En palme i kolonihaven?
Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 13-06-07 14:56

½øjs@.

Kæresten og jeg har jo fået en kolonihave. Jeg kom til at tænke på, om det
kan lade sig gøre, at få en palme til at trives på de her breddegrader?
Jeg aner INTET om palmer, skal lige siges.

/Ole

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-06-07 16:12

In news:466ff786$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
/Ole (6000) <x@xx.xxx> typed:
> [...]
> om det kan lade sig gøre, at få en palme til at trives på de her
> breddegrader? Jeg aner INTET om palmer, skal lige siges.

Tilsyneladende kan det godt lade sig gøre:

http://www.palmeridanmark.dk/?gclid=CJjZlpaw2YwCFQmmQQodtRHHEw

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : nana sørensen

Dato : 13-06-07 20:42

"/Ole (6000)" <x@xx.xxx> wrote in message
> [...]
> kan lade sig gøre, at få en palme til at trives på de her breddegrader?
> Jeg aner INTET om palmer, skal lige siges.

Hørpalmer kan, og så en anden som jeg lige har slæbt hjem. Finder lige
navnet senere i aften.

Fra : Kaj

Dato : 13-06-07 21:12

"/Ole (6000)" <x@xx.xxx> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan lade sig gøre, at få en palme til at trives på de her breddegrader?
> Jeg aner INTET om palmer, skal lige siges.

I Frederikshavn har man palmer på stranden om sommeren. Om vinteren står de
i et vækshus, men efter gartnernes udsagn, kan de godt tåle frostgrader i
begrænset omfang. Om det er hørpalmer ved jeg ikke, men hyggeligt ser det da
ud.

--
Venlig hilsen
Kaj

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-06-07 21:27

In news:46704fac$0$47578$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Kaj <kasenxklatten@yahoo.dk> typed:
> [...]
> tåle
> frostgrader i begrænset omfang. Om det er hørpalmer ved jeg ikke,

De skulle ifølge "de kloge" kunne tåle ned til 17 graders frost, og
det er jo sjældent *så* koldt her i Danmark.

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 14-06-07 06:28

½øjs@.

Takker for svarene, det bliver nok sådan en hørfætter, kan jeg se på det
hele, så vil jeg lige se, om jeg kan få den her på Koldingegnen.

/Ole

Fra : Kim2000

Dato : 14-06-07 21:07

"Kaj" <kasenxklatten@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i begrænset omfang. Om det er hørpalmer ved jeg ikke, men hyggeligt ser

Ja, men hvis der løber vand ned i dem og det vand fryser så kan der opstå
sprækker og derefter råd, så om vinteren er det en god ide at samle kronen.
Endelig skal sådan en fætter helst også stå nogenlunde beskyttet, altså ikke
i en åben have.
mvh
Kim