vise aktiv række/kolonne med farve (cursor~
Fra : T

Dato : 09-07-07 10:16

Når man arbejder på et stort regneark i høj opløsning, er det så muligt at
farvelægge / tone aktuel række / kolonne - altså ikke en blivende farve,
men bare når cursoren bevæges rundt. Jeg ved godt række/ kolonnenummer
vises farvet, men det kan være svært at "ramme" ud for andre tal/felter.

Jeg har set en løsning her :

http://www.mcgimpsey.com/excel/highlightrow.html
(sidste eksempel).

Det virker.. i princippet..men jeg kan ikke sætte baggrundsfarven
når funktionen er aktiv.

Nogen som har en bedre løsning ?

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 09-07-07 12:55

Hej T

Prøv nedenstående som skal placeres i det aktuelle ark.
Ulempe er at evt. eksisterende farve forsvinder.

Option Explicit

'// Color ActiveRow/Column
Cells.Interior.ColorIndex = 0
ActiveCell.EntireRow.Interior.ColorIndex = 6

ActiveCell.EntireColumn.Interior.ColorIndex = 6
End Sub

Jørgen Bondesen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 09-07-07 14:06

"Joergen Bondesen" <bondesen@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Cells.Interior.ColorIndex = 0
> ActiveCell.EntireRow.Interior.ColorIndex = 6
>
> ActiveCell.EntireColumn.Interior.ColorIndex = 6

Hej Jørgen

Og den har samme skavank som den. T allerede har forsøgt. At hvis du vil
give en celle baggrundsfarve er det umuligt, fordi makroen sletter farven,
når markøren flyttes :-9-

Jan

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 09-07-07 21:01

Hej Jan.

Tak, hvad så med nedenstående?
Jeg må erkende, at det tog lidt tid før den var der.

Option Explicit

'----------------------------------------------------------
' Procedure : Worksheet_SelectionChange
' Date : 20070709
' Author : Joergen Bondesen
' Modifyed by :
' Purpose : Mark for Activecell Left Column and
' Button Row.
' Note : Placed in Sheet
'----------------------------------------------------------
'
Dim AC As Range
Dim Ran As Range
Dim ButtonLine As Double
Dim LeftLine As Double

Application.ScreenUpdating = False

On Error Resume Next
With ActiveSheet
.Shapes("Line 997").Delete
.Shapes("Line 999").Delete
End With
On Error GoTo 0

Set AC = ActiveCell
Set Ran = Selection

'// Button
ButtonLine = AC.Top + AC.RowHeight

ActiveSheet.Shapes.AddLine(0#, ButtonLine, _
50000, ButtonLine).Select

With Selection
.Name = "Line 999"
With .ShapeRange.Line
.Weight = 3#
.DashStyle = msoLineRoundDot
.ForeColor.SchemeColor = 17
End With
End With

'// Left
LeftLine = AC.Left

ActiveSheet.Shapes.AddLine(LeftLine, 0#, _
LeftLine, 50000000).Select

With Selection
.Name = "Line 997"
With .ShapeRange.Line
.Weight = 3#
.DashStyle = msoLineRoundDot
.ForeColor.SchemeColor = 17
End With
End With

Ran.Select

Set AC = Nothing
Set Ran = Nothing
End Sub

Jørgen Bondesen

Fra : T

Dato : 09-07-07 23:21

"Joergen Bondesen" <bondesen@cool.dk> wrote in news:f6u464$89o$1
@newsbin.cybercity.dk:

[cut]

Du er jo genial :)

Og jeg som troede at jeg vidste en del om Excel...

Nå, men hvis andre - som jeg - bedre kan lide
venstre og top (i stedet for venstre / bund), så fjern
"+ AC.RowHeight" lige under "Bottom" kommentaren.

Det undrer mig at Excel ikke har en sådan feature, som jeg
mener SuperCalc4 havde engang jeg brugte det.

Hmm.. har Excel ikke en slags "normal.dot" også ?

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 10-07-07 21:10

Hej T.

> Du er jo genial :)
Tak.

> Hmm.. har Excel ikke en slags "normal.dot" også ?
Det tror jeg nok, men den bør man holde fingrene fra.

