/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Er lavprofil dæk hårde at kører på?
Fra : Klaus Andersen


Dato : 13-06-07 19:02

Jeg sad og kiggede efter et par A8 Replica fælge + dæk, da en privat sælger
fortalte mig at han solgte dem fordi de var så hårde at kører på.

Hmmm ... tænkte jeg jo så.

Jeg ville nok heller ikke bryde mig om at kunne mærke alt for meget af
underlaget, gennem dækkene.

Men hvad er jeres erfaring?

Er sådanne lavprofildæk virkeligt så meget hårdere at kører på?

Mvh

KA



 
 
Brian Sørup (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 13-06-07 19:07


"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:4670311a$0$52098$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg sad og kiggede efter et par A8 Replica fælge + dæk, da en privat
sælger
> fortalte mig at han solgte dem fordi de var så hårde at kører på.
>
> Hmmm ... tænkte jeg jo så.
>
> Jeg ville nok heller ikke bryde mig om at kunne mærke alt for meget af
> underlaget, gennem dækkene.
>
> Men hvad er jeres erfaring?
>
> Er sådanne lavprofildæk virkeligt så meget hårdere at kører på?
>

Ja.....
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut. med 215/40x17





Ukendt (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-07 19:10


>
> Jeg ville nok heller ikke bryde mig om at kunne mærke alt for meget af
> underlaget, gennem dækkene.
>

Er det ikke netop det, det går ud på ?
Mere kontakt med vejen.

tpt



Ukendt (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-07 21:48


>> Jeg ville nok heller ikke bryde mig om at kunne mærke alt for meget af
>> underlaget, gennem dækkene.
>>
>
> Er det ikke netop det, det går ud på ?
> Mere kontakt med vejen.

Helt bestemt.. Ikke sejle rundt som jeg gør på min vinterdæk... Vil sgu have
nogle andre til vinter.. eller bare køre på sommerdæk...

/SWP



Broegger (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Broegger


Dato : 13-06-07 20:53

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev
news:4670311a$0$52098$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Jeg sad og kiggede efter et par A8 Replica fælge + dæk, da en privat
> sælger fortalte mig at han solgte dem fordi de var så hårde at kører
> på.
>
> Hmmm ... tænkte jeg jo så.
>
> Jeg ville nok heller ikke bryde mig om at kunne mærke alt for meget af
> underlaget, gennem dækkene.
>
> Men hvad er jeres erfaring?
>
> Er sådanne lavprofildæk virkeligt så meget hårdere at kører på?

Ja, og de støjer også mere!

--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

http://www.broeggerne.dk

Karsten Feddersen (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 13-06-07 21:04

Hej

Broegger skrev:
> Ja, og de støjer også mere!

Ikke nødvendigvis. Det kommer an på dækket.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Henrik Stidsen (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-06-07 21:44

Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> wrote in
news:46704db7$0$14014$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Det kommer an på dækket.

og asfalten!


--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Overtag mit job: http://skybrud.dk/page203.aspx

Jesper Jacobsen (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Jacobsen


Dato : 13-06-07 21:58

Henrik Stidsen skrev:
> Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> wrote in
> news:46704db7$0$14014$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
>
>> Det kommer an på dækket.
>
> og asfalten!
>
>

Man må da vel forudsætte, at måling af støjen fra dæk vil være på samme
type asfalt, så det er da i mine øjne en fuldstændig unødvendig
kommentar. Jeg kan da også sige, at mine dæk støjer ikke det samme på
alle slags asfalt, men det gør dem vel ikke til bedre eller dårligere
dæk i forhold til andre rent støjmæssigt ??

Jesper

Henrik Stidsen (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-06-07 22:06

Jesper Jacobsen <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> wrote in
news:46705a1b$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Man må da vel forudsætte, at måling af støjen fra dæk vil være på samme
> type asfalt, så det er da i mine øjne en fuldstændig unødvendig
> kommentar.

Hvis den er så unødvendig så er du velkommen til at ignorere den.

