BIVA og købelove ??
Fra : KE Kofod

Dato : 11-06-07 01:08

Fredag den 10. juni købte vi til vores nye hus i BIVA i Vejle et nyt TV
bord. Af gammel erfaring ved jeg at indpakkede møbler pakket ind i pap
nemt kan blive beskadiget, her er der tale om et TV bord som vi selv
skal gå hjem og samle. Jeg spørger ekspedienten om jeg nu kan være
sikker på at hjørnerne nu er i orden uden ødelagte hjørner. Jeg får det
svar at BIVA altid pakker deres papkasser ekstra godt så det skulle jeg
ikke være bange for, men skulle der være noget skulle jeg bare sige til.
Hmmmm, vi pakkede den ud fredag aften og konstaterer at den selvfølgelig
var beskadiget i nogle hjørner. Vi kører lørdag op igen til BIVA, og jeg
beder om at få handlen ophævet. Ekspedienten siger så til mig at de i
følge købeloven må ombytte varen 3 gange inden de vil give os pengene
tilbage !!. Samtidig siger han til mig at jeg jo har pakket varen ud,
og så er varen jo ikke ny mere og så kan de ikke give pengene tilbage.
Ja, det er jo rigtig at jeg har pakket varen ud men hvordan i alverden
skulle jeg kunne se om varen var i orden ved købet og jeg kan da ikke
se at den er defekt før vi kommer hjem og får den pakket ud ???.
Jeg vil jo mene jeg er i min gode ret til at få pengene tilbage og
stoppe handlen ??. Vi ønsker ikke at handle i BIVA mere da det ikke er
første gang vi føler os dårligt behandlet.
Med hvilke paragraffer i købeloven kan vi få vores penge tilbage ??.
Med venlig hilsen
den sidste køber af varer i BIVA.
KE Kofod.

Fra : KE Kofod

Dato : 11-06-07 01:10

KE Kofod skrev:
> [...]
> første gang vi føler os dårligt behandlet.
> Med hvilke paragraffer i købeloven kan vi få vores penge tilbage ??.
UPS, undskyld, der manglede et " n ", hi hi.

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-06-07 01:26

"KE Kofod" <dytbaat@hergaardetgodt.dk> skrev:

> Med hvilke paragraffer i købeloven kan vi få vores penge tilbage ??.

§78 i købeloven, citeret nedenfor. Du kan dog ikke hæve købet, hvis
sælger tilbyder ombytning med ny vare, jf. stk. 3. At du har pakket dit
bord ud er naturligvis ligegyldigt, når der foreligger en mangel ved
varen.

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre
sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe
for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende
afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt
dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe
for sælgerens regning.

--
Jesper Lund

Fra : KE Kofod

Dato : 11-06-07 01:42

Jesper Lund skrev:

> [...]
> afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt
> dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe

Tak for info. Hvad med mine udgifter til kørsel frem og tilbage ??.
Hvad så med min fortrydelsesret kan den bruges når papkassen er lukket
op ??.
Mvh.
KE Kofod.

Fra : Christian Andersen

Dato : 11-06-07 02:49

KE Kofod skrev:

> Tak for info. Hvad med mine udgifter til kørsel frem og tilbage ??.

Nej.

> Hvad så med min fortrydelsesret kan den bruges når papkassen er lukket
> op ??.

Du har ingen fortrydelsesret.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 11-06-07 05:35

> Tak for info. Hvad med mine udgifter til kørsel frem og tilbage ??.
> Hvad så med min fortrydelsesret kan den bruges når papkassen er lukket
> op ??.

Snip fra BIVA's købsbetingelser:

"Der er 14 dages fuld returret på alle varer Biva har i sit faste
sortiment. Bestillingsvarer, udstillingsvarer og partivarer er ikke
omfattet af fortrydelsesretten. De 14 dage regnes fra leveringsdagen.
Det er en forudsætning at varen er i ubrudt og uskadet original emballage ."

http://www.biva.dk/default.asp?id=33

- cep

Fra : Henning

Dato : 11-06-07 09:09

On Mon, 11 Jun 2007 06:34:31 +0200, "Claus E. Petersen"
<snurrberget@yahoo.com.removethis> wrote:

> [...]
>Det er en forudsætning at varen er i ubrudt og uskadet original emballage ."

Hm hm - få byttet varen til en ny, undlad at åbne den nye og retur nu
denne?

Fra : Rea721

Dato : 12-06-07 00:17

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en
meddelelse news:un0q63lgsbcmbk4n0l1q5qmp5uas3ivdrl@4ax.com

> Hm hm - få byttet varen til en ny, undlad at åbne den nye
> og retur nu denne?

