Rykker gebyre
Fra : Henrik 4100

Dato : 26-05-07 08:05

Hej

Jeg havde glemt at betale en regning fra kommunen.
Nu er der så kommet en rykker skrivelse, det er jo så det.

Men hvorfor er det dyre for kommunen at lave en rykker skrivelse, end det må
være for et privat firma?

Hvad er det der gør at loven omkring gebyr for rykkerskrivelser kun gælder
for private virksomheder ( og privat personer) men ikke for kommunen?

mvh
Henrik

Fra : Jens G

Dato : 26-05-07 08:11

On Sat, 26 May 2007 09:04:50 +0200, "Henrik 4100" <Ingen@mail.her>
wrote:

>Men hvorfor er det dyre for kommunen at lave en rykker skrivelse, end det må
>være for et privat firma?

Rykkergebyret må ikke være større end det reelt koster at behandle en
udeblevet betaling.

Hvis du så ser på arbejdstempoet i det offentlige er det klart at det
koster en del mere arbejdstid for dem end for private at behandle en
udeblevet betaling.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : SoL

Dato : 26-05-07 08:32

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du så ser på arbejdstempoet i det offentlige er det klart at det
> koster en del mere arbejdstid for dem end for private at behandle en

Og med den løn der gives i det offentlige ligeså klart at det burde være
billigere at håndtere en rykker.

Knud

Fra : mfn

Dato : 26-05-07 10:57

> Og med den løn der gives i det offentlige ligeså klart at det burde være
> billigere at håndtere en rykker.

Du glemmer at de ansatte på kommunen ofte er enten i revalidering, flexjobs,
skånejob og hvad det nu hedder alt sammen. Derfor arbejder de meget
langsomt. Alt sammen er en del af regeringens aktive socialpolitik.

Derfor skal hr Jensen som måske har demens eller Sclerose eller hvad ved
jeg, have hele 250 kr i rykkergebyr for at sende dig et brev. Det tager jo
åbenbart 2 timer for ham at skrive det brev ik. Vi andre klarer det på 10
min og forbruger 1 kuvert, et ark papir og et frimærke. Det kan vil højst
beløbe sig til udgifter for omkring 50 kr med løn.

Jeg havde da engang en gæld til kommunen som jeg ikk var klar over der
manglede 13 kr på. Så fik jeg da lige en rykker efter dem PLUS 250 kr. Så
det er bare med at få betalt til tiden du. Er det ikke en dejlig regering vi
har ;)

Fra : Karina og Christian

Dato : 26-05-07 11:21

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> det er bare med at få betalt til tiden du. Er det ikke en dejlig regering

Gebyret for erindringsskrivelser vedrørende ikke rettidigt betalte ydelser,
der opkræves af kommunen, er ændret til 250 kr. ved en lovændring i 1997.

/Karina

Fra : Henrik 4100

Dato : 26-05-07 20:51

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

> Gebyret for erindringsskrivelser vedrørende ikke rettidigt betalte
> ydelser, der opkræves af kommunen, er ændret til 250 kr. ved en lovændring
> i 1997.

Men hvorfor er der en lov der siger at det koster 250, hvis det er kommunen
der skal lave en rykkerskrivelse og kun omkring 80-100 kr. hvis det er en
privat virksomhed.
Hvad er det der gør at de 2 i danmark ens arbejdsgange skal honoreres
forskelligt?

Fra : Hauge

Dato : 26-05-07 20:56

Henrik 4100 wrote:
> Hvad er det der gør at de 2 i danmark ens arbejdsgange skal honoreres
> forskelligt?

Skjult skat?

/Hauge

Fra : Karina og Christian

Dato : 26-05-07 21:03

"Henrik 4100" <Ingen@mail.her> skrev i en meddelelse
> Hvad er det der gør at de 2 i danmark ens arbejdsgange skal honoreres
> forskelligt?

