samarbejdsaftale
Fra : M. Andersen

Dato : 12-06-07 05:39

Hej gruppe

Jeg håber i vil tage jer tid til at kigge og kommentere på følgende tekst
fra en samarbejdsaftale, som jeg vil lave. Jeg vil have en lille sidebiks
ved siden af jobbet med salg af hjemmelavede ting. Dem der producerer er
ikke momsregistrerede, men jeg er nødt til at lave et momsregistreret firma
til formålet.
På forhånd mange tak

--------------
Samarbejdsaftale mellem X og Sks- herefter kaldet Sks

Hvor intet andet er anført gælder købelovens bestemmelser.

X laver xxx i det omfang hun selv kan overkomme og bestemmer selv
udformningen af xxx. Der er ingen øvre eller nedre begrænsning på hvor mange
xxx X kan have liggende til salg på webshoppen.

X bestemmer selv hvor længe et xxx skal stå til salg på Sks

X betaler selv porto for forsendelse til Sks.

Er et af X' xxx til salg på Sks, må det ikke være udstillet eller til salg
andre steder.

X sætter prisen for xxx og forpligter sig til ved forespørgsel fra 3. part
at opgive samme pris som er anført på Sks.

X forpligter sig til at lave en beskrivelse af hvert enkelt xxx på dansk og
engelsk, indeholdende følgende oplysninger: hvilken type xxx er det, hvilke
materialer er brugt, er xxx allergisikkert, længden på xxx , størrelsen. Ved
xxx skal det oplyses at det er et sæt.

Sks markedsfører, driver og vedligeholder webshoppen uden merudgifter for X.

Sks tager billeder af xxx til webshoppen så xxx præsenterer sig pænt
indenfor webshoppens layout.

Sks sørger for forsendelse af varer til kunder uden merudgifter for X.

Sks forpligter sig til at yde en rimelig service indenfor gældende regler
til kunder på Sks.

Mellem X og Sks gælder købelovens regler for reklamation og garanti.

Sks afregner med X kvartalsvis bagud. Første gang d. 30. november 2007.

X oplyser et gyldigt kontonummer og Sks sætter indtægten ind på denne konto
og sender en oversigt over solgte varer.

X er selv ansvarlig for eventuelle indberetninger af indtægt til SKAT.

Sks modtager 30% af indtægten pr. xxx til dækning af ovenstående udgifter

-----

Er den ok? Eller mangler der noget?

Mette

Fra : alexbo

Dato : 12-06-07 10:53

"M. Andersen" skrev

> Jeg håber i vil tage jer tid til at kigge og kommentere på følgende tekst

> Hvor intet andet er anført gælder købelovens bestemmelser.
Købelovens bestemmelser om hvad?
Der er ikke tale om en handel mellem 2 parter.

> X laver xxx i det omfang hun selv kan overkomme og bestemmer selv
> udformningen af xxx. Der er ingen øvre eller nedre begrænsning på hvor
> mange xxx X kan have liggende til salg på webshoppen.
Betyder dette at det er X og ikke webshoppen der bestemmer hvilke varer X
sælger gennem shoppen?

> X bestemmer selv hvor længe et xxx skal stå til salg på Sks
Betyder dette at webshoppen risikerer at "hænge" på X's varer til evig tid?

> [...]

> for X.

> Sks forpligter sig til at yde en rimelig service indenfor gældende regler
Her træder købeloven ind, med fortrydelsesret og reklamationsperiode.

> Mellem X og Sks gælder købelovens regler for reklamation og garanti.
Næh, Sks køber ikke noget af X, Sks sælgers X's ting i kommision.

> Sks afregner med X kvartalsvis bagud. Første gang d. 30. november 2007.
Hvis det er afregning for tredie kvartal, der slutter 30 september, er 30
nov. noget sent.

> X er selv ansvarlig for eventuelle indberetninger af indtægt til SKAT.
Den er tvivlsom, hvis X ikke betaler skatten kan Sks risikere at hæfte for
den.

> Sks modtager 30% af indtægten pr. xxx til dækning af ovenstående udgifter
Her vil det være klogt at præcisere at det er 30% af salgsprisen uden moms.
Så først er der 20% til moms, derefter 30% til sks, så X modtager 56% af
salgsprisen.
Afhængig af vareart og pris, skal man lige overveje om fragten kan overstige
dette beløb.
Sælger Sks en vare til 100 kr. og bruger 25 kr. på forsendelse, giver det
underskud.
Hvis kunderne selv betaler fragten, bør man ikke skrive at de 30% dækker
ovenstående udgifter, for der står at Sks sørger for forsendelse.

Det vil sige at Sks, sælger X's varer i kommission, det betyder at Sks
overfor køberne har forpligtigelserne i forbindelse med reklamation og lign.
Hvordan håndteres en uenighed mellem X og Sks om en reklamation er
berettiget?
Ifølge de første afsnit kan Sks ikke udelukke X's varer selvom Sks måske
mener de mangler kvalitet.

Jeg synes der mangler et afsnit om ophævelse af aftale, måske en 3,6,12 mdr.
opsigelsesfrist.

Jeg vil foreslå en tur på biblioteket, for at finde noget om kommisionssalg,
navnlig forholdet mellem producent og sælger.

Man kunne også overveje om omsætningen overstiger momsens bundgrænse på
50.000 kr.
Kan man starte en webshop op med et momsfrit salg det første halve år, kan
man få en lidt nemmere start.

Også her kunne man med fordel kigge på kommisionsdelen, nemlig om
webshoppens omsætning er salget eller kommissionen.
Kommisionshandel er lidt anderledes skruet sammen end alm. køb-salg, om det
er en fordel eller ulempe tør jeg ikke sige, men der bør i hvert fald
undersøges.

mvh
Alex Christensen

Fra : M. Andersen

Dato : 12-06-07 14:35

Først - wow - tusind tak fordi du har taget dig tid til at hjælpe mig - der
var brug for det kan jeg se!

> Købelovens bestemmelser om hvad?
> Der er ikke tale om en handel mellem 2 parter.
Forstået - vi taler kommision.

> Betyder dette at det er X og ikke webshoppen der bestemmer hvilke varer X
> sælger gennem shoppen?
Ja, det gør det - hun laver mange og hun kan selv vælge hvilke hun mener vi
skal prøve at sælge, men måske skulle jeg indføje at Sks til enhver tid kan
afvise en vare, hvis jeg skønner at den ikke er egnet?!

> Betyder dette at webshoppen risikerer at "hænge" på X's varer til evig
> tid?
God pointe - hvad er alternativet? Min bekymring er at en vare kun kommer
til at ligge på shoppen i 14 dage og så skal hun lige bruge den til noget og
trækker den hjem...

Det er kunderne selv der betaler forsendelsen!

> Her træder købeloven ind, med fortrydelsesret og reklamationsperiode.
Ok, takker.

> Næh, Sks køber ikke noget af X, Sks sælgers X's ting i kommision.
Ja, jeg må lige på biblioteket og finde noget om kommisionssalg, for det er
da helt klart det det er.

> Hvis det er afregning for tredie kvartal, der slutter 30 september, er 30
> nov. noget sent.

Ja, det var vidst en smutter :)

> Den er tvivlsom, hvis X ikke betaler skatten kan Sks risikere at hæfte for
> den.
Skal jeg undlade at skrive noget? Eller hvad?

> Her vil det være klogt at præcisere at det er 30% af salgsprisen uden
> moms.
> Så først er der 20% til moms, derefter 30% til sks, så X modtager 56% af
> salgsprisen.

Også en god pointe som jeg vil tage med i overvejelserne.

> Hvis kunderne selv betaler fragten, bør man ikke skrive at de 30% dækker
> ovenstående udgifter, for der står at Sks sørger for forsendelse.
Nej, det er jo klart - det skal omformuleres.

> Det vil sige at Sks, sælger X's varer i kommission, det betyder at Sks
> overfor køberne har forpligtigelserne i forbindelse med reklamation og
> lign.
Har jeg det? For det ser jeg som et problem. Varerne kan godt være
skrøbelige og kan "nemt" gå i stykker - det vil jeg nødig hænge på. Jeg kan
ikke reparere X's ting, det kan kun hun.

> Hvordan håndteres en uenighed mellem X og Sks om en reklamation er
> berettiget?
> Ifølge de første afsnit kan Sks ikke udelukke X's varer selvom Sks måske
> mener de mangler kvalitet.
Hmmm...det må jeg lige tænke over...

> Jeg synes der mangler et afsnit om ophævelse af aftale, måske en 3,6,12
> mdr.
> opsigelsesfrist.
Det gør der - du har ret!

> [...]
> 50.000 kr.
> Kan man starte en webshop op med et momsfrit salg det første halve år, kan
UHA - det ville være skønt - kan jeg godt have en momsfri webshop med varer
og så have et momsfirma som laver noget andet ved siden af? Jeg må lige
snakke med revisoren, for under alle omstændigheder er det ikke realistisk
at sælge for mere end 50.000 i år.

Endnu en gang tak - jeg blev noget klogere skal jeg love for!

Mange hilsner

Mette

Fra : per christoffersen

Dato : 12-06-07 14:54

"M. Andersen" <mga_ssinjin@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Har jeg det? For det ser jeg som et problem. Varerne kan godt være
> skrøbelige og kan "nemt" gå i stykker - det vil jeg nødig hænge på. Jeg
> kan ikke reparere X's ting, det kan kun hun.

Du har forpligtigelserne overfor kunden, også ifbm. fortrydelsesretten.
Her skal du særligt være opmærksom på, at:
1) forsendelse er for din risiko, både frem og tilbage (undtagen hvis
kunden, der fortryder, emballerer uforsvarligt ved returneringen)
2) ved fortrydelse skal kunden også have fragtudgifterne for fremsendelsen
refunderet. Returudgiften skal de dog selv stå for

/Per

Fra : M. Andersen

Dato : 12-06-07 16:59

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2) ved fortrydelse skal kunden også have fragtudgifterne for fremsendelsen
> refunderet. Returudgiften skal de dog selv stå for

Hvad søren gør jeg så? Jeg kan ikke reparere hendes ting =/

Hvad nu hvis jeg vælger at købe hendes ting i stedet for at tage dem i
kommision? Så gælder købeloven vel og jeg kaan sende tingene tilbage? Eller
hur?

Mange tak for dine input

Mette

Fra : M. Andersen

Dato : 13-06-07 06:01

Hej igen

Jeg fik ikke skrevet at jeg påtænker at lave en engelsk del på webshoppen og
sælge varer til udlandet. Hvor kan jeg læse om det - og har det betydning
for X's leveringer osv?

På forhånd tak

Mette