Betaling netto 15 dage - hvad betyder det?
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-07 08:00

Hej alle

Betaling netto 15 dage - hvad betyder det?

--
Bertel

Fra : SoL

Dato : 08-06-07 08:08

Ganske simpelt, at du får aktiveret din netbank eller dine sutsko til
posthuset inden/senest 15 dage efter fakturadatoen.

Knud

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 08-06-07 08:08

> Betaling netto 15 dage - hvad betyder det?

At det totale fakturabeløb skal betales senest 15 kalenderdage fra
fakturadato.

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde
Email: Jeppe at dailyrush denmark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-07 08:14

Jeppe Vestergaard skrev:

> At det totale fakturabeløb skal betales senest 15 kalenderdage fra
> fakturadato.

Okay. Hvad ville så "Betaling (om) 15 dage" betyde?

--
Bertel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 08-06-07 08:15

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Okay. Hvad ville så "Betaling (om) 15 dage" betyde?

Eller "Brutto 15 dage" ?

Udtrykket med "netto x dage" har også altid undret mig.

hilsen
Uffe

Fra : Holst

Dato : 08-06-07 08:44

Uffe Kousgaard wrote:

> Udtrykket med "netto x dage" har også altid undret mig.

At der nævnes "netto" er vel blot en understregning af, at de ønsker det
fulde beløb, og at ingen yderligere rabatter er mulige.

Som der står i min nudansk ordbog: "netto kontant - en
betalingsbetingelse der angiver at der skal betales kontakt uden at der
gives rabat".

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 08-06-07 08:45

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message
> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Eller "Brutto 15 dage" ?
>
> Udtrykket med "netto x dage" har også altid undret mig.

Juridisk novice ser det således...

Betaling inden 15 kalenderdage = fakturabeløb (netto)

Betaling efter = faktura + diverse omkostninger (finansieringsomk. ,
gebyrer, renter osv) = brutto

Men blot en observering jeg har gjort mig for mig selv og ganske uden nogen
juridiske grundlag..

/Finn

Fra : Rea721

Dato : 08-06-07 17:21

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:185t67w0hnbib$.xtebwx4o9ohj.dlg@40tude.net

> Okay. Hvad ville så "Betaling (om) 15 dage" betyde?

15 dage fra modtagelsen af fakturaen.

Netto indikere at der skal regnes fra fakturadato og ikke modtagelses dato.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Eliasen

Dato : 08-06-07 17:38

"Rea721" <skod3@721.dk> wrote in message

> 15 dage fra modtagelsen af fakturaen.
>
> Netto indikere at der skal regnes fra fakturadato og ikke modtagelses
> dato.

Det ligger ikke afsender til last at en faktura er to eller tre dage
undervejs i posten. Betalingsbetingelser er pr. definition regnet fra den
fakturadato der er anført, ikke modtagelsen.

--
Eliasen

Fra : Rea721

Dato : 08-06-07 19:35

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Betalingsbetingelser
> er pr. definition regnet fra den fakturadato der er
> anført, ikke modtagelsen.

Har du dokumentation for den påstand?

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-06-07 19:42

Rea721 wrote:

> Har du dokumentation for den påstand?

Hvis der ikke er aftalt andet, skal betaling ske efter påkrav fra
kreditor.

--
Jesper Lund

Fra : Rea721

Dato : 08-06-07 20:14

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Hvis der ikke er aftalt andet, skal betaling ske efter
> påkrav fra kreditor.

Det ved jeg godt. I Bertels eksempel står der: " Hvad ville så "Betaling
(om) 15 dage" betyde?"
Der står ikke noget om Betaling Fakturadato + 15 dage eller Betaling Netto
15 dage.

Og her er jo aftalt 15 dage, men hvornår regnes de fra.... er det _altid_
fra fakturadato eller kan det også være fra den dato forbrugeren modtager
regningen?
Det var blot det jeg selv ville læse lidt om. Derfor ønsker jeg
dokumentation for at det _altid_ er fakturadatoen der regnes fra.

Fra : alexbo

Dato : 08-06-07 10:55

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Betaling netto 15 dage - hvad betyder det?

En betalingsfrist på 15 kalenderdage, men betyder faktisk 2 uger.

Netto er et fyldord, det kunne lige så godt stået betalingsfrist, det skal
indikere at billigere får man det ikke, men jeg har set "netto 30 dg.,
betaling inden 5 dg. 3% rabat".

Netto kontant 15 dg. er det samme, men påpeger at der skal betales kontant.
Det vil sige ikke en check, veksel, trækningsret i en bank, eller modregning
af den ene eller anden art.

Jeg tror nu ikke at noget firma der skriver netto kontant vil anse en check
på sidstedagen for et brud på betingelserne, men rent faktisk skal pengene
være firmaet i hænde sidstedagen.

Det er betegnelser fra den tid hvor grosserer Nielsen kunne betale
mejeriet med en veksel udstedt af brændselshandler Olsen.

Jeg må så tilstå at det er 40 år siden jeg gik på handelsskole, så noget kan
været smuttet,
det var så til gengæld den gang private papirpenge var en del af hverdagen.

Folk købte bil ved at sætte sig ned og underskrive 36 veksler, de blev så
sat i omløb eller belånt, jeg mindes det blev forbudt men er ikke helt
sikker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-06-07 13:56

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> En betalingsfrist på 15 kalenderdage, men betyder faktisk 2 uger.

[SNIP: uddybende historie]

Fin forklaring, så blev man jo lidt klogere :)

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-06-07 21:35

In news:46692877$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
alexbo <alexbo@email.dk> Typed:

> Jeg tror nu ikke at noget firma der skriver netto kontant vil anse en
> check på sidstedagen for et brud på betingelserne, men rent faktisk
> skal pengene være firmaet i hænde sidstedagen.

Og når kunden overfører mønterne via sin netbank, på sidstedagen, så går der
yderligere 1-3 bank dage inden sælger ser mønterne, er betalingsfristen
overskredet?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen

Fra : alexbo

Dato : 08-06-07 22:34

"Petersen_Michael" skrev

> Og når kunden overfører mønterne via sin netbank, på sidstedagen, så går
> der
> yderligere 1-3 bank dage inden sælger ser mønterne, er betalingsfristen
> overskredet?

Ved netto kontant ja, det er kontanter i kassen hos firmaet.
Formen bliver så brugt i løs vægt mange steder, uden nærmere begrundelse.
De fleste firmaer vil blive noget overrasket hvis kunderne mødte op med
nogle fedtede sedler for at betale, når nu de havde sendt et betalingskort

Indbetalingskort skriver ofte sidste betalingsdag, hvilket så er
indbetalingsdagen og ikke modtagerdagen.
Så en netto kontant faktura med et påhæftet indbetalingskort med samme dato
er en selvmodsigelse.

SKAT regner også med hvornår de er afsendt.
Restskatten anses for betalt rettidigt, hvis:

a.. et pengeinstitut, et skattecenter eller posthuset har kvitteret for
indbetalingen senest den sidste rettidige betalingsdag.
b.. SKAT har modtaget en check med posten senest den sidste rettidige
betalingsdag.
c.. beløbet ved benyttelse af homebanking/officebanking trækkes på kontoen
senest den sidste rettidige betalingsdag. Det samme gælder ved
kuvertservice. Det betyder, at anmodning om overførsel skal være
betalingsformidleren i hænde så tidligt, at beløbet kan trækkes på
betalerens konto senest den rettidige betalingsdag.

Gældsbrevloven §5 stk 3 giver en uge ekstra på bestemte terminer

Stk. 3. Lyder et gældsbrev på betaling i (11.) juni eller (11.) december
termin, regnes den 11. som forfaldsdag, men betaling anses for rettidig, når
der erlægges senest den 18. i måneden eller, når denne er en helligdag eller
en lørdag, den følgende søgnedag. Ved andre gældsbreve har skyldneren kun
løbedage, når det er aftalt.

mvh
Alex Christensen

Fra : xxxfoo

Dato : 09-06-07 11:22

On 8 Jun, 19:41, "Jesper Lund" <use...@jesperlund.com> wrote:

[klip]

> Hvis der ikke er aftalt andet, skal betaling ske efter påkrav fra
> kreditor.

Det er fuldstændig rigtig, og det er jo i virkeligheden dokumentation
nok for Rea721's påstand, dvs. han har ret og eliasen tager grueligt
fejl.

Udgangspunktet i dansk ret er jo netop, at påkrav har virkning fra det
tidspunkt det kommer frem. Hvis der ikke står andet i påkravet end
betaling netto 15 dage, så man altså regne med fremkomst tidspunktet.