Hvilke love må man overtræde når man strej~
Fra : PerX ...

Dato : 30-05-07 13:38

Jeg ser med interesse indslag om Falck strejken, og kan forstå man
åbenbart godt må blokerer veje og indgange og forhindre mennersker i at
komme frem så længe man bare har varslet strejker.

Er der andre love man gerne må overtræde når man strejker?

Fra : SoL

Dato : 30-05-07 13:48

Du overtrædere ikke (normalt) nogen love ved at strejke. Evt. overtræder du
nogen overenskomstbestemmelser.

Knud

Fra : per christoffersen

Dato : 30-05-07 14:17

> [...]
> åbenbart godt må blokerer veje og indgange og forhindre mennersker i at
> komme frem så længe man bare har varslet strejker.

Det må bero på en fejlopfattelse.
At der muligvbis er en vis tilbageholdenhed hos parterne ifht. til at søge
politiets hjælp til at afhjælpe blokeringerne er en anden sag.

> Er der andre love man gerne må overtræde når man strejker?

Nej.

/Per

Fra : Christian Madsen

Dato : 30-05-07 16:45

per christoffersen skrev den 30-05-2007:
> [...]
> At der muligvbis er en vis tilbageholdenhed hos parterne ifht. til at søge
> politiets hjælp til at afhjælpe blokeringerne er en anden sag.

Det er helt korrekt. Se f.eks. U 1980.896 H:

Her var der sket fysisk blokade foran et fragtfirma i forbindelse med
en strejke. Problemet var bare, at man også blokerede for andre
fragtfirmaer, og de strejkende blev fjernet med politiets magt. De
nedlagde herefter påstand om, at de havde en hævdvunden ret til i en
arbejdskamp at anvende en sådan blokade samt at det var i strid med GRL
§ 79. Begge påstande blev afvist af HR.

(Blokaden var i strid med politivedtægten)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-05-07 18:14

PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote in

> [...]
> komme frem så længe man bare har varslet strejker.

> Er der andre love man gerne må overtræde når man strejker?

Hvilken lov er det du mener de strejkende overtræder?

Fra : Hauge

Dato : 30-05-07 18:37

Hej
Kent Oldhøj wrote:
> Hvilken lov er det du mener de strejkende overtræder?

Kan det være den med uautoriseret udluftning af bildæk via alternativ
udgang?

/Hauge

Fra : Codexx

Dato : 30-05-07 18:52

Kent Oldhøj wrote:
> PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote in

> Hvilken lov er det du mener de strejkende overtræder?

Oftest er det ordensbekendtgørelsen (find selv relevante §§):

http://147.29.40.91/_GETDOC_/ACCN/B20050051105-regl

/Bacher

Fra : PerX ...

Dato : 30-05-07 21:16

In article <Xns9940C3AC9B290kentoldhoj@oldhoj.dk>, kent@oldhoj.dk
says...
> PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote in

> Hvilken lov er det du mener de strejkende overtræder?

Du siger det er lovligt at fysisk forhindre folk i at komme frem?
Spændende, det må jeg prøve!

Fra : SoL

Dato : 30-05-07 21:26

> In article <Xns9940C3AC9B290kentoldhoj@oldhoj.dk>, kent@oldhoj.dk
> says...>>
>
> Du siger det er lovligt at fysisk forhindre folk i at komme frem?
> Spændende, det må jeg prøve!

Det har jo ikke noget med at de strejker at gøre - altså der er ikke særlige
undtagelser i love fordi man er i strejke. Derfor kan det jo godt være
generelt forbudt.

Knud

Fra : PerX ...

Dato : 04-06-07 20:12

In article <465dddc3$0$841$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, ssen@bit.lk
says...

> "PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse

> Det har jo ikke noget med at de strejker at gøre

Det havde det jo åbenbart. "Vi vil ikke lave job A så må i ikke give det
til andre, eller vi stopper dem."

>- altså der er ikke særlige
> undtagelser i love fordi man er i strejke.

