Lovhjemmel til at flytte biler?
Fra : Niels Kallehauge

Dato : 28-05-07 11:58

Dette har tidligere været oppe her i forummet.
Der er dog intet klart svar på hvilken lovhjemmel der gives til at
flytte biler.
Anledningen er at jeg bor i en gade der desværre har "Det Rigtige
Udtryk" til brug i stort set alle danske spillefilm.
Typisk 2 dage før en optagelse bliver der sat skilte op, samt et opslag
på opgangsdørene.
Hvis man ikke er hjemme, bliver ens bil flyttet af Falck, og kørt ud i
et industriområde et eller andet sted henne.
Alene at få oplyst HVOR den er henne kan nemt tage et par dage, med
kontakt til politi, Falck mm. (Man vil ikke bare oplyse hvor de køres
hen, og det er ofte kun ham der havde vagten der ved det .... dårlig
overlevering).
Så skal man selv hente den, og det er nemt 15 km væk.
Ofte er der brudt ind i disse biler, hjul er væk eller lign.

Heldigvis har jeg været forskånet, men flere jeg taler med i gaden, har
været i klemme.
En måtte skifte sin bil ud.
En Toyota fra slut 80'erne havde fået smadret rude og instrumentbrædt
(Stjålet radio).
Det var billigere at købe en anden bil end at reparere den gamle.

Jeg har flere gange spurgt politiet om lovhjemmel, men har ALDRIG fået
et ordentligt svar med henvisning til § og lign.

Nogen her der ved noget konkret???
Vi betaler trods alt vægtafgift for at benytte vejene, samt betaler P
afgift for at parkere lokalt i området.
Mvh
Niels

Fra : Hans Poulsen

Dato : 28-05-07 12:26

"Niels Kallehauge" <Fuck@all_spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mvh
> Niels

"..Nogen her der ved noget konkret???..".

Nej, men jeg prøver et øjeblik at tænke højt:

"..Typisk 2 dage før en optagelse bliver der sat skilte op, samt et opslag
på opgangsdørene..".

Hvis navn står på disse opslag? Vejejerens? Kommunens?

"..Vi betaler trods alt vægtafgift for at benytte vejene, samt betaler P
afgift for at parkere lokalt i området.."

At benytte vejene og at erhverve et parkeringskilt er vel ikke ensbetydende
med, at der døgnet rundt er reserveret tre-fire-fem m ² af vejejerens areal
til bilejeren?

Vejejeren har vel adgang til at disponere på den måde, der tjener ham bedst?
Måske betaler filmkompagniet intet til kommunen, mens optagelser finder
sted, men kommunen kan alligevel være interesseret i at støtte selskabet,
som bla. genererer arbejdspladser, skatteindtægter etc.

Når det er sagt, vil jeg tilføje: Hvor jeg dog forstår din irritation, og
jeg ville garanteret reagere på samme måde som du.

Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 28-05-07 13:31

Hans Poulsen skrev den 28-05-2007:

> Nej, men jeg prøver et øjeblik at tænke højt:
>
> "..Typisk 2 dage før en optagelse bliver der sat skilte op, samt et opslag på
> opgangsdørene..".
>
> Hvis navn står på disse opslag? Vejejerens? Kommunens?

Navnet på opslagene er fra filmselskabet, og de skriver at de har
indhentet de nødvendige tilladelser fra Politi og Brandvæsen.

> [...]
> men kommunen kan alligevel være interesseret i at støtte selskabet, som bla.
> genererer arbejdspladser, skatteindtægter etc.

Det er kommunen der er vejejeren, og det vil sige borgerne i
kommunen!!.... Altså også MIG

> Når det er sagt, vil jeg tilføje: Hvor jeg dog forstår din irritation, og jeg
> ville garanteret reagere på samme måde som du.
>
> Hans Poulsen
> 1804 Frederiksberg C

Niels Kallehauge
2200 Kbh N

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 28-05-07 16:00

> Navnet på opslagene er fra filmselskabet, og de skriver at de har
> indhentet de nødvendige tilladelser fra Politi og Brandvæsen.

