FTP og firewall ?
Fra : Martin Ploug

Dato : 20-06-07 17:24

Hej

Jeg bruger gratisversionen af PC Tools Firewall Plus fra
http://www.pctools.com/firewall, og det ser umiddelbart
ud til at fungere meget fint.

Men firewall'en har tilsyneladende blokeret adgangen for trafik
til og fra min FTP klient FileZilla.

Jeg kan ikke umiddelbart se Filezilla i oversigten over blokerede
programmer i firewall'en, og mit spørgsmål er nu, hvor i firewall'en
jeg ellers kan ændre indstillinger for at give adgang til up - og download
via FileZilla?

Jeg har også kigget i Advanced Rules, men jeg ved ikke, hvad jeg skal
kigge efter, og hvad jeg skal give lov til og ikke lov til, hvis det er
der jeg skal
ændre noget.

Jeg har kigget lidt på ovenstående hjemmeside, men kan ikke se, at der er
så meget hjælp at hente.

Kan nogen hjælpe mig?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-06-07 17:31

Den 20-06-07 18.24 skrev Martin Ploug følgende:

> Men firewall'en har tilsyneladende blokeret adgangen for trafik
> til og fra min FTP klient FileZilla.

Får du nogen fejlbesked? Og i så fald, hvilken?

Har du tjekket, at der ikke er lukket for port 21?

Har du en router, der har en indbygget Firewall? Og i så fald, har du
tjekket, om port 21 er åben?

Har du prøvet med både aktiv og passiv mode i ftp-programmet?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : Martin Ploug

Dato : 20-06-07 18:38

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> tjekket, om port 21 er åben?
>
> Har du prøvet med både aktiv og passiv mode i ftp-programmet?

Hej Kim

Mange tak for det!

Det hjalp bare det, at jeg i FileZilla gik ind og ændrede i Passive
transfer mode.....

For en ordens skyld skriver jeg lige, hvad jeg gjorde i FileZilla:

Åbn Site manageren og vælg site > Klik på advanced > Use passive mode og
klik på Ok
Klik på Save and exit og prøv at connecte igen.

Tak for det.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Jakob Bøhm

Dato : 20-06-07 18:28

Martin Ploug wrote:
> [...]
> ændre noget.
>

> Jeg har kigget lidt på ovenstående hjemmeside, men kan ikke se, at der er

Hvis din ftp klient kører i gammeldags "active" mode, eller den server
du downloader fra/uploader til kun understøtter "active" mode kræver det
specialhåndtering i din firewall.

Nogle firewalls (f.eks. Linux iptables og Checkpoint fw-1) har denne
funktionalitet som standard. Andre (f.eks. Norton 2003) bruger en dum
snyde-regel om at tillade indgående forbindelser på næsten alle porte
til alle programmer der kan være ftp-klienter (inkl. alle web-browsere).

Hvordan pctools.com har det med ftp ved jeg ikke, selv kender jeg kun
navnet PC-tools fra det produkt der hed sådan i slutningen af 1980-erne.

--
Jakob Bøhm, M.Sc.Eng. * jb@danware.dk * direct tel:+45-45-90-25-33
Danware Data A/S * Bregnerodvej 127 * DK-3460 Birkerod * DENMARK