|
| Aircondition = ekstra benzinforbrug? Fra : Jan |
Dato : 12-06-07 20:19 |
|
Jeg har netop købt ny bil (Citroen Berlingo 1,6 benzin) _med_ aircondition
(det har jeg ikke haft før). Jeg har altid været at den overbevisning, at
aircondition har en markbar indflydelse på benzinforbruget. Men
forhandleren/sælgeren påstår, at det er minimalt hvad aircon. påvirker
benzinforbruget, i negativ retning. Han mener det er promiller vi taller om,
og opfordrer til at køre mest mulig med aircon.(få så meget glæde af det som
muligt).
Dét undrer jeg mig meget over.
Hvad er jeres erfaring med aircondition?
mvh Jan
| |
Martin Johansen [600~ (12-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 12-06-07 20:24 |
|
>Hvad er jeres erfaring med aircondition?
Hyundai Santa Fe 2,2 Diesel 150HK 2006 model.. intet mærkbart ekstra
forbrug. Meget større køreglæde. Positivt.
SAAB 9000 2,3 280HK 1994 model.. intet mærkbart ekstra forbrug. Meget
større køreglæde. Positivt.
Mit motto: AC all the way
--
Martin Johansen [6000]
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj
| |
Mogens (12-06-2007)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 12-06-07 20:41 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:jist63p647ls8aq7rsqb3khsc49m4lovvg@4ax.com...
>>Hvad er jeres erfaring med aircondition?
> Hyundai Santa Fe 2,2 Diesel 150HK 2006 model.. intet mærkbart ekstra
> forbrug. Meget større køreglæde. Positivt.
> SAAB 9000 2,3 280HK 1994 model.. intet mærkbart ekstra forbrug. Meget
> større køreglæde. Positivt.
Der kunne ikke noteres noget merforbrug i de biler, jeg har ejet
i nyere tid (klimaanlæg). Dog har jeg den opfattelse, at motorens
størrelse har indvirkning - lille motor er lig et merforbrug....
| |
Martin Johansen [600~ (12-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 12-06-07 20:49 |
|
>i nyere tid (klimaanlæg). Dog har jeg den opfattelse, at motorens
>størrelse har indvirkning - lille motor er lig et merforbrug....
Jeg kunne godt forestille mig du har fat i noget der. Sådan en lille 1
liters med 60HK kan jo knapt slæbe sig selv
--
Martin Johansen [6000]
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj
| |
Mogens (12-06-2007)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 12-06-07 20:57 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:m4ut63hf01gng34j1vm7jl89bnr140vvqq@4ax.com...
>>i nyere tid (klimaanlæg). Dog har jeg den opfattelse, at motorens
>>størrelse har indvirkning - lille motor er lig et merforbrug....
> Jeg kunne godt forestille mig du har fat i noget der. Sådan en lille 1
> liters med 60HK kan jo knapt slæbe sig selv
Min Renault 1.9 dCi kører 6.2 l pr 100 km som altid (netop målt igen)
Min Porsche har jeg ikke målt - klima'en kører altid :)
| |
Tom (12-06-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 12-06-07 21:40 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:m4ut63hf01gng34j1vm7jl89bnr140vvqq@4ax.com...
>
>>i nyere tid (klimaanlæg). Dog har jeg den opfattelse, at motorens
>>størrelse har indvirkning - lille motor er lig et merforbrug....
>
> Jeg kunne godt forestille mig du har fat i noget der. Sådan en lille 1
> liters med 60HK kan jo knapt slæbe sig selv
Nope, Fruens yaris 1.0 har AC og her er der heller ikke noget mærkbart
ekstraforbrug. Kompressoren til sådan en lille potte er også meget mindre
end til en stor flyder
--
Tom
| |
Per Henneberg Kriste~ (13-06-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 13-06-07 10:22 |
|
Tom wrote:
>> Jeg kunne godt forestille mig du har fat i noget der. Sådan en lille
>> 1 liters med 60HK kan jo knapt slæbe sig selv
> Nope, Fruens yaris 1.0 har AC og her er der heller ikke noget mærkbart
> ekstraforbrug. Kompressoren til sådan en lille potte er også meget
> mindre end til en stor flyder
Dit ekstraforbrug om sommeren ved brug af aircon går med andre ord op med
det ekstraforbrug der er om vinteren pga. koldere koldstarter.
