Sikkershedsrepræsentant, sikret mod fyr
Fra : Ditte

Dato : 27-05-07 11:15

Hej

Læser eksamenspensum om arbejdsmiljø, og diskutere så med kæresten samtidig.
I følge mit pensum (i forbindelse med farmakonomudd. apoteksrelevant),
står der at en sikkerhedsrepræsentant er beskyttet mod fyring på samme
måde som en tillidsmand.

Gælder det alle steder?

Jeg vil gerne kunne læse et link på en offentlig hjemmeside.

Er der en der kan hjælpe?

Hilsen Ditte

Fra : Henning Sørensen

Dato : 27-05-07 11:47

On 27 Maj, 12:15, Ditte <n...@nejnej.nej> wrote:
> [...]
> måde som en tillidsmand.
>
> Gælder det alle steder?
>
> Jeg vil gerne kunne læse et link på en offentlig hjemmeside.

Hej Ditte

Du skal have fat i lov om arbejdsmiljø, § 10, stk. 2.:
"Sikkerhedsrepræsentanten er beskyttet mod afskedigelse og anden
forringelse af sine forhold på samme måde som tillidsmænd inden for
vedkommende eller tilsvarende faglige område."

Mvh

Henning

Fra : Ditte

Dato : 27-05-07 11:58

> [...]
> forringelse af sine forhold på samme måde som tillidsmænd inden for
> vedkommende eller tilsvarende faglige område."

Hej

Dvs. at når kæresten siger, at hos dem, kan sikkerhedsrepræsentanten
fyres efter 6 dages sygdom inden for et halvt år, ligesom de andre
ansatte kan fyres, så overtræder de loven?

Hilsen Ditte

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 27-05-07 12:40

"Ditte" <nope@nejnej.nej> skrev i en meddelelse
> Dvs. at når kæresten siger, at hos dem, kan sikkerhedsrepræsentanten fyres efter 6
> dages sygdom inden for et halvt år, ligesom de andre ansatte kan fyres, så
> overtræder de loven?

For det første er det ikke 6 dage, men 26 dage (svarende til en dag om ugen), og for
andet, ja... så overtræder firmaet loven. En sikkerhedsrepræsentant har samme
beskyttelse som tillidsrepræsentant. Det er fastslået i lov om arbejdsmiljø.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-07 12:42

> [...]
> efter 6 dages sygdom inden for et halvt år, ligesom de andre ansatte kan

For at fyre en tillidsansat (TR el. SR) skal der være _særlige vægtige_
grunde hertil. Umiddelbart mener jeg ikke man kan fyre en almindelig ansat
efter blot 6 dages sygdom - og da slet ikke en tillids-ansat.
Når en TR eller SR skal opsiges skal der indledes en høring hos den pgl's
fagforening, de udtaler sig så (med den tid de nu er om det) og der holdes
møde mellem fagforening og den tillidsansattes arbejdsgiver. Herefter kan
man så opsiges, men med et længere varsel jvf den aktuelle overenskomst.
Mvh Tommy
(sikkerhedsrep, 3F)

Fra : Ditte

Dato : 27-05-07 12:45

Ditte skrev:
> [...]
> I følge mit pensum (i forbindelse med farmakonomudd. apoteksrelevant),
> står der at en sikkerhedsrepræsentant er beskyttet mod fyring på samme

Tak for svarene alle sammen

Lader kæresten læse svarene, så kan han jo tænke lidt over det.
Og nu har jeg nemmere ved at huske mere om emnet til eksamen, fordi I
har hjulpet med at sætte det på plads.

Hilsen Ditte

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 27-05-07 13:51

> [...]
>
> Lader kæresten læse svarene, så kan han jo tænke lidt over det.
> Og nu har jeg nemmere ved at huske mere om emnet til eksamen, fordi I har

Jeps... beskyttet ansættelse, men.....

Har TR eller SR lavet noget som er slemt, fingrene i kassen, stjålet af
lageret, misbrug af "løn under sygdom", eller anden virkelig grov forseelse
i forhold til ansættelsesforholdet, så gælder der ingen beskyttelse.

Beskyttelsen gælder primært, hvis TR eller SR påtaler forhold i virksomheden
som ikke er iorden, og virksomheden så afskediger fordi der ikke lige er
mere arbejde til vedkommende, eller en anden "dårlig" undskyldning.

Som udgangspunkt er det TR og SR der lukker og slukker, når firmaet går
konkurs f.eks. med mindre firmaet kan godtgøre at der er forhold som gør at
andre medarbejdere er vigtigere for firmaets lukning - og da er vi igen ovre
i forhandlingerne mellem organisation og virksomhed.....

Best regards

Bo

Fra : Ditte

Dato : 27-05-07 16:50

> [...]
> andre medarbejdere er vigtigere for firmaets lukning - og da er vi igen ovre
> i forhandlingerne mellem organisation og virksomhed.....

Hej Bo

Tak for beskrivelsen, hænger meget godt sammen med min egen
ikke-juridiske viden.
Var godt klar over, at de ikke kunne slippe afsted med hvad som helst.

Hilsen Ditte