Åbne gammel Outlook-fil i Vista
Fra : Jack L.

Dato : 18-06-07 10:58

Hej gruppe.

Jeg forsøger her at få overført en Outlook .pst-fil fra en tidligere
Windows XP-maskine over på en Microsoft Vista Business. Desværre
render jeg ind i problemer med at få Outlook til at åbne den, idet den
siger "Standardmappen til e-mail kan ikke åbnes. Der blev nægtet
adgang til filen. Du har ikke den nødvendige adgangstilladelse til
filen C:\Users\MitBrugernavn\AppData\Local\Microsoft\Outlook
\Outlook.pst."

Den bruger som skal bruge Outlook.pst er på listen over Ejere og som
har administrator-rettigheder. Jeg har også prøvet at åbne filen i
Outlook som super-administrator men får stadig samme fejlbesked. Super-
administratoren, den almindelige administrator, MitBrugernavn samt
gruppen Administratorer har stort set alle rettigheder undtagen
"specielle tilladelser".

Når jeg højre-klikker på mappen og går ind på Sikkerhed => Avanceret
=> Ejer => Rediger så ser jeg "Nuværende ejer" som peger på
MitBrugernavn. Når jeg ændrer ejer fra MitBrugernavn til eksempelvis
Administratorer, markerer "Erstat ejer af underbeholder og objekter"
og derefter trykker "Anvend" så bliver det markerede felt afmarkeret
af Windows selv. Inden da kommer der et popupvindue hvori der står:
"Hvis du lige har overtaget ejerskabet af dette objekt, skal du lukke
og åbne objetets egenskaber igen, inden du kan se eller ændre
tilladelserne".

Den tidligere maskine er afgået ved døden og derfor kan jeg ikke bruge
Windows Overførsel eller hvad tjenesten nu hedder.

Det lykkedes mig at overføre alle dokumenter og filer fra den gamle
computer selv om Vista brokkede over ejerskab.

Jeg er ikke sikker på om problemet er operativsystem- eller Outlook-
relateret og krydsposter derfor.

Jeg er temmelig rådvild nu og vil høre om nogle af jer har et bud på
en løsning?

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 18-06-07 15:12

Jack L. kom med denne ide:
> [...]
> adgang til filen. Du har ikke den nødvendige adgangstilladelse til
> filen C:\Users\MitBrugernavn\AppData\Local\Microsoft\Outlook

SNIP
Nu ved jeg ikke hvordan du har valgt at ville åbne .pst-filen.
Men denne metode virker, såfremt rettigheder i øvrigt er i orden.
Subsidiært kan du flytte/kopiere .pst filen til en anden lokation og
give korrekte rettigheder der.
Men, når du har Outlook kørende med din egen postfil, kan du vælge at
åbne en anden postfil også, vi har gjort det her i forbindelse med
overgang til Vista, og det forløb uden problemer:
højreklik på "private mapper" (eller hvad du nu har kaldt din postfil),
og vælg "Åbne outlook-datafil". Her kan du padle frem til den lokation
hvor den anden postfil ligger. Så skulle det spille.
Det med rettigheder har/havde vi ikke problemer med her, så det er
egentlig et spørgsmål om at skrue de rette steder.
Er der ged med rettighederne, er det langt det hurtigste at tage
ejerskabet, og efterfølgende tildele brugere/brugergrupper de korrekte
rettigheder.
Håber det var noget af dette der var problemet

...::JMJ::..

Fra : Jack L.

Dato : 18-06-07 19:29

...::JMJ::.. wrote:
> [...]
> rettigheder.
> Håber det var noget af dette der var problemet

Ja, det med at lade Outlook pege på en anden fil end default virkede nu
ikke. Jeg løste dog problemet ved først at kopiere .pst-filen til en delt
Linux-drev som er gjort tilgængelig vha. Samba, og derfra kopierede filen
til den nye maskine. Det virkede formentlig fordi Linux ikke understøtter
NTFS' rettigheder så den information ikke kom med. Det er bare et gæt, men
puha, kommer nok til at tilbringe søvnløse nætter for at lære Windows Vista
til bunds.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real :)

Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 19-06-07 17:27

Alternativt kan du jo også tage en back-up af den "gamle" Outlook med
Outback Plus 6 som du gratis kan hente via
http://ajsystems.com/obp.html og så indlæse back-up'en på den nye

--

Lars Engelhardt
www.GPSdebat.dk