:)
--
Per, Esbjerg
| |
Tom (13-06-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 13-06-07 14:42 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:466fb755$0$44988$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Tom wrote:
>
>>> Jeg kunne godt forestille mig du har fat i noget der. Sådan en lille
>>> 1 liters med 60HK kan jo knapt slæbe sig selv
>
>> Nope, Fruens yaris 1.0 har AC og her er der heller ikke noget mærkbart
>> ekstraforbrug. Kompressoren til sådan en lille potte er også meget
>> mindre end til en stor flyder
>
> Dit ekstraforbrug om sommeren ved brug af aircon går med andre ord op med
> det ekstraforbrug der er om vinteren pga. koldere koldstarter.
>
> :)
>
yaris'en er ikke min, så....
Men i mondeo'en har mit forbrug ALDRIG været konstant. Nogle gange kører jeg
650 Km på en tankfuld og sjældne gange op til 825 Km. Årstid osv. gør ikke
den storeforskel men de veje jeg bruger har kæmpe indflydelse på forbruget.
Byveje og motorveje gør at mondeo'en ikke kører meget over 10 Km/literen i
snit og ofte endda kun 5 Km/l på motorvej. AC betyder nada i sammenhæng med
min kørsel
--
Tom
| |
Henrik B. (19-06-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 19-06-07 11:07 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:jist63p647ls8aq7rsqb3khsc49m4lovvg@4ax.com...
> SAAB 9000 2,3 280HK 1994 model.. intet mærkbart ekstra forbrug. Meget
> større køreglæde. Positivt.
HOV! Hvor kommer de heste nu lige pludselig fra?
--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk
| |
Martin Johansen [600~ (19-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 19-06-07 11:12 |
|
On Tue, 19 Jun 2007 12:06:52 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
>"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>news:jist63p647ls8aq7rsqb3khsc49m4lovvg@4ax.com...
>
>> SAAB 9000 2,3 280HK 1994 model.. intet mærkbart ekstra forbrug. Meget
>> større køreglæde. Positivt.
>
>HOV! Hvor kommer de heste nu lige pludselig fra?
Ja det kan du jo så gruble lidt over
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Henrik B. (19-06-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 19-06-07 11:14 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:fuaf73doelrq64522i85nklc48ruppotqs@4ax.com...
>>> SAAB 9000 2,3 280HK 1994 model.. intet mærkbart ekstra forbrug. Meget
>>> større køreglæde. Positivt.
>>
>>HOV! Hvor kommer de heste nu lige pludselig fra?
>
> Ja det kan du jo så gruble lidt over
Er det ikke tosset at smide Steg3 i bilen, for så at sælge den?
--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk
| |
Martin Johansen [600~ (19-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 19-06-07 11:30 |
|
>Er det ikke tosset at smide Steg3 i bilen, for så at sælge den?
Som du ved er jeg lidt småtosset :)
PS: Jeg har ikke betalt noget for den boks (og nej den er ikke varm),
så jeg synes ikke det er så tosset. Lortet kan jo pilles ud igen ;)
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Henrik B. (19-06-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 19-06-07 11:35 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:uubf73do4vpsvou2p54aki4elk9jr0vcta@4ax.com...
>
>>Er det ikke tosset at smide Steg3 i bilen, for så at sælge den?
>
> Som du ved er jeg lidt småtosset :)
>
> PS: Jeg har ikke betalt noget for den boks (og nej den er ikke varm),
> så jeg synes ikke det er så tosset. Lortet kan jo pilles ud igen ;)
Hvad er det for en spændende boks, som alene giver +110 Hk, i forhold til
standard?
--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk
| |
Martin Johansen [600~ (19-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 19-06-07 11:38 |
|
>Hvad er det for en spændende boks, som alene giver +110 Hk, i forhold til
>standard?
Du følger da heller ikke ret meget med :)
Jeg har komplet Steg3 på bilen når vi snakker hardware. Og nu har jeg
så lånt en boks der fuldender "projektet".
Der er skam intet odiøst i det...
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Henrik B. (19-06-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 19-06-07 11:54 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:mdcf73ta39c1jpnjinugaik4nvuua42lbq@4ax.com...
> Jeg har komplet Steg3 på bilen når vi snakker hardware. Og nu har jeg
> så lånt en boks der fuldender "projektet".
>
> Der er skam intet odiøst i det...
Kun de 280 Hk - er det målt? Jeg kan nemmerli' inte finna någon, som lovar
så många hästkräfter på en Steg3...
--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk
| |
Martin Johansen [600~ (19-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 19-06-07 11:57 |
|
>Kun de 280 Hk - er det målt? Jeg kan nemmerli' inte finna någon, som lovar
>så många hästkräfter på en Steg3...