Lige precis....er afprøvet og fundet iorden. :)

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Barney Gumble

Dato : 11-06-07 03:16

KE Kofod skrev:
> Fredag den 10. juni købte vi til vores nye hus i BIVA i Vejle et nyt TV
> bord.

[klip]

primært Off Topic:

Det er ikke helt et svar på dit konkrete spørgsmål (andre har givet
det), men jeg har i hvert fald oplevet, at Biva fandt det yderst
utilfredsstillende, at de skulle følge købeloven:

Jeg var i nøjagtig samme situation som dig. Havde købt en skænk i Biva
og da den blev pakket ud, var et af hjørnerne beskadiget. Jeg skriver så
en e-mail til dem, hvor jeg forklarer dem problemet, og tilbyder at de
kan slippe med et afslag i prisen. Skriver ligeledes, at alternativet jo
ville være, at de (Biva), skulle møde op på min adresse med en ny
bundplade og derefter stod med en defekt bundplade som de kunne smide ud.

Da de ikke gad at svare på min mail, blev jeg nødt til at ringe til dem.
Tilbyder igen at jeg er villig til at acceptere den beskadigede skænk
mod et afslag, men dette afvises blankt: "Vi tilbyder ikke afslag i Biva".

Fint siger jeg så og spørger så til, hvornår de kommer med en ny
bundplade til mig. "Jamen det gør vi ikke. I Biva skal man selv komme ud
med sine beskadigede varer".

Her må jeg så bruge lang tid på at forklare, at købeloven rent faktisk
også gjaldt for Biva, og at jeg derfor havde krav på at de skulle komme
med en ny bundplade til mig. Efter en samtale med en overordnet bliver
jeg langt om længe lovet at de kommer ud med en ny bundplade til mig.

Da der så en uge senere møder en Biva-mand op på min adresse, med en
forkert bundplade, gav jeg dem nøjagtig 24 timer til at stille med den
rigtige bundplade. Sagde at jeg ville kræve handlen hævet med henvisning
til Kbl. § 78 stk. 4, og såfremt de nægtede dette, ville jeg ikke tøve
med at gå videre med deres pinlige håndtering af reklamationer. Jeg fik
min rigtige bundplade dagen efter, men fik da også lært, at Biva
simpelthen ikke er værd at bruge tid på. Elendig service og elendige varer.

Nå, det var bare lige en lidt lignende historie. Sådan rent juridisk, så
ligger grænsen vist ca. mellem en bærbar og en stationær computer, for
hvornår man har krav på at få hentet en defekt vare af butikken (eller
på butikkens regning). Desværre er alt for mange butikker som stejler
overfor denne forbrugerrettighed.

Heller ikke mere Biva til mig i øvrigt. Man får selvfølgelig hvad man
betaler for, men deres varer og "service" er sgu godt nok noget være lort...

BG

Fra : jones_net

Dato : 11-06-07 07:18

"Barney Gumble" <nope@nospam.com> wrote in message
> [...]
> med en ny bundplade til mig. Efter en samtale med en overordnet bliver jeg
> langt om længe lovet at de kommer ud med en ny bundplade til mig.

Har man krav på at de ombytter en defekt vare på ens hjemmeadresse, hvis man
selv har afhentet i butikken?
Hvad så hvis varen er blevet leveret?

/J

Fra : Codexx

Dato : 11-06-07 08:12

jones_net wrote:
> Har man krav på at de ombytter en defekt vare på ens hjemmeadresse,
> hvis man selv har afhentet i butikken?
> Hvad så hvis varen er blevet leveret?

Købelovens § 78, stk. 4 :
"Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering
inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen".

----------

Bemærk forskellen på uden udgift og uden /væsentlig/ ulempe. Køberen må
altså indstille sig på at bruge lidt tid og kræfter på det, men det må ikke
koste ham noget. Det gør ingen forskel om varen er afhentet eller leveret.
Forarbejderne til købeloven udtrykker det således:

"Afhjælpning skal ske vederlagsfrit for køber. I et vist omfang skal køber
imidlertid medvirke til afhjælpningens gennemførelse. Sælger kan bestemme,
at afhjælpningen skal ske hos køber, der i så fald må give sælger adgang til
at foretage afhjælpning på et for begge parter belejligt tidspunkt, i
almindelighed inden for almindelig arbejdstid. Sælger kan også vælge at lade
afhjælpningen foretage på eget eller en tredjemands værksted. I så fald må
køber, hvis det drejer sig om en mindre, let transportabel genstand, og
reparationsstedet ligger i nærheden af købers bopæl, bringe den derhen og
hente den igen. Drejer det sig derimod om større ting eller et
fjerntliggende reparationssted, må sælger besørge og bekoste frem- og
tilbagetransporten. Dog skal køber på sælgers anmodning fremsende varen pr.
post, hvis dette er muligt - udlagt porto skal refunderes af sælger."