I stedet kan du oprette din egen template, som skal hedde: DK: mappe.xlt
eller UK: Book.xlt
Templaten skal placeres i:
C:\Documents and Settings\UserName\Application Data\Microsoft\Excel\XLSTART

Ctrl + N i Excel skulle så give dig book/mappe.
Hvis det ikke virker, så prøv at genstarte din PC.

Jeg er ikke så rutineret på dette felt, så det er det bedst du får.

Jørgen Bondesen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 10-07-07 07:53

"Joergen Bondesen" <bondesen@cool.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jan.
>
> Tak, hvad så med nedenstående?

Smukt

Jan

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 10-07-07 21:11

Hej Jan.

Tak.

Fra : Leo Heuser

Dato : 10-07-07 14:34

Hej Jørgen

Glimrende idé!

Desværre nægter din løsning at fungere i Excel 2007.

Jeg har også problemer med min løsning i Excel 2007,
hvis Zoom er mindre end 100%. Det ligner en bug.

Leo Heuser

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 10-07-07 21:20

Hej Leo.

Tak.
Det var dog ærgeligt at min løsning ikke virker i 2007 og at du også har
problemer med din løsning.
Jeg har (desværre) ikke 2007.
Jeg har endnu ikke haft tid til at studere din løsning, men det glæder jeg
mig til.

Jørgen Bondesen

Fra : Leo Heuser

Dato : 10-07-07 14:33

"T" <myicqKATTE@bakkegmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> (sidste eksempel).
>
> Det virker.. i princippet..men jeg kan ikke sætte baggrundsfarven

Hej T

Jeg blev inspireret af Jørgens idé med at bruge shapes, så
her er et alternativ:

'Leo Heuser, 10-7-2007
'Moves the cursor in a colored "cross".
'Based on Jørgen Bondesen's idea of using shapes to avoid
'colored cells from having their colors removed.
Dim CheckRange As Range
Dim ColumnSize As Long
Dim GhostColumn(1 To 4, 1 To 2) As Single
Dim GhostRow(1 To 4, 1 To 2) As Single
Dim RowSize As Long
Dim Sh As Shape

On Error Resume Next
For Each Sh In ActiveSheet.Shapes. _
Range(Array("GhostRow", "GhostColumn"))
Sh.Delete
Next Sh
On Error GoTo 0

With ActiveWindow
Set CheckRange = Cells(.ScrollRow, .ScrollColumn)
With .VisibleRange
RowSize = .Rows.Count
ColumnSize = .Columns.Count
End With
End With

With Application
Set CheckRange = CheckRange. _
Resize(.Min(RowSize, Columns(1). _
Cells.Count - CheckRange.Row + 1), _
.Min(ColumnSize, Rows(1). _
Cells.Count - CheckRange.Column + 1))
End With

GhostRow(1, 1) = CheckRange.Left
GhostRow(1, 2) = Target.Top + Target.Height
GhostRow(2, 1) = CheckRange.Left + CheckRange.Width
GhostRow(2, 2) = GhostRow(1, 2)
GhostRow(3, 1) = GhostRow(2, 1)
GhostRow(3, 2) = Target.Top
GhostRow(4, 1) = GhostRow(1, 1)
GhostRow(4, 2) = GhostRow(3, 2)

GhostColumn(1, 1) = Target.Left
GhostColumn(1, 2) = CheckRange.Top
GhostColumn(2, 1) = GhostColumn(1, 1)
GhostColumn(2, 2) = GhostColumn(1, 2) + CheckRange.Height
GhostColumn(3, 1) = GhostColumn(1, 1) + Target.Width
GhostColumn(3, 2) = GhostColumn(2, 2)
GhostColumn(4, 1) = GhostColumn(3, 1)
GhostColumn(4, 2) = GhostColumn(1, 2)

With ActiveSheet.Shapes
.AddPolyline(GhostRow).Select
Selection.Name = "GhostRow"
.AddPolyline(GhostColumn).Select
Selection.Name = "GhostColumn"
With .Range(Array("GhostRow", "GhostColumn")).Line
.Weight = 1.5
.ForeColor.SchemeColor = 17
End With
End With