Privat overvågning?
Fra : Michael og Vibeke

Dato : 01-06-07 09:55

Hej Ng.

Af årsager jeg ikke behøver at komme ind på har min kone og jeg overvejet at
sætte kameraer op som kan overvåge vores hus+grund udenfor.
Er dette tilladt?

Hvorfor er det ikke tilladt (hvis det er tilfældet)?

Mvh

Michael Schmidt

Fra : Nick

Dato : 01-06-07 10:01

"Michael og Vibeke" skrev i en meddelelse...
> Af årsager jeg ikke behøver at komme ind på har min kone og jeg overvejet
> at sætte kameraer op som kan overvåge vores hus+grund udenfor.
> Er dette tilladt?

Blot du tydeligt skilter med det ved indgangen, så f.eks. postbudet kan se
det, er det bare derudaf...
Men kun på din egen grund; ikke noget med liiige at snuppe fortovet med

/Nick

Fra : Jubii

Dato : 01-06-07 17:47

"Nick" <john@doe.biip> skrev i en meddelelse

> Blot du tydeligt skilter med det ved indgangen, så f.eks. postbudet kan se
> det, er det bare derudaf...

FORKERT, private må absolut ikke tv-overvåge offentlig plads eller gade!
(loven om tv-overvågning)

Det du blander ind er f.eks. butikkers overvågning INDENFOR, hvor der skal
skiltes udenfor.

> Men kun på din egen grund; ikke noget med liiige at snuppe fortovet med

På egen privat grund skal man ikke spørge nogen om tilladelse eller skilte.

Fra : Holst

Dato : 01-06-07 17:51

Jubii wrote:

> FORKERT, private må absolut ikke tv-overvåge offentlig plads eller gade!
> (loven om tv-overvågning)

Han skriver jo også "ikke noget med liiige at snuppe fortovet med".

Fra : Jubii

Dato : 01-06-07 20:11

> Han skriver jo også "ikke noget med liiige at snuppe fortovet med".

Prøv at læse sammenhængen=skiltning/fortov. Og det er ligegyldigt for der er
totalforbud at tv-overvåge offentlig vej/plads.
Og uden anden viden end det indlæg der er sendt som er uden en præcis
beskrivelse, så må det være det rette svar.
Den med postbudet som rettesnor for hvor det er offentligt eller ej er noget
naiv.

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 01-06-07 18:25

Jubii skrev:
> På egen privat grund skal man ikke spørge nogen om tilladelse eller skilte.

Datatilsynet siger noget i retningen af, at der hvor postbuddet kommer,
skal der skiltet, selvom det er på privat grund. I det hele taget, så
mener jeg at turen op til din fordør må ikke overvåges medmindre du
skilter med det (taget fra hukommelsen, efter en lang telefonsamtale jeg
havde med den for et år el. to siden.).

Jeg ved godt at det ikke er datatilsynets område, men derfor kender de
vel stadig lidt til lovgivningen ;)

--
Vh. Georg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-06-07 11:27

Michael og Vibeke skrev:

> Af årsager jeg ikke behøver at komme ind på har min kone og jeg overvejet at
> sætte kameraer op som kan overvåge vores hus+grund udenfor.
> Er dette tilladt?

Det er lov om tv-overvågning der er relevant:

§ 1. Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads
   eller lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.

Stk. 2. Ved tv-overvågning forstås vedvarende eller regelmæssigt
   gentagen personovervågning ved hjælp af fjernbetjent eller
   automatisk virkende tv-kamera, fotografiapparat eller lignende
   apparat. Lovens regler om tv-overvågning finder tilsvarende
   anvendelse på opsætning af sådant apparat med henblik på
   overvågning.

§ 2. Bestemmelsen i § 1 gælder ikke:

1)   Tv-overvågning af tankstationer, fabriksområder, overdækkede
   butikscentre og lignende områder, på hvilke der drives
   erhvervsvirksomhed, såfremt overvågningen foretages af den,
   der har rådighed over området.

2)   Tv-overvågning, der ikke er forbundet med optagelse af
   billeder på videobånd, film eller lignende, når den foretages
   som led i overvågning af egne indgange, facader, indhegninger
   eller lignende.

§ 3. Private, der foretager tv-overvågning af steder eller
   lokaler, hvortil der er almindelig adgang, eller af
   arbejdspladser, skal ved skiltning eller på anden tydelig måde
   give oplysning herom.

Udgangspunktet er altså at private ikke må overvåge steder med
almindelig færdsel. Men § 2 stk. 2 åbner en mulighed: Private må
godt overvåge egne indgange, facader, indhegninger eller lignende
forudsat at der ikke optages billeder på et medie.

§ 3 siger at hvis man benytter sig af muligheden i § 2 stk. 2 på
områder hvor der er almindelig færdsel, så skal der skiltes med
det.

I kan altså godt få lov at lave en overvågning af visse områder
hvor en mand sidder og holder øje med en skærm, men I kan ikke
lave noget med optagelse hvilket formodentlig var det I ønskede.

I kan godt lave overvågning med optagelse indendørs og i jeres
baghave (hvis kameraet ikke i kanterne fanger områder hvor I ikke
må overvåge. Det gælder jo også den anden overvågning I må lave).

> Hvorfor er det ikke tilladt (hvis det er tilfældet)?

Hvis du spørger om hvorfor bestemmelserne er lavet sådan, åbner
du en politisk diskussion der ikke er relevant her.

--
Bertel

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 02-06-07 12:51

Bertel Lund Hansen skrev:
> Det er lov om tv-overvågning der er relevant:

<---snip--->

lov om tv-overvågning:
" § 4. Justitsministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser om
skiltning m.v. efter § 3, stk. 1, og § 3 a, stk. 1."

Ved du hvor jeg kan finde den bekendtgørelse (har ikke haft held til at
finde den).

Findes der desuden en vejledning til lov til tv-overvågning (ligesom der
f.eks. gør til logningsbekendtgørelsen).

Jeg har nemlig boet på et kollegium, der har fliseareal omkring sig, som
bliver videoovervåget. Der er nu godt nok skiltning, men man skal stå
inden for områden som overvåges, før man kan se skiltet. Jeg er nemlig
lidt i tvivl om det falder ind under $1: "(..)gade, vej, plads eller
lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.".

Nu nævner du specifikt, at man må videoovervåge baghaven. Må man også
videoovervåge forhaven (hvis man ikke må, må man vel heller ikke
overvåge ovennævnte flisearel).

--
Vh. Georg

Fra : xxxfoo

Dato : 02-06-07 15:38

On 2 Jun, 11:26, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

[klip]

> Det er lov om tv-overvågning der er relevant:

Enig, men du citerer en forkert udgave. Følgende er den aktuelle:

[...]

2) Tv-overvågning af automater, hvor penge kan hæves
(pengeautomater) eller kan veksles til en anden valuta
(vekselautomater), eller af køretøjer, der udelukkende anvendes til
transport af penge ( pengetransportbiler ), såfremt overvågningen
foretages af den, der har rådighed over automaten eller køretøjet, og
såfremt tv-overvågningen er indrettet således, at den alene er rettet
mod personer, som befinder sig i umiddelbar nærhed af automaten eller
køretøjet.
3) Tv-overvågning, der ikke er forbundet med optagelse af billeder
[...]

Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke ved tv-overvågning af
pengetransportbiler i medfør af § 2, nr. 2, og i de i § 2, nr. 3,
nævnte tilfælde.

[klip]

> [...]
> baghave (hvis kameraet ikke i kanterne fanger områder hvor I ikke
> må overvåge. Det gælder jo også den anden overvågning I må lave).

Sålænge ens grund er indhegnet og er af almindelige
parcelhusstørrelse, så mener jeg godt man kan optage overvågningen af
hele grunden, dvs. for- og baghave samt husdør, vinduer osv., sålænge
kameraerne ikke kan få noget med af de omkringliggende grunde og
færdselsområder.

En almindelig parcelhusgrund benyttes ikke til almindelige færdsel.
Der skal selvfølgelig skiltes, jf. § 3.

[klip]

> Hvis du spørger om hvorfor bestemmelserne er lavet sådan, åbner
> du en politisk diskussion der ikke er relevant her.

Enig.

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-07 16:00

xxxfoo skrev:
> On 2 Jun, 11:26, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:
>
> [klip]

> Enig, men du citerer en forkert udgave. Følgende er den aktuelle:
>
> § 1. Private ...
Hvordan skal "private" forstås?

Er det i modsætning til offentlige virksomheder eller gælder andre
regler, hvis bopælen samtidig er en erhvervsvirksomhed?

Er reglerne anderledes, hvis boligejeren også driver virksomhed som
massør, programmør eller frisør fra samme adresse?

Bjarne

Fra : xxxfoo

Dato : 02-06-07 15:40

On 2 Jun, 12:50, Georg Sluyterman <g...@thecrew.dk> wrote:

[klip]

> Ved du hvor jeg kan finde den bekendtgørelse (har ikke haft held til at
> finde den).

Hjemlen i § 4 er endnu ikke benyttet af Justitsministeren, jf. Karnovs
noter.

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 02-06-07 16:07

xxxfoo skrev:
> On 2 Jun, 12:50, Georg Sluyterman <g...@thecrew.dk> wrote:
>
> [klip]

> Hjemlen i § 4 er endnu ikke benyttet af Justitsministeren, jf. Karnovs
> noter.

Tak for det!

Du skulle vel ikke vide hvad der menes med $1: "(..)gade, vej, plads
eller lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.".
I henhold til mit eksempel med et fliseareal, der, som sådan, ikke er
indhegnet.

Mht. skiltning, skal skiltning så være at forefinde inden man træder ind
på det videoovervågede område, eller er det nok at man kan se det (på
afstand) inden man træder ind i det videoovervågede område.
(Indendørs skal det jo være ved alle indgange til det overvågede
lokale/område).

--
Vh. Georg