Pointen var at det ikke kun er dækket der betyder noget for hvor meget det
støjer, det samme dæk kan have markant forskellige "støjprofiler" på
forskelligt underlag.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Overtag mit job: http://skybrud.dk/page203.aspx

Jesper Jacobsen (14-06-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Jacobsen


Dato : 14-06-07 15:40

> Pointen var at det ikke kun er dækket der betyder noget for hvor meget det
> støjer, det samme dæk kan have markant forskellige "støjprofiler" på
> forskelligt underlag.
>

Det vil jeg give dig ret i, men for at kunne sammenligne ting, må
forudsætningerne da være ens. Er e ikke det, så er det jo ikke en
sammenligning, men en favorisering af den ene vare. Om det så er dæk
eller noget andet er jo i og for sig ligegyldigt.

Jesper

Henrik Stidsen (14-06-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 14-06-07 15:42

Jesper Jacobsen <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> wrote in
news:467152f5$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

>> Pointen var at det ikke kun er dækket der betyder noget for hvor
>> meget det støjer, det samme dæk kan have markant forskellige
>> "støjprofiler" på forskelligt underlag.

> Det vil jeg give dig ret i, men for at kunne sammenligne ting, må
> forudsætningerne da være ens. Er e ikke det, så er det jo ikke en
> sammenligning, men en favorisering af den ene vare. Om det så er dæk
> eller noget andet er jo i og for sig ligegyldigt.

Rigtig nok - men hvis du tager to forskellige dæk og kører dem på 4
forskellige overflader er det ikke sikkert det er det samme dæk der støjer
mindst på alle 4 overflader.

Ukendt (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-07 22:10


> Man må da vel forudsætte, at måling af støjen fra dæk vil være på samme
> type asfalt, så det er da i mine øjne en fuldstændig unødvendig kommentar.
> Jeg kan da også sige, at mine dæk støjer ikke det samme på alle slags
> asfalt, men det gør dem vel ikke til bedre eller dårligere dæk i forhold
> til andre rent støjmæssigt ??

Kommer jo an på hvilken måling du tager.. en test som FDM laver,vil det være
samme forhold.. Men producentens kandu jo ikke garantere.. Kommer jo også an
på bilen, chaufføren osv.. OG temperaturen...


/SWP



Jesper Jacobsen (14-06-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Jacobsen


Dato : 14-06-07 15:51

Søren W skrev:
>> Man må da vel forudsætte, at måling af støjen fra dæk vil være på samme
>> type asfalt, så det er da i mine øjne en fuldstændig unødvendig kommentar.
>> Jeg kan da også sige, at mine dæk støjer ikke det samme på alle slags
>> asfalt, men det gør dem vel ikke til bedre eller dårligere dæk i forhold
>> til andre rent støjmæssigt ??
>
> Kommer jo an på hvilken måling du tager.. en test som FDM laver,vil det være
> samme forhold.. Men producentens kan du jo ikke garantere.. Kommer jo også an
> på bilen, chaufføren osv.. OG temperaturen...


Hmmm -- hvordan kan det komme an på hvilken måling jeg tager ?? Jeg
tager da samme måling på det andet dæk, og er der en forskel i niveauet
på støj, eller hvad det nu er man måler, så må det ene jo være bedre end
det andet. Det er vel ret simpelt - ikke??

Jeg er selvfølgelig klar over, at producenten altid mener deres dæk er
de bedste. Det er der ikke noget nyt i, men jeg vil absolut ikke være
til falds for, hvad FDM skriver om dækkene. De er ikke altid helt
neutrale. Samtidig er det jo så også afhængig af hvilke ører der lytter
på det. Støj er ikke støj i alles ører, så hvordan man finder de dæk der
efter ens egen mening er støjsvage, kan være lidt af en jungle.

Efter min mening kommer det ikke an på hverken bil, chauffør eller
temperatur. Ændrer du på en af disse, så er forudsætningerne ikke ens,
og du kan ikke sammenligne dem. Skal man tage hensyn til det, er der jo
f.eks. også vindretning, vindhastighed, baggrundsstøj og meget andet man
så pludselig skal have med i sine beregninger.
>tænkt eksempel< Dækket "x" klarede sig fremragende med hensyn til støj
på den fine asfalt, hvorimod dækket "y" støjede helt enormt på den grove
asfalt. Der var en forskel på hele 68 db på de to forskellige dæk. Måske
var det lastvognen der kørte forbi, da vi målte på støjen, på "y" dækket.
Kan du se hvad jeg mener ?? Forudsætningerne er ikke ens, så at
sammenligne de to kan man ikke.

