Oppustelig pool og afskærmning
Fra : Fister Løgsovs

Dato : 11-06-07 13:56

Hej.
Jeg har en kollega der bliver ved at påstå at der skal være aflæst hegn
rundt om en oppustelig pool.
Har dette noget på sig?
Min kæreste har fundet dette dokument
http://www.jur.ku.dk/formueret/UVmateriale/Materialesamling/Domme/1989.1098H.PDF
Det med den selvlukkende låge og 90cm hegn, gælder det kun faste
bassiner?
Kai

Fra : per christoffersen

Dato : 11-06-07 14:16

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Jeg har en kollega der bliver ved at påstå at der skal være aflæst hegn
> [...]

Interessant læsning, - og konklusionen kommer jo næsten af sig selv (helt
uden inddragelse af juridiske aspekter).

> Det med den selvlukkende låge og 90cm hegn, gælder det kun faste bassiner?

Bygningsreglementets krav gælder kun faste installationer, og dermed
formodentlig ikke et oppusteligt havebassin.
Der kan være andre steder hvor en sådan regel fremgår.

Men sund fornuft siger jo, at små børn også kan drukne i oppustelige
badebassiner...

/Per

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 11-06-07 14:24

per christoffersen sendte dette med sin computer:
> [...]
> Der kan være andre steder hvor en sådan regel fremgår.
>
> Men sund fornuft siger jo, at små børn også kan drukne i oppustelige

Jeps, men sund fornuft er ikke til debat i denne gruppe, kun jura
Der står i øvrigt i manualen til det lille soppebassin som vi har at
man skal bruge sin sunde fornuft ved brugen, det synes jeg er herligt
at læse.
Kai

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-06-07 22:44

Fister> per christoffersen sendte dette med sin computer:
> [...]

Fister> Jeps, men sund fornuft er ikke til debat i denne gruppe,
Fister> kun jura

Er du sikker på at det ikke er omvendt?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jørgen

Dato : 11-06-07 16:55

Fister Løgsovs wrote:

> [...]
http://www.jur.ku.dk/formueret/UVmateriale/Materialesamling/Domme/1989.1098H.PDF
> Det med den selvlukkende låge og 90cm hegn, gælder det kun faste

Du må vist nærlæse bygningsreglementet.

Ifølge dette link udgik indhegningskravet af bygningsreglementet i 1995
http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/d168b65a4b9c4b67c1256d71002435fa%21OpenDocument%26Click%3D&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Haven%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHAVENALT_OM_HAVENANDET_I_HAVEN%26Region%3D%22%29%3B%20

Et forfærdelig lang link, men jeg søgte på Google med "bygningsreglement
svømmebassin" og fik linket som 6. hit.

- jørgen

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 11-06-07 22:34

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> Det med den selvlukkende låge og 90cm hegn, gælder det kun faste bassiner?

Et meget interessant spørgsmål. Jeg kommer til at tænke på en af mine venner som
havde besøg af et forældrepar hvis søn druknede i hans guldfiskebassin. Min vens
advokat sagde, at hvis drengen havde overlevet og var blevet handicappet, kunne han
sandsynligvis ikke idømmes erstatning da forældrene var inviteret ind i haven, men
hvis det var naboen søn som var kravlet gennem hækken var han erstatningspligtig da
bassinet ikke var skærmet af.

Dvs. at hvis et guldfiskebassin skal være afskærmet, hvorfor så ikke et oppustelig
bassin?

Hvor mange med swimming pool kender du som opfylder bygningsreglementets krav? - Når
jeg tænker mig godt om kender jeg syv med swimming pool, men ingen med hegn! - Folk
lever livet risikabelt!

Peter

PS. Prøv at spørge kommunens bygningsafdeling om bassinet, og husk at få et
skriftelig svar, så er du på den sikre side i tilfælde af en ulykke.

Fra : Peder

Dato : 12-06-07 06:27

"Peter Albrecthsen" <peteralbrect@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skærmet af.
>
> Dvs. at hvis et guldfiskebassin skal være afskærmet, hvorfor så ikke et

Og hvorfor er det kun lige bassin, hvorfor ikke andre farlige ting der kan
ligge eller stå i en have,
såsom et stort hul med spyd i bunden, eller bare en rive der ligger forkert,
eller et bistade eller eller store ruller pigtråd eller en havl tønde fyldt
med vand ungen kan kravle op i og drukne.

Er man ikke erstatningspligtig ved ulykker med sådanne ting hvis naboungen
kravler over hegnet til haven?

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 12-06-07 18:22

Peder udtrykte præcist:
> [...]
> med vand ungen kan kravle op i og drukne.
>
> Er man ikke erstatningspligtig ved ulykker med sådanne ting hvis naboungen

He he.
Et skilt i indkørselen med teksten "her føres bil der bevæger sig
baglæns, og med reduceret udsyn. Ophold bag bilen på eget ansvar." :D
Kai