/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
BIVA og købelove ??
Fra : KE Kofod


Dato : 11-06-07 01:08

Fredag den 10. juni købte vi til vores nye hus i BIVA i Vejle et nyt TV
bord. Af gammel erfaring ved jeg at indpakkede møbler pakket ind i pap
nemt kan blive beskadiget, her er der tale om et TV bord som vi selv
skal gå hjem og samle. Jeg spørger ekspedienten om jeg nu kan være
sikker på at hjørnerne nu er i orden uden ødelagte hjørner. Jeg får det
svar at BIVA altid pakker deres papkasser ekstra godt så det skulle jeg
ikke være bange for, men skulle der være noget skulle jeg bare sige til.
Hmmmm, vi pakkede den ud fredag aften og konstaterer at den selvfølgelig
var beskadiget i nogle hjørner. Vi kører lørdag op igen til BIVA, og jeg
beder om at få handlen ophævet. Ekspedienten siger så til mig at de i
følge købeloven må ombytte varen 3 gange inden de vil give os pengene
tilbage !!. Samtidig siger han til mig at jeg jo har pakket varen ud,
og så er varen jo ikke ny mere og så kan de ikke give pengene tilbage.
Ja, det er jo rigtig at jeg har pakket varen ud men hvordan i alverden
skulle jeg kunne se om varen var i orden ved købet og jeg kan da ikke
se at den er defekt før vi kommer hjem og får den pakket ud ???.
Jeg vil jo mene jeg er i min gode ret til at få pengene tilbage og
stoppe handlen ??. Vi ønsker ikke at handle i BIVA mere da det ikke er
første gang vi føler os dårligt behandlet.
Med hvilke paragraffer i købeloven kan vi få vores penge tilbage ??.
Med venlig hilsen
den sidste køber af varer i BIVA.
KE Kofod.

 
 
KE Kofod (11-06-2007)
Kommentar
Fra : KE Kofod


Dato : 11-06-07 01:10

KE Kofod skrev:
> Fredag den 10. juni købte vi til vores nye hus i BIVA i Vejle et nyt TV
> bord. Af gammel erfaring ved jeg at indpakkede møbler pakket ind i pap
> nemt kan blive beskadiget, her er der tale om et TV bord som vi selv
> skal gå hjem og samle. Jeg spørger ekspedienten om jeg nu kan være
> sikker på at hjørnerne nu er i orden uden ødelagte hjørner. Jeg får det
> svar at BIVA altid pakker deres papkasser ekstra godt så det skulle jeg
> ikke være bange for, men skulle der være noget skulle jeg bare sige til.
> Hmmmm, vi pakkede den ud fredag aften og konstaterer at den selvfølgelig
> var beskadiget i nogle hjørner. Vi kører lørdag op igen til BIVA, og jeg
> beder om at få handlen ophævet. Ekspedienten siger så til mig at de i
> følge købeloven må ombytte varen 3 gange inden de vil give os pengene
> tilbage !!. Samtidig siger han til mig at jeg jo har pakket varen ud,
> og så er varen jo ikke ny mere og så kan de ikke give pengene tilbage.
> Ja, det er jo rigtig at jeg har pakket varen ud men hvordan i alverden
> skulle jeg kunne se om varen var i orden ved købet og jeg kan da ikke
> se at den er defekt før vi kommer hjem og får den pakket ud ???.
> Jeg vil jo mene jeg er i min gode ret til at få pengene tilbage og
> stoppe handlen ??. Vi ønsker ikke at handle i BIVA mere da det ikke er
> første gang vi føler os dårligt behandlet.
> Med hvilke paragraffer i købeloven kan vi få vores penge tilbage ??.
> Med venlig hilsen
> den sidste køber af varer i BIVA.
> KE Kofod.
UPS, undskyld, der manglede et " n ", hi hi.

Jesper Lund (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 11-06-07 01:26

"KE Kofod" <dytbaat@hergaardetgodt.dk> skrev:

> Med hvilke paragraffer i købeloven kan vi få vores penge tilbage ??.

§78 i købeloven, citeret nedenfor. Du kan dog ikke hæve købet, hvis
sælger tilbyder ombytning med ny vare, jf. stk. 3. At du har pakket dit
bord ud er naturligvis ligegyldigt, når der foreligger en mangel ved
varen.

