Er jeg berettiget til at få flere penge ti~
Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 26-05-07 09:53

Hej i gruppen.

Jeg fraflyttede en lejlighed ultimo marts. Jeg havde flyttesyn sammen med
viceværten omkring den 20. marts, hvor det blev konstateret, at der manglede
et underskab i køkkenet. Skabet manglede allerede da jeg flyttede ind i
lejligheden, men pga. egen dumhed fik jeg aldrig afholdt indflytningssyn,
hvorfor jeg selvfølgeligt hæfter for skabet.

Viceværten og jeg talte om en cirkapris på et sådan element, og kom frem
til, at det nok ville koste en 6-700 kroner. Det blev derfor noteret på
dokumentet til fraflytningssyn, og jeg fik det indtryk, at viceværten bare
selv ville sætte elementet op.

Nu har jeg fået flytteopgørelsen fra boligselskabet med posten - og de har
benyttet en snedker til at sætte et element op. Desuden er der vedlagt en
kopi af fakturaen fra snedkeren - han har brugt 3½ time på at sætte ét
element op. Noget der burde tage 20 minutter. Det betyder, at udgift for
indkøb af skab samt timeløn til håndværkeren i alt beløber sig til 2.500
kroner, altså ca. 1.800 kroner højere end det beløb jeg mundtligt talte med
viceværten om. Havde jeg vidst at de ville benytte en håndværker til
montering af elementet ville jeg selv have afhjulpet den pågældende mangel
ved lejlighede.

Har jeg noget krav overfor boligselskabet, eller må jeg æde den ekstra
udgift til 3,5 arbejdstimer?

--
Jeppe Vestergaard, København
Email: Jeppe at dailyrush denmark

Fra : mfn

Dato : 26-05-07 11:01

> Har jeg noget krav overfor boligselskabet, eller må jeg æde den ekstra
> udgift til 3,5 arbejdstimer?

Den er svær. Du har rent juridisk den mundtlige aftale som er bindende. Du
kan bare ikke bevise det. Du kommer nok til at "æde" den.

Til en anden gang du flytter i leje-bolig: Tag ALTID billeder og test alt
(stikkontakter, evt hårde hvidevarer osv) og få udlejer til at skrive under
på tingenes tilstand. Så kan der ikke herske tvivl når du fraflytter om hvad
der var og ikke var fra starten.

Noget helt andet: Hvor længe gik der fra du flyttede ud til du fik
opgørelsen?

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 26-05-07 11:30

> Noget helt andet: Hvor længe gik der fra du flyttede ud til du fik
> opgørelsen?

Jeg fik både overslaget og den endelige opgørelse rettidigt. Jeg reagerede
ikke på overslaget, da der ikke var udspecificeret hvad deres overslag
dækkede, så jeg ville vente på opgørelsen, hvor jeg som sagt kan se, at de
ganske rigtigt har købt et skab til de aftalte 700 kroner - men benyttet en
fagmand til at sætte det op.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-05-07 12:02

"Jeppe Vestergaard" <thismail@isfake.com> writes:

> [...]
> ganske rigtigt har købt et skab til de aftalte 700 kroner - men benyttet en

I de almene boligselskaber, der er medlem af Boligselskabernes
Landsforening, må det endelige beløb maksimalt overstige 10% af
overslaget.

Så boede du sådan et sted og stod der 700 kroner i overslaget, så må
den endelige regning ikke lyde på mere end 770 kroner.

Det står der sikkert noget om i din lejekontrakt.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 26-05-07 12:14

> Så boede du sådan et sted og stod der 700 kroner i overslaget, så må
> den endelige regning ikke lyde på mere end 770 kroner.

Der blev mundtligt snakket om en pris på 700 kroner.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-05-07 12:40

> Der blev mundtligt snakket om en pris på 700 kroner.

Hvad stod der i det overslag du fik indenfor 14 dage efter synet?

Mvh Trine

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 26-05-07 13:01

> Hvad stod der i det overslag du fik indenfor 14 dage efter synet?

At det ville blive ca. 2.500 kroner, og at det endelige beløb højest kunne
overstige dette beløb med 10%. Jeg burde måske have reageret allerede der,
men jeg ville vente og se udspecificeringen på flytteopgørelsen.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-05-07 13:38

> At det ville blive ca. 2.500 kroner, og at det endelige beløb højest kunne
> overstige dette beløb med 10%. Jeg burde måske have reageret allerede der,
> men jeg ville vente og se udspecificeringen på flytteopgørelsen.

Ja, så skulle du have reageret der!

Mvh Trine

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 26-05-07 12:11

Jeppe Vestergaard wrote:

> [...]
> som sagt kan se, at de ganske rigtigt har købt et skab til de aftalte
> 700 kroner - men benyttet en fagmand til at sætte det op.

Dvs. at I aftalte en pris for indkøb af skabet, men ikke for
monteringen? Havde du forventet at monteringen var gratis?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 26-05-07 12:16

> Dvs. at I aftalte en pris for indkøb af skabet, men ikke for monteringen?
> Havde du forventet at monteringen var gratis?

