Hvad er tørbeton?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-07-01 22:51

Min kone har set Leth[1] i fjernsynet anvende såkaldt tørbeton til
stolper i et havehegn.

Hvad er det for noget stads og hvad skulle fordelen være? Hvor købes
det og hvad koster det, sammenlignet med cement og sand?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

[1] Han er lidt for klam til mig, så jeg går desværre glip af alle
hans gode råd

Fra : Hans Chr. Jensen

Dato : 07-07-01 09:59

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vDFGO0cEMHx5xsy6ssI0hlAgaWfS@4ax.com...
> [...]
>
> Hvad er det for noget stads og hvad skulle fordelen være? Hvor købes
> det og hvad koster det, sammenlignet med cement og sand?

Tørbeton er,som navnet antyder, en blanding af grus og cement, der kun er
jordfugtig.
Vådt beton 'krybere' ved hærdning, og slår lettere revner end tørbeton.
mvh. HC

Fra : Niels Olsen

Dato : 06-07-01 23:52

> [...]
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
>
> [1] Han er lidt for klam til mig, så jeg går desværre glip af alle

Hejsa
Det er alm. beton uden vand.
3 dele grus til 1 del cement evt. 1 del skærver.
Den optager så sit vand fra fugten i jorden.
Om det så er bedre at bruge fremfor alm. beton,
skal jeg ikke gøre mig klog på.

MVH Niels

Fra : Aksel

Dato : 08-07-01 20:59

Tørbeton er som ordet antyder beton uden vand, normalt laver man en blanding
af 1 del cement til 5 dele stabilgrus, det stamper man ned i hullet omkring
stolpen.
Når det så suger fugt fra jorden hærder det.
Fordelen er at det ikke sviner så meget , og man kan blande til noghle dages
forbrug, det anvandes også til stensætninger med kampesten.

MVH Aksel

Fra : Palle Borgstrøm

Dato : 12-07-01 20:44

Hej
Tørbeton er som skrevet 1 del cement til 4-6 dele " vasket " sand ( sand som
ikke indeholder jord og salt ) og det er dejligt at arbejde med, dog skal
det ikke stå i flere dage. Bruges det til stolper vil jeg anbefale at stampe
det med en fod eller en anden form for stødende ting og vent et par dage med
at montere noget på dem inden da - rigtig god forløjelse hvis de ikke
allerede står.
Anlægsgartneren...

Fra : Nick

Dato : 13-07-01 14:34

"Palle Borgstrøm" <borgstroem@private.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> at montere noget på dem inden da - rigtig god forløjelse hvis de ikke

Det lyder fedt, kan man bruge det til at støbe gulve under redskabsskure
m.v. ?

Og hvor køber man det?

/Nick

Fra : Martin H. Jensen

Dato : 18-08-01 22:28

On Fri, 13 Jul 2001 15:34:23 +0200, "Nick" <nick@imw.dk> wrote:

> [...]
>stampe
>med
>
>Det lyder fedt, kan man bruge det til at støbe gulve under redskabsskure

tørbeton er såmænd almindelig cement og sand blandet i rette forhold.
men som en tidligere har nævnt bliver der ikke tilsat vand.
det hærder så først rigtig når det kommer i forbindelse med jordens
fugtighed, eller man vander det med vand.
Jeg tror ikke lige det er anvendelig indendøre, da der som sagt skal
vand eller fugtighed efterfølgende.

det bruges meget udendørs hvis man f.eks. skal sætte en kant med natur
eller betonsten i haven, eller i forbindelse med at man skal lave en
terrasse. Og en af fordelene her er at man slipper for at sidde og
fedte med fugtig cement, som kan efterlade nogle kedelige skjolder.

med venlig hilsen
Martin H. Jensen