kan man få feriepenge uden at afholde feri~
Fra : Anders Søe Plougsgaa~

Dato : 06-06-07 18:01

hej

Jeg har brug for alle de penge jeg kan tjene, så jeg er ikke interesseret i
at afholde 14 dages samlet ferie. Er jeg nødt til at afholde ferien for at
få mine feriepenge? Pengene er optjent hos to vikarbureauer, og jeg er
fastansat et andet sted nu.

mvh.
Anders Søe Plougsgaard

Fra : Codexx

Dato : 06-06-07 18:25

Anders Søe Plougsgaard wrote:
> [...]
> afholde ferien for at få mine feriepenge? Pengene er optjent hos to
> vikarbureauer, og jeg er fastansat et andet sted nu.

Udover diverse former for snyd og bedrag, er der Feriebekendtgørelsens § 24:

En lønmodtager er helt eller delvis afskåret fra at holde ferie, hvis
lønmodtageren har en af følgende feriehindringer:
1) egen sygdom,

2) barselorlov, jf. dog stk. 2,

3) orlov til adoption, jf. dog stk. 2,

4) ophold i udlandet, forudsat at pågældende ikke er i et
ansættelsesforhold, som er omfattet af ferieloven under opholdet,

5) overgang til selvstændigt erhverv,

6) overgang til arbejde i hjemmet,

7) valg til borgmester, udnævnelse til minister eller lignende tillidshverv,

8) indsættelse i en af kriminalforsorgens institutioner,

9) tvangsanbringelse,

10) lovligt varslede og afsluttede konflikter,

11) aftjening af værnepligt,

12) tjeneste i forsvaret på værnepligtslignende vilkår,

13) deltagelse i aktiviteter via en rådighedskontrakt med forsvarets
reaktionsstyrker og SHIRBRIG,

14) manglende midler til at holde ferie på grund af en opstået tvist i
ferieåret mellem lønmodtageren og arbejdsgiveren om et krav på feriepenge,

15) pasning af nærtstående syge eller døende, hvor lønmodtageren i en
tidsbegrænset periode er tilkendt tabt arbejdsfortjeneste, løn eller
vederlag efter serviceloven eller

16) orlov fra et ansættelsesforhold til pasning af nærtstående syge eller
døende.

Stk. 2. Barselorlov og orlov til adoption er ikke en feriehindring i forhold
til øvrig ferie, hvis lønmodtageren har genoptaget arbejdet på nedsat tid
med eller uden forlængelse af orloven, og arbejdet er genoptaget på en sådan
måde, at der arbejdes i hele dage, og at øvrig ferie kan holdes som
enkeltdage.

Stk. 3. En lønmodtager, som efter stk. 1 er helt eller delvist forhindret i
at holde sin hovedferie umiddelbart op til ferieperiodens udløb, har ret til
at få udbetalt feriepengene for hovedferien umiddelbart efter ferieperiodens
udløb og senest ved ferieårets afslutning, uden at ferien holdes.
Arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, der i medfør af lovens § 31
administrerer en feriekortordning, udbetaler feriepengene. Lønmodtageren kan
i stedet vælge at holde ferien på et senere tidspunkt i ferieåret.

Stk. 4. En lønmodtager, som efter stk. 1 er forhindret i at holde ferie
umiddelbart op til ferieårets udløb, skal have udbetalt feriepengene for
ferien, uden at ferien holdes, medmindre ferien er overført til næste
ferieår, jf. lovens § 40. Arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, der i medfør
af lovens § 31 administrerer en feriekortordning, skal udbetale feriepengene
senest ved ferieårets afslutning.

Stk. 5. En arbejdsgiver, FerieKonto eller den, der i medfør af lovens § 31
administrerer en feriekortordning, kan udbetale beløb efter stk. 3 eller 4
på et tidligere tidspunkt i ferieåret, når lønmodtageren har godtgjort, at
en af de i stk. 1 nævnte feriehindringer vil være tilstede op til enten
ferieperiodens udløb eller ferieårets udløb.

Stk. 6. En arbejdsgiver, FerieKonto eller den, der i medfør af lovens § 31
administrerer en feriekortordning, kan ikke med frigørende virkning udbetale
beløb efter stk. 3-5, hvis den, der skal udbetale beløbet, ved eller burde
vide, at kravene i stk. 1-5 ikke er opfyldt.

-----------------

/Bacher

Fra : Snuden

Dato : 06-06-07 19:02

Hej Anders

De sidste 10 år har jeg bare indsendt mit feriekort underskrevet/stemplet af
arbejdsgiver, fået udbetalt pengene og arbejdet. Så i virkeligheden kan man
godt

Snuden

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-06-07 19:27

Snuden wrote:

> De sidste 10 år har jeg bare indsendt mit feriekort
> underskrevet/stemplet af arbejdsgiver, fået udbetalt pengene og
> arbejdet. Så i virkeligheden kan man godt

Du svarer på et indlæg af Bacher, som skriver:

--
Jesper Lund

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 06-06-07 19:36

> [...]
> af arbejdsgiver, fået udbetalt pengene og arbejdet. Så i virkeligheden kan

Sådan kan man nogen gange - ikke altid.

Jeg blev i sin tid ansat i firma "A". Havde nogle feriepenge til gode fra
forrige ansættelse, og bad bogholderiet i firma "A" om at skrive under på
samtlige fem uger.
Det ville de ikke.
Så sagde jeg: "Nå, men så HOLDER jeg sgu de fem uger! Om en måned, holder
jeg fem ugers ferie!"
Så fik jeg min underskrift - og mine penge.
Jeg holdt ikke de fem ugers ferie, for da dagen for ferien oprandt, blev jeg
"desværre" forhindret.

Senere blev jeg ansat i firma "B".
OK, tænkte jeg. Succes'en skal gentages:
Samme omgang. Men ak, her ville bogholderiet have feriekortet:
"Jo, ser du. Her er det meget nemmere: Når du holder f.eks. en uges ferie,
så tager vi feriepengene og giver dig ferie med løn. Smart Ikk?"
Jo tak! "Hvad så hvis jeg planlægger en ferie, og bliver forhindret?"
"Slet ikke noget problem! Så fortsætter du jo bare med arbejdet, og når du
så senere skal have ferie, får du jo stadigvæk bare ferie med løn...!"
Håndklædet i ringen: "Jeg ville egentlig gerne bare have pengene, og ikke
holde ferie!"
"_Det_ kan vi desværre ikke! Vores system kører det automatisk, og i øvrigt
er det jo ulovligt!"

Ulovligt? At jeg får mine egne feriepenge? Så jeg selv kan bestemme om de
skal bruges til ferie eller et nyt fjernsyn?

Nå, men nu glider vi ("Jeg", red.) OT, beklager!

Mit råd til dig er: Snyd dig igennem hvis du kan!

Venlig hilsen
Henrik E.

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-06-07 20:06

Henrik Eriksen skrev den 06-06-2007 20:36:

> Ulovligt? At jeg får mine egne feriepenge? Så jeg selv kan bestemme om de
> skal bruges til ferie eller et nyt fjernsyn?

Ja, hvorfor tror du, at feriepenge hedder feriepenge?

Prøv og smag på ordet: feriepenge. hvad mon de er til for?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : bem

Dato : 07-06-07 16:06

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, hvorfor tror du, at feriepenge hedder feriepenge?
>
> Prøv og smag på ordet: feriepenge. hvad mon de er til for?

Derfra og så til at kalde det bedrag, som Bacher gør, er der trods alt et
stykke. Det er penge, som man selv har arbejdet sig til, og man "bedrager"
ikke andre end sig selv ved ikke at afholde sin ferie. Det er altså ikke
sammenligneligt med at "snyde" nogen eller franarre andre nogle penge.

/Bo

Fra : Codexx

Dato : 07-06-07 23:07

bem wrote:
> [...]
> man "bedrager" ikke andre end sig selv ved ikke at afholde sin ferie.
> Det er altså ikke sammenligneligt med at "snyde" nogen eller

Du har, som nævnt tidligere, kun krav på at få dine feriepenge udbetalt,
såfremt du holder ferie. Hvis du bringer nogen i den vildfarelse at du
holder ferie, selvom du i virkeligheden arbejder, med hensigt til at få
udbetalt feriepenge, gør du dig skyldig i overtrædelse af STRFL § 279 som
sjovt nok kaldes for bedrageri.

Det rimelige i at samfundet bestemmer over hvordan man ønsker at leve livet
må i tage et andet sted.

/Bacher

Fra : bem

Dato : 08-06-07 00:36

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> holder ferie, selvom du i virkeligheden arbejder, med hensigt til at få
> udbetalt feriepenge, gør du dig skyldig i overtrædelse af STRFL § 279 som

Ja, det er jo meget morsomt, kan jeg godt se.
Men hvem er det man bedrager - altså hvem påføres det tab, som er
betingelsen for at gerningsindholdet er opfyldt, og findes der domme for
bedrageri i denne slags sager? Hvad med forsættet? Er det kraftigt nok, når
man, med rette, mener, at det er egne penge, og man måske undlader
afholdelse af ferie af hensyn til den nye arbejdsgiver?

>Det rimelige i at samfundet bestemmer over hvordan man ønsker at leve livet
>må i tage et andet sted.

Lige så vel, som du så må fremlægge personlige holdninger og synspunkter
som, og jeg citerer:
"Udover diverse former for snyd og bedrag..." til et andet sted, eller
gælder fundatsen kun for andre? Jeg argumenterede faktisk rimeligt neutralt
for, at der netop IKKE er tale ombedrageri men alene om overtrædelse af
bestemmelserne i ferieloven. Men hvis du kan henvise til bedrageridomme, så
har jeg naturligvis ikke ret.

/Bo

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-06-07 00:53

"bem" <bem@nnospamm.dk> wrote in

> Men hvem er det man bedrager - altså hvem påføres det tab, som er
> betingelsen for at gerningsindholdet er opfyldt,

Den arbejdsløse der skulle have udført arbejdet mens der blev afholdt
ferie? Den a-kasse der må udbetale understøttelse til den arbejdsløse?

Dér hvor jeg arbejder ville ca. 50 mand blive arbejdsløse hvis ingen holdt
ferie.

Fra : bem

Dato : 08-06-07 15:33

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ferie? Den a-kasse der må udbetale understøttelse til den arbejdsløse?
>
> Dér hvor jeg arbejder ville ca. 50 mand blive arbejdsløse hvis ingen holdt

Den slags tab falder vist ikke ind under bedrageriparagraffens definitioner
af tab....Hvis alle typer tab kan anvendes, så er det overflødigt
overhovedet at nævne, at andre skal påføres tab før gerningsindholdet er
opfyldt, for så vil der jo pr. definition altid være et tab, nåe en eller
anden har fået en gevinst. Desuden er det den bedragede (altså den, der
udbetaler pengene) der som udgangspunkt skal lide tabet - eller det skal
være den, for hvem han handler, og det er nok ikke dine kolleger.

/Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-07 15:45

bem skrev:

> Den slags tab falder vist ikke ind under bedrageriparagraffens definitioner
> af tab....Hvis alle typer tab kan anvendes

Loven snakker om "uberettiget vinding". Bemærk ordet
"uberettiget".

> anden har fået en gevinst. Desuden er det den bedragede (altså den, der
> udbetaler pengene) der som udgangspunkt skal lide tabet -

Niks.

> eller det skal være den, for hvem han handler

Heller ikke. Loven er helt generel:

§ 279. For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe
   sig eller andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at
   fremkalde, bestyrke eller udnytte en vildfarelse bestemmer en
   anden til en handling eller undladelse, hvorved der påføres
   denne eller nogen, for hvem handlingen eller undladelsen
   bliver afgørende, et formuetab.

"skaffe sig eller andre" - "påføres denne eller nogen".

--
Bertel

Fra : bem

Dato : 09-06-07 02:24

> "skaffe sig eller andre" - "påføres denne eller nogen".

Det har du ret i, men det ændrer dog ikke på, at der skal være et reelt
tab - ikke bare en fiktiv udtænkt mulig ulempe for en gruppe personer.
For at komme tilbage til trådens indhold, så er der for mig ingen tvivl om,
at der i modsætning til hvad Bacher postulerer, ikke kan straffes for
bedrageri ved at undlade at afholde ferie, som man har fået udbetalt sinen
egne optjente feriepenge for. Hvis der var tale om bedrageri var der jo
heller ingen fornuftig årsag til, at der findes straffebestemmelser i
ferieloven for denne overtrædelse.

/Bo

Fra : Codexx

Dato : 10-06-07 19:07

bem wrote:
> [...]
> om bedrageri var der jo heller ingen fornuftig årsag til, at der
> findes straffebestemmelser i ferieloven for denne overtrædelse.

Så vidt jeg kan se vedrører Ferielovens straffebestemmelser (10. kapitel)
kun arbejdsgiver.

Jeg mener stadig der kan være tale om bedrageri, såfremt der er forsæt til
alle dele af gerningsindholdet osv.

/Bacher

Fra : N_B_DK

Dato : 08-06-07 15:17

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message

> Ja, hvorfor tror du, at feriepenge hedder feriepenge?
>
> Prøv og smag på ordet: feriepenge. hvad mon de er til for?

Så smag lidt på hvorfor de overgår til staten hvis man vælger IKKE at holde
ferie ? burde de ikke bare blive stående på ens konto, til man holder ferie
?

--
MVH. N_B_DK
Boykot Berlinske!

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-06-07 19:36

> [...]

> afholde ferien for at få mine feriepenge? Pengene er optjent hos to
> vikarbureauer, og jeg er fastansat et andet sted nu.

Ring og spørg dem. Nogle er mere samarbejdsvillige end andre.

--
Per, Esbjerg

Fra : Rasmus

Dato : 06-06-07 20:02

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> Ring og spørg dem. Nogle er mere samarbejdsvillige end andre.

Normalt er det den nuværende arbejdsgiver der skal underskrive feriekortet,
eller husker jeg helt forkert?

Få din nuværende arbejdsgiver til at underskrive feriekortet, du kan jo
blive forhindret i at holde ferie f.eks pga. arbejdet....

/Rasmus