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre
sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe
for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende
afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt
dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe
for sælgerens regning.

--
Jesper Lund



KE Kofod (11-06-2007)
Kommentar
Fra : KE Kofod


Dato : 11-06-07 01:42

Jesper Lund skrev:
> "KE Kofod" <dytbaat@hergaardetgodt.dk> skrev:
>
>> Med hvilke paragraffer i købeloven kan vi få vores penge tilbage ??.
>
> §78 i købeloven, citeret nedenfor. Du kan dog ikke hæve købet, hvis
> sælger tilbyder ombytning med ny vare, jf. stk. 3. At du har pakket dit
> bord ud er naturligvis ligegyldigt, når der foreligger en mangel ved
> varen.
>
> § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
> 1) afhjælpning af mangelen,
>
> 2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
> (omlevering),
>
> 3) et passende afslag i købesummen eller
>
> 4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
>
> Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
> gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre
> sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
> salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
> beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
>
> Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
> kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
>
> Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
> omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe
> for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende
> afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt
> dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe
> for sælgerens regning.
>
Tak for info. Hvad med mine udgifter til kørsel frem og tilbage ??.
Hvad så med min fortrydelsesret kan den bruges når papkassen er lukket
op ??.
Mvh.
KE Kofod.

Christian Andersen (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Christian Andersen


Dato : 11-06-07 02:49

KE Kofod skrev:

> Tak for info. Hvad med mine udgifter til kørsel frem og tilbage ??.

Nej.

> Hvad så med min fortrydelsesret kan den bruges når papkassen er lukket
> op ??.

Du har ingen fortrydelsesret.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Claus E. Petersen (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Claus E. Petersen


Dato : 11-06-07 05:35

>>
> Tak for info. Hvad med mine udgifter til kørsel frem og tilbage ??.
> Hvad så med min fortrydelsesret kan den bruges når papkassen er lukket
> op ??.

Snip fra BIVA's købsbetingelser:

"Der er 14 dages fuld returret på alle varer Biva har i sit faste
sortiment. Bestillingsvarer, udstillingsvarer og partivarer er ikke
omfattet af fortrydelsesretten. De 14 dage regnes fra leveringsdagen.
Det er en forudsætning at varen er i ubrudt og uskadet original emballage ."

http://www.biva.dk/default.asp?id=33

- cep

Henning (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 11-06-07 09:09

On Mon, 11 Jun 2007 06:34:31 +0200, "Claus E. Petersen"
<snurrberget@yahoo.com.removethis> wrote:

>>>
>> Tak for info. Hvad med mine udgifter til kørsel frem og tilbage ??.
>> Hvad så med min fortrydelsesret kan den bruges når papkassen er lukket
>> op ??.
>
>Snip fra BIVA's købsbetingelser:
>
>"Der er 14 dages fuld returret på alle varer Biva har i sit faste
>sortiment. Bestillingsvarer, udstillingsvarer og partivarer er ikke
>omfattet af fortrydelsesretten. De 14 dage regnes fra leveringsdagen.
>Det er en forudsætning at varen er i ubrudt og uskadet original emballage ."
>
>http://www.biva.dk/default.asp?id=33

Hm hm - få byttet varen til en ny, undlad at åbne den nye og retur nu
denne?

Rea721 (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Rea721


Dato : 12-06-07 00:17

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en
meddelelse news:un0q63lgsbcmbk4n0l1q5qmp5uas3ivdrl@4ax.com

> Hm hm - få byttet varen til en ny, undlad at åbne den nye
> og retur nu denne?

Lige precis....er afprøvet og fundet iorden. :)

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min
respekt, men om min underkastelse. Og dette er uforeneligt med et sekulært
demokrati. - Flemming Rose



Barney Gumble (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Barney Gumble


Dato : 11-06-07 03:16

KE Kofod skrev:
> Fredag den 10. juni købte vi til vores nye hus i BIVA i Vejle et nyt TV
> bord.

