat:

"Preferences

We couldn't find "bil stjålet fra mekanikers værksted"!

It's not in our massive collection of Answers - and we couldn't find it on
the web either!"

Derfor sålænge der ikke er noget bare -enkeltstående tilfælde, sålænge
behøver ingen at bekymre sig.

Hilsen
jens

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : Jesper Juul

Dato : 18-06-07 08:04

Lars Holst skrev:
> [...]
>
> Man må formode at værkstedet har en relevant erhversforsikring.
>
> Har de ikke det er det spørgsmålet om de overhovedet må drive det

Hvorfor skulle de ikke det?

> [...]
> første er det stadig din forsikring der dækker men er det mekanikeren der
> kører din bil ind og laver en skade som det første har værkstedets

Det ville jeg gerne se noget dokumentation på.

Jesper