Foreningsplittelse - deling af kassebehold~
Fra : BOTF

Dato : 13-06-07 18:38

Hej.

Søger lidt hjælp/information, hvorledes man deler en forening, nærmere bestemt
kassebeholdningen. Hører gerne fra folk, som har erfaring med med før nævnte, - eller har
en form for juridisk indsigt i sådanne sager.
Har tidligere forsøgt rette henvendelse til den gratis "brevkasse" hos retograad.dk, uden
der har været tilbagemelding.

Jeg er medlem af en gammel elevforening, som er stiftet tilbage i 1900-tallet af og for
kostskoleelver, - siden hen er der kommet dagskoleelever til. Senest, i starten af
90'ern blev efterskoleelever indlemmet i denne forening.

Vi som repræsenterer efterskoleleverne i bestyrelsen, har den tanke, om det kan lade sig
gøre, at bryde med foreningen, - bl.a. fordi vi ikke har haft nogen relation til kost- og
dagskoleeleverne. Foruden at de øvrige 2/3 i bestyrelsen, kan være lidt besværlige at
"samarbejde" med, i hvert fald kan have svært ved at have forståelse og indsigt for, hvad
vi ønsker at tilbyde byde vores "vores" elever.

Som udgangspunkt kommer det an på udfaldet af en afstemning på generalforsamlingen.
Nu til spørgsmålet, - hvorledes "deles" foreningens kassebeholdning under sådanne
omstændigheder, i så fald foreningen splittes?
Har vi ikke ret til en andel, 1/3 til hver gruppe, fordeler man det på antal medlemmer i
elevgrupperne, eller en helt tredje opstilling?
Majoriteten af medlemmer består af efterskoleelever, med små 400, og de 2 andre grupper
repræsenterer lidt over 100 medlemmer tilsammen. Ved at splitte beholdningen på antal af
medlemmer, som umiddelbart virker med mest nærliggende, ville umiddelbart ikke være i
vores interesse, da dette kunne ødelægge ønsker og planer for de tilbageværende
medlemmer. Så vi har umiddelbart tænkt en løsning at dele fifty-fifty.

Eneste nævneværdige i vedtægterne, som kunne omhandle ovenstående, lyder følger:

"Love - ændringer og opløsning

§ 12
Ændringsforslag til lovene skal sendes til medlemmerne sammen med indkaldelse til den
ordinære (eller ekstraordinære) generalforsamling og være optaget på dagsordenen.
Til vedtagelse af ændringer kræves at mindst 2/3 af de afgivne stemmer på
generalforsamlingen stemmer for forslaget.
Brevstemmer iflg. § 7.

§ 13
Ved ophævelse af foreningen tilstilles artik m.m. til Skolerne. Værdier tilfalder
Inspektør xxxxxxx og hustru xxxxxxxx's legat."

Forhåbentlig på forhånd tak for hjælpen, hehe.

Med venlig hilsen

BOTF

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-06-07 20:12

Den 13-06-07 19.37 skrev BOTF følgende:

> Vi som repræsenterer efterskoleleverne i bestyrelsen, har den tanke, om det kan lade sig
> gøre, at bryde med foreningen,

I kan sagtens bryde med foreningen ud fra foreningen vedtægter om
udmeldelse. Det står jer derefter frit at oprette en ny forening, der
bedre lever op til jeres ønsker.

> Som udgangspunkt kommer det an på udfaldet af en afstemning på generalforsamlingen.
> Nu til spørgsmålet, - hvorledes "deles" foreningens kassebeholdning under sådanne
> omstændigheder, i så fald foreningen splittes?

Kassebeholdningen deles ikke, den forbliver i foreningen.

> Har vi ikke ret til en andel, 1/3 til hver gruppe, fordeler man det på antal medlemmer i
> elevgrupperne, eller en helt tredje opstilling?

Kun hvis det fremgår af vedtægterne, og det gør det tilsyneladende ikke.
Kassebeholdningen er foreningens. I kan kun opnå en deling af den, hvis
det lykkes jer at ændre foreningens vedtægter, eller hvis I kan få smidt
de andre ud af foreningen, så det er jer, der råder over kassebeholdningen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tema med alt hvad det er nødvendigt at vide om nyhedsgrupperne.

Fra : BOTF

Dato : 13-06-07 20:25

Tak for svaret/kommentaren.

Det lyder alt sammen kedeligt, især når vi står for den primære "indtægt" via kontigent,
som praktisk talt ikke bliver anvendt. Efterhånden ikke små penge.

Men der må stilles et forslag om kassebeholdning deles ved splittelse. og derpå få lavet
lobby arbejde, hehe

/BOTF

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 13-06-07 21:22

"BOTF" <frigast-fjerndette-@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> som praktisk talt ikke bliver anvendt. Efterhånden ikke små penge.
>
> Men der må stilles et forslag om kassebeholdning deles ved splittelse. og

Alt efter den eksisterende forenings vedtægter, skal i opløse foreningen,
efter de regler der gælder for det.
Eller i skal lave en vedtægt ændrig efter de regler der gælder for det.

Prøv at lægge foreningens vedtægter ud, evt. med fjernet navn, hvis du er
genert, det du vil, er de færeste
foreningsvedtægter indforstået med.

Best regards !

Bo.

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 14-06-07 00:26

"Bo G. Christensen" <bgc@greennet.gl> skrev i en meddelelse

> [...]
> Eller i skal lave en vedtægt ændrig efter de regler der gælder for det.
>
> Prøv at lægge foreningens vedtægter ud, evt. med fjernet navn, hvis du er

Ups !

Glemte lige, den gode gamle leg....

Hvis i er så mange som du siger, hvorfor kupper i så ikke bare
generalforsamlingen, smider hele
den sidende bestyrelse på porten, laver derefter et sæt vedtægter som gør at
ingen andre end
jer gidder være med..... og vupti, i har overtaget kasse beholdningen,
foreningen m.v.
Så kan i oven i købet ændre foreningens navn, hvis i skulle føle trang....

Best regards !

Bo

Fra : H. Bojer

Dato : 14-06-07 07:54

Bo G. Christensen wrote:

> Glemte lige, den gode gamle leg....
>
> Hvis i er så mange som du siger, hvorfor kupper i så ikke bare
> generalforsamlingen ...

Fordi de er interesseret i at være gode venner med de andre i foreningen -
også bagefter.

Det er ikke alle, som er griske.
--
Ingen signatur her!

Fra : H. Bojer

Dato : 14-06-07 07:52

BOTF wrote:

> [...]
> dette kunne ødelægge ønsker og planer for de tilbageværende medlemmer.
> Så vi har umiddelbart tænkt en løsning at dele fifty-fifty.

Det letteste vil være at oprette en ny forening for efterskoleeleverne og på
en ekstraordnær generalforsamling [1] stille forslag om, at 50% af
kassebeholdningen skænkes den nye forening.

Så skulle der være god mulighed for at begge foreninger kommer videre uden
større nid.

[1] Grunden til at det ikke skal være på den ordinære generalforsamling er,
at man her for det meste først skal stemme om, hvem der skal i bestyrelsen
mv. Og her er repræsentanter fra efterskoleelerverne jo nok interesseret i
at komme i bestyrelsen i tilfælde af at der ikke opnås flertal for at 50%
af kassebeholdningen flyttes til den nye forening.

--
Ingen signatur her!

Fra : Holst

Dato : 14-06-07 08:02

BOTF wrote:

> Forhåbentlig på forhånd tak for hjælpen, hehe.

Det er nok de færreste foreningsvedtægter, der indeholder oplysninger om
en foreningssplittelse. Der er, som du nævner, sædvanligvis blot nogle
oplysninger om ophævelse af foreningen.

Vejen frem er, efter min mening, at I sætter jeg ned og opretter en ny
forening for efterskoleeleverne.

Dernæst indkaldes der til ekstraordinær generalforsamling i den gamle
foreningen, hvor der stilles forslag om, at 50 % af foreningens formue
skal overgå til den nydannede forening for eftereskoleelever. Har I 400
efterskoleelever som medlemmer i den gamle forening, og har de øvrige
kun 100 medlemmer, så burde der være en god chance for, at et sådant
forslag kan finde flertal ved den ekstraordinære generalforsamling.

Når pengene er overgået til den nye forening, kan efterskoleeleverne
melde sig ud af den gamle forening.

I vil skulle have det op på en ekstraordinær generalforsamling i den
gamle forening. Den gamle foreningsbestyrelse kan efter min mening ikke
med rimelig forære halvdelen af foreningens formue bort, uden at det er
blevet besluttet på en generalforsamling.