PDF-filer vedhæftet i spammails
Fra : Kasper Jensen

Dato : 16-07-07 17:49

Jeg har de sidste ti dage modtaget ikke mindre end syv spammails med
vedhæftede PDF-filer. Jeg mindes ikke tidligere at have modtaget spam
med PDF-filer. Hverken min udbyder, TDC, eller mit antivirusprogram har
konstateret virus i mailene. Jeg har af gode grunde alligevel ikke åbnet
filerne, og jeg ville da gerne høre, om nogen kan fortælle, hvad filerne
indeholder, samt hvad ideen er med at vedhæfte PDF-filer til spam.

Fra : N/A

Dato : 16-07-07 22:12

Fra : Per Hansen

Dato : 16-07-07 22:12

"John" <nogen@pladderballe.ok> mentioned this

> Fornuftigt

> Måske en forklaring:
>
> http://www.csis.dk/dk/nyheder/nyheder.asp?tekstID=611&side=1
>
> John

Det er der forresten en amerikaner der fik 8år i spjældet for
i 2006. Børsmanipulanter er ikke særligt elsket der ovre.

--
Per Hansen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 16-07-07 23:25

"Per Hansen" skrev

> "John" mentioned

> Det er der forresten en amerikaner der fik 8år i spjældet for
> i 2006. Børsmanipulanter er ikke særligt elsket der ovre.

En af årsagerne er nok at nordamerikanerne selv står for at investere
deres pensionsopsparing og børserne vil meget gerne have at de bliver
ved med at spille på børsen.

Fra : Per Hansen

Dato : 17-07-07 11:36

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@> mentioned this

> "Per Hansen" skrev

> En af årsagerne er nok at nordamerikanerne selv står for at investere
> deres pensionsopsparing og børserne vil meget gerne have at de bliver
> ved med at spille på børsen.

Ikke lige just, den type spikulanter er ikke velkommen på børsen, for
efter det sidste store børskrak der kostede USA millarder og smed
størstedelen af befolkningen ud i fattigdom, der blev spikulation
hamrende ulovligt i USA.
Dem der står bag de mails vil få samme behandling som ham der nu sidder
og rusker tremmer, hvis de bor i USA.
Hvad der sker hvis de bor i Canada er så et godt spørgsmål, ved kun at
de også har en meget stram lovgivning på alle områder.

Men hitte ud af hvem det er, er nemt nok, det er blot at kigge på
hvem der var de første der investerede i aktierne.
Så rimelig smådumme er de aktie spikulanter der har startet den lavine
af aktie spam, så dem skal enten politiet eller FBI nok få fingrene
i på et tidspunkt.

--
Per Hansen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-07-07 09:39

Kasper Jensen <kasperjensen@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> filerne, og jeg ville da gerne høre, om nogen kan fortælle, hvad filerne
> indeholder, samt hvad ideen er med at vedhæfte PDF-filer til spam.

Hvorfor i alverden interesserer du dig for hvad spam indeholder? Det er
pære nemt at se om en e-mail er spam allerede i overskriften og slette
det der. Jeg anede ikke de var begyndt at bruge PDF-filer og det er i
øvrigt fuldstændig uinteressant. Jeg fatter ikke at CERT gider gå ind og
skrive om det.

Og jeg har endnu ikke modtaget en spam mail med mit navn i
modtager-feltet. Så hvis du absolut ønsker at lave regler, som fanger al
spam kan du bruge den oplysning til at frasortere efter. Det er åbenbart
alene e-mail adresserne der har interesse for spammers.

Men som sagt, det er meget nemt at opdage og slette fra oversigten. Det
kan efter min mening slet ikke betale sig at rode med filtrer.

Og ja, der kan være virus i en PDF-fil. Idioterne har sgu' tilføjet
scripting! Det gælder Readers efter version 5, så hold dig fra de senere
versioner.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-07-07 09:51

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

>Hvorfor i alverden interesserer du dig for hvad spam indeholder?

Professionel interesse?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kasper Jensen

Dato : 17-07-07 19:42

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> Professionel interesse?

Nope, jeg undrede mig blot over, hvad filerne kunne indeholde af evt.
ondsindede aktiviteter, når de ikke var blevet sorteret fra som virus af
hverken TDC eller mit antivirusprogram. Ofte sorteres mails med
vedhæftede filer fra i diverse systemer, så der skulle vel være et godt
argument for alligevel at benytte dette i spammails

Ellers er det blot af ren interesse for at holde mig orienteret om, hvad
der sker.

Fra : TheWarrier

Dato : 17-07-07 15:26

Axel Hammerschmidt wrote:

> Og ja, der kan være virus i en PDF-fil. Idioterne har sgu' tilføjet
> scripting! Det gælder Readers efter version 5, så hold dig fra de senere
> versioner.

Jeps, det er godt nok irriterende med scripting i pdf. Hvilken pdf
reader er så sikker at bruge og hverken afvikler scripts eller ringer
hjem, mv. ?

Fra : John

Dato : 17-07-07 15:51

"TheWarrier" <nospam@.> skrev i en meddelelse

> Hvilken pdf
> reader er så sikker at bruge og hverken afvikler scripts eller ringer
> hjem, mv. ?

Jeg bruger Foxit Reader.

Aner ikke, om den er mere sikker, men den er i hvert fald betydelig
hurtigere!

John

Fra : Jakob Bøhm

Dato : 17-07-07 16:17

John wrote:

> Jeg bruger Foxit Reader.
>
> Aner ikke, om den er mere sikker, men den er i hvert fald betydelig
> hurtigere!
>
> John

Jeg har tidligere brugt GSView, men den så ikke ud til at blive holdt
særligt meget up to date. Jeg er desværre lidt i tvivl om hvilke
misfeatures fra PDF-specifikationen der er med i FoxIt Reader.

--
Jakob Bøhm, M.Sc.Eng. * jb@danware.dk * direct tel:+45-45-90-25-33
Danware Data A/S * Bregnerodvej 127 * DK-3460 Birkerod * DENMARK