Hjælp til side opsætning
Fra : Charlotte

Dato : 22-06-07 18:14

..indrømmet jeg er lidt nybegynder, men håber nogen gider at
hjælpe alligevel.

Jeg har lavet en side i frontpage 2003, og vil gerne have den til
at være i midten af skærmen, altså med brede margen i siderne...
hvordan er det lige jeg gør det?

Min side er lavet med rammer, kan det så stadigvæk lade sig gøre,
og i så fald hvordan sætter jeg så et baggrundsbillede ind, som
skal vises i margen i siderne?

Hilsen
Charlotte

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : enkvinde

Dato : 22-06-07 20:39

"Charlotte" <chajasa@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Min side er lavet med rammer, kan det så stadigvæk lade sig gøre,
> og i så fald hvordan sætter jeg så et baggrundsbillede ind, som

Hej Charlotte

Alt kan lade sig gøre
Du ændrer udseende og størrelse på dine rammer ved at åbne din
indexrammeside, markere en af rammerne, og vælgeegenskab for indbygget
ramme. Her kan du vælge hvor på siden de skal stå, hvor høje og brede de
skal være, samt hvor meget margen der skal være. Det skal gøres i alle 3
rammer på indexrammesiden.

Noget helt andet er så, at rammesider ikke er særlig smarte, fordi de
optræder enkeltvis i feks. google søgninger og derfor også vises enkeltvis
og helt uden for den kontekst du havde sat dem i. Det samme sker hvis du
prøver at linke til en side. Linker du feks. til charlotte/profil.htm så vil
siden med din profilside dukke op, men din menu og din top vil ikke vises,
hvilket vil sige, at man ikke kan bladre videre på din side.

Løsningen er lige for og det er faktisk lige så nemt som at lave rammesider.

Lav to sider. Den ene med dit banner på og den anden med din menu.
Åben så en ny side. Leg lidt med tabeller således at de ligner en rammeside.
Når du har fået dine "rammer/tabeller", hvor du vil ha dem, så indsætter du
nu dit banner og din menu på flg. facon.

Sæt musen i tabellen hvor du vil have dit banner. Vælg så "Indsæt"
"Webkomponent" "Medtaget indhold" "Side" her skriver du så hvad siden hedder
som du vil have i tabellen, feks. banner.htm .... Og vupti... Din side har
nu et banner i toppen. Gør det samme med din menu.

Nu har du en side, som fungerer præsist lige som en rammeside, men ikke har
de samme skavanker. Denne side bruger du så som skabelon for alle dine andre
sider.

Du kopierer den bare i mappelisten og indsætter og døber den til det navn du
vil have.

God fornøjelse
Hilsen Eva

Fra : Charlotte

Dato : 23-06-07 07:15

enkvinde wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> [...]
> sider.
>
> Du kopierer den bare i mappelisten og indsætter og døber den til det navn du

Jeg har kigget lidt på det du skrev, men når jeg højre-klikker på en af mine
rammer på indexsiden, får jeg kun egenskaber for "rammer" op og ikke
egenskaber for "indbygget ramme". Jeg har lavet om på de margner der står, men
der sker kun ændringer inden for rammen, og ikke "udenfor".

Hvad mon det er jeg gør forkert ?*S*

Fra : Charlotte

Dato : 23-06-07 07:30

> [...]
> sider.
>
> Du kopierer den bare i mappelisten og indsætter og døber den til det navn du

Og lige et spørgsmål mere
Tak fordi du skrev det med rammerne, og søgemaskinerne, det vidste jeg ikke!
Jeg kan sagtens lave en tabel der ligner min ramme. - Når jeg skal lave de nye
sider, for mig er det i første omgang menuen der skal gå igen og ikke toppen,
som skifter fra side til side. Kan jeg så bruge den menu jeg allerede har
lavet i min gamle ramme, eller skal jeg lave en ny i en tabel? Er det muligt
senere hen at tilføje feks et ektra menu punkt?

KH

Fra : enkvinde

Dato : 23-06-07 09:54

> [...]

> muligt
> senere hen at tilføje feks et ektra menu punkt?

Du gør højst sansynligt ikke noget forkert Jeg tror det er FrontPages
som driller, fordi du prøver at ændre i en af dens standardrammesider. Det
bedste du kan gøre, er at åbne en ny side og så indsætte dine rammer her,
som du nu vil have dem.

Og så til tillægsspørgsmålet......... Ja ! *G*

Fidusen er at du kan bruge din menu alle de steder du har lyst til, og at
når du skal tilføje eller fjerne et punkt i menuen, så retter du i menusiden
og så virker det på alle de sider du har tilføjet menuèn på.

Hilsen Eva

Fra : Charlotte

Dato : 24-06-07 16:23

> [...]
> når du skal tilføje eller fjerne et punkt i menuen, så retter du i menusiden
> og så virker det på alle de sider du har tilføjet menuèn på.

Tak for hjælpen Eva... det er lykkes mig at lave siden i tabeller og dermed er
det også nemmere at lave de brede margner.
Men af og til synes jeg de tabeller/celler driller, og springer i de størrelser
jeg har sat dem til

Fra : enkvinde

Dato : 24-06-07 19:17

> [...]
> det også nemmere at lave de brede margner.
> Men af og til synes jeg de tabeller/celler driller, og springer i de

Kære Charlotte

Dine tabeller har samme egenskab som en one size bluse ... Putter du et
kæmpe menneske ned i blusen, så springer den sømmene. På samme måde med dine
tabeller. Indholdet du fylder i dem, må ikke være størrre end tabellen. Så
enkelt er det.

Hilsen Eva

Fra : Charlotte

Dato : 25-06-07 12:10

> [...]
> tabeller. Indholdet du fylder i dem, må ikke være størrre end tabellen. Så

- ok det vil jeg huske *SS*