Jesper

Henrik Stidsen (15-06-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 15-06-07 08:32

Jesper Jacobsen <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> wrote in
news:467155b2$0$21925$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> >tænkt eksempel< Dækket "x" klarede sig fremragende med hensyn til støj
> på den fine asfalt, hvorimod dækket "y" støjede helt enormt på den grove
> asfalt. Der var en forskel på hele 68 db på de to forskellige dæk. Måske
> var det lastvognen der kørte forbi, da vi målte på støjen, på "y" dækket.
> Kan du se hvad jeg mener ?? Forudsætningerne er ikke ens, så at
> sammenligne de to kan man ikke.

Det er da langt ude det der, helt ærligt, nu må du lige tage dig lidt
sammen ik? Dine ideer svarer jo til at sige at dæk b støjer mindst fordi
det nåede vi ikke at teste så det larmede jo slet ikke.

Karsten Feddersen (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 13-06-07 21:03

Hej

Klaus Andersen skrev:
> Men hvad er jeres erfaring?
>
> Er sådanne lavprofildæk virkeligt så meget hårdere at kører på?

Nu skriver du jo intet om profilen. Fælgen i sig selv gør jo ingenting.

Min erfaring siger at det komme an på dækket. Des lavere dækket er des
bedre skal det være for at kunne afbløde lidt.

Vores Mazda 6 er monteret med 215/45-17 sommerdæk og de er OK, men lidt
til den hårde side. Vores vinterdæk er 225/45-17 og de passer mig
perfekt. Vores Mazda 626 er derimod monteret med med 185/60-15 vinterdæk
og fordi de er gamle er det blevet hårde i gummiet og i øvrigt det værst
skrammel at køre rundt med. Begge vinterdæk er dog samme fabrikat og
produktserie, nemlig Michelin Alpin.

Så svaret på dit spørgsmål er: "Det kommer an på...." og så er der kun
en mulighed. Nemlig at prøve dem og se hvad du synes om dem. Jeg havde
engang nogle Conti SportContact. De var var rigtig lækre selvom jeg
havde mindre en 10cm at køre på.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Jesper Jacobsen (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Jacobsen


Dato : 13-06-07 22:01

Karsten Feddersen skrev:
> Hej
>
> Klaus Andersen skrev:
>> Men hvad er jeres erfaring?
>>
>> Er sådanne lavprofildæk virkeligt så meget hårdere at kører på?
>
> Nu skriver du jo intet om profilen. Fælgen i sig selv gør jo ingenting.
>
> Min erfaring siger at det komme an på dækket. Des lavere dækket er des
> bedre skal det være for at kunne afbløde lidt.
>
> Vores Mazda 6 er monteret med 215/45-17 sommerdæk og de er OK, men lidt
> til den hårde side. Vores vinterdæk er 225/45-17 og de passer mig
> perfekt.

Øøøh -- nu ved jeg godt at "plejer" er død og begravet, men er det ikke
mere almindeligt at vinterdæk er smallere, og ikke i så stor
fælgdiameter som sommerdæk ?? Er der nogen speciel grund til at du har
valgt at have bredere dæk på om vinteren ??

Jesper


Karsten Feddersen (14-06-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 14-06-07 05:41

Hej

Jesper Jacobsen skrev:
> Øøøh -- nu ved jeg godt at "plejer" er død og begravet, men er det ikke
> mere almindeligt at vinterdæk er smallere, og ikke i så stor
> fælgdiameter som sommerdæk ?? Er der nogen speciel grund til at du har
> valgt at have bredere dæk på om vinteren ??

