Nabo får ikke færdiggjort byggeprojekt
Fra : Fidolinux.dk

Dato : 05-06-07 18:39

Hejsa
Jeg har normalt ikke noget dårligt forhold eller noget til mine naboer, men
det her går mig nu på.
Jeg har en nabo, som for to år siden fik tilladelse af mig til at opføre
garage i skel. Men det bliver bare ikke færdigt.
Problemet er helt konkret at der ikke er pudset sokkel, og ingen tagrender
er på.
Nu skal jeg så til at lægge sten og terrasse op til skel, og derfor så jeg
gerne han blev færdig, så mine sten ikke bliver ødelagt af hans regnvand fra
manglende tagrende (skyller alt sand væk(regnvand skyller over på min
grund)) og at han får pudset hans sokkel op, så han ikke skal til at grave
min nylagte terrasse op (for så kunne jeg godt blive lidt sur.)

Og før i siger "tag en rolig snak med ham" så har jeg prøvet dette. Faktisk
4 gange nu, tre gange mundtlig og en gang telefonisk.( for tre mdr siden,
for en mdr siden, for fjorten dage siden, og nu for en uge siden.) Han siger
hver gang der vil ske noget, men det gør der ikke.

Er der noget jeg kan pådutte ham på den ene eller anden måde så han rubber
sig lidt ? Som sagt har han været i gang i to år nu.... og det er ikke fordi
han ikke har tid, han render bare og laver alt muligt andet i hans have
istedet.

--
Mvh Stefan
www.fidolinux.dk

-------------------------------------
Step 1: RTFM
Step 2: RTFF (Forums)
Step 3: RTFG (Google)
Step 4: Post

Fra : Kim2000

Dato : 05-06-07 21:09

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNMIGfidolinux.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig lidt ? Som sagt har han været i gang i to år nu.... og det er ikke
> fordi han ikke har tid, han render bare og laver alt muligt andet i hans

Mit bud er at manden ikke aner hvordan han skal gøre det eller ikke synes
det er vigtigt, så tag fat i ham en lørdag formiddag og "spørg" ham på en
meget ledende måde om "vi to ikke skal se at få den tagrende op". Jeg er
selv en af dem, der laver 20 projekter på en gang, fx fik jeg fliser hjem
sidste år og de står der endnu Når I nu står i byggemarkedet, så kan du
jo ligeledes igen "spørge" ham om han ikke skal have noget med til soklen.
Det skal han jo nok....
mvh
Kim

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 05-06-07 21:58

> Det skal han jo nok....

Det er muligt, men syntes snart min tålmodighed er opbrugt, eftersom jeg
selv er i gang med at lave hele haven om.
Derfor har han heller ikke kunnet undgå at vide at han skulle blive færdig,
og så syntes jeg bare enten må han ringe til en ven, eller betale sig fra at
få det lavet.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 05-06-07 22:11

> Det er muligt, men syntes snart min tålmodighed er opbrugt

Du kunne jo prøve at kontakte teknisk forvaltning, eller hvem der nu har
givet byggetilladelsen fra kommunen.
Kunne jo være der var fastsat en tidsgrænse, eller de måske vil gå ind i
sagen og sætte lidt skub på.
Har du en kopi af tilladelsen? Hvis den har været til høring i nabolaget
kunne det være der stor lidt flere detaljer der.

Kan godt være det går lidt ud over nabofreden, men den ser ikke ud til at
have det for godt aligevel :)

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 06-06-07 10:46

> [...]
> Har du en kopi af tilladelsen? Hvis den har været til høring i nabolaget
> kunne det være der stor lidt flere detaljer der.

Jeg har kopi af tilladelsen derhjemme ja, den vil jeg lige hjem og nærlæse
lidt på.

> Kan godt være det går lidt ud over nabofreden, men den ser ikke ud til at
> have det for godt aligevel :)

Joe, freden er der... men det er alt for fredeligt, hehe

Fra : per christoffersen

Dato : 06-06-07 08:38

> [...]
> grund)) og at han får pudset hans sokkel op, så han ikke skal til at grave
> min nylagte terrasse op (for så kunne jeg godt blive lidt sur.)

Der skal være afløb på regnvandet, så det kan du kræve at han får bragt i
orden, - kontakt evt. kommunens tekniske forvaltning.
Han har ikke noget krav på at få lov til at grave din terrasse op, fordi han
skal have pudset sin sokkel. Du kan jo sige til ham, at det er ved at være
sidste chance, hvis han vil have det gjort. Ellers må han nøjes med at pudse
over terræn.

Selvom du på den måde gør de praktiske konsekvenser af det lange forløb
klart for ham, så kan det godt gøres i en venlig og imødekommende tone

/Per

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 06-06-07 10:45

> Der skal være afløb på regnvandet, så det kan du kræve at han får bragt i
> orden, - kontakt evt. kommunens tekniske forvaltning.

Evt link til paragraf ?

> [...]
> være sidste chance, hvis han vil have det gjort. Ellers må han nøjes med

Det bliver han skam nød til ;)

> Selvom du på den måde gør de praktiske konsekvenser af det lange forløb
> klart for ham, så kan det godt gøres i en venlig og imødekommende tone

Selvfølgelig, ingen grund til at blive uvenner

Fra : per christoffersen

Dato : 06-06-07 10:57

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNfidolinux.dk> skrev i en meddelelse

> Evt link til paragraf ?

Bygningsreglementet, afsnit 7.3:
Stk. 5. Tagvand skal afledes til tagrender, skotrender, nedløbsrør eller
indvendige afløb. Tagrender kan dog udelades ved bygninger med særlig fri
beliggenhed samt ved garager, udhuse og lignende mindre bygninger, medmindre
kommunalbestyrelsen i det enkelte tilfælde forlanger andet.

Stk. 6. Tagvand skal ledes væk fra bygningen og må ikke afledes til gene for
vejareal eller nabogrund.

/Per

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 06-06-07 15:37

> - kontakt evt. kommunens tekniske forvaltning.

Men hvordan kan de gøre noget ? De kan jo ikke give ham en bøde eller
lignende ?

Fra : per christoffersen

Dato : 06-06-07 16:07

> Men hvordan kan de gøre noget ? De kan jo ikke give ham en bøde eller
> lignende ?

De kan give ham et påbud om en lovliggørelse.
Følger han ikke det, kan han principielt idømmes en bøde (jvf. Byggelovens
§30).

Ofte er det så vidt jeg ved dog nok at en fra forvaltningen med myndig
stemme beder om at få orden på tingene...

/Per

Fra : Kong Gulerod

Dato : 06-06-07 14:01

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNMIGfidolinux.dk> wrote in message
> [...]
| Jeg har en nabo, som for to år siden fik tilladelse af mig til at opføre
| garage i skel. Men det bliver bare ikke færdigt.

det skal man da ikke have tilladelse til fra naboen?.

Bygninger med et areal på højst 50 m2 kan opføres på grundlag af en
anmeldelse til kommunen (bygningsmyndigheden). Kommunen har 2 uger til at
vurdere sagen. Hvis kommunen inden for disse 2 uger ikke skriftligt har
reageret, kan byggearbejdet påbegyndes.

Bygges én eller flere mindre bygninger (garage, carport, udhus, drivhus,
overdækket terrasse) i skel eller nærmere skel end 2,5 m, må disse
bygningers samlede areal ikke være over 50 m2. Selv om en bygning kun delvis
ligger i skel eller nærmere skel end 2,5 m, medregnes hele bygningens areal.

Den samlede længde af garage, carport, udhus, drivhus, overdækket terrasse
og andre mindre bygninger, der ligger i skel eller nærmere skel end 2,5 m,
må ikke være over 12,0 m.

Bygninger, som opføres i skel eller nærmere skel end 2,5 m, må ikke være
højere end 2,5 m.

Fra : per christoffersen

Dato : 06-06-07 14:32

"Kong Gulerod" <avalid@(hasd)dsf.dr> skrev i en meddelelse

> "Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNMIGfidolinux.dk> wrote in message
> men
> |

> det skal man da ikke have tilladelse til fra naboen?.

Hvis der skal gives dispensation fra reglerne skal det i nabohøring.

/Per