[klip]

primært Off Topic:

Det er ikke helt et svar på dit konkrete spørgsmål (andre har givet
det), men jeg har i hvert fald oplevet, at Biva fandt det yderst
utilfredsstillende, at de skulle følge købeloven:

Jeg var i nøjagtig samme situation som dig. Havde købt en skænk i Biva
og da den blev pakket ud, var et af hjørnerne beskadiget. Jeg skriver så
en e-mail til dem, hvor jeg forklarer dem problemet, og tilbyder at de
kan slippe med et afslag i prisen. Skriver ligeledes, at alternativet jo
ville være, at de (Biva), skulle møde op på min adresse med en ny
bundplade og derefter stod med en defekt bundplade som de kunne smide ud.

Da de ikke gad at svare på min mail, blev jeg nødt til at ringe til dem.
Tilbyder igen at jeg er villig til at acceptere den beskadigede skænk
mod et afslag, men dette afvises blankt: "Vi tilbyder ikke afslag i Biva".

Fint siger jeg så og spørger så til, hvornår de kommer med en ny
bundplade til mig. "Jamen det gør vi ikke. I Biva skal man selv komme ud
med sine beskadigede varer".

Her må jeg så bruge lang tid på at forklare, at købeloven rent faktisk
også gjaldt for Biva, og at jeg derfor havde krav på at de skulle komme
med en ny bundplade til mig. Efter en samtale med en overordnet bliver
jeg langt om længe lovet at de kommer ud med en ny bundplade til mig.

Da der så en uge senere møder en Biva-mand op på min adresse, med en
forkert bundplade, gav jeg dem nøjagtig 24 timer til at stille med den
rigtige bundplade. Sagde at jeg ville kræve handlen hævet med henvisning
til Kbl. § 78 stk. 4, og såfremt de nægtede dette, ville jeg ikke tøve
med at gå videre med deres pinlige håndtering af reklamationer. Jeg fik
min rigtige bundplade dagen efter, men fik da også lært, at Biva
simpelthen ikke er værd at bruge tid på. Elendig service og elendige varer.


Nå, det var bare lige en lidt lignende historie. Sådan rent juridisk, så
ligger grænsen vist ca. mellem en bærbar og en stationær computer, for
hvornår man har krav på at få hentet en defekt vare af butikken (eller
på butikkens regning). Desværre er alt for mange butikker som stejler
overfor denne forbrugerrettighed.


Heller ikke mere Biva til mig i øvrigt. Man får selvfølgelig hvad man
betaler for, men deres varer og "service" er sgu godt nok noget være lort...


BG

jones_net (11-06-2007)
Kommentar
Fra : jones_net


Dato : 11-06-07 07:18

"Barney Gumble" <nope@nospam.com> wrote in message
news:466cb062$0$4175$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Fint siger jeg så og spørger så til, hvornår de kommer med en ny bundplade
> til mig. "Jamen det gør vi ikke. I Biva skal man selv komme ud med sine
> beskadigede varer".
>
> Her må jeg så bruge lang tid på at forklare, at købeloven rent faktisk
> også gjaldt for Biva, og at jeg derfor havde krav på at de skulle komme
> med en ny bundplade til mig. Efter en samtale med en overordnet bliver jeg
> langt om længe lovet at de kommer ud med en ny bundplade til mig.

Har man krav på at de ombytter en defekt vare på ens hjemmeadresse, hvis man
selv har afhentet i butikken?
Hvad så hvis varen er blevet leveret?

/J



Codexx (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Codexx


Dato : 11-06-07 08:12

jones_net wrote:
> Har man krav på at de ombytter en defekt vare på ens hjemmeadresse,
> hvis man selv har afhentet i butikken?
> Hvad så hvis varen er blevet leveret?

Købelovens § 78, stk. 4 :
"Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering
inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen".

----------

Bemærk forskellen på uden udgift og uden /væsentlig/ ulempe. Køberen må
altså indstille sig på at bruge lidt tid og kræfter på det, men det må ikke
koste ham noget. Det gør ingen forskel om varen er afhentet eller leveret.
Forarbejderne til købeloven udtrykker det således:

"Afhjælpning skal ske vederlagsfrit for køber. I et vist omfang skal køber
imidlertid medvirke til afhjælpningens gennemførelse. Sælger kan bestemme,
at afhjælpningen skal ske hos køber, der i så fald må give sælger adgang til
at foretage afhjælpning på et for begge parter belejligt tidspunkt, i
almindelighed inden for almindelig arbejdstid. Sælger kan også vælge at lade
afhjælpningen foretage på eget eller en tredjemands værksted. I så fald må
køber, hvis det drejer sig om en mindre, let transportabel genstand, og
reparationsstedet ligger i nærheden af købers bopæl, bringe den derhen og
hente den igen. Drejer det sig derimod om større ting eller et
fjerntliggende reparationssted, må sælger besørge og bekoste frem- og
tilbagetransporten. Dog skal køber på sælgers anmodning fremsende varen pr.
post, hvis dette er muligt - udlagt porto skal refunderes af sælger."

