Gammel regning for mangelfuldt arbejde - h~
Fra : Mads Madsen

Dato : 13-06-07 12:06

Jeg håber at få lidt hjælp til hvordan jeg skal forholde mig til følgende
situation:

For ca. 3 år siden fik vi renoveret et tag på vores hus. Arbejdet blev ikke
udført ordentligt. Bla. blev en inddækning genbrugt selvom der i tilbuddet
var at angivet at en ny skulle udføres. En række andre detaljer blev ikke
lavet ordentligt og desuden blev en tagrende beskadiget.

Efter modtagelse af faktura på ca. 25.000 kontaktede vi firmaet telefonisk
en del gange over en periode på 2 måneder. Der blev aldrig svaret i den
anden ende, men vi lagde flere beskeder om at fakturaen ikke ville blive
betalt før fejlene var udbedret.Vi burde jo nok have sendt et anbefalet
brev, men det gjorde vi altså ikke.

Vi hørte aldrig fra firmaet og gik derfor ud fra at de ikke fandt det umagen
værd at rette fejlene. Efter et år rettede vi selv de værste fejl og regnede
sagen for afsluttet.

I dag har vi så modtaget brev fra firmaet med krav om betaling.

Jeg ser selv følgende mulige udfald på situationen - listet op efter hvad
jeg helst vil have til at ske.

1. Firmaet har ingen krav på betaling da de ikke har reageret på vores
henvendelser. Case closed.

2. Firmaet får betaling med modregning af omkostninger til udbedring af
deres fejl.

3. Firmaet retter alle fejl (kræver komplet nedtagning af taget) inden
betaling.

Hvordan skal jeg forholde mig for at opnå det bedste resultat i denne
situation?

/Mads

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-06-07 12:32

Den 13-06-07 13.05 skrev Mads Madsen følgende:
> Jeg håber at få lidt hjælp til hvordan jeg skal forholde mig til følgende
> situation:

Kravet ikke er bortfaldet. Jeg er ikke jurist, så tag følgende med
forbehold.

Ja, det havde været en god ide med en skriftlig henvendelse i sin tid,
men du kan fx sende dem et brev nu, hvor du skriver noget i stil med:
I henhold til tidligere telefonsamtaler vil vi ikke betale, før arbejdet
er udført som aftalt.

Og så kan du jo eventuelt foreslå dem, at du dog er villig til at betale
for arbejdet, som det er, mod et betragteligt afslag i prisen, så du fx
betaler kr. 20.000 kroner som fuld og endelig betaling.

Det kunne måske være en god ide at opsøge den lokale retshjælp (gratis)
med hensyn til udformningen af et sådant brev.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug Thunderbird til mail, og undgå at få fyldt indbakken med spam.

Fra : Mads Madsen

Dato : 13-06-07 21:38

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> Kravet ikke er bortfaldet. Jeg er ikke jurist, så tag følgende med
> forbehold.

Tak for svaret. Det var nok noget i den stil jeg havde forestillet mig. Jeg
vil dog gerne have nogle flere svar fra nogen med erfaring eller juridisk
viden om lignende situationer.

/Mads

Fra : ha

Dato : 15-06-07 15:10

"Mads Madsen" <post@FJERNmadsmadsen.dk> skrev i en
meddelelse news:467055a5$0$90264$14726298@news.sunsite.dk
> forestillet mig. Jeg vil dog gerne have nogle flere svar
> fra nogen med erfaring eller juridisk viden om lignende
> situationer.

Hvis du ikke har nogen form for dokumentation på at du har
reklameret over noget af de udførte, vil jeg tro du vil blive
dømt til at betale hele regningen inkl. forrentning af beløbet.

Du kan selvfølgelig prøve at skrive o.s.v., o.s.v men det
ændrer ikke på noget, hvis du ikke har dokumentationen
iorden. At du så efterfølgende selv har udbedret manglerne
har du ikke ret til, - igen når du ikke kan dokumentere at
du har reklameret rettidigt. Du må selvfølelig gerne rette
tingene,du skal blot ikke forvente at få betaling for det.

Tag hen til firmaet der oprindelig udførte arbejdet og se om
du ikke kan slå en handel af med dem.

/ha

(25 års erfaring fra byggebranchen)

Fra : Mads Madsen

Dato : 17-06-07 19:37

"ha" <minnewsmail@gmail.com> wrote in message

(Snip)

> Tag hen til firmaet der oprindelig udførte arbejdet og se om
> du ikke kan slå en handel af med dem.

Hej og tak for svar.

Nu har vi lagt ud med en mail hvor vi udtrykker vores forunding over
firmaets forretningsmetoder. Så regner vi jo nok med at det derefter bliver
en forhandling.

Jeg er godt klar over at jeg juridisk står temmelig svagt, men moralsk mener
jeg derimod at jeg står stærkt.Så bliver det jo spændene at se hvordan
firmaets moral er...

/Mads

Fra : ha

Dato : 18-06-07 09:33

"Mads Madsen" <post@FJERNmadsmadsen.dk> skrev i en
> Nu har vi lagt ud med en mail hvor vi udtrykker vores
> forunding over firmaets forretningsmetoder. Så regner vi
> jo nok med at det derefter bliver en forhandling.

Ja, nu lavede du efter min mening en fejl igen.
Tag dog personlig kontakt for f...., alt den der email, tlf
o.s.v. som han garanteret synes er irriterende kommer
du ikke videre med. Du skal hen og kigge ham ind i
øjnene.
Mit bud er, at du får en email tilbage med besked på at
du kan hoppe og rende og så iøvrigt se at få betalt.
Men nu må vi se.

/ha

Fra : Lynge-Nielsen

Dato : 21-06-07 20:46

> Nu har vi lagt ud med en mail hvor vi udtrykker vores forunding over /Mads

Hejsa.

Nu er jeg ikke jurist, men tillad dette indslag.
En mail?
Jeg sender mails ud som aldrig bliver læst eller måske ikke engang modtaget.
Modtageren vil til enhver tid kunne benægte modtagelsen af denne, da du ikke
har en kvittering på modtagelsen/læsning.
Jo - du kan få din Outlook til at bede om en kvitering fra modtagerens
mailserver og ja - ligeså en kvitering på den er læst - med der kan
modparten sige det var ferieafløsren som åbnede posten og ikke videregav
den.

Derfor ...

Rekomanderet brev og et alm. brev.
Direkte og gerne til flere i firmaet.
Behold kopi og scan kviteringer ind osv osv.

Kontakt advokat og bed om hjælp.

Vær venlig og sig (som er nævnt tidligere i tråden) at du hjertens gerne vil
betale mod at arbejdet bliver færdiggjort med din accept.
Og kan du få et nedslag i prisen pga. den lange tid det har taget dem at
lave det du har bedt dem om - ja, så er det jo fint.
Ikke noget med at hyre et 3. firma for at gøre opgaven færdig og tror du kan
sende regninge til 1. firma. Duer ikke.

Får du en rykker - reaktion! Lad være med at ignore den.
Skriv igen og forklar - og igen med kopi af kopi og med kvittering!

Bliver du stævnet/incasso - så sig du gør indsigelse med det samme. Skriv
dette til dem.
Ligeså snart du siger ordet "indsigelse", så mener jeg de ikke kan gøre dig
noget før den går hele vejen igennem systemet.

Dette kan de andre "jurister" her i NG' en sikkert skrive mere om.

Vh
L_N