Vi snakkede om hvad et skab cirka ville koste, og at 700 kroner jo ikke var
nogen specielt høj udgift i forhold til det samlede depositum. Det lå i
luften at der ikke ville komme regning oveni for montering, da det er noget
der - højest - tager 20 minutter. Der blev insinueret at viceværten selv
lige ville købe et skab og sætte op.

Så ja - jeg forventede ikke at der ville komme en ekstra-udgift for
montering. At der så alligevel gør det er i og for sig nogenlunde
acceptabelt. Det er bare ikke acceptabelt at der faktureres 3½ time for
noget jeg ved kan klares på 20 minutter, og at der fra starten ikke blev
nævnt noget omkring det overhovedet.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 26-05-07 12:28

Jeppe Vestergaard wrote:

> [...]
> for noget jeg ved kan klares på 20 minutter, og at der fra starten
> ikke blev nævnt noget omkring det overhovedet.

Med amdre ord havde I ingen aftale om montering.

Jeg har meget vanskeligt ved at forestille mig situationer hvor et
køkkenskab kan monteres på 20 min. Alene forberedelse og klargøring kan
nemt tage længere tid, og skal der også tilpasses og monteres sokkel,
løber tiden.

Mit råd er: Betal.

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 26-05-07 12:29

> [...]
> køkkenskab kan monteres på 20 min. Alene forberedelse og klargøring kan
> nemt tage længere tid, og skal der også tilpasses og monteres sokkel,

Der har før stået et køkkenskab der, som blot var taget ud af lejerne før
mig for at lave plads til en opvaskemaskine. Derfor skal et nyt standard 60
cm. element blot have lavet sokkel og stilles på plads. Jeg er ikke fagmand,
men jeg kan ikke se hvordan det kan tage 3½ time, uanset hvor grundig man
er.

> Mit råd er: Betal.

Jeg regner heller ikke med at gide brug tid på det, da det trods alt ikke er
en sum jeg bliver fattig af - men ville gerne vide hvordan det forholdt sig
rent juridisk.

Fra : SoL

Dato : 26-05-07 12:46

"Jeppe Vestergaard" <thismail@isfake.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 60 cm. element blot have lavet sokkel og stilles på plads. Jeg er ikke
> fagmand, men jeg kan ikke se hvordan det kan tage 3½ time, uanset hvor

Jeg er helt enig i, at 3½ time er vildt for den manøvre. Jeg monterede for
14 dage siden 2 højskabe helt fra bunden - det tog under en time ialt, når
man lige fratrækker den tid jeg måtte køre ekstra til HTH, fordi jeg
ødelagde de første ben.

Knud

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-05-07 11:28

> [...]

> lejligheden, men pga. egen dumhed fik jeg aldrig afholdt indflytningssyn,
> hvorfor jeg selvfølgeligt hæfter for skabet.

Hvis der var flyttesyn 20. marts, burde du seneste 14 dage efter have
fået en opgørelse med et overslag på hvad det ville koste at udbedre
"skaden". Har du ikke fået det, så har de slet ikke noget at komme
efter, jf. lejeloven.

§ 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på
fraflytningsdagen. Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand
som ved overleveringen med undtagelse af den forringelse, som
skyldes slid og ælde, og som ikke er omfattet af lejerens
vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler udlejeren at
udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i bedre
stand end den, hvori han overtog det lejede.

Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende,
når der er forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette
gælder dog ikke, hvis mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af
sædvanlig agtpågivenhed eller lejeren har handlet svigagtigt.

Mvh Trine, som læste grundigt på sagerne, da hun selv fraflyttede et
lejemål for et par måneder siden.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-05-07 14:10

> [...]
> fået en opgørelse med et overslag på hvad det ville koste at udbedre
> "skaden". Har du ikke fået det, så har de slet ikke noget at komme

Nej, der behøver ikke være beløb på - og der blev jo afholdt flyttesyn = han
har fået opgørelsen.

Mvh Maria

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-05-07 19:42

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> writes:

> Nej, der behøver ikke være beløb på - og der blev jo afholdt flyttesyn = han
> har fået opgørelsen.

Det kommer an på hvor han har boet:

Lov om leje af almene boliger § 94. Stk. 2. Underretter udlejeren ikke
senest 2 uger efter synet lejeren skriftligt om
istandsættelsesarbejdernes omfang, den anslåede udgift og lejerens
andel heraf, bortfalder udlejerens krav mod lejeren, medmindre denne
er fraflyttet uden at give udlejeren oplysning om den fremtidige
adresse. Overskridelser, der forhøjer lejerens samlede andel af den
anslåede udgift med mere end 10 pct., er lejeren uvedkommende.

Mvh Trine

Fra : Hr. Jensen

Dato : 26-05-07 11:43

On Sat, 26 May 2007 10:53:25 +0200 "Jeppe Vestergaard"
<thismail@isfake.com> sent the following smoke signals:

>Har jeg noget krav overfor boligselskabet, eller må jeg æde den ekstra
>udgift til 3,5 arbejdstimer?

Hvis der er kommet en ny lejer, så prøv at kontakte vedkommende om
underskabet overhovedet er sat op.

Det er vist desværre meget almindeligt at der fuskes på dette punkt.
Altså at den fraflyttende bliver bonget for noget arbejde, der aldrig
bliver udført.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn