Husovertagelse
Fra : mni

Dato : 02-06-07 05:33

Hej min kone og jeg er enige om skilsmisse, jeg skal købe min kone ud af
huset og jeg har læst at man går ud fra man tager kontant prisen fra flere
ejendomsmælere og tager middel og trækker det der skyldes fra, og deler med
2 ( ja den var lang ).
Nu har vi så været hos advokat, og advokaten siger så det beløb fraflytter
skal have skal udregnes ud fra salgs rådigshedsbeløb altså skal halvdelen af
salgsomkostninger trækkes fra
eks:
vurdering salgspris 1,500000
skylder 500000
rest 1000000
salgsomkostninger 100000

Til udflytter "rest - salgsomkostninger" resten deles så med 2 som i dette
eks: vil gi 450000.

Er det den korrekte måde at regne et udkøbsbeløb ud.

Det skal lige siges at det skal gøres juridisk korrekt da ingen af os er ude
på at snyde den anden part.

MNI

Fra : SoL

Dato : 02-06-07 07:53

Den beregning lyder helt korrekt og fornuftig.
På et eller andet tidspunkt skal huset jo sælges og der vil fragå
salgsomkostninger i provenuet, så det er da meget fornuftigt at begge parter
pålægges halvdelen.
Udflytter får lidt mindre i hånden - men alternativet kunne være at huset
skulle på tvangsauktion eller sælges her og nu - og så ville omkostningen jo
have været helt reel.
Du får en lille fordel her og nu - men du skal jo huske at lægge det beløb
på 100.000 tilside indtil den dag huset salg realiseres.

Hvis I går i små sko skal i også huske at dele (periodisere)
ejendomsskatter, afdrag på lån samt forbrug.

Knud