Slette data på HD
Fra : KC Christiansen

Dato : 22-06-07 15:54

Hejsa!

Skal sælge min PC, men er nu blevet nervøs for at man kan genskabe slettede
data...

Kan jeg sikre mig på nogen måde?

Mvh

KC

Fra : Jakob Bøhm

Dato : 22-06-07 17:12

KC Christiansen wrote:
> Hejsa!
>
> Skal sælge min PC, men er nu blevet nervøs for at man kan genskabe slettede
> [...]
Det kommer an på hvor hårdt du er bange for at køber forsøger:

1. Hvis køber har ubegrænset mange penge (f.eks. staten, politiet, bin
Laden har alle masser af penge) er der kun en mulighed: Fjern harddisken
og sælg computeren uden! Selve harddisken sletter du først (se mulighed
2), og derefter destruerer du den fysisk med en metode hvor den mindste
stump der bliver til overs er for lille til at indeholde et enkelt bit.

Regneeksempel: En 300GB harddisk indeholder ca. 3.000.000.000.000 bits
(jeg har lagt 25% til for kontrolbits etc.), hvis alle disse bits ligger
på en skive med en diameter på 9 cm giver det at stumperne højst må være
ca. 52nm (90mm / kvadratroden af 3 billioner) i diameter, hvilket er
mindre end bølgelængden i en lysstråle.
En smelteovn eller total opløsning i syre er muligheder.

Bland til sidst de opløste/smeltede rester med noget som ligner men er
meget mere uinteressant (malingrester, kemisk affald, smeltede bilvrag
etc. alt efter hvad der passer sammen i den videre affaldshåndtering)

2. Hvis køber bare vil bruge almindelige tricks er det nok at overskrive
hele harddisken (også ledig plads, bootsektorer etc.) med et af de
mange low-level wiping programmer på markedet. Overskriv flere gange
med skiftende byte-værdier (f.eks. 00,FF,A5,5A og F9). Hvis programmet
kan, så overskriv også et par gange med random støj. Når alt er væk
genindstallerer du de programmer m.m. som du vil sælge sammen med
maskinen, men ikke dem du beholder til brug på en anden maskine.

Der findes mange af den slags slette-programmer. For 15 år siden var
det mest kendte Nortons WipeDisk til DOS (din Windows kan jo alligevel
ikke køre når du fjerner alt fra harddisken nedenunder). I dag findes
der både gratis og købeprogrammer. Nærlæs specifikationerne så du ikke
køber en dårlig vittighed. F.eks. må det være et krav at programmet
kører direkte fra en bootbar CD eller diskette, da et program der skal
køre inde fra Windows eller være installeret på maskinen jo ikke kan
slette den del af harddisken hvor det selv ligger.

--
Jakob Bøhm, M.Sc.Eng. * jb@danware.dk * direct tel:+45-45-90-25-33
Danware Data A/S * Bregnerodvej 127 * DK-3460 Birkerod * DENMARK

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-06-07 18:27

On Fri, 22 Jun 2007 18:11:34 +0200, Jakob Bøhm <jb@danware.dk> wrote:

> 2. Hvis køber bare vil bruge almindelige tricks er det nok at overskrive
> hele harddisken (også ledig plads, bootsektorer etc.) med et af de
> mange low-level wiping programmer på markedet.

Der er mig bekendt ingen, der har demonstreret, at de faktisk kan læse
noget, der er overskrevet bare en enkelt gang på en moderne harddisk.
Der er mange, der har spekuleret over, at man måske skulle kunne det,
men det er noget andet.

-A

Fra : Kent Friis

Dato : 22-06-07 19:19

Den Fri, 22 Jun 2007 19:27:10 +0200 skrev Asbjorn Hojmark:

> Der er mig bekendt ingen, der har demonstreret, at de faktisk kan læse
> noget, der er overskrevet bare en enkelt gang på en moderne harddisk.

På den anden side kan du være ret sikker på at NSA ikke har tænkt sig
at demonstrere det *hvis* de kan.

På samme måde som de heller ikke fortæller hvilke krypterings-
algoritmer de kan knække real-time (det er bare et spørgsmål om
hardware nok) - udover "export-grade" markeringen.

Mvh
Kent

Fra : Kristian Thy

Dato : 22-06-07 22:14

On Jun 22, 8:19 pm, Kent Friis wrote:

> På den anden side kan du være ret sikker på at NSA ikke har tænkt
> sig at demonstrere det *hvis* de kan.

Det er det scenarie der er dækket af #1. Asbjørn kommenterer specifikt
på #2.

\\kristian

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 23-06-07 00:58

On Fri, 2007-06-22 at 19:27 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:
> [...]
> noget, der er overskrevet bare en enkelt gang på en moderne harddisk.
> Der er mange, der har spekuleret over, at man måske skulle kunne det,

Enig.

Prøv at læs hvad en ansat fra IBAS skrev for 10 år siden:

http://groups.google.com/group/sci.crypt/msg/b57efe428af249ce

Læs evt. også resten af tråden.

Fra : Per

Dato : 23-06-07 16:50

KC Christiansen wrote:
> Hejsa!
>
> Skal sælge min PC, men er nu blevet nervøs for at man kan genskabe
> slettede data...
>
> Kan jeg sikre mig på nogen måde?

Ja da --og endda meget nemt og sikkert med dette program:
http://www.heidi.ie/eraser/

Det er gratis og lavet for netop at slette harddiske fuldstændig også
allerede slettede filer.
Jeg bruger det selv og er meget tilfreds.

Det kan også overskrive enkeltfiler op til 30 gange så de er umulige at
genskabe.

Når der er slettet med programmet kan ingen af de recoveryprogrammer jeg
kender finde og genskabe filer.

Ellers findes der også et program der hedder killdisc - det kan stort set
det samme.

/Per

Fra : Kent Friis

Dato : 23-06-07 16:56

Den Sat, 23 Jun 2007 17:49:57 +0200 skrev Per:

> Når der er slettet med programmet kan ingen af de recoveryprogrammer jeg
> kender finde og genskabe filer.

Det kan de heller ikke selvom filerne bare er overskrevet ganske
almindeligt.

Den teoretiske mulighed for at genskabe data (som ingen har
demonstreret i praksis), går på at gå uden om elektronikken på
disken, og aflæse de magnetiske informationer direkte, og deri
finde spor af tidligere data. Det er ikke noget der kan gøres
med software alene, det kræver special-hardware.

Recovery-programmer kan kun læse de data som controlleren leverer,
og det vil være dem fra sidste overskrivning.

Mvh
Kent

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-06-07 20:08

"KC Christiansen" <etiketer@webspeedFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
>
> Skal sælge min PC, men er nu blevet nervøs for at man kan genskabe
> slettede data...
>
> Kan jeg sikre mig på nogen måde?

Kør sdelete. Tidligere sysinternals men nu købt af MS. Søg på google, og du
skal finde.

Bjarne K.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-06-07 23:15

On Sat, 2007-06-23 at 15:56 +0000, Kent Friis wrote:
> Det kan de heller ikke selvom filerne bare er overskrevet ganske
> almindeligt.
>
> Den teoretiske mulighed for at genskabe data (som ingen har

Udover at folk ikke kan finde ud af slette data, fx data som er tilføjet
controllerens badblock liste.

> demonstreret i praksis), går på at gå uden om elektronikken på
> disken, og aflæse de magnetiske informationer direkte, og deri

Den tråd jeg tidligere linkede til har også følgende teoretiske forslag:

... A completely different kind of electronics - highly sensitive,
low-noise, and linear analog electronics would be used. And the drive
would have to be physically disassembled in a clean room. For
exploiting misalignment, techniques like exploiting the effects of
magnetism on the reflection of polarized light would be involved -
with no electronics. The bits would be picked up using an _optical
microscope_. ...

Fra : Kent Friis

Dato : 25-06-07 18:24

Den Mon, 25 Jun 2007 00:14:36 +0200 skrev Christian E. Lysel:

> Udover at folk ikke kan finde ud af slette data, fx data som er tilføjet
> controllerens badblock liste.

Der hjælper kun skærebrænderen eller hvis producenten har et program
der kan gøre det.

Men til normal brug vil jeg ikke forvente at mængden af data er stor
nok til at gøre nogen risiko.

> [...]
> magnetism on the reflection of polarized light would be involved -
> with no electronics. The bits would be picked up using an _optical

Er der ikke sådan en indbygget i Norton Utilities? )

Mvh
Kent