kun 99% tilbage ved en uberettigt hævning
Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 26-05-07 16:25

En hotel i England har hævet 277 på mit mastercard ved en fejl.

Jeg har anmeldt det til mastercard og hotellet. Hotellet har anerkendt
fejlen og tilbageført de 277 pund til mastercard (PBS).

MEN på min regningen fra mastercard står der:
19/4 277 pund=3079 kroner
25/4 -277 pund=-3052 kroner.

Så mastercard mener at jeg skylder den 27 kroner pga. kurstabet i perioden.
Jeg har klaget til mastercard, men de siger at det er mit problem at
skaffe de 27 kroner fra hotellet.

Men det kan da ikke være mit problem ?

Fra : Holst

Dato : 26-05-07 17:13

Martin M. Pedersen wrote:

> [...]
>
> Så mastercard mener at jeg skylder den 27 kroner pga. kurstabet i perioden.
> Jeg har klaget til mastercard, men de siger at det er mit problem at

Hvis problem er det så?

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 26-05-07 18:30

Holst wrote:

> Hvis problem er det så?

PBS og hotellet indbydes. PBS/Eurocard skal vil følge:
"Lov om visse betalingsmidler" ?
§ 11. Udsteder hæfter i forhold til brugeren for tab som følge af andres
uberettigede anvendelse af et betalingsmiddel, medmindre andet følger af
stk. 2-6.

Og kurstabet er ganske fiktivt, da PBS aldrig har mistet de penge, da de
slet ikke har overført dem til hotellet i første omgang.

Fra : Heidi Hansen

Dato : 28-05-07 11:32

Hej

Er der ikke forskel på reglerne på f.eks.VISA eller Mastercard?

Som jeg har fået fortalt det kan en bank umiddelbart trække pengene retur
hvis det er VISA (hvis f.eks. man ikke får varene) ... Hvorimod dette ikke
kan ske med Mastercard?

Heidi

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 29-05-07 07:39

Heidi Hansen wrote:
> [...]
>
> Som jeg har fået fortalt det kan en bank umiddelbart trække pengene
> retur hvis det er VISA (hvis f.eks. man ikke får varene) ... Hvorimod

Anyway, loven skal vel overholdes, hvor der står at udsteder hæfter ved
uberettigt hævning.

Jeg har mastercard direkte hos mastercard(pbs) selv og ikke gennem en
bank. Jeg er ret sikkert på at PBS slet ikke har nået at overføre nogle
penge til hotellet, før hotellet annulerede overførsel.

Mvh
Martin

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 29-05-07 16:58

Martin M. Pedersen wrote:
> [...]
>
> Så mastercard mener at jeg skylder den 27 kroner pga. kurstabet i perioden.
> Jeg har klaget til mastercard, men de siger at det er mit problem at

Så har mastercard erkendt at de skal tilbageføre det fulde beløb og ikke
kun 99%.

/Martin

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 31-05-07 21:22

"Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> perioden.
> Jeg har klaget til mastercard, men de siger at det er mit problem at

Nu ved jeg ikke lige hvordan mastercard gør det, men jeg har slags
forklaring:

Lad os sige, at pundet står i 10,00 kr. d. 19/4, hvor de (uberettiget) hæver
277 pund (=2770 kr.).
Den 25/4 står pundet i 10,10 kr., hvor de tilbagefører de 277 pund (nu =
2797,70 kr.).

På den måde får du jo 27,70 kr. "for meget" tilbage, som de 277 pund er
blevet mere værd i mellemtiden.

Så de 27 kroner er jo egentlig ikke nogen som du mister, det er noget du
har fået for meget - og skal betale tilbage.

At mastercard så burde blæse på sådan et småbeløb, netop i forbindelse med
en fejltransaktion, er så en helt anden sag.

Mvh
Henrik E.

Fra : Holst

Dato : 31-05-07 21:30

Henrik Eriksen wrote:

> Nu ved jeg ikke lige hvordan mastercard gør det, men jeg har slags
> forklaring:

Det er også en glimrende forklaring. Problemet er bare, at sagen er
omvendt. De 27 kr. mistes - de vindes ikke.

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 01-06-07 15:48

> Det er også en glimrende forklaring. Problemet er bare, at sagen er
> omvendt. De 27 kr. mistes - de vindes ikke.

Hvem mister dem?
Vil det sige, at Martin mister 27 kr. i kurstab, OG opkræves 27 kr.
yderligere af mastercard?

Det burde jo være omvendt: Martin mister 27 kr. i kurstab, og dem skal
mastercard (eller hvem der nu er ansvarlig for den uretsmæssige hævning)
refundere.

Nu er det her jo en jura-gruppe, og jeg er bestemt ikke jurist. Ikke desto
mindre vil jeg mene, at når "nogen" påfører "nogen andre" et tab (her: 277
pund hævet), så er det op til disse "nogen" at bringe forholdene i en sådan
tilstand for skadelidte, som om dette tab aldrig har fundet sted.

Så hvis mastercard bare hæver og indsætter det samme beløb I KRONER på
Martins konto, så er mastercards kurstab på deres køb og salg af pund Martin
fuldstændig uvedkommende.

Mvh Henrik E.

Fra : Holst

Dato : 01-06-07 15:52

Henrik Eriksen wrote:

> Vil det sige, at Martin mister 27 kr. i kurstab, OG opkræves 27 kr.
> yderligere af mastercard?

Ja.

> Det burde jo være omvendt: Martin mister 27 kr. i kurstab, og dem skal
> mastercard (eller hvem der nu er ansvarlig for den uretsmæssige hævning)
> refundere.

Ja.

> [...]

> Martins konto, så er mastercards kurstab på deres køb og salg af pund Martin

Ja.

Det er i hvert fald lidt det, der vel var konklusionen i den tidligere
del af tråden.