klonk KLONK og KLOOONK!
Fra : Green

Dato : 06-07-01 19:07

Har lige købt en ny brugt suzuki bandit, og prøvekørte den naturligvis og
den var fin. Kørte nogen hundrede kilometer på den og den var stadig fin,
men nu er den begyndt at klonke i gearkassen.
Særligt når jeg skifter fra 1. til 2. gear, giver den et ordentligt klonk..
det sker uanset om jeg laver et bestefar gearskift med fuld udkobling,
gearskift og forsigtig indkobling, eller om jeg hurtigt lige vipper den i
gear.

For det første.. hvad ER klonket? Hvad er det der sker mekanisk i kassen?
Sker jo på de fleste modeller ved skift fra frigear til 1., hvad det da også
gør på denne.. men hvad sker egentlig?

Og for det andet.. hvad er galt med den her siden den er begyndt på det, og
hvad skal jeg gøre for at ordne det?

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-07-01 20:56

Tjek lige oliestand.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Green

Dato : 06-07-01 21:17

> Tjek lige oliestand.

Den er helt som den skal være.

Fra : Henrik H. Hansen

Dato : 07-07-01 06:58

Måske en for stram kæde??

Fra : Green

Dato : 07-07-01 16:07

> Måske en for stram kæde??
`
Nej den er som den skal være ifølge manualen.

Men igen.. hvad er det egentlig der SKER ved klonk?

Fra : kaldahl

Dato : 07-07-01 16:19

Tjek om din kobling er korrekt indstillet. Det lyder som om, der ikke er
koblet ordentlig ud, dvs at motoren trækker stadig på indgangsakslen til
gearkassen, og det kan tandhjulene ikke li, når der skiftes gear- og så
siger de klonk.
mvh
Hans Jørgen Kaldahl
som kører til Frankrig mandag morgen.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 07-07-01 22:13

"kaldahl" <kaldahl@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> koblet ordentlig ud, dvs at motoren trækker stadig på indgangsakslen til
> gearkassen, og det kan tandhjulene ikke li, når der skiftes gear- og så

Jeg har et lignende problem...
Når jeg skifter fra N-1. eller 1.-2 / 2.-1. hænder det forholdsvis ofte, at
gearkassen knurrer af mig!
(En lyd af tandhjul, der absolut ikke lyder som sådanne burde!)
Kan dette også være koblingen - eller hvad kan det skyldes ?
- og hvorfor er det kun i forbindelse med frigearet ?

M.v.h.

Christian

Fra : Armand

Dato : 08-07-01 01:32

Green <a@a.a> skrev i en
> `
> Nej den er som den skal være ifølge manualen.

Skal vi vædde om det er tilstrækkeligt??

Manualens opgivelser er almene for alle motorcykler og beskrivelsen kan
ofte være tvetydige: Gælder et mål for bevægelse op/ned for
"mellemrummet" imellem kæden eller for "yderpunkterne" á overside til
underside?

Mange af mine indlæg her på gruppen har lagt op til at folk begynder at
køre deres motorcykel med lidt mere fingerspitzengefühl, istedet for at
være alt for statiske og kontante i ders opfattelse af motorcyklen og
dens mekanik.
At du selv ærgrer dig over *KLONK*et er et godt skridt på vejen dertil;
men at feje et foreslag om at kæden kan være for stram af bordet med en
argumentation om at den holder et vist mål, finder jeg lidt blindt
Måske jeg her kan bringe dig til at erindre at *KLONK*ene måske startede
efter at du justerede kæde "ifølge manualen" :-/

På DMC's hjemmeside, under FAQ, er der en grundig beskrivelse af
hvorledes man erfarer hvilken opspænding der er ideel for lige netop ens
egen model, hvorefter man kan tage sit eget mål ( á en lettere/sikrere
metode) til brug ved senere eftespænding!

Prøv lige dén og kom så igen hvis ikke at det hjælper på klonk'et!

Link:
www.dmc-org.dk - FAQ'en er blandt "knapperne" i venstre side, og du
sakl lede videre under "motoren" og "kæde"

--
Armand.

Fra : Henrik Mønster

Dato : 09-07-01 14:38

Min mc klonker mest hvis jeg lader omdrejningerne falde for meget inden det
næste gear lægges ind.

Pas i øvrigt på med at stole alt for meget på manualens indstilling af
kæden. Kontroller at den heller ikke er for stram når mc'en er belastet. På
Suzuki GS500E er manualens indstilling ofte alt for stram når mc'en er
belastet.

M.v.h. Henrik

Fra : Green

Dato : 10-07-01 09:22

> [...]
> kæden. Kontroller at den heller ikke er for stram når mc'en er belastet.

> Suzuki GS500E er manualens indstilling ofte alt for stram når mc'en er

Ja det siger folk jo. Min personlige vurdering er nu også at kæden ikke er
for stram. Den kan give sig rimeligt, og efter, den blev skiftet, har der
næsten ingen kædestøj været.

Tror nu det er min olie den er gal med, for her da vi havde de varme dage,
var det slemt.. nu gør den det ikke så meget.
Egentlig underligt dog, for når man kører, så bliver olien en del varmere
end hvad solen kan forårsage, så med varm motor burde 10 graders
temperaturforskel i luften vel ikke betyde noget...bortset fra at køleren
heller ikke er helt så effektiv.

Tror jeg vil prøve at hælde noget tyk olie på. Kører med 10w40 nu

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-07-01 15:51

> [...]
> end hvad solen kan forårsage, så med varm motor burde 10 graders
> temperaturforskel i luften vel ikke betyde noget...bortset fra at køleren

Precis! Så hvis luften er 10 grader varmere, bliver motorens
driftstemperatur tilsvarende 10 grader højere, derfor bliver olien tyndere
og der er større risiko for "klonk".

> Tror jeg vil prøve at hælde noget tyk olie på. Kører med 10w40 nu

Det tror jeg nu jeg ville blive på, hvis jeg var dig. Nu er jeg jo også
typen som vil ski.. på et klonk, det skader jo ikke væsentligt. Hellere
bruge lidt tid på at optimere mine gearskift, så klonket minimeres ad den
vej.

Prøv fx. at presse let på gearpedalen INDEN du kobler ud, så smutter den som
regel i gear hurtigt og uden klonk.Ved stilstand må man nok bare leve med
klonket, og huske at en fast fod en meget mere skånsom end en for forsigtig
fod.

Rittig
(også GS500)

Fra : Green

Dato : 10-07-01 21:24

> [...]
> regel i gear hurtigt og uden klonk.Ved stilstand må man nok bare leve med
> klonket, og huske at en fast fod en meget mere skånsom end en for

Hm.. i see.. jeg har prøvet med gearskift hvor jeg presser på pedalen og
derefter finder en nul træk+nul brems område, og så smutter den i gear uden
udkobling.. det har dog ikke virket så fantastisk på denne model..
Vil prøve OGSÅ at koble lidt ud

Fra : Armand

Dato : 11-07-01 00:14

Green <a@a.a> skrev i en
> [...]
og
> derefter finder en nul træk+nul brems område, og så smutter den i gear

Godt gået!
Dét er akkurat _metoden_!

> ............ det har dog ikke virket så fantastisk på denne model..

= Et sikkert symptom på for stram kæde, men også muligvis p.g.a. meget
løs
kæde!

Check kædeopspændings-rådet på DMC's FAQ, hvor også den med koblingsfrit
gearskifte er at finde!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 10-07-01 16:06

Green <a@a.a> skrev i en

> [...]
> Tror nu det er min olie den er gal med, for her da vi havde de varme
> dage, var det slemt.. nu gør den det ikke så meget.

Du beskriver to sider af samme sag!:
Hvis kæden er for stram vil gearkassen arbejde for hårdt (har brug for
slup, for at gearhjulene kan komme frit i position) - Med *klonk's* til
følge - Og en tykkere olie vil dæmpe sådanne mislyde bedre end en tynd
olie,

> Tror jeg vil prøve at hælde noget tyk olie på. Kører med 10w40 nu

At "fjerne" larmen v.h.a. en tyk olie er at narre sig selv!
At narre andre er usympatisk - Hvad er det at narre sig selv? :-/ (tip:
Det begynder med "d"!)

--
Armand.

Fra : Green

Dato : 10-07-01 21:25

> At "fjerne" larmen v.h.a. en tyk olie er at narre sig selv!
> At narre andre er usympatisk - Hvad er det at narre sig selv? :-/ (tip:
> Det begynder med "d"!)

Dejligt?

Ok jeg fårstår pointen.. troede dog at klonket som sådan skyldtes noget der
bankede sammen, og at ttykkere olie ville dæmpe selve sammenstødet.. derfor
ikke dumt.

Fra : Armand

Dato : 10-07-01 23:35

Green <a@a.a> skrev i en

> Ok jeg fårstår pointen.. troede dog at klonket som sådan skyldtes
noget der
> bankede sammen, og at ttykkere olie ville dæmpe selve sammenstødet..

Hvorfor dæmpe, istedet for at fjerne??

--
Armand.