Depositum retur?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 04-06-07 22:09

A vil gerne have en dims til 6000 kr hos en antikvitetshandler. Men da
han ikke har pengene lige her og nu, aftaler han med
antikvitetshandleren, at han kan betale et 'depositum' på 500 kr og få
dimsen lagt til side til bedre tider.
Efter nogle uger må A erkende, at han ikke i overskuelig tid vil få råd
til dimsen og meddeler dette til antikvitetshandleren.
Derefter tager A kontakt til en af sine venner, B. A fortæller, at
pågældende dims er til salg, hvis B er interesseret.
B er meget interesseret, kontakter antikvitetshandleren og køber dimsen
lige på stedet.

Nu er spørgsmålet så: Kan A få sit 'depositum' tilbage? Er det i så fald
ikke en sag mellem A og antikvitetshandleren? Har B nogen mulighed fpr
at forbedre A's chancer for at få sit 'depositum' retur - bortset fra at
betale ham de 500 kr ud fra devisen 'Du får ret og jeg får fred'?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-06-07 22:25

Benedikte> A vil gerne have en dims til 6000 kr hos en
Benedikte> antikvitetshandler. Men da han ikke har pengene lige
Benedikte> her og nu, aftaler han med antikvitetshandleren, at han
Benedikte> kan betale et 'depositum' på 500 kr og få dimsen lagt
Benedikte> til side til bedre tider. Efter nogle uger må A
Benedikte> erkende, at han ikke i overskuelig tid vil få råd til
Benedikte> dimsen og meddeler dette til antikvitetshandleren.
Benedikte> Derefter tager A kontakt til en af sine venner, B. A
Benedikte> fortæller, at pågældende dims er til salg, hvis B er
Benedikte> interesseret. B er meget interesseret, kontakter
Benedikte> antikvitetshandleren og køber dimsen lige på stedet.

Benedikte> Nu er spørgsmålet så: Kan A få sit 'depositum' tilbage?

Selvfølgeligt, medmindre de 500 kr er en slags bestillingsgebyr eller
andet fremgår af aftalen.

Benedikte> Er det i så fald ikke en sag mellem A og
Benedikte> antikvitetshandleren? Har B nogen mulighed fpr at

Jo.

Benedikte> forbedre A's chancer for at få sit 'depositum' retur -

Nej.

Benedikte> bortset fra at betale ham de 500 kr ud fra devisen 'Du
Benedikte> får ret og jeg får fred'?

B har jo ikke gjort noget galt og skal slet ikke blandes ind i
problemet.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-06-07 22:30

Benedikte Brisson wrote:

> [...]
> mulighed fpr at forbedre A's chancer for at få sit 'depositum'
> retur - bortset fra at betale ham de 500 kr ud fra devisen 'Du

Hvis B har købt genstanden for 6000 kr (fuld pris), kan jeg ikke komme
til en anden konklusion end at A skal have sine 500 kr tilbage. Man kan
argumentere for at der er indgået en bindende købsaftale mellem A og
forhandleren, og at de 500 kr er forudbetaling. Hvis denne fortolkning
holder, bryder A aftalen med forhandleren, og sidstnævnte er berettigtet
til erstatning. Men hvis B køber genstanden til fuld pris, har
forhandleren ikke lidt noget tab og kan ikke kræve erstatning af A.

--
Jesper Lund

Fra : SoftMan Brian

Dato : 05-06-07 12:59

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message

> til erstatning. Men hvis B køber genstanden til fuld pris, har
> forhandleren ikke lidt noget tab og kan ikke kræve erstatning af A.

Selvom at B betaler fuld pris, har forhandleren vel stadig mistet nogle
ugers renteindtægt, en administrativ udgift i forbindelse med reservationen,
samt udgiften til opbevaring af "dimsen" afhængig af størrelse?

Fra : PS SUNSITE

Dato : 05-06-07 13:58

Som antydet afhænger alt af hvilken aftale der er indgået. Er de 500 blot en
slags depositum som du siger, bør forhandleren anstændigvis betale dig
depositum tilbage. Især da hvis han gerne vil se dig som kunde igen.

Bedste måde at have håndteret sagen (uanset typen af indgået aftale) ville
have været:

B. giver A. 6000 kr. (Jeg formoder at A. og B. er venner som stoler på
hinanden).

A. tager heraf 500 kr. så har A. fået depositum tilbage.

Med de resterende 5500 går A. ind i butikken og køber dimsen (depositum er
jo betalt). Forhandleren får ialt 6.000

A. giver dimsen til B.

Fra : alexbo

Dato : 05-06-07 14:58

"Benedikte Brisson" skrev

> [...]
> Efter nogle uger må A erkende, at han ikke i overskuelig tid vil få råd
> til dimsen og meddeler dette til antikvitetshandleren.

For mig lyder som han har købt en forkøbsret han ikke udnytter, pengene er
brugt til at udsætte tingens salg til anden side.
Det havde været klogere at A købte den til B, så ville han nok kunne komme
igennem med en modregning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 05-06-07 20:05

Benedikte Brisson skrev:
> A vil gerne have en dims

.... og B takker meget for gruppens assistance

Venlig hilsen Dikte

Fra : PS SUNSITE

Dato : 05-06-07 22:02

> ... og B takker meget for gruppens assistance

Er du B. ?? Jeg ville have svoret at du var A..

/P.