Du har ret.. det er min fejl.
Der skal stå 290hk.
http://www.nordictuning.com/main.php?tuning=9000&sub_page=4
Og ja.. det er sådan en boks jeg har i. Det er ikke en som kommer fra
en ltt'er som derfor "kun" har 260.
Om den så har 260, 280 eller 290hk må en rulletest vise ;)
Er der mere du vil vide? ;)
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Henrik B. (19-06-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 19-06-07 12:04 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:7edf73t5dimlbv18l8dgoqv99nvulkqdsr@4ax.com...
>
>>Kun de 280 Hk - er det målt? Jeg kan nemmerli' inte finna någon, som lovar
>>så många hästkräfter på en Steg3...
>
> Du har ret.. det er min fejl.
>
> Der skal stå 290hk.
>
> http://www.nordictuning.com/main.php?tuning=9000&sub_page=4
Med mindre du har skiftet til en Mitsu-snurrer også, så kommer du ikke over
270 Hk min ven. Din gamle Garrett-fætter kan nemlig ikke pumpe luft nok til
det. )
--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk
| |
Martin Johansen [600~ (19-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 19-06-07 12:06 |
|
>Med mindre du har skiftet til en Mitsu-snurrer også, så kommer du ikke over
>270 Hk min ven. Din gamle Garrett-fætter kan nemlig ikke pumpe luft nok til
>det. )
Åh jo det er set før.. de holder bare ikke så længe ;)
Min ven
Det er næsten nemmere, at mødes over en øl - så kan vi battle over
sådan en istedet for her - det bliver sq lidt trivielt i længden
ellers...
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Henrik B. (19-06-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 19-06-07 13:08 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:12ef735dfk5v0e1i5v7te1n62ec6gl430l@4ax.com...
>
>>Med mindre du har skiftet til en Mitsu-snurrer også, så kommer du ikke
>>over
>>270 Hk min ven. Din gamle Garrett-fætter kan nemlig ikke pumpe luft nok
>>til
>>det. )
>
> Åh jo det er set før.. de holder bare ikke så længe ;)
Tro mig, med en standardboks, som ikke er tilpasset, så kommer det ikke til
at ske. Jeg kunne tydelig mærke forskel i toppen af omdrejningsskalaen, da
jeg skiftede fra T25 til TD04, og det var med standardboks. Målingen sagde
20 Hk til forskel..
--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk
| |
Martin Johansen [600~ (19-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 19-06-07 13:26 |
|
>Tro mig, med en standardboks, som ikke er tilpasset, så kommer det ikke til
>at ske.
Nogen siger 260, andre 270 og så er der nogen der siger 280 er grænsen
med T25.
Så indtil der foreligger en rullemåling så har du sq hverken mere
eller mindre ret end mig, selvom jeg godt ved det passer herren ret
dårligt :)
Den kan lige så nemt have 280 som den kan have 270. _Eneste_ grund
til, at du skriver 270 er fordi jeg skrev 280. Havde jeg skrevet 270
så havde du skrevet 260.
I øvrigt er det også ligemeget. Du har mig på MSN, så jeg må jo
antage, at grunden til du vælger at battle her er for, at kunne
fremstå som en mere viden mand.. Jeg synes ærligt talt det virker lidt
sørgeligt Henrik.
Du ved meget om SAAB ja. Og det gør jeg også. Men at du gang på gang
absolut _vil_ fremstå som _guru'en_ ... ja det er kraftedme mig en
gåde! Det må stikke dybere end som så.
Beklager Henrik.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Henrik B. (19-06-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 19-06-07 13:40 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:kiif739atnstjirfb0c1bfqdod7d9c1rpa@4ax.com...
> Nogen siger 260, andre 270 og så er der nogen der siger 280 er grænsen
> med T25.
Jeg snakker ikke om grænsen for laderen...
> Så indtil der foreligger en rullemåling så har du sq hverken mere
> eller mindre ret end mig, selvom jeg godt ved det passer herren ret
> dårligt :)
Couldn't care less...
> Den kan lige så nemt have 280 som den kan have 270. _Eneste_ grund
> til, at du skriver 270 er fordi jeg skrev 280. Havde jeg skrevet 270
> så havde du skrevet 260.
Nope, var blot forundret over, hvor tallet 280 Hk kom fra, da det er
forholdvis meget for en standard motor/turbo..
