opstart af forening
Fra : Lars Raaby

Dato : 31-05-07 21:17

Vi er 2 afdelinger i en boligselskab der ønsker at lave en klub
som skal stå for at lave aktiviteter for alle beborene.
Der skal laves noget for børn og noget for de voksne.
Hvordan med vedtægter. Er der noget bestemt som skal med og hvad
med kontingent. Kan vi bare sige at det er gratis at være medlem?
Jeg tænker også på kommunen med at søge tilskud. Vil de godtage
at der er gratis medlemskab eller er det nok at man bare betaler
25 øre om måneden?

Hvis der er en som har nogle færdige vedtægter vil jeg gerne låne
dem. Evt et link til mere information.

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Sabina H.

Dato : 31-05-07 21:39

"Lars Raaby" <Lars.Raaby@kabelmail.dk> wrote in message
> [...]
> Hvordan med vedtægter. Er der noget bestemt som skal med og hvad med
> kontingent. Kan vi bare sige at det er gratis at være medlem?

det kan i vel i teorien godt.... i vedtægterne kunne der så inkluderes at
man skal bo i de pågældende afdelinger for at kunne blive medlem....

> Jeg tænker også på kommunen med at søge tilskud. Vil de godtage at der er
> gratis medlemskab eller er det nok at man bare betaler 25 øre om måneden?

jeg kender ikek lige til reglerne i dit område, men du kan se lidt om
reglerne for tilskud i middelfart kommune her:
http://www.middelfart.dk/Global/Nyheder/Ansoening%20til%20puljen%20for%20aktiviteter.aspx
det fremgår ikke at klubmedlemmerne skal betale kontingent, men hvorfor ikke
opkræve et symbolsk kontingent alligevel??
det er alt andet lige nemmere at lave arrangementer, hvis man har en smule
midler at arbejde med (siger jeg med bitter erfaring)...

> Hvis der er en som har nogle færdige vedtægter vil jeg gerne låne dem. Evt
> et link til mere information.

jeg vil foreslå dig at prøve at se om der er andre lignende foreninger i
området, som i evt kan låne vedtægter af, om ikke andet så til gennemsyn, og
så udforme dem som i ønsker...

--
Knus,
Sabina

Fra : Holst

Dato : 31-05-07 21:43

Lars Raaby wrote:

> [...]
> Jeg tænker også på kommunen med at søge tilskud. Vil de godtage
> at der er gratis medlemskab eller er det nok at man bare betaler

Du skal ikke regne med at kunne modtage kommunalt tilskud til en lukket
forening for et boligselskabs beboere. Fra Folkeoplysningsloven:

6) som udgangspunkt være åben for alle, som tilslutter sig foreningens
formål,

Med hensyn til vedtægter, så kan du stort set skrive hvad du vil i dem.
Der er ikke nogen lov for foreningsdannelse. Men vil du forsøge at søge
tilskud, så er der i Folkeoplysningsloven nogle krav til foreningen. Dem
kan du læse i loven. Vedtægterne vil naturligvis skulle afspejle disse krav.

Fra : Lars Raaby

Dato : 01-06-07 20:02

Holst skrev:

> [...]
> tilskud, så er der i Folkeoplysningsloven nogle krav til foreningen. Dem
> kan du læse i loven. Vedtægterne vil naturligvis skulle afspejle disse

Tak til jer begge 2

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby