Ændring af skillevægge
Fra : Bjarne

Dato : 04-06-07 08:16

Skal man søge om tilladelse for at opsætte eller fjerne en skillevæg i
et hus? Det er et gammelt hus, skillevæggene er noget juks af gips og
kommunen har næppe tegninger over, hvordan det ser ud nu, men det kan
måske betyde, at antal rum ifølge BBR ikke passer.

Og hvis man skal have tilladelse, hvor stor en forbrydelse er det da,
hvis man gør det uden tilladelse?

Bjarne

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-06-07 15:42

Bjarne wrote:

> [...]
> måske betyde, at antal rum ifølge BBR ikke passer.
>
> Og hvis man skal have tilladelse, hvor stor en forbrydelse er det da,

Hvis det er et en- eller tofamiliehus, er reglerne at finde i
Bygningsreglement for småhuse. Visse indgreb og ombygninger kræver
byggetilladelse, andre kun anmeldelse til kommunens tekniske
forvaltning, mens andre igen kan udføres uden anmeldelse.

Jeg foreslår at du kontakter Teknisk forvaltning i din kommune for at
høre nærmere. Det er det sikreste, eftersom de færreste
ikke-bygningskyndige er i stand til at skelne mellem de forskellige
typer indgreb/ombygninger.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : jones_net

Dato : 07-06-07 09:59

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> wrote in message
> [...]
> måske betyde, at antal rum ifølge BBR ikke passer.
>
> Og hvis man skal have tilladelse, hvor stor en forbrydelse er det da, hvis

Da jeg snakkede med Teknisk forvaltning om inddragelse af uudnyttet loft til
beboelse sagde de, at de ville vide hvis vi lavede flere eller færre rum,
lavede badeværelser eller afløb, og hvis vi fik flere kvadratmeter til
beboelse. Det var i 2004.

Vi ramte så alle kategorier, men hvis du bare sløjfer en skillevæg for at
slå 2 værelser sammen, så kan du sikkert nøjes med at få rettet din BBR
(www.ois.dk kan bruges til dette). Men hvis du slår noget samme med et
badeværelse, så snakker vi installationer og afløb, og så skal du sikkert
have byggetilladelse. Men den er nu heller ikke svær at få, og du behøver
ikke en arkitekt til at lave en plantegning. Jeg lavede min selv med papir
og blyant

/J
Ikke jurist!

Fra : Bjarne

Dato : 07-06-07 11:06

jones_net skrev:
> [...]
> ikke en arkitekt til at lave en plantegning. Jeg lavede min selv med papir

Tak både til dig og Erik.

Det drejer sig faktisk kun om at slå to værelser sammen, dvs at sløjfe
en skillevæg og flytte en dør. Maximal afstand fra badeværelset.

Bjarne

Fra : Bo Warming

Dato : 11-07-07 01:30

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke en arkitekt til at lave en plantegning. Jeg lavede min selv med papir

BBR er bureaukraternes unyttige beskæftigelsesterapi

Fra : Bo Warming

Dato : 11-07-07 01:28

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> måske betyde, at antal rum ifølge BBR ikke passer.
>
> Og hvis man skal have tilladelse, hvor stor en forbrydelse er det da, hvis

I Gustav Wieds skuespil "Skørmydsler" sættes et skærmbræt nær entredøren så
ikke kulde når ind og der er flydende, uridisk overgang til en
gipspladeskillevæg - som er hermetisk tæt og dermed hindrer
konvektion-strømme langt effektivere

Min far rev ikkebærende lette vægge ned i lejet bolig uden at spørge og det
gik fint, også ved fraflytning.
Ejer skal jo heller ikke spørges hvor man sætter møblerne!

I min nabogade rev man med kommunens arkitekters tilladelse en kældervæg ned
og den viste sig bærende i den grad at døre derover ikke længere passede til
dørklarm og ikke kunne åbne og lukke frit!

Så kommuner dur ikke til noget gavnligt - kun til irriterende forbud og
magtbrynde -
- heller ikke ½ km på Frederksbergsien af kommunegrænsen hvor de tillod
stillads, som ramlede i stormen - men tilfældigvis ikke dræbte nogen - plast
gav heldigvis stålet sammenhængskraft