> I øvrigt er det også ligemeget. Du har mig på MSN, så jeg må jo
> antage, at grunden til du vælger at battle her er for, at kunne
> fremstå som en mere viden mand.. Jeg synes ærligt talt det virker lidt
> sørgeligt Henrik.
Whatever. Derudover bruger jeg ikke MSN særlig meget...
> Du ved meget om SAAB ja. Og det gør jeg også. Men at du gang på gang
> absolut _vil_ fremstå som _guru'en_ ... ja det er kraftedme mig en
> gåde! Det må stikke dybere end som så.
Blot et spørgsmål om at få belyst et postulat. Hvis der ikke stilles
spørgsmålstegn ved blot noget af det vi siger, så bliver det sgu nogle
spændende debatter vi får - med vores 500++ heste, fra vores 1,6-liters
sugemotorer...
--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk
| |
Martin Johansen [600~ (19-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 19-06-07 13:43 |
|
>Blot et spørgsmål om at få belyst et postulat. Hvis der ikke stilles
>spørgsmålstegn ved blot noget af det vi siger, så bliver det sgu nogle
>spændende debatter vi får - med vores 500++ heste, fra vores 1,6-liters
>sugemotorer...
Whatever. Bilen er snart solgt alligevel - som 170hestes.
So couldn't care less ;)
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Michael (12-06-2007)
| Kommentar Fra : Michael |
Dato : 12-06-07 20:30 |
|
Hej
Har ikke nogle tal personligt. Går ikke så meget op i dette..
Men så et afsnit af "Mythbusters" på discovery.
Iflg. deres "videnskabelige" test hvor de testede 2 biler på en bane med
og uden AC, var deres konklusion således:
Under 70 km/t kan det bedst betale sig at åbne vinduet, over 70 er AC
billigst i benzin.
Om det gælder på alle biler.. tjaa.. men der er sikkert noget om snakken..
Mvh Michael
| |
Troels Plougmann-Ols~ (12-06-2007)
| Kommentar Fra : Troels Plougmann-Ols~ |
Dato : 12-06-07 23:08 |
|
> Men så et afsnit af "Mythbusters" på discovery.
>
> Iflg. deres "videnskabelige" test hvor de testede 2 biler på en bane med
> og uden AC, var deres konklusion således:
Hvor gammel var bilerne?
Svjh var det gamle amerikanergryder..
Troels
| |
Ebbe Kristensen (13-06-2007)
| Kommentar Fra : Ebbe Kristensen |
Dato : 13-06-07 10:59 |
|
Troels Plougmann-Olsen wrote:
> Hvor gammel var bilerne?
Relativt nye.
> Svjh var det gamle amerikanergryder..
SVJH to små (efter amerikanske forhold SUV'er.
Ebbe
| |
Lars Knudsen (12-06-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 12-06-07 20:37 |
|
On Tue, 12 Jun 2007 21:19:19 +0200, "Jan" <jan@nixingenspam.dk> wrote:
>Jeg har netop købt ny bil (Citroen Berlingo 1,6 benzin) _med_ aircondition
>(det har jeg ikke haft før). Jeg har altid været at den overbevisning, at
>aircondition har en markbar indflydelse på benzinforbruget. Men
>forhandleren/sælgeren påstår, at det er minimalt hvad aircon. påvirker
>benzinforbruget, i negativ retning. Han mener det er promiller vi taller om,
>og opfordrer til at køre mest mulig med aircon.(få så meget glæde af det som
>muligt).
>
>Dét undrer jeg mig meget over.
>Hvad er jeres erfaring med aircondition?
Kommer nok lidt an på kørselsmønsteret. Jo hurtigere du kører, desto
mindre betyder det (åbne vinduer på motorvej koster også brændstof
f.eks). Jeg har det altid slået til og den regulerer så temperaturen
så det passer - og den smule mere brændstof det bruger tror jeg
bestemt fortaber sig i hvad det i øvrigt koster at have bil.
Hvis du kører meget tomgang/køkørsel har det nok lidt større
betydning. Men i min Skoda Octavia 2.0TDI's kørecomputer bruger bilen
typisk 0,6 L diesel i timen i tomgang med aircon hvis man slukke for
airconen "drypper" den som regel ned på 0,5 L i timen. 100 mL = 80 øre
i timen.
