Fortrydelsesret
Fra : Kim S

Dato : 07-06-07 15:00

Sad og ville bestille en mobiltelefon på TDC's hjemmeside.
På et tidspunkt kommer denne besked op:
"Du skal fravælge fortrydelsesretten for at gennemføre et køb online
Vil du beholde din fortrydelsesret, så ring venligst til Kundeservice
på 80 80 80 20"...
Hvis man så ringer til TDC, fortæller de, at hvis man vil bevare
fortrydelsesretten,
venter de blot 14 dage med at sende telefonen. Hmm... Så er der jo i
virkeligheden ingen fortrydelsesret.
Kan de overhovedet nægte fortrydelsesretten på varer købt
på internettet ?
Hvis jeg nu bare krydser af i "fravælg", har jeg så juridisk fraskrevet
mig retten til at returnere produktet, selvfølgelig forudsat at den er
"væsentligt i samme stand som ved leveringen" ?

Mvh, Kim

Fra : per christoffersen

Dato : 07-06-07 15:07

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mig retten til at returnere produktet, selvfølgelig forudsat at den er
> "væsentligt i samme stand som ved leveringen" ?

Er der tale om et køb af en telefon, med samtidig oprettelse af abbonnement?

/Per

Fra : Kim S

Dato : 07-06-07 15:23

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i meddelelsen

> Er der tale om et køb af en telefon, med samtidig oprettelse af
> abbonnement?

Ja, det kan man godt sige. Forlængelse og ændring af nuværende
abb.

Mvh, Kim

Fra : Kim S

Dato : 07-06-07 16:13

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, det kan man godt sige. Forlængelse og ændring af nuværende
> abb.

Har ikke læst lektien godt nok....
Det er KUN abbonnementet der ikke er fortrydelse på.....

Mvh, Kim

Fra : per christoffersen

Dato : 07-06-07 16:30

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i meddelelsen

> Har ikke læst lektien godt nok....
> Det er KUN abbonnementet der ikke er fortrydelse på.....

I forlængelse af mit andet svar må jeg så sige:
Den går ikke.
Hvis abbonnement og telefon er bundet til hinanden, så skal der være
fortrydelse på begge dele.
Hvis TDC vil acceptere køb af telefonen uden forlængelse af abbonnementet,
så er det en anden sag.
Men det vil de jo nok ikke

(TDC er jo ikke ligefrem kendt for at tilpasse deres markedsføring efter
kundebehov eller lovens ånd og bogstav. Andre teleselskaber har et noget
mere let håndterbar måde at løse den slags på. Feks. Telmore, som binder
telefonkøb til et minimumsforbrug i 6 måneder. Det er meget nemmere at
håndtere og forstå, at fortrydelse af telefonkøbet samtidig betyder bortfald
af kravet om minimumsforbrug.)

/Per

Fra : per christoffersen

Dato : 07-06-07 16:26

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det kan man godt sige. Forlængelse og ændring af nuværende
> abb.

OK.
Der kan aftales en levering uden fortrydelsesret på specialtilpassede
tjensteydelser og varer.
Her hører abbonnementet under, så får den del af aftalen er den god nok.

Der kan ikke aftales fravigelse af fortrydelseret for standardvarer (heller
ikke selvom de er specielt hjemtagne), og det vil gælde for telefonen.
Fortrydelsesretten vil for telefonens vedkommende altså gælde i 14 dage fra
modtagelsen.

Spørgsmålet er så hvad der gælder ved en pakkebestilling af både abbonnement
og telefon.
Dette er ikke helt afklaret, men i almindelig køberet vil man gå ud fra, at
den væsentligste del af købet tillægges den største værdi*. Altså at købet
af telefonen (som betinger købet i
første omgang) betyder, at der må være fortrydelsesret for hele pakken,
eftersom fortrydelsen skal gælde for hele den indgåede aftale.

Men det er jo ikke helt sikkert, at TDC er enig i den udlægning. Det er en
fortolkning, og det står ikke præcist i loven.
Jeg ville nok på forhånd sikre mig at TDC accepterer fortrydelse efter
modtagelsen af telefonen uden sværdslag, eller købe telefonen et andet sted.
Så kan du jo også samtidig skifte det dyre TDC abbonnement ud

* se feks.
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/telefoner/mobilabonnement/

/Per

Fra : Holst

Dato : 07-06-07 15:24

Kim S wrote:

> Kan de overhovedet nægte fortrydelsesretten på varer købt
> på internettet ?

Køber du en mobiltelefon, eller køber du en mobiltelefon med et abonnement?

Fra : Kim S

Dato : 07-06-07 15:25

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> Køber du en mobiltelefon, eller køber du en mobiltelefon med et
> abonnement?
Det sidste.

Mvh, Kim

Dato : 09-06-07 08:40

Kim S wrote:
> [...]
> fraskrevet mig retten til at returnere produktet, selvfølgelig
> forudsat at den er "væsentligt i samme stand som ved leveringen" ?

Fortrydelsesretten gælder vel først fra at du har modtaget varen.