Ophavsret/bruge musik fra min egen cd-saml~
Fra : Mads Pedersen

Dato : 14-06-07 20:12

Hej kloge hoveder

Jeg er fysioterapeut på et genoptræningscenter, og i forbindelse med noget
holdtræning har jeg været hjemme og bladre i min cd-samling for at finde
noget musik til det formål.

Nu er spørgsmålet så, om jeg må brænde en cd med de numre jeg ønsker at
bruge i træningen og så tage den med i stedet. CDen vil kun blive brugt, når
jeg er tilstede til træningen, og det er således noget musik jeg har taget
med hjemmefra. Formålet med stuntet er selvsagt, at jeg på den måde slipper
for hele tiden at skulle skifte cd, men blot kan trykke "næste", når jeg vil
skifte nummer.

I parantes skal det bemærkes, at jeg meget, meget stærkt formoder, at min
arbejdsplads selvfølgelig har styr på sådan noget med at betale
KODA-afgifter (er det ikke det det hedder?) og den slags.

Krydspostet til dk.kultur.musik og dk.videnskab.jura

--
Mvh Mads
----

Fra : per christoffersen

Dato : 15-06-07 08:12

"Mads Pedersen" <nyhedsgruppen@sletdette.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> slipper for hele tiden at skulle skifte cd, men blot kan trykke "næste",

Det vil ikke være i overensstemmelse med Ophavsretsloven.
En digital kopi må kun anvendes til personlig brug, - det fortolkes som
privat brug af medlemmer af husstanden.
Erhvervsmæssig brug kan ikke falde under den beskrivelse.

> I parantes skal det bemærkes, at jeg meget, meget stærkt formoder, at min
> arbejdsplads selvfølgelig har styr på sådan noget med at betale
> KODA-afgifter (er det ikke det det hedder?) og den slags.

Så vil det muligvis kunne gå an, hvis det er kopieringen sker på baggrund af
CD-er som arbejdspladsen har indkøbt. Men det kan jeg ikke lige gennemskue.

/Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-06-07 08:55

Den 14-06-07 21.12 skrev Mads Pedersen følgende:

> I parantes skal det bemærkes, at jeg meget, meget stærkt formoder, at min
> arbejdsplads selvfølgelig har styr på sådan noget med at betale
> KODA-afgifter (er det ikke det det hedder?) og den slags.

Det kan du ikke tillade dig at gå ud fra, medmindre det er sædvane på
arbejdspladsen, at der bruges musik til træningen. Skulle der blive
problemer med KODA, er det nu nok arbejdsgiveren, det vil gå ud over -
men det vil sikkert smitte af på dig. Det vil ganske givet være en god
ide lige at tjekke med arbejdsgiveren, om det er ok at bruge musik.

Med hensyn til din private kopiering, kan du se Pers svar. Med hensyn
til virksomhedens/institutionens kopiering, så kræves det, at der er
indgået en aftalelicens. Se §§ 14 og 50 i Ophavsretsloven:
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2006/0076329.htm

Jeg ved ikke, om en sådan aftalelicens tillader kopiering fra dine
private cd'er, men det vil fremgå af licensen.

FUT: dk.videnskab.jura. Det betyder, at svar på dette indlæg automatisk
dirigeres til juragruppen, og dermed ikke havner i musikgruppen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til sikkerhedskopiering.