/Bacher

Fra : jones_net

Dato : 11-06-07 08:23

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> tilbagetransporten. Dog skal køber på sælgers anmodning fremsende varen
> pr. post, hvis dette er muligt - udlagt porto skal refunderes af sælger."

Betyder det så rent faktisk, at man kan få refunderet f.eks. benzin eller
busbilletter, hvis sælger ikke vil sende en ombytningsgenstand?
Eller er der en bagatelgrænse? F.eks. koster en bybusbillet vel under 20
kroner, men man kan vel køre så langt at det ikke kan retfærdiggøres at
køber skal gå ned i butikken...

Og bare rolig - jeg vil ikke være penippen med noget, men er bare
nysgerrig

/J
Ikke jurist!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-06-07 09:14

jones_net skrev:

> Betyder det så rent faktisk, at man kan få refunderet f.eks. benzin eller
> busbilletter, hvis sælger ikke vil sende en ombytningsgenstand?
> Eller er der en bagatelgrænse?

Her i gruppen blev der for en del år siden snakket om at fra en
størrelse som et 20" tv og op skal sælger sørge for eller betale
for transporten. Mindre emner må man selv tage sig af idet det
regnes for en uvæsentlig ulempe at medbringe dem i butikken. Jeg
ved ikke om der er en dom der bekræfter det.

Hviordan det ligger hvis man på gennemrejse til Timbuktu køber et
15" tv i Horsens og senere i Timbuktu opdager at det er i
stykker, ved jeg heller ikke.

--
Bertel

Fra : Anders Majland

Dato : 11-06-07 10:07

> Betyder det så rent faktisk, at man kan få refunderet f.eks. benzin eller
> busbilletter, hvis sælger ikke vil sende en ombytningsgenstand?

Ja - Jeg har 3 kvarters kørsel til Ikea så jeg kommer ikke lige tilfældigt
forbi..

Men kort havde vi været dernede og købe nogle klædeskabe. Vel hjemme pakker
vi dem ud og konstaterer at der er noget at reklamere over. Så jeg fiser
liger derned igen. Vel hjemme igen pakke jeg ud og opdager at der også er
fejl på de nye varer. S¨er jeg ved at være trær af det og de er i
mellemtiden lukket. Dagen efter er jeg så dernede for 3.gang på 24timer og
beder så om kompensation / refusion for mit besvær. Det er der ikke
problemer med. Medarbejderen fandt en lommeregner frem og havde en kmsats
....Men jeg fik dog kun for den 3. tur...

Det er det samme med kompensation hos TDC - Har de været for længe om at
behandle en reklamation over en telefonforbindelse giver de 300kr i
kompensation (plus refusion af abb) hvis man ellers husker at bede om det

Moralen er bed om det ellers får du det ikke....

Fra : Nick

Dato : 11-06-07 07:59

"KE Kofod" skrev i en meddelelse...
> Fredag den 10. juni købte vi til vores nye hus i BIVA

Interessant sted at have et nyt hus.

/Nick

Fra : Andersen [3650]

Dato : 11-06-07 09:21

"Nick" <john@doe.biip> skrev i en meddelelse

> Interessant sted at have et nyt hus.

Kender du ikke byen Biva??
I Tyskland har de en by der hedder Ausfart.

Og sådan kan man få udviddet sin geografikundskab
ved at læse i NG for jura

Fra : Nick

Dato : 11-06-07 09:59

"Andersen [3650]" skrev i en meddelelse...
> Kender du ikke byen Biva??
> I Tyskland har de en by der hedder Ausfart.

I AyeToBe Navigator fra Aldi/Thansen m.fl. er "Exit" fra motorvejene oversat
til "Afslut".

/Nick

Fra : S o L

Dato : 11-06-07 09:19

Hvis hjørnerne er beskadigede burde det være ret enkelt at se det på
kartonen/indpakningen. Og så havde du jo ikke behøvet at pakke skidtet ud.

Knud

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-06-07 18:14

S o L wrote:

> Hvis hjørnerne er beskadigede burde det være ret enkelt at se det på
> kartonen/indpakningen. Og så havde du jo ikke behøvet at pakke
> skidtet ud.

Det er ingen problem at lave skader på kanter m.m. /inden/ det bliver pakket
ind i indpakningen. Det burde du have indset inden du igen gav et ujuridiske
svar.

--
Per, Esbjerg