"Møgunge"
Fra : NFE

Dato : 31-05-07 11:05

Hej NG

Vores 15 årige knægt har været inde på én af internettets
(www.pornodanmark.dk) beskidte sider og bestilt en password pr sms. Nu er
der så kommet en regning på 299 kr. for en måneds adgang. På siden står der
med småt at det koster 10 kr. pr. dag i minimum 30 dage. Jeg kan imme
umiddelbart få øje på at der står noget om at man skal være over 18 år. Nu
er mit spørgsmål om vi behøver at betale regningen når ungen er under 18?

På forhåmd tak
Erik

Fra : Bjarne

Dato : 31-05-07 11:33

NFE skrev:
> [...]
> er mit spørgsmål om vi behøver at betale regningen når ungen er under 18?

I Mozilla åbnes betalingen i et vindue, som er lavere end den side, som
vinduet indeholder.
I bunden af siden - som man først ser ved hjælp af scrolleren - står, at
der er ingen fortrydelsesret.

Nu er der ganske vist bestilt via SMS, men jeg ved, at DIBS
betalingssystem kræver af kunderne, at vilkårene skal fremgå tydeligt,
og det gør de ikke på den måde.

Bjarne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 31-05-07 11:39

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> writes:

> I Mozilla åbnes betalingen i et vindue, som er lavere end den side,
> som vinduet indeholder.
> I bunden af siden - som man først ser ved hjælp af scrolleren - står,
> at der er ingen fortrydelsesret.

Tricket i denne sag er at møgungen er 15 år gammel og dermed ikke
gammel nok til at indgå sådan en aftale.

Så vidt jeg husker, er det firmaets pligt og ansvar at sikre sig at
køberen er over 18 år. Men det er der helt sikkert andre der har helt
styr på.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Nick

Dato : 31-05-07 12:49

"Trine Kornum Christiansen" skrev i en meddelelse...
> Så vidt jeg husker, er det firmaets pligt og ansvar at sikre sig at
> køberen er over 18 år. Men det er der helt sikkert andre der har helt
> styr på.

Skriv til firmaet, at "kunden" er under 18 og afvis deres krav. Sørg for at
gemme en kopi og få en kvittering på posthuset for ansendelse af brevet.

Den nemme metode: Betal og sæt knægten på vand & brød. Ofte er det nemmere,
med den slags småbeløb, end at skulle tage slagsmålet med firmaet.

/Nick

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 31-05-07 18:21

"Nick" <john@doe.biip> skrev:

> Den nemme metode: Betal og sæt knægten på vand & brød. Ofte er det
> nemmere, med den slags småbeløb, end at skulle tage slagsmålet med
> firmaet.

Der er jo som sådan ikke noget slagsmål. Kravet afvises med den
begrundelse, at der ikke er en aftale, da en 15-årig ikke kan indgå en
sådan. Så kan firmaet ellers gøre hvad de vil - de får intet ud af det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Holst

Dato : 31-05-07 12:57

NFE wrote:

> [...]
> er mit spørgsmål om vi behøver at betale regningen når ungen er under 18?

Lad dog knægten betale. Han vil jo gerne se det, så hvis han vil bruge
sine lomme penge på det, hvorfor så ikke? For 25 år siden købte vi
pornoblade i Brugsen. I dag køber de sig til det på internettet.

Men du kan jo skrive til firmaet, at kunden er unde 18 år, hvorfor du
ikke mener de har noget krav over for ham. Så nemt går det næppe, og du
kan så efterfølgende spilde din tid med den kamp. Beløbet er lille, så
jeg ville bare betale (eller helt sikkert lade knægten betale), frem for
at bruge tid på den sag. Men sådan er vi jo så forskellige.

Fra : Klaus Kongsted

Dato : 31-05-07 13:10

Holst wrote:
> Men du kan jo skrive til firmaet, at kunden er unde 18 år, hvorfor du
> ikke mener de har noget krav over for ham. Så nemt går det næppe, og
> du kan så efterfølgende spilde din tid med den kamp.

Hvorfor det? Man behøver - hvis historien er refereret korrekt - ikke
skive mere end det ene brev (samt eventuelt en indsigelse mod incasso,
da kravet er bestridt), og firmaet er næppe så dumt at det tager sagen
for domstolene.

