A-kassen ikke betalt
Fra : Kim2000

Dato : 02-06-07 12:46

Sidste år ved nogenlunde samme tid havde jeg et spørgsmål til A-kassen og
ringede dem derfor op. Her fik jeg at vide at jeg ikke var i den, da jeg
ikke havde betalt mit kontigent. Da der havde været noget flytning i netop
den periode hvor jeg ikke havde betalt, så kan det godt passe at brevene fra
A-kassen er forsvundet der (bl.a. fordi jeg ved at andre personlige breve er
blevet modtaget og bare smidt ud).

Anyway, på min kontooversigt stod A-kassen blev betalt, banken beklagede -
og jeg skiftede bank - og tilbagebetalte de sidste 12 måneder, efter ganske
meget ballade tog de sig sammen til at tilbagebetale de ialt 23 måneders
kontigent, som de havde flyttet til den forkerte konto, men her synes jeg
ikke det bør slutte, har jeg ikke fuldt ud ret i at de værsegod har at
betale renters rente? Plus de 18 (ATTEN KRONER) som man rask væk tog for at
oprette betalingen på PBS.

Og det teoritiske spørgsmål er så hvad der var sket, hvis jeg mistede mit
job inden jeg optjente fulddagpenge ret? Er det bare træls? Eller er det så
banken der skulle punge ud? Nu er jeg fastansat lærer og er pr. 1 september
fulddagpenge berettiget igen, men det var da ikke en sjov tid, da der blev
talt om nedskæringer i foråret.

Det kan da vel ikke passe at man skal ringe rundt til diverse firmaer og
tjekke hver måend om ens beløb nu også er havnet det rette sted? Åbenbart
mener banken jo at den kvittering de selv udsteder ikke er fem potter pis
værd.

mvh
Kim

Fra : alexbo

Dato : 02-06-07 15:29

"Kim2000" skrev

> [...]
> synes jeg ikke det bør slutte, har jeg ikke fuldt ud ret i at de værsegod
> har at betale renters rente? Plus de 18 (ATTEN KRONER) som man rask væk

Næh, jeg synes mere at A-kassen havde ret til beløbet, og du så fik
genoprettet dit medlemskab med anciennitet.

> Og det teoritiske spørgsmål er så hvad der var sket, hvis jeg mistede mit
> job inden jeg optjente fulddagpenge ret?

Du har valgt at få beløbet retur, og derved afskåret dig fra at opretholde
ancienniteten.
Det er hverken banken eller A-kassens problem.
Du skulle have fortalt banken at enten klarede de det med A-kassen, eller de
kunne beholde pengene selv, og så du ville holde dem ansvarlig hvis den
manglende betaling fik følger.

> Det kan da vel ikke passe at man skal ringe rundt til diverse firmaer og
> tjekke hver måend om ens beløb nu også er havnet det rette sted?

Nej, men på den anden side er det ikke A-kassens skyld at deres advarsel om
at du er på vej ud, ikke kommer frem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Holst

Dato : 02-06-07 15:53

Kim2000 wrote:

> [...]
> betale renters rente? Plus de 18 (ATTEN KRONER) som man rask væk tog for at

Jeg forstår ikke rigtig, hvordan det kan gå galt.

Hvis betalingen er tilmeldt PBS, så meddeler A-kassen PBS, hvornår og
hvor meget du skal betale, hvorefter banken trækker det og overfører det
til A-kassen.

Jeg kan derfor ikke forstå, hvordan du kan have betalt i 23 måneder til
A-kassen, uden at A-kassen har fået sine penge.

> [...]
> mener banken jo at den kvittering de selv udsteder ikke er fem potter pis

Næh, det kan ikke være meningen. Det er jo også derfor, man hver måned
får en betalingsoversigt fra PBS, så du kan se, hvad der bliver betalt.

At en række breve fra A-kassen til dig er gået tabt, er hverken
A-kassens eller bankens problem.

Og når betalingen ifølge dig er sket, men blot gået forkert, kan jeg
ikke forstå, at du bare har krævet pengene tilbage. Ifølge dig har
banken jo begået et problem, og jeg vil derfor mene, at du med en
rimelig snak mellem dig, banken og A-kassen i stedet burde have sørget
for, at A-kassen havde fået de penge, de skulle have haft, så du derved
havde bevaret dit medlemsskab i A-kassen.

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-07 15:55

Kim2000 skrev:
> [...]
> mener banken jo at den kvittering de selv udsteder ikke er fem potter pis

Jeg har aldrig hørt om nogen, der har kunnet hænge banken op på
konsekvenserne af, at betalinger ikke blev gennemført korrekt.

Du modtager formentlig brev om betalingsservice hver måned, hvor du kan
tjekke betalingerne, og det vil banken sikkert også henvise til.

Du har nok en chance for at få tilbagebetalt PBS-gebyret, når de ikke
har gjort som aftalt, men en evt. rente bliver ikke til ret meget, og
det er i hvertfald en ret ringe timeløn for at køre en sag.

Hvis A-kassen har sendt dig flere rykkerbreve, uden at du reagerer, så
bliver du selvfølgelig udmeldt af A-kassen og må starte forfra, hvis du
vil ind igen. (Flytterod er jo ikke deres ansvar)

Til gengæld har du sparet kontingent i al den tid, hvor du har været i
arbejde.

Det er en ærgerlig sag, men jeg har svært ved at se nogen anden løsning
end at du melder dig ind i A-kassen igen, glæder dig over at have sparet
kontingent så længe og håber at du ikke bliver arbejdsløs foreløbig.

Bjarne

Fra : Joke

Dato : 02-06-07 20:44

> meget ballade tog de sig sammen til at tilbagebetale de ialt 23 måneders

Hmmm indenfor de 23 mdr. må du have fået mindst 1 selvangivelse hvor du
burde have været obs på at der ikke var lavet fradrag for fagfoening/akassen

Men så vidt jeg ved er at det i følge loven ikke er muligt at redde en der
er blevet smidt ud af akassen der er kun en vej tilbage nemlig at arbejde
sig op igen.

hilsen

Johnny

Hilsen

Johnny

Fra : Joel

Dato : 03-06-07 10:16

"Joke" <nono@nonono.dkwei> skrev i meddelelsen

> [...]
> er blevet smidt ud af akassen der er kun en vej tilbage nemlig at arbejde

Der findes i a-kasselovgivningen mulighed for at søge dispentation og
indbetale det skyldige beløb. Om du kunne have gjort det i dette tilfælde,
ved jeg ikke.. Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, eller om du betaler
efterlønsbidrag, men i bekræftende fald vil det jo også få konsekvenser her.

Mvh. JL

Fra : Kim2000

Dato : 03-06-07 10:49

"Joel" <joel@tover.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ved jeg ikke.. Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, eller om du betaler
> efterlønsbidrag, men i bekræftende fald vil det jo også få konsekvenser

Nu var jeg 32 da jeg opdagede det, så det har umiddelbart ingen betydning
med efterlønnen, og jeg valgte selv at få mine indbetalte penge fra banken,
umiddelbart mente A-kassen ikke der kunne dispenseres, men med lærermangel
og job og alt det der, så det var min egen pengebegærlighed der spillede
ind.

Og havde jeg læst selvangivelsen så burde jeg have opdaget det.

Det der irriterer mig grusomt er dog at banken startede med at tilbageføre
12 måneder og så skulle jeg slås for at få de sidste 11, det virker som om
man håbede at det opdagede jeg sgu ikke. Det er immervæk omkring 9000 kroner
man prøvede at snyde mig for. Der skete intet i næsten 2 måneder og først da
jeg fik fat i bankdirektøren, der lovede at tage sig af det personligt og
jeg bare skulle holde ham op på det skete der ..... heller ikke noget. Da
jeg mødte op 10 dage i streg for at høre hvad der skete i sagen, ja så skete
der sørme noget (hjulet der knirker smøres).

Når man som Sydbank har tilladt sig at tage 22 x 5 kroner og 1 x 18 kroner
for at overflytte beløbet til en forkert konto og bagefter ikke vil udbetale
det beløb, endda havde den frækhed at mene de skulle have 125 kroner for at
rette deres egen fejl, så er det jeg bliver rødglødende. Det beløb blev
først droppet efter lang tids debat.

Det handler for mig ikke så meget om pengene, som trodsalt kun er små 500
kroner, men om at jeg føler mig dårligt behandlet. Man burde have
overflyttet beløbet øjeblikkeligt og det fulde beløb med renters rente og
trukket samtlige gebyr tilbage, for banken handlede det om at betale mindst
muligt og trække tiden.

mvh
Kim

Fra : Bjarne

Dato : 03-06-07 11:16

Kim2000 skrev:

> [...]
> trukket samtlige gebyr tilbage, for banken handlede det om at betale mindst

Hvilken konto var alle de rare penge havnet på og havde den person som
modtog pengene formøblet pengene eller var de fordampet eller var det en
konto i banken?

Bjarne

Fra : Klaus H

Dato : 03-06-07 11:25

> Hvilken konto var alle de rare penge havnet på og havde den person som
> modtog pengene formøblet pengene eller var de fordampet eller var det en
> konto i banken?

Det må da være Kim og sagen uvedkommende.
Har banken lavet en fejl, må de da rette den hurtigst muligt - og med mindst
mulige ulemper for Kim.

Klaus H

Fra : alexbo

Dato : 03-06-07 11:37

"Klaus H" skrev

> Det må da være Kim og sagen uvedkommende.

Næh, det synes jeg ikke.

Jamen Kim ønskede ikke fejlen rettet så A-kassen fik beløbet, han ønskede at
få pengene selv.

Det er muligt det er selve sagen uvedkommende, men Kim er selv inde på om
man skal ringe hver måned til sine PBS modtagere for at sikre sig.
Hvis nu Kim fortalte hvordan fejlen opstod, kan vi bedømme om vi bør ringe
rundt.

Hele sagen er lidt underlig, en PBS betaling er jo som Holst skriver en ret
til at trække et beløb på en konto.
Det er ikke en besked til banken om at sende et fast beløb til en modtager
hver måned.

Hvem har trukket pengene på Kim's konto?
Hvorfor fremgår det af kontoudtoget at det er A-kassen?
Jeg synes at Bjarnes spørgsmål er meget vedkommende.

mvh
Alex Christensen

Fra : Holst

Dato : 03-06-07 12:13

alexbo wrote:

> [...]
> Hvorfor fremgår det af kontoudtoget at det er A-kassen?
> Jeg synes at Bjarnes spørgsmål er meget vedkommende.

Der er endnu alt for mange ubekendte i denne sag til at man kan udtale
sig ordentligt om det.

Og betales A-kasser ikke normalt kvartalsvis? Jeg har godt nok kun været
medlem af to af slagsen, og begge steder var det kvartalsvis. Når jeg
har talt A-kasser med andre, har det også været den kvartalsvise udgift,
vi har talt om.

Fra : Bjarne

Dato : 03-06-07 12:23

Holst skrev:

> [...]
> medlem af to af slagsen, og begge steder var det kvartalsvis. Når jeg
> har talt A-kasser med andre, har det også været den kvartalsvise udgift,

I f.eks. HK forekommer det månedsvis.

Bjarne

Fra : Holst

Dato : 03-06-07 11:31

Bjarne wrote:

> Hvilken konto var alle de rare penge havnet på og havde den person som
> modtog pengene formøblet pengene eller var de fordampet eller var det en
> konto i banken?

Jeg forstår det stadigvæk ikke, når betalingen var tilmeldt PBS.

Fra : Kim2000

Dato : 03-06-07 14:17

Det spurgte jeg aldrig til, for det må være en sag mellem banken og den
anden konto.

> Jeg forstår det stadigvæk ikke, når betalingen var tilmeldt PBS.

Jeg kan ikke svare på det. Jeg fik af vide af A-kassen at jeg ikke var
tilmeldt og at de ikke havde modtaget penge fra den og den dag, så fandt jeg
de mange pbs betalingsoversigter frem og sendte en kopi af dem til ham
(a-kassen), han fastholdt at beløbene ikke var modtaget og at pbs sedlen
ikke kvittering, derfor gik jeg banken, banken mente at pbssedlen var en
kvittering og at de ikke kunne holdes fast på, hvis der var lavet fejl. Mens
de to a-kassen og banken så prøvede at finde ud af hvad der var sket, mente
jeg fortsat ikke det var mit problem, fordi jeg havde jo min kvitteringer på
at beløbet var betalt, men fulgte dog a-kassens råd om at blive tilmeldt
igen med det samme, for det andet kunne godt tage 1 måned at finde rundt i.

Efter godt 2 måneder er banken enig med a-kassen om at pengene ikke er
overflyttet til a-kassen og a-kassen skriver et venligt brev hvor de
forklarer at fejlen er sket banken og pbs og at de desværre var nødt til at
fastholde min udmeldelse, som jeg (formentlig korrekt) havde modtaget 3
breve omkring i efteråret 2005. Men ligeledes at jeg var velkommen til at
søge dispensation. Med håndskrift havde han så skrevet at man formentlig
ville være imødekommende. (Fra banken hørte man intet).

Jeg havde nu fast arbejde og tænkte bare, hey 15.000 kroner, afsted til mig
med dem. I år var der så tale om nedskæringer og det var egentlig ikke så
fedt, men heldigvis endte det med der ikke skulle skæres alligevel (men i
for mit nervesystem var det påmindelse om at altid at være i a-kasse).
Banken overførte så beløbet for 12 måneder, men der skulle kæmpes gevaldigt
for at få resten, og det burde ikke have været nødvendigt.

mvh
Kim

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-06-07 21:38

> [...]
> fra A-kassen er forsvundet der (bl.a. fordi jeg ved at andre personlige
> breve er blevet modtaget og bare smidt ud).

Skal det forstås sådan, at du er fraflyttet pga skilsmisse eller lign?
Og at fruentimmeret ikke har sendt breve retur med besked om ny adresse
eller videresendt brevene?
Har du foreholdt hende dette og gjort opmærksom på at det er ganske
strafbart jævnfør loven om brevhemmelighed?
Det straffes faktisk med op til 6 mdrs fængsel.

Havde jeg opdaget, at min eks (ikke at jeg har en) havde unddraget mig
vigtig post, havde jeg kvitteret med en politianmeldelse, især, hvis
unddragelsen havde kostet mig et års anciennitet hos A-kassen!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk