Må jeg køre med trailer ?
Fra : Ukendt

Dato : 16-06-07 08:22

Jeg har en bil der har en egen vægt på 1500kg

den må ifølge reg. attest køre med en trailer uden bremse 450kg totalvægt.
og med bremse 1200 totalvægt

må jeg køre med begge trailere med alm. kørekort ?

mvh

michael

Fra : sjakalen

Dato : 16-06-07 09:06

"Michael" <michaelavvs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og med bremse 1200 totalvægt
>
> må jeg køre med begge trailere med alm. kørekort ?

Ja hvis bare du ikke laster traileren med bremser til mere end 50 kilo over
bilens egen vægt
så køre du med faktisk totalvægt og det er tilladt

Søren

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-06-07 09:20

sjakalen wrote:
> "Michael" <michaelavvs.dk> skrev i en meddelelse

> Ja hvis bare du ikke laster traileren med bremser til mere end 50
> kilo over bilens egen vægt

Og at bilens totalvægt plus trailerens ditto ikke overstiger 3500 kg. Dog må
traileren altid veje 750 kg uden B/E ...

--
Per, Esbjerg

Fra : blue

Dato : 16-06-07 10:31

"sjakalen" <sphspor@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja hvis bare du ikke laster traileren med bremser til mere end 50 kilo
> over
> bilens egen vægt
> så køre du med faktisk totalvægt og det er tilladt

Vrøvl.

Fra : Leo Jensen

Dato : 16-06-07 09:59

> [...]
> og med bremse 1200 totalvægt
>
> må jeg køre med begge trailere med alm. kørekort ?

Du må køre med en ubremset trailer med tilladt totalvægt op til 750 kg, men
du må kun læsse den op til de 450 kg din bil må trække.

Reglerne for bremsede trailere er stygge, kig her:

http://www.fdm.dk/public/biler/lovereglerrettigheder/fardselsloven/trailer/trailer.htm

Der skelnes mellem regler for hvad dit kørekort tillader og hvad din bil må
køre med, og i det ene tilfælde regnes med tilladte totalvægte og i det
andet tilfælde faktisk vægt...
Det bliver svært, hvis din bils tilladte totalvægt + tilladt største
påhængsvægt (for bilen) overstiger 3500 kg. Det gør det nok ikke for dig,
det vil kræve en tilladt totalvægt på din bil på over 3500-1200 = 2300 kg

MVH Leo

Fra : blue

Dato : 16-06-07 10:30

> [...]

> og med bremse 1200 totalvægt
>
> må jeg køre med begge trailere med alm. kørekort ?

Dit spørgsmål giver ikke helt mening, idet tallene på registreringsattesten
er faktisk totalvægt og reglerne for kørekort går ud fra tilladt totalvægt.

Hvis din bil har en tilladt totalvægt på ikke over 2.300 kg, må du køre med
en trailer, der har en tilladt totalvægt på op til 3.500 kg.

Fra : Leonard

Dato : 16-06-07 11:10

On Sat, 16 Jun 2007 11:30:17 +0200, blue wrote:

> Hvis din bil har en tilladt totalvægt på ikke over 2.300 kg, må du køre med
> en trailer, der har en tilladt totalvægt på op til 3.500 kg.

Den vil jeg gerne lige have forklaret, udskåret i pap, så det kan
forstås af en pige i 5. klasse.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges

Fra : blue

Dato : 16-06-07 11:31

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Den vil jeg gerne lige have forklaret, udskåret i pap, så det kan
> forstås af en pige i 5. klasse.

Jeg skal prøve

Når man skal finde ud af, hvor meget traileren må veje bruge man disse to
regler:

-------------------------
1. Det laveste tal af

Påhængskøretøjets tilladte totalvægt og bilens koblingsvægt 1

må ikke overstige

bilens egenvægt + 50 kg.

2. Det laveste tal af

Påhængskøretøjets tilladte totalvægt og bilens koblingsvægt 1

lagt sammen med

bilens tilladte totalvægt

må ikke overstige 3.500 kg.
--------------------------

Koblingsvægt 1 er, hvad bilen må trække med bremser.

Da Michaels koblingsvægt 1 er under bilens egenvægt, er der ingen problemer
med regel nr. 1 uanset trailerens vægt.

I regel nr. to tager man koblingsvægt 1 (1.200 kg) og trækker det fra 3.500
kg, hvorved jeg får de 2.300 kg, jeg nævner. Hvis bilens tilladte totalvægt
holder sig under 2.300 kg, bliver der heller ingen problemer med regel nr. 2
uanset trailerens vægt.

Tja, det er nok lidt svært at forklare, men man må bare prøve at lege med
tallene i de to regler...

Fra : Leonard

Dato : 16-06-07 11:40

On Sat, 16 Jun 2007 12:30:39 +0200, blue wrote:

> Jeg skal prøve

OK, det gik jo fint. Jeg havde lige overset den underforståede sætning,
at traileren stadig max. må have en faktisk vægt på 1200 kg.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 17-06-07 08:26

Sat, 16 Jun 2007 12:30:39 +0200, skrev blue, på 50 linier, i
<4673bbce$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>, :

Hvad med 3500 kg bil og 750 Kg trailer

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : blue

Dato : 17-06-07 08:43

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med 3500 kg bil og 750 Kg trailer

Alle ved jo, at man altid må køre med en trailer på 750 kg

Fra : Leo Jensen

Dato : 17-06-07 15:07

> Hvad med 3500 kg bil og 750 Kg trailer

Ja, det må du gerne.
En typisk håndværkertrailer er en pænt stor boogie nedvejet til 750 kg, for
så må alle køre med den efter Ducato'en. Med eller uden overlæs...

MVH Leo

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-06-07 15:19

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det må du gerne.
> En typisk håndværkertrailer er en pænt stor boogie nedvejet til 750
kg, for
> så må alle køre med den efter Ducato'en. Med eller uden overlæs...

Der er svjh. grænser for hvor langt du kan veje en trailer ned - min
Anssems PSX2000-305 kan max. (min?) vejes ned til 1300Kg total, den er
*normalt* 2000Kg total.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Leonard

Dato : 16-06-07 11:15

On Sat, 16 Jun 2007 09:22:03 +0200, Michael wrote:

> Jeg har en bil der har en egen vægt på 1500kg
>
> den må ifølge reg. attest køre med en trailer uden bremse 450kg totalvægt.
> og med bremse 1200 totalvægt
>
> må jeg køre med begge trailere med alm. kørekort ?

Umiddelbart ser det ud til at du må køre med dem:

En ubremset trailer med en max. faktisk vægt på 450 kg. Ubremsede
trailere kan have tilladt totalvægt op til 750 kg, men du må altså kun
læsse den til max 450 kg i alt.

En bremset trailer med en max. faktisk vægt på 1200 kg, der har en
tilladt totalvægt på højst 1550 kg - sålænge din bils tilladte totalvægt
og trailerens tilladte totalvægt er under 3500 kg.

Du mangler lige at fortælle os bilens tilladte totalvægt.

Det nemmeste og sikreste er at taste tallene ind i en beregner, fx
denne: http://sikkertrafik.dk/1c8000c/base/164b3e80

Fra : Leonard

Dato : 16-06-07 11:41

On Sat, 16 Jun 2007 12:15:17 +0200, Leonard wrote:

> En bremset trailer med en max. faktisk vægt på 1200 kg, der har en
> tilladt totalvægt på højst 1550 kg - sålænge din bils tilladte totalvægt
> og trailerens tilladte totalvægt er under 3500 kg.

Og dette afsnit er så for det meste vrøvl, så det bør du se bortfra.