Mvh.
Klaus Kongsted

Fra : Holst

Dato : 31-05-07 13:36

Klaus Kongsted wrote:

> [...]
> skive mere end det ene brev (samt eventuelt en indsigelse mod incasso,
> da kravet er bestridt), og firmaet er næppe så dumt at det tager sagen

Du nævner selv indsigelse mod inkasso. Selvfølgelig burde man kunne
nøjes med et enkelt brev, men det er jo desværre ikke sikkert, det går
så nemt.

Fra : Klaus Kongsted

Dato : 31-05-07 14:18

Holst wrote:

> Du nævner selv indsigelse mod inkasso. Selvfølgelig burde man kunne
> nøjes med et enkelt brev, men det er jo desværre ikke sikkert, det går
> så nemt.

Man behøver da ikke reagere på andre breve dette ene, og altså eventuelt
med en indsigelse mod incasso, så hvorfor skulle det ikke gå så nemt?
Firmaet kan da sende alle de breve de lyster uden det fordrer yderligere
handling.

Mvh.
Klaus Kongsted

Fra : Holst

Dato : 31-05-07 14:56

Klaus Kongsted wrote:

> [...]
> med en indsigelse mod incasso, så hvorfor skulle det ikke gå så nemt?
> Firmaet kan da sende alle de breve de lyster uden det fordrer yderligere

Det går måske også så nemt. Jeg kender ikke det omtalte firma. Til
gengæld har jeg kendt folk, som har kæmpet lange kampe mod firma, som
uberettiget ville have penge fra dem, men som vedholdende vedblev med at
kræve det.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 31-05-07 18:23

Holst <newsnov06@shelter.dk> skrev:

> Du nævner selv indsigelse mod inkasso. Selvfølgelig burde man
> kunne nøjes med et enkelt brev, men det er jo desværre ikke
> sikkert, det går så nemt.

Hvis der ikke kommer nyt i sagen kan man ignorere enhver henvendelse
fra firmaet. Og selvom man ignorerer henvendelser fra firmaet med nye
oplysninger er det tvivlsomt at det betyder noget.

Der er godt nok nogle her i gruppen der har påstået, at det kan medføre
omkostninger, men de pågældende har ikke dokumenteret det, så jeg anser
det som en and.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 31-05-07 18:24

> [...]

> gengæld har jeg kendt folk, som har kæmpet lange kampe mod firma,
> som uberettiget ville have penge fra dem, men som vedholdende

Hvorfor dog spilde tiden på det?
Deres krav afvises og så er den ikke længere. Hvis firmaet vil noget må
de indgive en stævning og føre sagen for domstolene.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 31-05-07 18:25

Jimbo <scheel@gmail.com> skrev:

> hmmm jeg kommer til at tænke på om den mobil står i hans navn? - Hvis
> det er forældrernes er det vel registreret som myndige. Og kan man
> overhovedet få et telefonnummer uden samtykke fra en myndig?

Det er uden betydning. Det afgørende er hvem der har indgået aftalen.
Man skal være myndig for at kunne indgå aftaler.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : news.telia.dk

Dato : 31-05-07 21:21

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Det er uden betydning. Det afgørende er hvem der har indgået aftalen.
> Man skal være myndig for at kunne indgå aftaler.

Sakset fra Trines link længere nede

----
Derimod kan forældrene ikke undlade at betale - under henvisning til, at det
er en umyndig, der har brugt telefonen - hvis regningen kommer fra familiens
fastnetudbyder. Hvis forældrene har overladt en mobiltelefon med abonnement
til den umyndige, kan den umyndige ligeledes med bindende virkning foretage
telefonopkald, sende sms'er og bestille enkeltstående overtakserede
tjenester, idet forældrene ved at overlade abonnementet til den umyndige har
accepteret, at han gør brug af disse tjenester. Derimod vil et abonnement på
løbende levering af overtakserede tjenester - fx vittigheder - ikke gyldigt
kunne indgås af den umyndige.
--------

så er det et forældre abb. som sønnen bruger tja så er firmaet vidst i sin
ret hvis og så fremt det ikke er løbende.

Hilsen

Johnny

Fra : Jonas Kofod

Dato : 31-05-07 22:26

news.telia.dk skrev:
> [...]
>
> så er det et forældre abb. som sønnen bruger tja så er firmaet vidst i sin
> ret hvis og så fremt det ikke er løbende.

Hvis man bestiller en ydelse a 10 kr LØBENDE mindst 30 dage, så tror jeg
ikke det burde være så svært at afgøre.
Desforuden er dette en jura gruppe hvor lovreguleret forhold efter
gældende dansk lov diskuteres. Hvad tilfældige teleselskaber mener at
være sig berettigede til at kræve i deres betingelser er ret ligegyldigt.

Fra : NFE

Dato : 31-05-07 13:12

Hej...

Jeg mener at kunne huske at der i Kontant el lignende program på tv for
nogen tid siden blev sagt at når køberen ikke er myndig så behøvede man ikke
at betale, men jeg kan ikke helt huske hvordan det nu var.

Hvis vi nu vælger at betale så er vi lidt bange for at det virker som en
slags ordrebekræftelse og at de så bare sender en ny regning næste måned -
kan de mon fin på det?

Mvh Erik

Fra : Holst

Dato : 31-05-07 13:37

NFE wrote:

> Hvis vi nu vælger at betale så er vi lidt bange for at det virker som en
> slags ordrebekræftelse og at de så bare sender en ny regning næste måned -
> kan de mon fin på det?

Du kan selvfølgelig risikere hvad som helst.

Men betaler du, så skal du selvfølgelig også sørge for, at abonnementet
bliver opsagt, så der ikke kommer en regning næste måned.

Fra : NFE

Dato : 31-05-07 13:56

"> Men betaler du, så skal du selvfølgelig også sørge for, at abonnementet
> bliver opsagt, så der ikke kommer en regning næste måned.

Det er selvfølgelig det nemmeste bare at betale og så lade knægten svede -
har har meget røde ører i forvejen Som princip har jeg den holdning at
firmaet ikke skal have deres penge hvis de ikke har overholdt lovgivningen.
De har solge en service til en person der ikke er myndig, og at de ikke har
sikret sig at kunden er myndig, hvilket jo også er svært når det er foregået
pr sms. Jeg kunne bare godt tænke mig at have en paragraf eller noget andet
konkret at henvise til i brevet.

erik

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 31-05-07 14:13

"NFE" <ASK@ASK.com> writes:

> [...]
> pr sms. Jeg kunne bare godt tænke mig at have en paragraf eller noget andet

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/14/

Jeg vil gætte på at det er værgemålslovens §44 der er aktuel, men jeg
er ikke sikker. Jeg er ikke jurist, men måske er er andre der kan
supplere?

Mvh Trine

Fra : Jimbo

Dato : 31-05-07 18:16

Fra : Jimbo

Dato : 31-05-07 22:36

Fra : Jimbo

Dato : 01-06-07 02:52

Fra : Jimbo

Dato : 01-06-07 03:04

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-07 12:09

Jimbo wrote:
> hmmm jeg kommer til at tænke på om den mobil står i hans navn? - Hvis
> det er forældrernes er det vel registreret som myndige. Og kan man
> overhovedet få et telefonnummer uden samtykke fra en myndig?

Du tænker meget.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 01-06-07 06:43

NFE wrote:
> [...]
> er mit spørgsmål om vi behøver at betale regningen når ungen er under 18?

Der er ikke andre end "ungen" der evt. er forpligtet i henhold til
aftalen, så svaret er: Nej, I behøver ikke at betale regningen.

- cep

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-06-07 10:09

> [...]
> er mit spørgsmål om vi behøver at betale regningen når ungen er under 18?

Been there done that!

Min mellemste knægt morede sig forrige år med at ringe til diverse
telefonservices - telefonnumre han havde fundet i et par "voksenmagasiner"
Resultatet var en meget kraftig regning fra et obskurt firma.
Jeg skrev øjeblikkeligt tilbage til firmaet, at vi ikke kunne anerkende
regningen, da opkaldene var foretaget af en mindreårig uden opsyn. Jeg mener
også, at jeg i brevet opfordrede dem til at finde et anstændigt arbejde
istedet

Firmaet frafaldt kravet øjeblikkeligt med besked om, at de havde spærret for
adgannge fra vores telefon, hvilket passede os udmærket

Du kan læse mere her:
http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024124#regningerfrasex

Jesper Nielsen
aka