No kidding.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-05-07 23:03

PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote in

> Du siger det er lovligt at fysisk forhindre folk i at komme frem?

Ligeså lovligt som når den foran kørende i en bilkø fysisk forhindrer dig i
at komme frem.

I praksis gør strejkende i en overenskomstmæssig konflikt sjældent noget
ulovligt. Simplethen fordi der skal en anmeldelse til før overtrædelserne
bliver synlige, og sådan en anmeldelse kommer sjældent.

Ved overenskomststridige strejker er f.eks. en arbejdsgiver meget hurtigere
ude med anmeldelser.

Fra : bem

Dato : 31-05-07 00:13

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote in

> Ligeså lovligt som når den foran kørende i en bilkø fysisk forhindrer dig
> at komme frem.

Det har vist ikke så meget med en bevidst, fysisk blokade at gøre.

> I praksis gør strejkende i en overenskomstmæssig konflikt sjældent noget
> ulovligt. Simplethen fordi der skal en anmeldelse til før overtrædelserne
> bliver synlige, og sådan en anmeldelse kommer sjældent.

Så du mener ikke at noget kan være ulovligt, hvis det ikke bliver anmeldt
(eller opdaget, for den sags skyld)? Sådan forholder det sig naturligvis
ikke.

/Bo

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 31-05-07 02:49

"bem" <bembem_2(FJERNgskrivBEM)@hotmail.com> wrote in

> Det har vist ikke så meget med en bevidst, fysisk blokade at gøre.

Lige min pointe. Den ene ser en bevidst fysisk blokade, den anden en flok
mænd der står og snakker.

> Så du mener ikke at noget kan være ulovligt, hvis det ikke bliver
> anmeldt (eller opdaget, for den sags skyld)? Sådan forholder det sig
> naturligvis ikke.

Og naturligvis forholder det sig heller ikke sådan at fordi der anmeldes en
ulovlighed, så er der faktisk begået en.

Du har forstået mig rigtigt.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-05-07 16:55

> Lige min pointe. Den ene ser en bevidst fysisk blokade, den anden en flok
> mænd der står og snakker.

Når folk bærer skilte påmalet "BLOKADE", så er det vist ikke fordi der er
tale om annoncering af diskussionsemne...

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Fra : SoL

Dato : 31-05-07 18:35

> "Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
>
> Når folk bærer skilte påmalet "BLOKADE", så er det vist ikke fordi der er
> tale om annoncering af diskussionsemne...

Det er altså ikke strafbart at bære rundt på de 7 bogstaver - der skal rent
faktisk en blokade til før man muligvis kan tale om en overtrædelse af en
eller anden ordensvedtægt.

Knud

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-06-07 19:21

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in

> "Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse

> Når folk bærer skilte påmalet "BLOKADE", så er det vist ikke fordi der
> er tale om annoncering af diskussionsemne...

Prøv at ændre skiltenes tekst til "VI ER MORDERE" bare for eksperimentets
skyld, og du vil opdage at min påstand stadig holder.

Fra : PerX ...

Dato : 04-06-07 20:14

In article <Xns994126D28ABF1kentoldhoj@oldhoj.dk>, kent@oldhoj.dk
says...
> "bem" <bembem_2(FJERNgskrivBEM)@hotmail.com> wrote in

> Lige min pointe. Den ene ser en bevidst fysisk blokade, den anden en flok
> mænd der står og snakker.

Det er jo åbenbart en undskyldning som holder i byretten.

> Og naturligvis forholder det sig heller ikke sådan at fordi der anmeldes en
> ulovlighed, så er der faktisk begået en.

Så længe man kan undgå straf er der ikke begået en ulovlighed.

Fra : PerX ...

Dato : 04-06-07 20:13

In article <Xns99419508D7Fkentoldhoj@oldhoj.dk>, kent@oldhoj.dk says...
> [...]
> at komme frem.
>
> I praksis gør strejkende i en overenskomstmæssig konflikt sjældent noget

Nu var der jo en på tv som blev spurgt om det ikke var ulovligt, og han
svarede noget i stil med at det nok var "lidt ulovligt"