** Lars
| |
Nicolai (13-06-2007)
| Kommentar Fra : Nicolai |
Dato : 13-06-07 20:51 |
|
> Hvis du kører meget tomgang/køkørsel har det nok lidt større
> betydning. Men i min Skoda Octavia 2.0TDI's kørecomputer bruger bilen
> typisk 0,6 L diesel i timen i tomgang med aircon hvis man slukke for
> airconen "drypper" den som regel ned på 0,5 L i timen. 100 mL = 80 øre
> i timen.
For Polo 1.4 TDI siger den 0,5l /h mod 0,7l /h med A/C - ergo små 2 kroner i
timen for AC :)
| |
Lars Knudsen (13-06-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 13-06-07 20:54 |
|
On Wed, 13 Jun 2007 21:50:54 +0200, "Nicolai" <spam2005@nifo.dk>
wrote:
>> Hvis du kører meget tomgang/køkørsel har det nok lidt større
>> betydning. Men i min Skoda Octavia 2.0TDI's kørecomputer bruger bilen
>> typisk 0,6 L diesel i timen i tomgang med aircon hvis man slukke for
>> airconen "drypper" den som regel ned på 0,5 L i timen. 100 mL = 80 øre
>> i timen.
>For Polo 1.4 TDI siger den 0,5l /h mod 0,7l /h med A/C - ergo små 2 kroner i
>timen for AC :)
Ja lige præcist... Det er dælme alle pengene værd!
** Lars
| |
Lars [6710] (12-06-2007)
| Kommentar Fra : Lars [6710] |
Dato : 12-06-07 20:44 |
|
Jan skrev:
>
> Hvad er jeres erfaring med aircondition?
>
> mvh Jan
>
>
>
Ja mit står konstant på automatik så det slår bare til hvis der er brug
for det
Men det bruger ekstra brændstof.... Det er vel egentlig klart. Hvad
skulle ellers drive kompressoren ??
hvis jeg holder i tomgang, uden A/C tilkoblet, så viser forbrugsmåleren
0.6 - 0.7 l/h .
Når jeg kobler A/C til viser den 0.9 - 1.1 l/h
Så i min bil har det indflydelse.....
Så må man selv vurdere om de 0.3 - 0.4 l diesel i timen er et sort
ekstra forbrug
--
Venlig hilsen
Lars Hørlyck Sørensen
| |
tp (12-06-2007)
| Kommentar Fra : tp |
Dato : 12-06-07 22:05 |
|
Han mener det er promiller vi taller om,
> og opfordrer til at køre mest mulig med aircon.(få så meget glæde af det
> som muligt).
>
> Dét undrer jeg mig meget over.
> Hvad er jeres erfaring med aircondition?
>
Et hjemmeaircon bruger ca 1000watt, og det er vel ca samme effekt som dem i
biler. Det svarer til knap 1,5hk på bilen (ca 740w=1hk). Derudover er det
ikke en elmotor, men motoren selv der driver airconen, og dermed lidt
sparet. Jeg vil udfra dette mene, at det umuligt kan betyde ret meget. Et
beskidt luftfilter, forkert dæktryk etc tager også nemt 1,5hk....
Mvh TP- desværre uden aircon i bilen, men med aircon i huset, og masser af
"analog" aircon på motorcyklen
| |
Ukendt (13-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-06-07 01:51 |
|
Jan wrote:
> Jeg har netop købt ny bil (Citroen Berlingo 1,6 benzin) _med_
> aircondition (det har jeg ikke haft før). Jeg har altid været at den
> overbevisning, at aircondition har en markbar indflydelse på
> benzinforbruget. Men forhandleren/sælgeren påstår, at det er minimalt
> hvad aircon. påvirker benzinforbruget, i negativ retning. Han mener
> det er promiller vi taller om, og opfordrer til at køre mest mulig
> med aircon.(få så meget glæde af det som muligt).
>
> Dét undrer jeg mig meget over.
> Hvad er jeres erfaring med aircondition?
I min bil har jeg fået det målt til 13 HK hver gang jeg tænder klima. Om den
så bare yder 13 HK mindre på baghjulene, eller om benzinforbruget stiger
tilsvarende ved jeg ikke.
| |
Tom (13-06-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 13-06-07 14:47 |
|
"Steen F." <steenSNABELAsteenmartin.dk> skrev i en meddelelse
news:466f3f6d$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> Jan wrote:
>> Jeg har netop købt ny bil (Citroen Berlingo 1,6 benzin) _med_
>> aircondition (det har jeg ikke haft før). Jeg har altid været at den
>> overbevisning, at aircondition har en markbar indflydelse på
>> benzinforbruget. Men forhandleren/sælgeren påstår, at det er minimalt
>> hvad aircon. påvirker benzinforbruget, i negativ retning. Han mener
>> det er promiller vi taller om, og opfordrer til at køre mest mulig
>> med aircon.(få så meget glæde af det som muligt).
