phpMyAdmin - Error
Fra : Mikkel

Dato : 13-06-07 16:39

Hej igen,

Jeg har i nu en del timer kæmpet med at få phpMyAdmin til at fatte at
vi skam har en kørende MySQL og at man faktisk kan snakke med den mv.
men uden meget held.

Skriver jeg:

http://localhost/index.php

Komme der en fræk meddelelse frem om at:

"Cannot load mysql extension. Please check your PHP configuration. -
Documentation"

Den har jeg så søgt på nettet og fundet ud af at det handler om at der
(vistnok) skal et eller flere dll'er til for at phpAdmin kan kontakte
MySQL (?). Fandt så efter lidt søgen frem til at jeg dels skulle hente
disse extensions selv OG lave et ext-dir til dem.

Det har jeg så gjort.

Herefter skulle man så i php.ini sætte:

extension_dir = "C:\Program Files\Apache Software Foundation\PHP
\phpMyAdmin-2.10.2-rc1-english\ext"

og i området omkr. win. extensions bruge:

extension=php_mysql.dll

(som jeg så downloadede til ext)

Gæt lige om det virker...! Grrr.... NOT! udover at det virker lidt
tungt hvad er det så *liiiige* jeg mangler for at få phpMyAdmin i
sving?

Nogen ideer? Det er på de nyeste stabile versioner af alting jeg
arbejder - herunder PHP 5.2.3.

På forhånd tak,

vh.
M. Mgensen.

Fra : Dan Storm

Dato : 14-06-07 07:42

Mikkel skrev:
> "Cannot load mysql extension. Please check your PHP configuration. -
> Documentation"

mysql.dll som ligger i dit php bibliotek skal kopieres ud i windows og
windows/system32 (så vidt jeg husker)

> Herefter skulle man så i php.ini sætte:
>
> extension_dir = "C:\Program Files\Apache Software Foundation\PHP
> \phpMyAdmin-2.10.2-rc1-english\ext"

Hmm... Lyder mærkeligt, hvad så med alle de andre extensions du kan
sætte på?

Prøv at sætte dit extension_dir til din PHP mappes ext bibliotek

> og i området omkr. win. extensions bruge:
>
> extension=php_mysql.dll
>
> (som jeg så downloadede til ext)

Lad den ligge sammen med de andre extension filer.

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Mikkel

Dato : 15-06-07 12:42

Hej Dan,

Ang "Prøv at sætte dit extension_dir til din PHP mappes ext bibliotek
"...

Det har jeg jo gjort med:

extension_dir = "C:\Program Files\Apache Software Foundation\PHP
\phpMyAdmin-2.10.2-rc1-english\ext"

Og som du så sagde så har jeg kopieret:

libmysql.dll
php_mysqli.dll

(begge 2 dll'er da de er afhængige læste jeg et sted)

til Windows hhv. System32.

Genstartet Apache (gik fint) ... INGEN effekt.

Hvad værre er at:

$strDB = mysql_connect("localhost", "root", "fedtmule");

ikke virker... eller rettere _rigtig_meget_ ikke virker...

PHP-afviklingen stopper og jeg får en hvid side i browseren - jeg kan
end ikke få en fejl. medd. frem hvilket jo betyder at noget er rigtigt
slemt - jeg kan (vel) ikke sætte brakepoints sådan lige eller hyr?

Jeg antaler det er samme show... altså af en eller anden grund kan PHP
ikke finde ud af at den kan kontakte min SQL db - overflødigt at sige
at MySQL serveren kører og at alt database-halløjsa virker
upåklageligt.

Har du/nogen et clue her?!?!

vh.
M. Mogensen.

Fra : Dan Storm

Dato : 15-06-07 14:38

Mikkel skrev:
> [...]
> "...
>
> Det har jeg jo gjort med:
>
> extension_dir = "C:\Program Files\Apache Software Foundation\PHP

I mine øjne ser det ud som om du har sat dit extension bibliotek til et
ext bibliotek i phpmyadmin mappen?
Jeg tror den rette sti vil være
extension_dir = "C:\Program Files\Apache Software Foundation\PHP\ext

> Og som du så sagde så har jeg kopieret:
>
> libmysql.dll
> php_mysqli.dll

Hmm... php_mysqli skal du ikke bruge, ej heller kopiere den.
Det er kun libmysql.dll du skal kopiere.

> (begge 2 dll'er da de er afhængige læste jeg et sted)

php_mysql.dll (uden 'i') skal kun bruges af php som extension.

> Har du/nogen et clue her?!?!
Jeg tror stadig det er din php.ini der ikke er sat korrekt op.
Hvilken fejlmeddelelse er det der kommer fra dit script?

Fra : Mikkel

Dato : 15-06-07 16:02

Jubiii: DET SPILLER NU!!!!

Hej Dan!

Mange tak for din hjælp... det var en kombination af flere ting. Mest
php.ini:

In short:

Mit ext lib er (måske lidt tumpet) i min admin-mappe - det er fordi
jeg ikke helt endnu kan gennemskue hvor det er smart at have ting -
den durde nok være under php da admin-delen er noget "add-on". Men
never mind det - der røg ...\ext ned.

I det lagde jeg de to føromtalte dll'er.

Jeg slettede tilsvarende fra Windows og System32 (det sagde hjælpen
var pænest)

Jeg syntes at kunne forstå at i-versionen skulle i spil hvis man var >
en bestemt version (vistnok php5 x ?) og i'et gik på improved (http://
dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/php.html). Guldet kom så her:
http://dev.mysql.com/downloads/connector/php/ hvor det går op for mig
at man skal bruge *begge* dll'er! Det ved man ikke hvis man er ny som
mig(!)

Så med extension-lib sat rigtig og dll'erne EET sted OG med en Apache
genstart + at man blev anbefalet at ens PHP lib blev lagt i PATH + en
boot så kom det langsomt i gang:

Herefter var fgl. OK:

$strDB = mysql_connect("localhost", "root", "pswd");
mysql_select_db("db_something", $strDB);
$strSQLQuery = mysql_query("SELECT category FROM tblcategory WHERE id
= 4");
$strResult = mysql_result($strSQLQuery, 0);

// Svaret giver mening! Og der er hul igennem.

Det var fan*** en lang vej at skulle gå for noget så relativt simpelt
kom i orden. Jeg syntes det er *rimeligt* tumpet at PHP-fyrene ikke
lægger det ind i sin installation?!?!?! Hvor stor er det lige at
sandsynligheden er for at man *ikke* vil bruge MySQL under PHP?

Det burde da klart være default... jeg er godt over nu at vejledningen
siger at det er taget ud (settingen er fjernet) fra vistnok ver.5.

Det er altså liiiidt sort...

Men igen takker - nu er der hul igennem!

vh.
Michael M.