/Bacher



jones_net (11-06-2007)
Kommentar
Fra : jones_net


Dato : 11-06-07 08:23

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> wrote in message
news:466cf61a$0$4154$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> jones_net wrote:
>> Har man krav på at de ombytter en defekt vare på ens hjemmeadresse,
>> hvis man selv har afhentet i butikken?
>> Hvad så hvis varen er blevet leveret?
>
> Købelovens § 78, stk. 4 :
> "Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering
> inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen".
>
> ----------
>
> Bemærk forskellen på uden udgift og uden /væsentlig/ ulempe. Køberen må
> altså indstille sig på at bruge lidt tid og kræfter på det, men det må
> ikke koste ham noget. Det gør ingen forskel om varen er afhentet eller
> leveret. Forarbejderne til købeloven udtrykker det således:
>
> "Afhjælpning skal ske vederlagsfrit for køber. I et vist omfang skal køber
> imidlertid medvirke til afhjælpningens gennemførelse. Sælger kan bestemme,
> at afhjælpningen skal ske hos køber, der i så fald må give sælger adgang
> til at foretage afhjælpning på et for begge parter belejligt tidspunkt, i
> almindelighed inden for almindelig arbejdstid. Sælger kan også vælge at
> lade afhjælpningen foretage på eget eller en tredjemands værksted. I så
> fald må køber, hvis det drejer sig om en mindre, let transportabel
> genstand, og reparationsstedet ligger i nærheden af købers bopæl, bringe
> den derhen og hente den igen. Drejer det sig derimod om større ting eller
> et fjerntliggende reparationssted, må sælger besørge og bekoste frem- og
> tilbagetransporten. Dog skal køber på sælgers anmodning fremsende varen
> pr. post, hvis dette er muligt - udlagt porto skal refunderes af sælger."

Betyder det så rent faktisk, at man kan få refunderet f.eks. benzin eller
busbilletter, hvis sælger ikke vil sende en ombytningsgenstand?
Eller er der en bagatelgrænse? F.eks. koster en bybusbillet vel under 20
kroner, men man kan vel køre så langt at det ikke kan retfærdiggøres at
køber skal gå ned i butikken...

Og bare rolig - jeg vil ikke være penippen med noget, men er bare
nysgerrig

/J
Ikke jurist!



Bertel Lund Hansen (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 11-06-07 09:14

jones_net skrev:

> Betyder det så rent faktisk, at man kan få refunderet f.eks. benzin eller
> busbilletter, hvis sælger ikke vil sende en ombytningsgenstand?
> Eller er der en bagatelgrænse?

Her i gruppen blev der for en del år siden snakket om at fra en
størrelse som et 20" tv og op skal sælger sørge for eller betale
for transporten. Mindre emner må man selv tage sig af idet det
regnes for en uvæsentlig ulempe at medbringe dem i butikken. Jeg
ved ikke om der er en dom der bekræfter det.

Hviordan det ligger hvis man på gennemrejse til Timbuktu køber et
15" tv i Horsens og senere i Timbuktu opdager at det er i
stykker, ved jeg heller ikke.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Anders Majland (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 11-06-07 10:07

> Betyder det så rent faktisk, at man kan få refunderet f.eks. benzin eller
> busbilletter, hvis sælger ikke vil sende en ombytningsgenstand?

Ja - Jeg har 3 kvarters kørsel til Ikea så jeg kommer ikke lige tilfældigt
forbi..

Men kort havde vi været dernede og købe nogle klædeskabe. Vel hjemme pakker
vi dem ud og konstaterer at der er noget at reklamere over. Så jeg fiser
liger derned igen. Vel hjemme igen pakke jeg ud og opdager at der også er
fejl på de nye varer. S¨er jeg ved at være trær af det og de er i
mellemtiden lukket. Dagen efter er jeg så dernede for 3.gang på 24timer og
beder så om kompensation / refusion for mit besvær. Det er der ikke
problemer med. Medarbejderen fandt en lommeregner frem og havde en kmsats
....Men jeg fik dog kun for den 3. tur...

Det er det samme med kompensation hos TDC - Har de været for længe om at
behandle en reklamation over en telefonforbindelse giver de 300kr i
kompensation (plus refusion af abb) hvis man ellers husker at bede om det

Moralen er bed om det ellers får du det ikke....



Nick (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Nick


Dato : 11-06-07 07:59

"KE Kofod" skrev i en meddelelse...
> Fredag den 10. juni købte vi til vores nye hus i BIVA

Interessant sted at have et nyt hus.

/Nick



Andersen [3650] (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Andersen [3650]


Dato : 11-06-07 09:21

"Nick" <john@doe.biip> skrev i en meddelelse
news:466cf272$0$37406$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "KE Kofod" skrev i en meddelelse...
>> Fredag den 10. juni købte vi til vores nye hus i BIVA
>
> Interessant sted at have et nyt hus.
>
Kender du ikke byen Biva??
I Tyskland har de en by der hedder Ausfart.

Og sådan kan man få udviddet sin geografikundskab
ved at læse i NG for jura



Nick (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Nick


Dato : 11-06-07 09:59

"Andersen [3650]" skrev i en meddelelse...
> Kender du ikke byen Biva??
> I Tyskland har de en by der hedder Ausfart.

I AyeToBe Navigator fra Aldi/Thansen m.fl. er "Exit" fra motorvejene oversat
til "Afslut".

/Nick



S o L (11-06-2007)
Kommentar
Fra : S o L


Dato : 11-06-07 09:19

Hvis hjørnerne er beskadigede burde det være ret enkelt at se det på
kartonen/indpakningen. Og så havde du jo ikke behøvet at pakke skidtet ud.

Knud


"KE Kofod" <dytbaat@hergaardetgodt.dk> skrev i en meddelelse
news:466c9264$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> Fredag den 10. juni købte vi til vores nye hus i BIVA i Vejle et nyt TV
> bord. Af gammel erfaring ved jeg at indpakkede møbler pakket ind i pap
> nemt kan blive beskadiget, her er der tale om et TV bord som vi selv
> skal gå hjem og samle. Jeg spørger ekspedienten om jeg nu kan være
> sikker på at hjørnerne nu er i orden uden ødelagte hjørner. Jeg får det
> svar at BIVA altid pakker deres papkasser ekstra godt så det skulle jeg
> ikke være bange for, men skulle der være noget skulle jeg bare sige til.
> Hmmmm, vi pakkede den ud fredag aften og konstaterer at den selvfølgelig
> var beskadiget i nogle hjørner. Vi kører lørdag op igen til BIVA, og jeg
> beder om at få handlen ophævet. Ekspedienten siger så til mig at de i
> følge købeloven må ombytte varen 3 gange inden de vil give os pengene
> tilbage !!. Samtidig siger han til mig at jeg jo har pakket varen ud,
> og så er varen jo ikke ny mere og så kan de ikke give pengene tilbage.
> Ja, det er jo rigtig at jeg har pakket varen ud men hvordan i alverden
> skulle jeg kunne se om varen var i orden ved købet og jeg kan da ikke
> se at den er defekt før vi kommer hjem og får den pakket ud ???.
> Jeg vil jo mene jeg er i min gode ret til at få pengene tilbage og
> stoppe handlen ??. Vi ønsker ikke at handle i BIVA mere da det ikke er
> første gang vi føler os dårligt behandlet.
> Med hvilke paragraffer i købeloven kan vi få vores penge tilbage ??.
> Med venlig hilsen
> den sidste køber af varer i BIVA.
> KE Kofod.



Per Henneberg Kriste~ (17-06-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 17-06-07 18:14

S o L wrote:

> Hvis hjørnerne er beskadigede burde det være ret enkelt at se det på
> kartonen/indpakningen. Og så havde du jo ikke behøvet at pakke
> skidtet ud.

Det er ingen problem at lave skader på kanter m.m. /inden/ det bliver pakket
ind i indpakningen. Det burde du have indset inden du igen gav et ujuridiske
svar.

--
Per, Esbjerg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste