Radeon 9800XT vil pludselig hverken køre A~
Fra : GRISEN

Dato : 02-07-07 22:56

Jeg prøver at løse det tidligere beskrevne problem "Grafikfejl på cursoren"....
Jeg har reinstalleret codecs og grafikkort drivere uden held.
Eneste forskel er, at nu kører kortet pludselig vildt langsomt.

Jeg har kigget lidt på settings i ATI driveren for at finde problemet.
Jeg er rimelig blank på området, men gætter på, at SMARTGART er vigtigt...
Når skidtet kører stabilt, så Fast Write, AGP Write og AGP Read og AGP speed = OFF
Hvis jeg ændrer AGP speed til noget bedre, så vil pc'en genstarte, og når den har gjort det et par gange, så står den igen på OFF.

Hvad kan der være sket?
Jeg synes ikke der er varmere i kabinettet end normalt...
Hvilken driver skal jeg vælge?

*
Jan

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-07-07 20:34

GRISEN wrote:

> Hvad kan der være sket?

Har du mulighed for at prøve med et andet grafikkort?

Jesper Poulsen

Fra : GRISEN

Dato : 04-07-07 22:48

On Tue, 03 Jul 2007 21:34:07 +0200, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Har du mulighed for at prøve med et andet grafikkort?

Det er da en ide... må finde en kammerat som har noget liggende....

*
Jan

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-07-07 08:34

GRISEN <egeriis@gmail.com> crashed Echelon writing

> Jeg prøver at løse det tidligere beskrevne problem "Grafikfejl på
> cursoren".... Jeg har reinstalleret codecs og grafikkort drivere uden
> held. Eneste forskel er, at nu kører kortet pludselig vildt langsomt.

Chipset driver til AGP installeret?

> [...]
> Read og AGP speed = OFF Hvis jeg ændrer AGP speed til noget bedre, så
> vil pc'en genstarte, og når den har gjort det et par gange, så står

Fast Write skal osse være aktiveret i BIOS, hvis der er mismatch her vil
det automatisk blive deaktiveret.

Det er heller ikke alle systemer som stabilt kan køre med dette aktiveret,
hvilket du osse selv har oplevet.

--
Bjarke Andersen

Fra : GRISEN

Dato : 04-07-07 23:26

On 04 Jul 2007 07:33:57 GMT, Bjarke Andersen <bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>Chipset driver til AGP installeret?

Tjaaa..... Det er et KT400 chipset.
Det har jo virket tidligere.
Hvordan ser jeg nemmest om driveren er installeret og aktiv?

>Fast Write skal osse være aktiveret i BIOS, hvis der er mismatch her vil
>det automatisk blive deaktiveret.

Hmmm... sådan er mine AGP settings i bios:
Aperture Size = 64M
AGP Fast Write enabled
AGP Read synchronization disabled
Enhanced AGP Performance enabled
Master 1 WS Write disabled
Master 1 WS read disabled
DBI output for AGP Trans disabled

*
Jan

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-07-07 04:53

GRISEN wrote:

> Hvordan ser jeg nemmest om driveren er installeret og aktiv?

Programmet siw burde kunne vise det.

Ellers kan Everest Home.

Jesper Poulsen

Fra : GRISEN

Dato : 05-07-07 21:43

On Thu, 05 Jul 2007 05:53:12 +0200, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Programmet siw burde kunne vise det.

SIW viser en masse, men jeg ved ikke helt hvad jeg skal kigge efter...

Jeg har lige installeret VIA Hyperion Pro Driver Package 5.12A
http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=420&OSID=1&CatID=1070

Det hjalp ikke.

*
Jan

Fra : GRISEN

Dato : 06-07-07 12:41

On Thu, 05 Jul 2007 22:43:29 +0200, GRISEN <egeriis@gmail.com> wrote:

Hmmm... jeg opdager lige at jeg også har problemer inden driverne bliver loadet.
Maskinen bluescreenede og brokkede sig over en atiqa driver - eller noget i den retning.
Når den starter igen, så vil den gerne tjekke diskene, og allerede på dette tidspunkt er der problemer:
http://grisen.org/tmp/Grafikfejl_uden_grafikdriver.jpg

Det ser jo meget kunstnerisk ud med 19x40 firkanter, men ligesom en del kunst er uforståelig.....

*
Jan

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-07-07 13:22

> [...]
> http://grisen.org/tmp/Grafikfejl_uden_grafikdriver.jpg
>
> Det ser jo meget kunstnerisk ud med 19x40 firkanter, men ligesom en

Det kan skyldes kortet er blevet defekt eller temparaturen er for høj.

Hvordan har blæseren det?

Hvad med overclocking, er det noget du har prøvet på kortet?

--
Bjarke Andersen

Fra : GRISEN

Dato : 06-07-07 13:51

On 06 Jul 2007 12:22:14 GMT, Bjarke Andersen <bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>Det kan skyldes kortet er blevet defekt eller temparaturen er for høj.

Selve kølepladen ved blæseren på kortet er ret varm.
Lidt ved siden af kortet er der 40 grader.

>Hvordan har blæseren det?

Kører fint rundt uden larm eller andet der tyder på problemer.

>Hvad med overclocking, er det noget du har prøvet på kortet?

Nej.

*
Jan

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-07-07 14:04

> Selve kølepladen ved blæseren på kortet er ret varm.
> Lidt ved siden af kortet er der 40 grader.

Hvad mener du med lidt ved siden af kortet?

Har du evt. mulighed for lige at måle kortet temp fra Windows, hvis du da
får maskien op igen.

--
Bjarke Andersen

Fra : GRISEN

Dato : 06-07-07 16:50

On 06 Jul 2007 13:04:12 GMT, Bjarke Andersen <bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>Har du evt. mulighed for lige at måle kortet temp fra Windows, hvis du da
>får maskien op igen.

Everest mener der er varmere end jeg troede:
GPU omgivelser 57 grader
GPU 60 grader
CPU 48 grader
....og det er mens den ikke rigtigt laver noget.

*
Jan

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-07-07 18:08

> Everest mener der er varmere end jeg troede:
> GPU omgivelser 57 grader
> GPU 60 grader
> CPU 48 grader
> ...og det er mens den ikke rigtigt laver noget.

Fyr et spil eller noget tungt for grafikkortet igang og hvad bliver temp
så?

Løsningen er måske en ny gang kølepasta for bedre forbindelse med køleren,
eller helt ny blæser.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-07-07 19:10

Bjarke Andersen wrote:

> Fyr et spil eller noget tungt for grafikkortet igang og hvad bliver temp
> så?

Dette er bedre:
http://freestone-group.com/video-card-stability-test.htm

Jesper Poulsen

Fra : GRISEN

Dato : 06-07-07 22:34

On 06 Jul 2007 17:08:28 GMT, Bjarke Andersen <bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>Fyr et spil eller noget tungt for grafikkortet igang og hvad bliver temp

Jeg kunne ikke få noget tungt til at starte.... spillene crasher eller brokker sig over Direct3D.

Det er endelig lykkedes at låne et andet grafikkort, og det kører problemfrit.
Jeg må på jagt efter et nyt kort.
Tak for alle råd og ideer.

*
Jan

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-07-07 19:11

GRISEN wrote:

> Hmmm... jeg opdager lige at jeg også har problemer inden driverne bliver loadet.
> Maskinen bluescreenede og brokkede sig over en atiqa driver - eller noget i den retning.

Prøv at boote maskinen på Ubuntu. Se hvad den siger i "Hardware Manager".

Jesper Poulsen