Jeg ville have de samme dimensioner vinterdæk som sommerdæk af hensyn
til køreegenskaberne. Når nu bilen i den udgave jeg har, leveres
standard med 17" fælge og deraf bestemte kørselsegenskaber, så ville jeg
ikke i vinterhalvåret nedgradere den til en gyngende skude på nogle høje
smalle dæk. Men dæk sælges som alle andre ting efter udbud og
efterspørgsel og der fandtes kun omkring 3-4 vinterdæk i størrelsen
215/45-17 hvorimod udvalget steg til 7-8 forskellige ved at gå op i
225/45-17. Prisen faldt også en smule.

Næste gang jeg skal have sommerdæk kommer der dog også 225'ere på. I
øvrigt har jeg aldrig haft bedre vinterdæk og stået bedre fast end med
de 225'ere.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Brian (14-06-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 14-06-07 17:26

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:46704d91$0$14014$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
>
> Klaus Andersen skrev:
>> Men hvad er jeres erfaring?
>>
>> Er sådanne lavprofildæk virkeligt så meget hårdere at kører på?
>
> Nu skriver du jo intet om profilen. Fælgen i sig selv gør jo ingenting.
>
> Min erfaring siger at det komme an på dækket. Des lavere dækket er des
> bedre skal det være for at kunne afbløde lidt.
>
> Vores Mazda 6 er monteret med 215/45-17 sommerdæk og de er OK, men lidt
> til den hårde side. Vores vinterdæk er 225/45-17 og de passer mig perfekt.
> Vores Mazda 626 er derimod monteret med med 185/60-15 vinterdæk og fordi
> de er gamle er det blevet hårde i gummiet og i øvrigt det værst skrammel
> at køre rundt med. Begge vinterdæk er dog samme fabrikat og produktserie,
> nemlig Michelin Alpin.

Der er ikke meget lavprofil over det der - kom igen når ud har kørt på nogle
225/35-19 :)



Karsten Feddersen (14-06-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 14-06-07 18:54

Hej

Brian skrev:
> Der er ikke meget lavprofil over det der - kom igen når ud har kørt på nogle
> 225/35-19 :)

Hehe - dem er jeg så glad for, at jeg ikke skal pendle med, men du er
godt klar over at alt under 80 betragtes som lavprofil

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Leo Jensen (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 13-06-07 21:02


"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:4670311a$0$52098$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg sad og kiggede efter et par A8 Replica fælge + dæk, da en privat
> sælger fortalte mig at han solgte dem fordi de var så hårde at kører på.
>
> Hmmm ... tænkte jeg jo så.
>
> Jeg ville nok heller ikke bryde mig om at kunne mærke alt for meget af
> underlaget, gennem dækkene.
>
> Men hvad er jeres erfaring?
>
> Er sådanne lavprofildæk virkeligt så meget hårdere at kører på?

Jep, fra 50-profil og lavere er det ulideligt efter min mening, men sejt ser
det jo ud. Det kan måske gå på en komfortabel, stor (tung) bil som en
7-serie eller lignende. Lave brede dæk giver i øvrigt også tendens til at
bilen reagerer mere på sporkøring, kanter ved hvide striber osv.

MVH Leo - 225/60R16 og 125R15



Mogens (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 13-06-07 21:14

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:46704d9f$0$4164$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Jep, fra 50-profil og lavere er det ulideligt efter min mening, men sejt
> ser det jo ud.

Det hænger da unægteligt sammen med bilens øvrige opsætning !

> Det kan måske gå på en komfortabel, stor (tung) bil som en 7-serie eller
> lignende.

Funker fint på min

> Lave brede dæk giver i øvrigt også tendens til at bilen reagerer mere på
> sporkøring, kanter ved hvide striber osv.

Absolut

> MVH Leo - 225/60R16 og 125R15

/Mogens
295/30x18 bagpå - 265 foran



Martin Johansen [600~ (14-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 14-06-07 06:09


>Er sådanne lavprofildæk virkeligt så meget hårdere at kører på?

Nej...

--
Martin Johansen [6000]
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Morten D (14-06-2007)
Kommentar
Fra : Morten D


Dato : 14-06-07 19:37


"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:4670311a$0$52098$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg sad og kiggede efter et par A8 Replica fælge + dæk, da en privat
> sælger fortalte mig at han solgte dem fordi de var så hårde at kører på.
>
> Hmmm ... tænkte jeg jo så.

