Hvordan: Arbejde freelance ved siden af al~
Fra : Fly

Dato : 13-06-07 12:10

Hejsa!

Jeg er ansat som ganske almindeligt lønmodtager og vil gerne have lidt hjælp
til hvordan jeg skal forholde mig hvis jeg gerne vil tilbyde
freelancearbejde for bl.a. min tidligere arbejdsgiver. Det drejer sig om
rådgivning/konsulentarbejde som det primære og evt. fotoopgaver,
layoutarbejde m.m. som det sekundære.

Mit almindelige lønmodtagerarbejde er et 37-timers job, og
freelanceydelserne vil typisk komme til at foregå i weekender, aftener eller
i dagtimerne efter aftale med nuværende arbejdsgiver.

1) Hvordan foregår det rent afregningsmæssigt? Hvis jeg skal kunne udstede
en faktura kræver det vel momsregistrering og alt det der følge rmed dette
(uden helt at vide hvor omfattende og besværligt dét er...)

2) Jeg ville helst blot kunne oplyse indtægten som "B-indkomst" men så skal
f.eks. min tidligere arbejdsgiver vel oprette mig i lønsystemet igen elelr
hvad?!?

Til info tror jeg at der vil være tale om 20-30 timer på årsplan fordelt på
opgaver af 2-6 timers varighed vil jeg skyde på.

Jeg kan ikke få øje på nogle interessekonflikter mellem nuværende
arbejdsplads og det freelancearbejde jeg vil tilbyde.

-Fly

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-06-07 12:58

"Fly" <doktor_fly123@hotmail.com> wrote in

> [...]
> udstede en faktura kræver det vel momsregistrering og alt det der
> følge rmed dette (uden helt at vide hvor omfattende og besværligt dét

Næ, det kræver bare at du skriver en faktura, det kræver ikke
momsregistrering eller CVR nummer. Hvis du ikke har CVR nummer skal du vist
nok oplyse dit CPR nummer istedet.

> 2) Jeg ville helst blot kunne oplyse indtægten som "B-indkomst" men så
> skal f.eks. min tidligere arbejdsgiver vel oprette mig i lønsystemet
> igen elelr hvad?!?

Du skal blot huske at opgive indtægten på selvangivelsen, så går det helt
af sig selv.

Fra : Fly

Dato : 13-06-07 13:33

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Næ, det kræver bare at du skriver en faktura, det kræver ikke
> momsregistrering eller CVR nummer. Hvis du ikke har CVR nummer skal du
> vist
> nok oplyse dit CPR nummer istedet.

Tak for hurtigt svar!

Jeg synes at det lyder lidt besynderligt at jeg kan lave en faktura blot ved
at mit CPR-nummer indgår som en del af fakturaen... Elelr sagt på en anden
måde - jeg synes måske ikke at mit CPR-nummer skal alt for mange steder hen
Ok, min tidligere arbejdsgiver har det i forvejen, men i tilfælde af
at jeg vil tilbyde min ydelse for andre firmaer.

Er der en der kan forklare hvad og hvor meget der skal til for så simpelt
som muligt at blive oprettet som "selvstændig freelance konsulent" med eget
CVR-nummer. Det er jo som en bi-beskæftigelse jeg er ude i her, så der vil
jo ikke kunne laves et seriøst budget over et års forløb, og da slet ikke
noget der vil kunne ligne et overskud set med "årsindkomst-briller". Håber
ikke at det er sort snak.

-Fly

Fra : alexbo

Dato : 13-06-07 14:57

"Fly" skrev

> [...]
> slet ikke noget der vil kunne ligne et overskud set med
> "årsindkomst-briller". Håber ikke at det er sort snak.

Det er så nemt så du tror det er løgn, på
http://www.webreg.dk finder du et registreringsskema, jeg kan desværre ikke
linke, min browser er defekt.

Du kan så henvende dig til SKAT og angive en forventet indtægt, men du kan
læse en hel del om at starte egen virksomhed på SKAT og mange andre steder.
du kan så selv sortere det fra som gælder ansatte, helårsbeskæftigelse
o.s.v.

Det bliver ofte påstået at SKAT og andre offentlige kontorer er befolket med
skrankepaver og genstridige bureaukrater, men jeg tror du vil opdage at
virkeligheden ser helt anderledes ud, du kan få al den hjælp du kan bruge.

Med en omsætning på under 50.000 kr behøver du ikke momsregistrering, du kan
få CVR nr. uden momsreg., men det er uden betydning for din kunde, han er
formentlig selv registreret, og
hvis det udvikler sig også i andre retninger, er det nemmere at gøre det fra
start.

Det er kun hvis man forventer at få private eller offentlige kunder, at der
er mening i at undgå moms.

Der er en NG dk.erhverv
den er fyldt med nye og gamle selvstændige, der kan man få mange gode råd,
også ind imellem noget sludder, men det må du sortere fra.

Held og lykke med Fly-Consult

mvh
Alex Christensen

Fra : David Mc Nally

Dato : 13-06-07 14:48

On Jun 13, 1:58 pm, Henrik Stidsen <henrikstid...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Næ, det kræver bare at du skriver en faktura, det kræver ikke
> momsregistrering eller CVR nummer. Hvis du ikke har CVR nummer skal du vist

Korrekt - husk, det er strengt forbudt at nævne det mindste om moms på
en CPR-påskrevet faktura. Firmaet du fakturerer vil derfor heller ikke
kunne trække momsen fra, for der er ingen.

> Du skal blot huske at opgive indtægten på selvangivelsen, så går det helt
> af sig selv.

Yes - og runder du 50.000 i årlig omsætning, skal du momsregistreres.