>>
>> Dét undrer jeg mig meget over.
>> Hvad er jeres erfaring med aircondition?
>
> I min bil har jeg fået det målt til 13 HK hver gang jeg tænder klima. Om
> den så bare yder 13 HK mindre på baghjulene, eller om benzinforbruget
> stiger tilsvarende ved jeg ikke.
hmmm 13 heste lyder af voldsomt meget. Man skulle tro der var tale om en
gammel SAAB med freon anlæg
De blade jeg har læst vedr. forbruget fra AC siger typisk 4-7 HK hvilket
også lyder rimeligt når der skal ca. 15-20 heste til at holde en bil på 80
Km/t på lige vej med lidt over et tons i vægt og cw......
--
Tom
| |
Benny (13-06-2007)
| Kommentar Fra : Benny |
Dato : 13-06-07 04:44 |
|
Dette spørgsmål har jeg diskuteret med et par E-ingeniører fra AUC her i
weekenden (arbejdes kolleger). Den ene havde lige købt en ny bil med AC.
Alt andet lige vil det koste i tanken. AC bruger fra 2 til 5 HK afh. af
øsens størrelse. Det er måske i området bag kommaet på km/l regnskabet, men
alligevel.
De nye små biler har også den fordel at det er samme putter der styrer
AC'ens tilkobling og derfor kan forberede motoren på AC'ens start puls så
derfor bliver minimal.
Den ene fortalte at da vi indførte kørelys her i landet (125 watt samlet)
kostede en lille halv HK hvis der regnes tabet med gennem generatoren. Der
var regnet ud at hvis man kørte i en std. bil i Escort klassen med 80 kmt,
går den 75meter kortere per liter pga. kørelys.
Sammenligner man så kørelysets forbrug med ACens forbrug giver det i området
200 - 300 meter kortere per liter.
Benny
"Jan" <jan@nixingenspam.dk> skrev i en meddelelse
news:31745$466ef0f9$57ef4723$781@news.nal-medienet.dk...
> Jeg har netop købt ny bil (Citroen Berlingo 1,6 benzin) _med_ aircondition
> (det har jeg ikke haft før). Jeg har altid været at den overbevisning, at
> aircondition har en markbar indflydelse på benzinforbruget. Men
> forhandleren/sælgeren påstår, at det er minimalt hvad aircon. påvirker
> benzinforbruget, i negativ retning. Han mener det er promiller vi taller
> om, og opfordrer til at køre mest mulig med aircon.(få så meget glæde af
> det som muligt).
>
> Dét undrer jeg mig meget over.
> Hvad er jeres erfaring med aircondition?
>
> mvh Jan
>
>
>
| |
Nicolai (13-06-2007)
| Kommentar Fra : Nicolai |
Dato : 13-06-07 06:59 |
|
> Dette spørgsmål har jeg diskuteret med et par E-ingeniører fra AUC her i
> weekenden (arbejdes kolleger). Den ene havde lige købt en ny bil med AC.
>
> Alt andet lige vil det koste i tanken. AC bruger fra 2 til 5 HK afh. af
> øsens størrelse. Det er måske i området bag kommaet på km/l regnskabet,
> men alligevel.
> De nye små biler har også den fordel at det er samme putter der styrer
> AC'ens tilkobling og derfor kan forberede motoren på AC'ens start puls så
> derfor bliver minimal.
>
> Den ene fortalte at da vi indførte kørelys her i landet (125 watt samlet)
> kostede en lille halv HK hvis der regnes tabet med gennem generatoren. Der
> var regnet ud at hvis man kørte i en std. bil i Escort klassen med 80 kmt,
> går den 75meter kortere per liter pga. kørelys.
>
> Sammenligner man så kørelysets forbrug med ACens forbrug giver det i
> området 200 - 300 meter kortere per liter.
>
> Benny
>
Selvom jeg ikke startede tråden har jeg fulgt den med stor interesse - tak
for indlæg folkens - jeg er blevet meget klogere :)
| |
Per W. (13-06-2007)
| Kommentar Fra : Per W. |
Dato : 13-06-07 11:29 |
|
> Hvad er jeres erfaring med aircondition?
Jeg har en Octavia 2.0 TDI med 140 HK og min erfaring er at det er et
merforbrug på 0,5 til 1,0 liter pr. 100 KM, dvs. et merforbrug på 10 til 20
%, men det kommer meget an på udendørs temperaturen, da AC er
fuldautomatisk. Her med 28 til 30 grader, så er er forbruget langt større
end når der kun er 20 grader uden for.
Alene i tomgang udne AC er ca. 0,5 l/h. Med AC og temperature om 30 grader
0,9 l/h.
VH
Per
| |
Lars Knudsen (13-06-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 13-06-07 11:51 |
|
On Wed, 13 Jun 2007 12:29:28 +0200, "Per W."
<internet_fjerndette@wolfsdorf.dk> wrote:
>Jeg har en Octavia 2.0 TDI med 140 HK og min erfaring er at det er et
>merforbrug på 0,5 til 1,0 liter pr. 100 KM, dvs. et merforbrug på 10 til 20
[...]
>Alene i tomgang udne AC er ca. 0,5 l/h. Med AC og temperature om 30 grader
>0,9 l/h.
Der er åbenbart forskel... Min Skoda Octaiva 2.0TDI DSG med 40.000 km
på hjulene ligger i tomgang på 0,6-0,7 L i timen og hvis man kobler
ECO til falder forbruget til 0,5 L i timen.
** Lars
| |
Per Henneberg Kriste~ (13-06-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 13-06-07 14:06 |
|
Lars Knudsen wrote:
> Der er åbenbart forskel... Min Skoda Octaiva 2.0TDI DSG med 40.000 km
> på hjulene ligger i tomgang på 0,6-0,7 L i timen og hvis man kobler
> ECO til falder forbruget til 0,5 L i timen.
Det tror jeg godt kan ligge i hvor kold kabinen er på måletidspunktet. Des
koldere des billigere.
I skulle begge prøve med en kold kabine - men en varm motor...
--
Per, Esbjerg
| |
Lars Knudsen (13-06-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 13-06-07 19:53 |
|
On Wed, 13 Jun 2007 15:05:50 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:
>> Der er åbenbart forskel... Min Skoda Octaiva 2.0TDI DSG med 40.000 km
>> på hjulene ligger i tomgang på 0,6-0,7 L i timen og hvis man kobler
>> ECO til falder forbruget til 0,5 L i timen.
>
>Det tror jeg godt kan ligge i hvor kold kabinen er på måletidspunktet. Des
>koldere des billigere.
>
>I skulle begge prøve med en kold kabine - men en varm motor...
Hvornår er kabinen kold?
De gange jeg har prøvet det er efter turen til København (dvs cirka
100 km) holdende stille i kø i morgentrafikken. Er kabinen så kold?
** Lars
| |
Lars [6710] (13-06-2007)
| Kommentar Fra : Lars [6710] |
Dato : 13-06-07 16:08 |
|
Lars Knudsen skrev:
> Der er åbenbart forskel... Min Skoda Octaiva 2.0TDI DSG med 40.000 km
> på hjulene ligger i tomgang på 0,6-0,7 L i timen og hvis man kobler
> ECO til falder forbruget til 0,5 L i timen.
>
> ** Lars
ECO ???
I min betyder det at du slår A/C fra og kører ECOnomical
| |
Lars Knudsen (13-06-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 13-06-07 19:54 |
|
On Wed, 13 Jun 2007 17:07:55 +0200, "Lars [6710]"
<lars@horXXXXlyck.dk> wrote:
>> Der er åbenbart forskel... Min Skoda Octaiva 2.0TDI DSG med 40.000 km
>> på hjulene ligger i tomgang på 0,6-0,7 L i timen og hvis man kobler
>> ECO til falder forbruget til 0,5 L i timen.
>ECO ???
>
>I min betyder det at du slår A/C fra og kører ECOnomical
Samme her.. Det betyder man slår A/C fra. Jeg tror ikke den knap har
videre indflydelse på min kørsel i øvrigt
** Lars
| |
Nicolai (13-06-2007)
| Kommentar Fra : Nicolai |
Dato : 13-06-07 20:52 |
|
>> Der er åbenbart forskel... Min Skoda Octaiva 2.0TDI DSG med 40.000 km
>> på hjulene ligger i tomgang på 0,6-0,7 L i timen og hvis man kobler
>> ECO til falder forbruget til 0,5 L i timen. ** Lars
> ECO ???
>
> I min betyder det at du slår A/C fra og kører ECOnomical
Klassisk "problem" i f.eks. touran som også er "modsat" :)
| |
Lars Knudsen (13-06-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 13-06-07 20:56 |
|
On Wed, 13 Jun 2007 21:51:34 +0200, "Nicolai" <spam2005@nifo.dk>
wrote:
>>> Der er åbenbart forskel... Min Skoda Octaiva 2.0TDI DSG med 40.000 km
>>> på hjulene ligger i tomgang på 0,6-0,7 L i timen og hvis man kobler
>>> ECO til falder forbruget til 0,5 L i timen. ** Lars
>> ECO ???
>>
>> I min betyder det at du slår A/C fra og kører ECOnomical
>
>Klassisk "problem" i f.eks. touran som også er "modsat" :)
Men det var da også det det blev til... 0,7 L i timen med ECO fra og
0,5 L i time med ECO til.
Jeg lader den nu mest bare passe sig selv på Auto - der fungerer det
ret godt.
** Lars
| |
Per Riber (13-06-2007)
| Kommentar Fra : Per Riber |
Dato : 13-06-07 18:22 |
|
Per W. skrev:
>> Hvad er jeres erfaring med aircondition?
>
> Jeg har en Octavia 2.0 TDI med 140 HK og min erfaring er at det er et
> merforbrug på 0,5 til 1,0 liter pr. 100 KM, dvs. et merforbrug på 10 til 20
> %, men det kommer meget an på udendørs temperaturen, da AC er
> fuldautomatisk. Her med 28 til 30 grader, så er er forbruget langt større
> end når der kun er 20 grader uden for.
>
> Alene i tomgang udne AC er ca. 0,5 l/h. Med AC og temperature om 30 grader
> 0,9 l/h.
På min Seat med samme motor medfører a/c et merforbrug på ca. 1 km/l,
når der er meget varmt. Vægten af min højre fod er langt vigtigere.
Kan ikke lige omregne til l/100 km og l/t
| |
Anders Sørensen (13-06-2007)
| Kommentar Fra : Anders Sørensen |
Dato : 13-06-07 20:36 |
|
On Tue, 12 Jun 2007 21:19:19 +0200, "Jan" <jan@nixingenspam.dk> wrote:
>Jeg har netop købt ny bil (Citroen Berlingo 1,6 benzin) _med_ aircondition
>(det har jeg ikke haft før). Jeg har altid været at den overbevisning, at
>aircondition har en markbar indflydelse på benzinforbruget. Men
>forhandleren/sælgeren påstår, at det er minimalt hvad aircon. påvirker
>benzinforbruget, i negativ retning. Han mener det er promiller vi taller om,
>og opfordrer til at køre mest mulig med aircon.(få så meget glæde af det som
>muligt).
>
>Dét undrer jeg mig meget over.
>Hvad er jeres erfaring med aircondition?
I min Yaris Verso D-4D er der ikke nogen mærkbar ændring med eller
uden A/C. Men jeg synes nu altid den kører længere på literen om
sommeren. 19,9 km/l på sidste tankfuld. I gennemsnit omkring 18
km/l.
For nogl år siden lavede Nordjyske en (uvidenskabelig) test med en
Skoda Octavia, hvor de kørte en bestemt rute med henholdsvis A/C og
nedrullede sideruder.
Jeg mener at de kom frem til at der ikke var forskel i forbruget.
--
Mvh.
Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar
| |
Kim Kristensen (19-06-2007)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 19-06-07 18:33 |
|
On 12 Jun., 21:19, "Jan" <j...@nixingenspam.dk> wrote:
> Jeg har netop købt ny bil (Citroen Berlingo 1,6 benzin) _med_ aircondition
> (det har jeg ikke haft før). Jeg har altid været at den overbevisning, at
> aircondition har en markbar indflydelse på benzinforbruget. Men
> forhandleren/sælgeren påstår, at det er minimalt hvad aircon. påvirker
> benzinforbruget, i negativ retning. Han mener det er promiller vi taller om,
> og opfordrer til at køre mest mulig med aircon.(få så meget glæde af det som
> muligt).
>
> Dét undrer jeg mig meget over.
> Hvad er jeres erfaring med aircondition?
>
> mvh Jan
Personligt syntes jeg ikke jeg ser den store forskel, men det kan jo
skyldes årstider, dækmontering osv. ADAC har begået et værk
omhandlende netop merforbrug som kan ses her
http://www.adac.de/Auto_Motorrad/Technik_Zubehoer/Mehrverbrauch_Klimaanlage/default.asp?ComponentID=186045&SourcePageID=186155
Med venlig hilsen Kim
| |
|
|