Personfølsomme oplysninger og statstidende~
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-06-07 22:07

Jeg ville gerne have nogle udtræk af statstidende, men da hverken jeg eller
virksomheden er godkendt til at modtage personfølsomme oplysninger, kan vi
ikke det. Det fik mig til at tænke på hvad er egentlig definitionen på
personfølsomme oplysninger? Især i relation til statstidende, som jo bare er
information, der er offentlig tilgængeligt i forvejen.

Mvh Maria

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-06-07 22:39

Maria> Jeg ville gerne have nogle udtræk af statstidende, men da
Maria> hverken jeg eller virksomheden er godkendt til at modtage
Maria> personfølsomme oplysninger, kan vi ikke det. Det fik mig
Maria> til at tænke på hvad er egentlig definitionen på
Maria> personfølsomme oplysninger? Især i relation til
Maria> statstidende, som jo bare er information, der er offentlig
Maria> tilgængeligt i forvejen.

Du vil gerne have nogen personfølsomme oplysninger fra statstidende,
men du ved ikke engang hvilke oplysninger det er du gerne vil have
fordi du ved ikke hvad det er?

Siger ordene ikke sig selv? "Person-følsomme oplysninger"? Jeg ved
ikke om der er nogen definition men jeg kan da godt nævne nogen
eksempler hvis jeg gad... Du må jo også selv have en ide...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : A R:nen

Dato : 12-06-07 09:05

megafedt@hotmail.com (Martin Jørgensen) writes:

> Siger ordene ikke sig selv? "Person-følsomme oplysninger"? Jeg ved
> ikke om der er nogen definition men jeg kan da godt nævne nogen
> eksempler hvis jeg gad... Du må jo også selv have en ide...

Definitionen findes i persondatalovens § 7 stk 1 (plus evt oplysninger
om CPR-numre der er underlagt en særregulering):

§ 7. Der må ikke behandles oplysninger om racemæssig eller etnisk baggrund,
politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssige
tilhørsforhold og oplysninger om helbredsmæssige og seksuelle forhold.

Fra : per christoffersen

Dato : 12-06-07 09:14

"A R:nen" <oronkain@ling.helsinki.fi> skrev i en meddelelse

> [...]
> politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssige
> tilhørsforhold og oplysninger om helbredsmæssige og seksuelle forhold.

Det er nu ikke den definition, der er gældende (alt for mange ting er ikke
medtaget, feks. e-mailadresse, fysisk adresse mv.).
§7 handler om de ting man ikke (uden ganske særlig specifik grund eller
tilladelse) overhovedet må registrere.
Udtrykket personfølsomme oplysninger er slet ikke defineret i loven, men
findes rundt omkring i Datatilsynets vejledninger, så her må man stykke
oplysningerne sammen fra.
- Eller kontakte Datatilsynet for at få en samlet redegørelse.

/Per

Fra : per christoffersen

Dato : 12-06-07 09:16

> [...]
> på personfølsomme oplysninger? Især i relation til statstidende, som jo
> bare er information, der er offentlig tilgængeligt i forvejen.

En simpel læsning af data (i Statstidende eller hvor som helst) er ikke en
registrering, og er derfor ikke omfattet af Persondatalovens bestemmelæser.
En opsamling af data (om det sker ved en elektronisk overførsel eller manuel
indtastning efter læsningen) er derimod, og derfor skal lovens bestemmelser
overholdes.

/Per

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-06-07 21:03

> [...]
> En opsamling af data (om det sker ved en elektronisk overførsel eller
> manuel indtastning efter læsningen) er derimod, og derfor skal lovens

Jeg kan se at jeg skal have en snak med Datatilsynet. Tak for hjælpen.

Mvh Maria