[SNIP]

Ifølge denne:
http://www2.kk.dk/of/dagsorden.nsf/print/7E787E628FB92137C1256F85003DF38B er
det kun politiet der må flytte biler jf. færdselslovens §123, Københavns
kommune beder dog i ovenståede fra 2005, om lov til at overtage denne ret,
så måske de har fået lov i mellemtiden.

Men som Københavns kommune skriver skal det så ske jf. forvaltningslovens §
19, samt 19 stk. 2 (når det drejer sig om redningskøretøjer....)

Så.....
Jeg betvivler at man kan betragte partshøringen jf. forvaltningslovens § 19
er udført med de omtalte opslag, og frem for
alt, så skal der jo i en sådan partshøring følge en klagevejledning, og det
er næppe gjort med et opslag.

Såfremt at det er politiet som er inde og fjerne bilerne, jf. §123 i
færdselsloven ad 1) køretøj, der er henstillet i strid med gældende
bestemmelser om standsning eller parkering, betyder dette at bilerne skal
stå i strid med gældende bestemmelser.
Reglerne for parkering i gaden er en sag mellem kommune og beboere, og man
kan ikke bare male gule streger, eller erklære at der ikke må parkeres på
nogle givne dage fordi der skal laves film - der skal både partshøres, og
laves lokalplaner........

Umiddelbart ville jeg bruge forvaltningsloven aktivt overfor henholdsvis
kommune og politi, nærmere aktiv anvendelse af forvaltningslovens § 7 og §9.
§ 7. En forvaltningsmyndighed skal i fornødent omfang yde vejledning og
bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for
myndighedens sagsområde. Stk. 2. Modtager en forvaltningsmyndighed en
skriftlig henvendelse, som ikke vedrører dens sagsområde, videresendes
henvendelsen så vidt muligt til rette myndighed.
§ 9. Den, der er part i en sag, hvori der er eller vil blive truffet
afgørelse af en forvaltningsmyndighed, kan forlange at blive gjort bekendt
med sagens dokumenter. Begæringen skal angive den sag, hvis dokumenter den
pågældende ønsker at blive gjort bekendt med.
Eks. Tilladelse til fjernelse af køretøjer på X-vej i København X-dag d. XX
/ YY 200x, idet jeg er beboer på vejen og dermed part i sagen.......

Derudover er det i forbindelse med al kommunikation med
forvaltningsmyndigheder praktisk at huske forvaltningslovens kapitel 6 og 7:
Den vejledning har de pligt til at give dig (-; (Det er godt nok træls at
være forvaltnings myndighed idag......)
Kapitel 6

Begrundelse m.v.

§ 22. En afgørelse skal, når den meddeles skriftligt, være ledsaget af en
begrundelse, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part
medhold.

§ 23. Den, der har fået en afgørelse meddelt mundtligt, kan forlange at få
en skriftlig begrundelse for afgørelsen, medmindre afgørelsen fuldt ud giver
den pågældende part medhold. En begæring herom skal fremsættes over for
myndigheden inden 14 dage efter, at parten har modtaget underretning om
afgørelsen.

Stk. 2. En begæring om skriftlig begrundelse efter stk. 1 skal besvares
snarest muligt. Hvis begæringen ikke er besvaret inden 14 dage efter, at
begæringen er modtaget af vedkommende myndighed, skal denne underrette
parten om grunden hertil samt om, hvornår begæringen kan forventes besvaret.

§ 24. En begrundelse for en afgørelse skal indeholde en henvisning til de
retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. I det omfang,
afgørelsen efter disse regler beror på et administrativt skøn, skal
begrundelsen tillige angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for
skønsudøvelsen.

Stk. 2. Begrundelsen skal endvidere om fornødent indeholde en kort
redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder,
som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.

Stk. 3. Begrundelsens indhold kan begrænses, i det omfang partens interesse
i at kunne benytte kendskab til denne til varetagelse af sit tarv findes at
burde vige for afgørende hensyn til den pågældende selv eller til andre
private eller offentlige interesser, jfr. § 15.

Kapitel 7

Klagevejledning

§ 25. Afgørelser, som kan påklages til anden forvaltningsmyndighed, skal,
når de meddeles skriftligt, være ledsaget af en vejledning om klageadgang
med angivelse af klageinstans og oplysning om fremgangsmåden ved indgivelse
af klage, herunder om eventuel tidsfrist. Det gælder dog ikke, hvis
afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold.

Stk. 2. Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte regler om, at klagevejledning på nærmere angivne sagsområder, hvor
særlige forhold gør sig gældende, kan undlades eller ske på anden måde end
nævnt i stk. 1.

§ 26. Afgørelser, der kun kan indbringes for domstolene under iagttagelse af
en lovbestemt frist for sagens anlæg, skal være ledsaget af oplysning herom.

Så skriv til kommune og politi jf. §7 i forvaltningsloven, og bekendtgør dig
som part i sagen fordi du bor i gaden, og kræv derefter aktindsigt og
begrundelse og klagevejledning jf. kapitel 6 og 7. (Du bliver vildt
populær - de skal lave dit juridiske forarbejde til et civilt søgsmål
gratis......)

Det svar du får, kan du så passende få checket hos en jurist, som sikkert
kan gennemskue, hvor der ikke er helt rent mel i posen.....

Dernæst, hvis du kan konstatere at flytningerne er sket på et løst, eller
intet grundlag, så er bilerne jo beskadiget, medens de uretmæssigt er bragt
i andens varetægt, og den handling hæfter den der har bestilt fjernelsen
for, selvom at det formentligt bliver et civilt søgsmål.

På den måde, kan jeres gade så blive kendt i filmkredse for at det er et
"træls sted" at arbejde, og så flytter problemet til et sted hvor det er
mindre bøvlet.....

Skal i forøvrigt betale for den fjernelse af bilerne der er foretaget, og i
så fald til hvem ?

Best regards !

Bo

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 28-05-07 21:05

Bo G. Christensen frembragte:

> [SNIP]

> Skal i forøvrigt betale for den fjernelse af bilerne der er foretaget, og i
> [...]

Tak skal du have.
Det var lige det jeg havde ledt efter

Nu har vi overlevet flere afsnit af: Taxa, Bryggeren, Krøniken, Anja og
Viktor, Anna Pihl og nu "Flammen og Citronen".
Det kan være ret belastende.
Filmskolerne filmer også ofte, men det kræver ikke så meget, og man får
ofte en god snak med dem.

Nej vi betaler ikke for at få fjernet bilerne.
Det tætteste jeg personligt har været på, var at Falckmanden havde låst
døren op, og skubbet bilen hen til fejebladet.
Andre har ikke været så heldige

Følgende har jeg kun oplevet siddende i sofaen hos en bekendt der
forsøgte at finde sin bil:

Man skal selv finde ud af hvor den er henne.
Falck henviste til politiet.
Politiet vil ikke oplyse om hvor bilerne bliver kørt hen, kun hvis man
oplyser sit reg. nr. Så er problemet at det åbenbart ikke altid er
skrevet i døgnrapporten !!
Min bekendte brugte 2 dage for at komme i kontakt med ham der havde en
lap papir liggende med reg. numrene på.

Så fik vi en adresse, og jeg kørte ham ud for at hente den.
Den stod ude i sydhavnen.
Smadrede sideruder, ødelagt instrumentbrædt, og ledningsnet :'(
Mvh
Niels

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-05-07 21:32

> [...]
> i døgnrapporten !!
> Min bekendte brugte 2 dage for at komme i kontakt med ham der havde en lap

Kendte han ikke sit reg. nummer?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 30-05-07 20:30

Martin Højriis Kristensen formulerede spørgsmålet:
> "Niels Kallehauge" <Fuck@all_spam.dk> skrev i en meddelelse
>
> Kendte han ikke sit reg. nummer?

Jo men da politiet ikke havde registreret hans bil som fjernet i
døgnrapporten, ville de ikke fortælle ham hvortil bilerne bliver bragt.
Derfor måtte han vente til den vagthavende fra pågældende dag kunne
træffes igen.
Niels

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 28-05-07 21:55

> [...]
> ofte en god snak med dem.
>
> Nej vi betaler ikke for at få fjernet bilerne.

Hvis i ikke betaler for at få fjernet bilerne, så sker det næppe med afsæt i
færdselslovens § 123, eller
hvis det er overdraget til Københavns Kommune, efter forvaltningslovens §19
stk. 2, så....

Ham der fik ødelagt bilen, må umiddelbart kunne få at vide hos dem der har
flyttet hans bil, hvem der
har betalt for og givet ordre til dette, og derefter rejse et civilt søgsmål
for skader forvoldt i forbindelse
med flytningen......

Best regards !

Bo

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-05-07 15:54

Niels Kallehauge <Fuck@all_spam.dk> wrote in

> [...]
> kontakt til politi, Falck mm. (Man vil ikke bare oplyse hvor de køres
> hen, og det er ofte kun ham der havde vagten der ved det .... dårlig

Hvis de ikke kan/vil oplyse hvor de har kørt bilen hen ville jeg omgående
melde den stjålet hos politiet - og med oplysning om hvem der formodes at
stå bag. Samme til forsikringen.

En ting er at de måske har fået lov til at fjerne bilen men hvis de ikke
vil oplyse hvor den er kørt hen må det være at betragte som tyveri. Hverken
mere eller mindre.

Fra : blue

Dato : 28-05-07 16:15

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> En ting er at de måske har fået lov til at fjerne bilen men hvis de ikke
> vil oplyse hvor den er kørt hen må det være at betragte som tyveri.
> Hverken
> mere eller mindre.

Hvordan kan der være forsæt til tyveri, hvis de har fået lov til at fjerne
bilen?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-05-07 16:46

"blue" <x@ywzx.dk> wrote in

> Hvordan kan der være forsæt til tyveri, hvis de har fået lov til at
> fjerne bilen?

Ved at de nægter at udlevere den igen (=de ikke vil oplyse hvor den kan
afhentes)

Fra : Holst

Dato : 28-05-07 17:13

Henrik Stidsen wrote:

> Ved at de nægter at udlevere den igen (=de ikke vil oplyse hvor den kan
> afhentes)

Det blev der jo heller ikke skrevet, at de nægter. Der blev blot nævnt,
at det var vanskeligt at få at vide, hvor bilen var blevet af -
umiddelbart fordi ingen rigtig vidste det.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-05-07 18:12

Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote in

> Det blev der jo heller ikke skrevet, at de nægter. Der blev blot nævnt,
> at det var vanskeligt at få at vide, hvor bilen var blevet af -
> umiddelbart fordi ingen rigtig vidste det.

Det er jo et spørgsmål om hvordan man opfatter det - hvis jeg ringede til
dem der havde fjernet den og de ikke kan oplyse mig hvor de har gjort af
min bil så opfatter jeg det det som om de enten ikke vil fortælle det
(=tyveri?) eller at de ikke ved hvor den er (=de har smidt den væk).

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-05-07 18:02

"blue" <x@ywzx.dk> skrev:

> Hvordan kan der være forsæt til tyveri, hvis de har fået lov til
> at fjerne bilen?

Fået lov til? Af hvem? Og med hjemmel i hvilken lov?

--
Morten http://miljokemi.dk