Det er efter min mening et relevant spørgsmål, som kan udvides til at spørge
om, hvorfor det offentlige i det hele taget har en fortrinsstilling ved
inddrivelse af gæld i forhold til private kreditorer. Spørgsmålet kan ikke
besvares entydigt. Der er en række faktorer, der spiller ind. Jeg har
skrevet mit juridiske speciale om præcis den problemstilling.

/Karina

Fra : Holst

Dato : 26-05-07 14:27

mfn wrote:

> [...]
> det er bare med at få betalt til tiden du. Er det ikke en dejlig regering vi

Det er nu vist den forrige regering, du skal takke for det.

Fra : news.telia.dk

Dato : 28-05-07 18:33

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nu vist den forrige regering, du skal takke for det.

Tja men har denne regering haft muligheden for at ændre på det igen, syntes
det er sjovere at tænke på at det er umuligt at sende en rykker til en
kommune med renter og rykkergebyr, man kan godt sende den men det ender med
betaling for den oprindelige regning uden gebyret og renterne.

Har selv haft firma hvor der gik over 1½ måned over sidste frist før pengene
stod på kontoen og for en lille erhvervsdrivene er det ikke altid sjovt at
skulle trække på sin kassekredit fordi kommunen mener at de kan betale når
tid er.

Fra : Klaus Kongsted

Dato : 29-05-07 09:06

news.telia.dk wrote:
> [...]
> rykker til en kommune med renter og rykkergebyr, man kan godt sende
> den men det ender med betaling for den oprindelige regning uden

Det er ikke korrekt - jeg har hevet 2x 100 kroner i rykkergebyrer ud af
min kommune (renterne var negligible, da det var en
principsags-disputs). Godt nok til sidst under trussel om retslig
inddrivelse, men det lykkedes da.

Jeg kunne godt tænke mig at finde ud af hvor de har fået plads i
kommunens regnskab

Mvh.
Klaus Kongsted

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-05-07 10:12

"news.telia.dk" <nono@nonono.dkwei> skrev i en meddelelse

> [...]
> en kommune med renter og rykkergebyr, man kan godt sende den men det ender
> med betaling for den oprindelige regning uden gebyret og renterne.

Det er ikke umuligt at få en kommune til at betale renter og rykkergebyr,
men de fleste erhvervsdrivende vil ikke spilde mere tid og stiller sig
tilfreds med at hovedstolen bliver betalt og det udnytter kommunerne (og
mange store kendte virksomheder).
Hidtil har jeg heller ikke gidet spilde min tid på at kradse 2-300 Kr.ind,
men havde for et par måneder siden igen en kommune der betalte over 2 mdr.
for sent, et forholdsvist stort beløb så renterne havde også betydning.
Efter 1 venlig betalingspåmindelse + 2 rykkere blev hovedstolen betalt, ikke
rykkergebyr og renter.
Jeg sendte derfor endnu en rykker, hvorefter de ringende og sagde at de nok
skulle betale renterne, men rykkergebyrene ville de ikke betale, hvilket jeg
ikke ville acceptere da de var opkrævet lige efter renteloven. Herefter
forblev både rykkergebyr og renter fortsat ubetalt (går-den-så-går-den), så
jeg afleverer en stævning til byretten (se evt.
http://www.kalibalik.dk/anders/discontent/tiscali/rykkergebyr). Så skal jeg
ellers love for at kommunen fik meget travlt med at få betalt både
rykkergebyr, renter og de øvrige sagsomkostninger, så vi nåede aldrig at
mødes i retten

Det er et frygteligt bøvl, og det er fristende bare at stille sig tilfreds
med at man har fået hovedstolen, men kommunernes vilje til at betale til
tiden ville blive bedre, hvis de oftere kom til at mærke at det ikke er
gratis at betale 2 mdr. efter forfaldsdatoen. Lige nu benytter de os små
erhvervsdrivende som kassekredit.
En sidebemærkning; betaler vi moms blot en dag for sent, farer man frem med
bål og brand.