Le Mans i år
Fra : Ukendt

Dato : 17-06-07 16:27

Krydspostet fra dk.sport.motorsport

Hej,

Håber alle har haft et ok Le Mans.

Tillykke til Elgaard og Magnussen, samt et stort tillykke til Allan Simonsen
og Hr. Hjulspind.

Et ok løb men med meget lidt RACE efter min mening.

Total Audi dominans efter første minut, og hvis de kunne have holdt alle tre
biler på banen, var de sikkert blevet nr. 1, 2 og 3.
Savner sku lidt konkurrence i blandt LMP1 bilerne, der er ikke megen action,
bortset fra lidt afkørsler og lange pitstop.
Tager hatten af for Peugeot's holdbarhed
Håber på at BMW - Mercedes eller lign. dukker op næste år.

Det er mere spændende blandt GT1 og GT2 bilerne. Der er da action og
konkurrence. Bortset fra Corvettes chef´s kedelige mantra om at der skal
køres pænt, som sikkert skyldes en vished om Astons holdbarhed i år, så
skulle man da hen i "11" time før løbet var afgjort til Aston's fordel. Flot
at Aston kørte så stabilt.

I GT2 klassen var det en overraskende Allan Simonsen der klarede det enormt
flot. Håber godt nok vi får set noget mere til den gut!
Hold da op ham Hr. hjulspin er da en sympatisk mand! hatten af for ham.

--
/HB

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-06-07 16:50

> [...]
> bortset fra lidt afkørsler og lange pitstop.
> Tager hatten af for Peugeot's holdbarhed
> Håber på at BMW - Mercedes eller lign. dukker op næste år.

Jeg tvivler på mange gider deltage i LMP1 med nuværende regelset, hvor man
skal køre diesel for at vinde.
Der er ikke mange motorsportafdelinger, der arbejder med dieselbiler og
motorsport og at starte fra bunden bare for at kunne køre Le Mans det vil
nok være for dyrt set i forhold til hvad man får retur.

Audi dominans skriver du, jeg synes faktisk Audi viste en del svaghedstegn i
år. Peugeot var derimod overraskende gode, ny bil og alligevel fuldføre og
komme nr. 2.
Pescorola var da også ok, i en benziner uden teoretisk chance og alligevel
nr. 3, så kan mastodonterne tygge på den.

Mvh Niels

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-07 17:05

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> motorsport og at starte fra bunden bare for at kunne køre Le Mans det vil
> nok være for dyrt set i forhold til hvad man får retur.

BMW og Mercedes er i forvejen stærke på personvogne dieseller. Det ville
bare være fint hvis de kom med og gav lidt konkurrence til Audi osv.

Men du har ganske givet ret, det er nok ikke noget de vil satse på....
desværre!

> Audi dominans skriver du, jeg synes faktisk Audi viste en del svaghedstegn
> i år. Peugeot var derimod overraskende gode, ny bil og alligevel fuldføre
> og komme nr. 2.

Ja, hatten af for Peugeot - som jeg også skriver.

> Pescorola var da også ok, i en benziner uden teoretisk chance og alligevel
> nr. 3, så kan mastodonterne tygge på den.

jo jo - men det er jo nærmest trivielt, at de er de eneste å benzin der kan
"true" mastodonterne.
Mr. Pescorola venter bare på at alle 3 Audier og Pegøjsere bryder sammen så
vinder han da. Men han er jo også en lokal helt - og det er fint nok.

--
/HB

Fra : Otto J

Dato : 17-06-07 20:45

> jo jo - men det er jo nærmest trivielt, at de er de eneste å benzin der
> kan "true" mastodonterne.

Det beviser vel netop at det ikke er reglementets skyld at benzinerne ikke
kan klare sig. Hvis de store lagde lige så meget energi i en benzin-drevet
racer som i diesel'erne, så burde de være et skridt foran Pescarolo, og
dermed på højde med diesel-modellerne. Jeg er overbevist om at Audi
udelukkende har valgt Diesel pga. markedsføringen, hvis de ville kunne de
vinde i en benzin igen. De gør som det passer dem, bortset fra at de i år
langt om længe fik lidt af de uheld som de stort set har sneget sig udenom i
mange år, og dermed "kun" fik en enkelt bil på podiet.

Overfortolker jeg, hvis jeg siger at jeg ud fra interviewet med Magnussen
gætter på at Chevrolet stiller med en LMP-1 om et par år? Han talte om at de
var ude på noget "helt andet" end bare at skrue lidt i C6'eren, og at de
arbejder på "noget stort". Hvis de mener at de ikke kan hive mere ud af
Corvetterne, og vurderer at en Aston der ikke går i stykker ikke kan slås,
så kunne de vel godt finde på at vedtage at de har fået dét ud af GT1 som de
kan, og gå efter en klassements-sejr? Måske samtidig satse lidt på at Audi
på et tidspunkt beslutter sig for at de har bevist dét de kan (tæve alle i
benzinere, tæve benzinerne med en diesel, tæve de andre diesel'er - det
bliver vel lidt trivielt i længden...), og trækker sig?

Mvh. Otto

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-06-07 20:59

"Otto J" <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> bliver vel lidt trivielt i længden...), og trækker sig?

Hvad skal Audi så give sig til - F1 ? med en dieselhakker

--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Otto J

Dato : 17-06-07 21:09

> Hvad skal Audi så give sig til - F1 ? med en dieselhakker

Hehe, nok ikke en dieselhakker, men Audi i F1 er vel egentlig ikke vildt
usandsynligt, er det? Man burde måske nok kalde det Lamborghini i praksis,
men det har aldrig været opfattet som en god investering at blive ved med at
spytte penge i en klasse som man konsekvent vinder suverænt. Når man har
vundet alt man kan vinde, er der simpelthen ikke reklamekroner nok i at gøre
det igen. Pressen vil have historier, og der er nu engang mere historie i at
overgå andre, end at overgå sig selv.

Et alternativ er at de træder i baggrunden i en periode, og nøjes med at
levere til privat-teams. Min Le Mans historie er lidt rusten, men var det
ikke netop dét de gjorde da Bentley vandt, for så at komme tilbage med
Diesel'en? Jeg gætter på at der er et år mere i oliebrænderen, og hvis de
vinder næste år også kan de trække sig med visheden om at de kan slå alle
hvis de "gider".

Mvh. Otto

Fra : Otto J

Dato : 17-06-07 21:15

>Min Le Mans historie er lidt rusten, men var det ikke netop dét de gjorde
>da Bentley vandt, for så at komme tilbage med Diesel'en?

Jeg slog den lige op: Tre sejre i træk ud af tre mulige med R8, hvorefter
man overlod den til privat-teams i tre år (dog med Bentley som fabriksteam,
men reelt en R8 i forklædning). Sidste år kom man så tilbage med R10'eren,
og har nu 2/2 med dén. En sejr næste år, og så lavt blus med privat-teams de
næste tre år, hvor man så kan vurdere om man skal træde ind igen med et
fabriks-team i 2012. Det er vel ikke en helt urealistisk udvikling?

Mvh. Otto

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-06-07 15:53

> [...]
> langt om længe fik lidt af de uheld som de stort set har sneget sig udenom
> i mange år, og dermed "kun" fik en enkelt bil på podiet.

Pescorolo kan slet ikke ture dieselerne og det kan ingen anden benzinbil vil
jeg gætte på.
Man kan køre 4 liters turbobenzinbil med lavt turbotryk, 5.5 liters
turbodiesel med højt turbotryk eller 6 liters benzin sugemotor. Uden at være
ekspert i racermotorer ved jeg godt hvad jeg ville vælge at satse en
vinderbil på.

Mvh Niels

Fra : Leonard

Dato : 17-06-07 20:03

On Sun, 17 Jun 2007 17:27:21 +0200, HB wrote:

> Håber alle har haft et ok Le Mans.

Tjah, kun afbrudt af et tordenvejr, som satellitsignalerne ikke bryde
igennem skiftede jeg til TV2 for at se slutningen.
Hvorfor er det lige at de danske kommentatorer altid skal være
bedrevidende og klogere end dem, der træffer beslutningerne i et
motorløb?
Først var det for galt at safetycar blev sendt ud, da det kraftige
regnvejr begyndte, derefter var det sørme også for galt at den kørte
ind, de da der var 9 min. tilbage.
Mon ikke løbsledelsen har truffet beslutningerne udfra det de kan se og
ved, som sandsynligvis er noget mere omfangsrigt end det 2 kommentatorer
har adgang til i deres udsigtsboks?

men de første 22 timer, som jeg så på Motors TV var såmænd OK

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges

Fra : Hr. Jensen

Dato : 18-06-07 07:54

On Sun, 17 Jun 2007 21:03:13 +0200 Leonard <piper28a@gmail.invalid> sent
the following smoke signals:

>Først var det for galt at safetycar blev sendt ud, da det kraftige
>regnvejr begyndte, derefter var det sørme også for galt at den kørte
>ind, de da der var 9 min. tilbage.

På det punkt er jeg faktisk enig med kommentatorerne, for da
safetycar'en blev beordret ind igen, da regnede det mindst lige så meget
som da den blev sendt på banen (ja, jeg ville nu hellere have brugt
begreberne "ind på banen" og "ud i pitten").
Desuden var der ved safetycar-afslutningen mere vand på banen end ved
begyndelsen, så hvis al det vand ikke gav grund til safetycar, så var
der heller ingen grund til at sætte den ind in the first place.

Og vi taler ikke om almindelige bilister her, men om folk med
banelicenser, og de skulle med deciderede regnvejrsdæk kunne klare sådan
en "smule" vand uden vanskeligheder, men i stedet blev de i bedste
pædogøg&gokke-stil pakket ind i vat og skulle på det nærmeste køre rundt
"to og to" og holde hinanden i hånden.

Hvis det var af sikkerhedshensyn, så kunne man samle dem op og køre ned
til pitten, så alle kunne sætte deres regnvejrsdæk på.
Men det vil selvfølgelig kun have "ødelagt" én omgang af løbet, og det
lod ikke til at være arrangørernes ærinde.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 18-06-07 10:28

On 17 Jun., 21:03, Leonard <piper...@gmail.invalid> wrote:

> Tjah, kun afbrudt af et tordenvejr, som satellitsignalerne ikke bryde
> igennem skiftede jeg til TV2 for at se slutningen.

Tja. For første gang i 12 år så jeg ikke andet end få timer LM i år.
Jeg vil FANEME ikke købe en sat-modtager hos VIA-skvat, da jeg lige er
sluppet fra firmaet (og har CD). De ødelagde min gamle satmodtager med
en ødelæggende og uafprøvet opdatrering. Da jeg så klagede til VIA-
skvat var svaret et højt og rungene "NÅ! og hvad så". Hun fik
opsigelsen 3 sekunder senere.

Benny

Fra : Leonard

Dato : 18-06-07 10:49

On Mon, 18 Jun 2007 02:28:03 -0700, Hojvaelde@gmail.com wrote:

> Jeg vil FANEME ikke købe en sat-modtager hos VIA-skvat, da jeg lige er
> sluppet fra firmaet (og har CD).

Jeg vil ikke betale for at se kanaler, der også vil smide reklamer i
hovedet på mig, så jeg har ikke abb. hos nogen.
Motors TV er FTA på 13 gr. øst og meget bedre til at dække Le Mans, de
sendte ikke ret meget andet fra fredag til søndag eftermiddag. Alle 24
timer af løbet blev sendt direkte, kun afbrudt af reklameblokke.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 18-06-07 18:56

Leonard kom med denne ide:

> [...]
> sendte ikke ret meget andet fra fredag til søndag eftermiddag. Alle 24
> timer af løbet blev sendt direkte, kun afbrudt af reklameblokke.

Fortæl LIGE noget mere om det.
Er der ikke noget med at det er kodet?
Kai

Fra : Leonard

Dato : 18-06-07 21:04

On Mon, 18 Jun 2007 19:56:15 +0200, Fister Løgsovs wrote:

> Fortæl LIGE noget mere om det.
> Er der ikke noget med at det er kodet?

Jo, det lader faktisk til at det er kodet. Jeg har en Dreambox, som ikke
er opdateret med koder i lang tid og der er en masse kanaler jeg ikke
kan se. Motors TV har jeg dog aldrig haft problemer med at se.
Det lader heller ikke til at der kan købes abb. på den herhjemme.
http://www.motorstv.com/

Fra : Hr. Jensen

Dato : 18-06-07 11:25

On Mon, 18 Jun 2007 02:28:03 -0700 Hojvaelde@gmail.com sent the
following smoke signals:

>Jeg vil FANEME ikke købe en sat-modtager hos VIA-skvat, da jeg lige er
>sluppet fra firmaet (og har CD).

Har du Canal+ Sport 1?
I så fald kunne du have set Le Mans der.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 18-06-07 10:33

On 17 Jun., 21:58, "Brian Sørup" <camaroFJERNpower...@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> alle i
> det
>
> Hvad skal Audi så give sig til - F1 ? med en dieselhakker

Hvorfor ikke. Hvilken restiktioner er der for Diesel på F1?

Pga. brænde hastigheden er omdrejningstallet maksimalt 5k - 6k for en
diesel. Er den ikke begrænset i F1 i øjeblikket?

Benny

Fra : langwadt@ieee.org

Dato : 18-06-07 20:15

On 18 Jun., 11:33, Hojvae...@gmail.com wrote:

> [...]
>
> Pga. brænde hastigheden er omdrejningstallet maksimalt 5k - 6k for en
> diesel. Er den ikke begrænset i F1 i øjeblikket?

En F1 motor skal være en 90 graders V8 på max 2.4L, ingen trykladning,
ingen ladeluftkølere, og for 2007 og 2008 skal motoren i princippet
være magen til den man stillede op med til japans grandprix 2006. Så
der er vist ingen chancer for diesel i F1 de næste par år

alt sammen indført for at prøve at gøre det billigere, de synes
åbenbart at det er smartere at bruge en milliard hver på vinger end på
at lave motorer

-Lasse