Verdens farligste sport
Fra : Hanne og Michael

Dato : 13-06-07 16:49

Se de to links. Gad vide, hvor de har tallene fra.
Stastitisk set burde en hel del af mine makkere vel være døde eller have
miste førligheden -:)

http://www.dyk.nu/pages/ordliste.htm
http://www.dyk.nu/pages/teknisk.htm

Mvh.
Michael

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 13-06-07 17:19

Hanne og Michael skrev i Message-ID:
<467011f8$0$8705$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> Stastitisk set burde en hel del af mine makkere vel være døde eller
> have miste førligheden -:)

"20% af trimixdykkere dør". Jeg havde faktisk forventet 100% - som i
resten af befolkningen.

Mage til idiotiske tekster skal man lede længe efter.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Søren Arnvig

Dato : 13-06-07 17:35

"Hanne og Michael" <trimix@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Se de to links. Gad vide, hvor de har tallene fra.
> Stastitisk set burde en hel del af mine makkere vel være døde eller have
> [...]

Den har været til behandling her i grupen tidligere.
Se reaktionen her: (Scroll ned til Myter)

http://www.arnvig.dk/index.asp?source=13

Søren Arnvig

Fra : Mark Denninger

Dato : 14-06-07 07:48

On 13 Jun., 18:35, "Søren Arnvig" <f...@arnvig.fjern.dk> wrote:
> "Hanne og Michael" <tri...@mail.dk> skrev i en meddelelsenews:467011f8$0$8705$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
Ja men man har lidt lyst til at tage den under "behandling" igen.
F.eks følgende citat:

"
Rebteathere erstatter regulatorsættet med et højt teknisk udviklet
dykker apparat der helt eller delvist genanvender den medbragte gas.
Ved hjælp af et kalkfilter fjernes co2 fra udåndingsluften og ilt i
rigtig mængde tilføres. Åndingsgassen kan også være nitrox, trimix
eller heliox. Et simpelt princip der er meget meget svært at styre.
Der foreligger utallige muligheder for tekniske eller menneskelige
fejl, som alle kan få meget alvorlige konsekvenser.
"

Meget meget svært at styre skrives der. Men er det nu så svært? Nogle
konkrete eksempler havde nok været på sin plads. Det er rigtigt at det
er mere kompliceret udstyr end et alm. førstetrin og regulator sæt i
kraft af mængden af indstallationer og mulige fejlkilder. Men så meget
mere kompliceret er det nu heller ikke. Jeg dykker pt med en Dräger
Ray og den er stort set så simpel som noget udstyr kan blive. Har
aldrig fejlet og er meget nem at samle (det eneste der har fejlet på
den har været Drägers ikke alt for gode bail-out regulator men den er
opgraderet i dens konstruktion. Desuden dykker jeg sædvanligvis med en
seperat bail-out). Når jeg har regnet efter på hvilken Nitrox procent
jeg har fået i forhold til beregninger passer pengene faktisk
overraskende godt. Så selve luftdoseringen kører helt uden problemer.
Så det kan ikke være det der menes med at den er svær at styre. Måske
tænkes der på afbalanceringen? Det kan godt være lidt svært i starten
på en RB'er når man kommer fra OC

Summasumarum: de nævnte links er noget være sludder og vrøvl skrevet
af en eller flere inkompetente personer.

Mvh Mark

Mvh Mark