Kan ikke få php.exe til at virke?!
Fra : Mikkel

Dato : 13-06-07 10:15

Hej venner,

Jeg er ganske ny her og tillige ret ny til php.

Jeg har på Win. Vista Ult. inst. Apache 2.2. og PHP 5.2.3.

Jeg ved med sikkerhed at min webserver kører uden brok - OG jeg har
denne snas i bunden af httpd.conf:

ScriptAlias /php/ "C:/Program Files/Apache Software Foundation/PHP/"
AddType application/x-httpd-php .php
Action application/x-httpd-php "C:/Program Files/Apache Software
Foundation/PHP/php.exe"

Hvilket gud-dødeme ER det hvor PHP-miljøet befinder sig. Jeg lukkede
serveren ned før jeg geninstallerede PHP men den nægter stadigvæk at
kendes ved php-endelsen.

Windows TROR alt er fjong men når jeg dobbeltklikker på en php eller
skriver:

http://localhost/default.php

til en hallo-world-php der så får jeg simpelthen en HTTP400 om at
siden ikke blev fundet.

Endnu værre går det hvis jeg dobbeltklikker på en php-fil. Så kommer
der ca. en 4-500 dialogbokse op om at ditten og datten dll mangler -
det er *rimeligt* irriterende og jeg kan ikke indse hvad jeg har
klodset i.

Er det noget med kompatibilitet med Vista eller lign. mener I?

På forhånd tak for hjælpen.

php-Novice,
M. Mogensen

Fra : Dan Storm

Dato : 13-06-07 10:26

Mikkel skrev:
> Windows TROR alt er fjong men når jeg dobbeltklikker på en php eller
> skriver:
>
> http://localhost/default.php

Når du dobbeltklikker på en PHP fil, hvad forventer du så der skal ske?
Windows er ikke sat op til at behandle en PHP fil med et program før du
har fortalt den hvilken fil den skal bruge. Og du bør nok vælge en
editor og ikke php.exe

Er du sikker på at default.php ligger i din dokumentmappe for http?

> [...]
> der ca. en 4-500 dialogbokse op om at ditten og datten dll mangler -
> det er *rimeligt* irriterende og jeg kan ikke indse hvad jeg har

Igen, resultat af at manuelt køre en php fil gennem php.exe vil ikke
give dig det forventede resultat. php filer skal du blot redigere
ligesom enhver anden HTML fil.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Mikkel

Dato : 13-06-07 11:35

Hej Dan,

Tak for din hjælp ... jeg tror den er løst nu dog. Problemet var at
jeg under indtallationen af PHP 5.2.3 havde kommet til at vælge _alt_
til i forventning om at jeg ville komme til at mangle noget osv. Så
skrev den en hel del sjove ting ind i bunden af httpd.conf som slet
ikke var relevant for mig - det sagde PHP-hjælpen faktisk også at man
skulle lade være med. Jeg fjernede den gamle inst. og kørte om nu med
større forsigtighed i hvad jeg skulle tage med. DET HJALP - jeg kunne
se at den nu tilføjede een dll-ref. i conf-filen og med genstart af
systemet virkede det! Apache kørte (det er iøvrigt rimeligt prosaisk
hvad den skriver hvis den kører (<html><body><h1>It works!</h1></
body></html>) men OK og hvis jeg sagde: http://localhost/default.php
fik jeg min hallo world: Hi, I'm a PHP script!

Det er *meget* for en begynder - jeg syntes det er *vildt* spændende
at lære. Jeg er mangeårig c-udvikler og med det i bagagen er det
forbavsende hvor meget fx. klasserne i PHP ligner dem i c++ - det er
vistnok "bare" det er PHP er typesvagt at vi ikke har som PHP-
udviklere - alt andet ligner - jeg ved ikke om man har multibel arv,
men nu skal jeg lege lidt.

Iøvrigt - den her setting i conf-filen:

#
# DirectoryIndex: sets the file that Apache will serve if a directory
# is requested.
#
<IfModule dir_module>
DirectoryIndex index.html
</IfModule>

er det så meningen at jeg frit kan ændre den til fx. default.php - det
er hovedsiden på den jeg arbejder på nemlig?

Tak igen -

Ps. Jeg antager at man bruger htdocs som serverens dokument-bibl. og
det er dertil man "ftp'er" sine ting fra sit udviklingsbibl. andet
steds fra... er det ikke vanligvis sådan du/I arbejder?

vh.
Michael M.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-06-07 12:00

Mikkel <michael_mogensen@privat.dk> wrote in

> [...]

> er det så meningen at jeg frit kan ændre den til fx. default.php - det
> er hovedsiden på den jeg arbejder på nemlig?

Du kan ændre den eller tilføje til den, f.eks. kan du sætte den til:
DirectoryIndex    index.html index.php default.html default.php

Serveren vælger så sin index fil ved at starte fra en ende af og se hvilket
navn den støder på først. Dvs, hvis du har både en index.html og en
index.php vil index.html vises.

Fra : Dan Storm

Dato : 13-06-07 13:59

Mikkel skrev:
> Ps. Jeg antager at man bruger htdocs som serverens dokument-bibl. og
> det er dertil man "ftp'er" sine ting fra sit udviklingsbibl. andet
> steds fra... er det ikke vanligvis sådan du/I arbejder?

Tjaeh, det kommer an på miljøet.
Vores servermiljø er jo bygget op på den måde at ftp roden ligger et
niveau før htdocs mappen.
Således har man også mulighed for at lægge data op i mapper som kun er
tilgængelige fra serversiden.

Men 'vanen' er ikke ens alle steder. Det kommer også an på projektet.

Typisk vil du også opleve at det er en linux du vil lægge dit php
projekt op på - det kan medføre kompatibilitetsproblemer hvis du
udvikler i windows.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Martin

Dato : 14-06-07 09:14

Dan Storm wrote:

> [...]
> niveau før htdocs mappen.
> Således har man også mulighed for at lægge data op i mapper som kun er

Helt enig
Vores struktur ser noget ala sådan her ud når man logger ind på FTP roden

- logs
- www
- secretfiles
- subdomains

Inde i logs har vi så alle log filer for www domænet.

www mappen er selve http://domæne.dk

secretfiles er så hidden files, som kunden så kan bruge på diverse
hemmelige filer :)

Inde i subdomains ligger der så endnu en www og logs mappe (dog ikke
kaldet www men subdomænets navn, og i logs mappen er der så en log fil
for hvert subdomæne

Mange mapper... Jeps enig - men mange er glade for at have et
struktureret hieraki - og adgang til logfiler har jeg kun hørt posititve
ting om - og faktisk er der en del der bruger dem, skal så lige siges
jeg så ikke har nogle form for statistik på serveren (AWstats eller
lign) men overvejer det :)

> Men 'vanen' er ikke ens alle steder. Det kommer også an på projektet.

Sjældent jeg har set et velopbygget www hieraki desværre.

> Typisk vil du også opleve at det er en linux du vil lægge dit php
> projekt op på - det kan medføre kompatibilitetsproblemer hvis du
> udvikler i windows.

Det er godt nok sjældent jeg har oplevet det (og heller ikke den anden vej)
Det eneste man skal sørge for er stier. Så hvis man tager alle stier og
definere dem i fx. en config fil, så er det ikke så slemt. Sålænge man
ikke bruger de php funktioner som kun virker under linux/windows fx.
getmxxr og lign. men det står jo heldigvis i dokumentationen :)