> Er sådanne lavprofildæk virkeligt så meget hårdere at kører på?

Ja! - de er også mere støjende og koster en del i brændstof.

Med en dækmontering der hed 225/45/17 (Potenza) kørte Octaviaen (2.0 tdi)
typisk mellem 600-700 km. på en tank.

Med de fabriksmonterede dæk 195/65/15 (husker ikke navnet) kommer vi
sjældent under 900 km. på en tank!

Stof til eftertanke...

Venligst,
Morten



Martin Johansen [600~ (14-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 14-06-07 20:05


>Ja! - de er også mere støjende og koster en del i brændstof.

Sikker?

Da jeg fik 45 profil på blev jeg ikke mere støjende kørende og mit
forbrug var rundt regnet det samme.

>Stof til eftertanke...

Du trænger til mere motorkraft

--
Martin Johansen [6000]
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Morten D (14-06-2007)
Kommentar
Fra : Morten D


Dato : 14-06-07 20:19


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse i -

> Sikker?

100% sikker!

> Da jeg fik 45 profil på blev jeg ikke mere støjende kørende og mit
> forbrug var rundt regnet det samme.

Sikker?

> Du trænger til mere motorkraft

Og, den tror jeg lige jeg skal have forklaret eller skåret ud i pap...

Venligst,
Morten



Martin Johansen [600~ (14-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 14-06-07 20:48


>Sikker?

100% sikker

>Og, den tror jeg lige jeg skal have forklaret eller skåret ud i pap...

At din TDI'er må være ret anstrengt hvis du korter 300km af en
tankfuld.. det lyder helt vildt.

Det var en delvis antagelse og en delvis joke.

--
Martin Johansen [6000]
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Morten D (15-06-2007)
Kommentar
Fra : Morten D


Dato : 15-06-07 08:50


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:ap63739gmsqn0v62028ja9a8a8bhrdm4ik@4ax.com...

> At din TDI'er må være ret anstrengt hvis du korter 300km af en
> tankfuld.. det lyder helt vildt.

Tror nu ikke at den er anstrengt på nogen måder...

Jeg var naturligvis også meget overrasket over at vi nu kører små 300 km
mere på en tank... - havde godt nok også studset over at vi lå så langt fra
normen ved blandet kørsel ~ 18,2 km/l., men ved nu hvorfor

Grunden til at jeg solgte 225/45/17 dækkene/hjulene var netop fordi jeg
syntes at bilen var ukomfortabel og at der var irriterende meget dækstøj i
kabinen.

Med monteringen af de originalt monteret dæk/hjul 195/65/15 er det ikke mere
et irritationsmoment

Dog fremstår motorens lydbillede nu mere klart... :-/

> Det var en delvis antagelse og en delvis joke.

Aha, ok!

Venligst,
Morten



Martin Johansen [600~ (15-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 15-06-07 10:23


>Grunden til at jeg solgte 225/45/17 dækkene/hjulene var netop fordi jeg
>syntes at bilen var ukomfortabel og at der var irriterende meget dækstøj i
>kabinen.

Det må være dækkene der gav støjen, ikke størrelsen.

Selv fik jeg ikke hård kørsel med mine 17" før jeg sænkede bilen, men
så skal jeg også love for jeg fik en gokart.

--
Martin Johansen [6000]
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Brian (14-06-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 14-06-07 20:31

Martin Johansen [6000] wrote:

> Da jeg fik 45 profil på blev jeg ikke mere støjende kørende og mit
> forbrug var rundt regnet det samme.

Det kan jeg også ligge i at du udskifter et gammelt dæk med et frisk.

Jeg vil ikke påstå at du er skiftet fra et discount dæk til et kendt mærke,
for det er jeg 99% sikker på ikke er tilfældet

/Brian



Martin Johansen [600~ (14-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 14-06-07 20:48

On Thu, 14 Jun 2007 21:30:43 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Jeg vil ikke påstå at du er skiftet fra et discount dæk til et kendt mærke,
>for det er jeg 99% sikker på ikke er tilfældet

Jeg skiftede fra et "mærkevare" til et "discount".

--
Martin Johansen [6000]
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste