brandvedtægter, hvor?
Fra : Rasmus

Dato : 24-05-07 17:28

Hvor kan man finde gældende brandvedtægter for etage ejendom til beboelse?

Jeg er interesseret i regler omkring flugtveje
f.eks
Bredde på trapper
Må der opbevares brandbare ting på f.eks en trappe som samtidigt skal
fungere som flugtvej
Hvad man gør ved effekter der spærre en flugtvej

Jeg har ikke kunnet finde noget brugbart ved at søge på google andet end en
masse som altid henviser til brandvedtægterne....., men brandvedtægterne kan
jeg ikke finde, er de hemmelige?

/Rasmus

Fra : L.Støvring

Dato : 24-05-07 19:21

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en masse som altid henviser til brandvedtægterne....., men
> brandvedtægterne kan jeg ikke finde, er de hemmelige?

Her er noget jeg ved lidt om - jeg er gift med en brandmand.

"Brandvedtægterne" er ikke hemmelige. Men de kan variere en anelse afhængigt
af hvor du spørger, da det beror under den kommunale brandinspektør at
udforme - og håndhæve at reglerne overholdes.

Det er også min fornemmelse at reglerne kan være en smule elastiske, så der
ikke kan svares entydigt. F.eks kan bredde på trappe være mange ting -
udvendig trappe, brandtrappe, trappeopgangs-trappe, trappe mellem etager mv.

Men jeg ved med sikkerhed at en flugtvej aldrig må afspærres. Men så skal
det være en defineret flugtvej.

Men du har ret. Brandvedtægter er meget ugennemsigtige, så der er nok ikke
meget andet for end at bede brandinspektøren om visit, hvis du fornemmer at
noget er galt et sted.

Mvh. Lisbeth

Fra : Christian Madsen

Dato : 24-05-07 20:49

L.Støvring skrev den 24-05-2007:
> [...]
> meget andet for end at bede brandinspektøren om visit, hvis du fornemmer at

Jeg har ikke selv læst vejledningen, men der skulle stå lidt om det
her:

http://147.29.40.90/_SHOWF_B785657129/1978&C19691170560REGL&0001&000001

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 24-05-07 20:55

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor kan man finde gældende brandvedtægter for etage ejendom til beboelse?
>
> Jeg er interesseret i regler omkring flugtveje

Du skal kigge i bygningsreglementet. Jeg er efterfølgende klippet det relevante til
dig.

Med venlig hilsen
Peter

Klip............................
6.5 Flugtveje

6.5.1 Generelt

Stk. 1. Flugtveje skal udformes på overskuelig måde som gange og trapper, der giver
betryggende mulighed for, at personer kan bringe sig i sikkerhed på terræn i det fri.
Flugtveje må ikke indrettes til andre formål end trafik. Gange kan dog indrettes til
formål, som ikke medfører væsentlig forøget brandbelastning eller reducerer gangenes
funktion som flugtveje.

(6.5.1, stk. 1) Elevatorer, rullende trapper og rullende fortove kan ikke betragtes
som flugtveje.

Flugtveje skal også opfylde bestemmelserne i kap. 4.2 om adgangsforhold.

Stk. 2. Overflader på vægge og lofter i flugtveje skal udføres mindst som klasse 1
beklædning. På vægge i gange kan der dog opsættes klasse 2 beklædning til en højde af
1,2 m over gulv.

Stk. 3. Gulvbelægninger i flugtveje skal være brandmæssigt egnede, klasse G
gulvbelægninger.

(6.5.1, stk. 3) Bestemmelsen omfatter gulvbelægning såvel i gange som på ramper og
trapper.

Stk. 4. Port, gennemgang og tilsvarende passage, der er flugtvej eller adgangsvej for
redningsberedskabet, skal udgøre en selvstændig brandsektion.

Stk. 5. Flugtvej for en bolig - eller erhvervsenhed må ikke føres gennem anden bolig-
eller erhvervsenhed.

(6.5.1, stk. 5) Kun flugtveje, der er fællesarealer, kan være flugtveje for flere
uafhængige enheder.

6.5.2 Flugtvejsforhold

Stk. 1. En brandcelle på indtil 150 (m2), beregnet for højst 50 personer, skal have
dør til gang, som i modstående retninger fører til 2 af hinanden uafhængige udgange.
Afstanden fra brandcellens dør til nærmeste udgang må ikke overstige 25 m.

(6.5.2, stk. 1) Eksempler herpå er soverum i hoteller og plejeinstitutioner,
opholdsrum i daginstitutioner, undervisningslokaler samt kontorlokaler.

Stk. 2. En brandcelle på over 150 (m2), beregnet for højst 50 personer, skal have
mindst 2 døre til flugtvejsgang, som i modstående retninger fører til 2 af hinanden
uafhængige udgange. Dørene skal være placeret i eller umiddelbart ved brandcellens
modstående ender. Afstanden fra et vilkårligt punkt i brandcellen til nærmeste dør
til gang må ikke overstige 25 m. Afstanden fra hver af brandcellens døre til nærmeste
udgang må ikke overstige 25 m.

(6.5.2, stk. 2) Eksempler herpå er store undervisningslokaler og storrumskontorer.

Stk. 3. En brandcelle, beregnet for mere end 50 personer, skal have mindst 2
flugtveje, der er uafhængige af hinanden helt til terræn i det fri, placeret i eller
umiddelbart ved brandcellens modstående ender. Afstanden fra et vilkårligt punkt i
brandcellen til nærmeste udgang må ikke overstige 25 m. Udgangsdøre fra brandcellen
samt flugtveje og døre i flugtveje skal have en samlet bredde på mindst 10 mm for
hver person, brandcellen er beregnet til. Den samlede flugtvejsbredde skal fordeles
ligeligt på de uafhængige flugtveje.

(6.5.2, stk. 3) Eksempler herpå er forsamlingslokaler, butikker og storrumskontorer.

Døre til flugtveje fra brandceller, hvor flugtvejsforholdene er udført efter
bestemmelserne i stk. 1, 2 og 3, skal have en bredde på mindst 9 M efter
bestemmelserne i kap. 4.2 om døre i adgangsveje. Se også kap. 6.5.5, stk. 3.

Stk. 4. En brandcelle skal have mindst 1 redningsåbning for hver påbegyndt 10
personer, som brandcellen er beregnet til, bortset fra en brandcelle med flugtveje
som angivet i stk. 3.

Stk. 5. Bestemmelserne i stk. 1 og 2, 1. punktum samt stk. 4, gælder ikke for
brandceller med døre til terræn i det fri.

Stk. 6. Fra gårdareal (herunder atriumgård og lysgård), som helt er omgivet af
bygninger eller konstruktioner, skal der være mindst 2 af hinanden uafhængige udgange
placeret i eller umiddelbart ved gårdarealets modstående ender. Er den omgivende
bebyggelse opdelt i brandceller og brandsektioner som foreskrevet for
beboelsesbygninger i 6.8, skal gårdarealet have mindst 1 udgang.

Stk. 7. Udgang fra flugtvej skal være dør til terræn i det fri, dør til trappe og dør
til anden gang, der er flugtvej, hvis gangen har dør til terræn i det fri eller til
trappe.

(6.5.2, stk. 7) Trappe, som er flugtvej, skal have dør til terræn i det fri, jf. kap.
6.5.4, stk. 1.

6.5.3 Gange

Stk. 1. Gang, der er flugtvej, skal udgøre en selvstændig brandcelle. Dør mellem gang
og de rum, den betjener, skal udføres mindst som BD-dør 30-M, dog mindst som BD-dør
30 mod oplags- og depotrum. Dør mellem gang og trappe, der er flugtvej, skal udføres
mindst som F-dør 30. Selvlukkende døre må kun fastholdes i åben stilling ved hjælp af
et automatisk branddørlukningsanlæg.

(6.5.3, stk. 1) Kravet omfatter ikke døre mellem gang og baderum, wc-rum og lignende.

En BD-dør 30-M er en en-fløjet BD-dør 30, som ikke er forsynet med lukkeanordning og
derfor ikke er selvlukkende.

Stk. 2. Gang, der er flugtvej, skal opdeles med selvlukkende, røgtætte døre med
automatisk branddørlukningsanlæg, hvis længden af gangen er større end 50 m.

6.5.4 Trapper, trapperum og elevatorskakte

Stk. 1. Trappe, der er flugtvej, skal - bortset fra udvendige trapper i 2-etages
bygninger - anbringes i trapperum, der har direkte udgang til terræn i det fri. Et
trapperum skal udgøre en selvstændig brandsektion. Brandsektionsvægge omkring
trapperum kan udføres uden brandkam, men skal føres helt op og i tæt forbindelse med
tagdækningen (den yderste tagdækning).

(6.5.4, stk. 1) En udvendig trappe behøver ikke at være brandmæssigt adskilt fra
bygningen.

Udgang gennem et vindfang, der er adskilt fra andre rum i bygningen som et trapperum,
anses for at være udgang direkte til det fri fra trapperum.

Der skal udføres en brandsektionsadskillende konstruktion mellem trapperum og
tagetage, hvis trapperummet ikke føres op gennem tagetagen.

Stk. 2. Trapper, der er flugtveje, skal udføres mindst som BS-bygningsdel 30. I
2-etages bygninger kan trapper dog udføres mindst af klasse B materialer.

(6.5.4, stk. 2) Trapper af klasse B materiale og uden krav til brandmodstandsevnen i
2-etages bygninger omfatter såvel trapper i trapperum som udvendige trapper.

Stk. 3. Afstanden mellem 2 trapper, som hører til samme flugtvej, må højst være 50 m.

(6.5.4, stk. 3) Ved 2 trapper, der hører til samme flugtvej, forstås trapper, til
hvilke der skal være adgang efter bestemmelserne i kap. 6.5.2, stk. 1 - 3.

Stk. 4. I en bygning, hvor underkant af redningsåbning i øverste etage ligger mere
end 10,8 m over terræn, skal adgang fra trapperum til etage med kælderfunktion ske
over det fri eller gennem luftsluse.

Stk. 5. I en bygning, hvor underkant af redningsåbning i øverste etage ligger mere
end 23 m over terræn, og i bygning, hvor redningsåbninger ikke kan nås af
redningsberedskabets stiger, skal der være adgang til sikkerhedstrappe. I
trapperummet skal der installeres stigrør til brandslukning. Ligger gulvet i øverste
etage mere end 45 m over terræn, kan kommunalbestyrelsen stille yderligere krav til
sådanne bygninger.

(6.5.4, stk. 5) Kravet om adgang til sikkerhedstrappe gælder for alle etager i
bygningen uanset højde i forhold til terræn.

Stk. 6. En sikkerhedstrappe er en trappe i selvstændigt trapperum, hvortil der kun er
adgang fra det fri og fra luftsluse. Dør mellem trapperum og luftsluse skal være
mindst BD-dør 30. Døren skal være uaflåselig. Trapperummet må ikke indeholde
brændbart materiale bortset fra håndlister.

Stk. 7. En luftsluse til sikkerhedstrappe er et rum, der har mindst en side, der er
helt åben til det fri i sin fulde bredde over værnet. En luftsluses dybde fra
facadelinien må højst være 2 gange slusens bredde i facaden. En luftsluse til kælder
skal enten være åben direkte til det fri eller gennem en lys-kasse. Den fri åbning
skal have et areal på mindst 2 (m2) for hver adgang fra slusen til kælderen, og ingen
side i åbningen må være mindre end 0,8 m. Åbningen kan afskærmes eller dækkes med
riste, balustre, gitre m.v. Arealet af riste m.v. må højst udgøre 5 pct. af
åbningsarealet. En luftsluse må ikke indeholde brændbart materiale bortset fra
håndlister.

Stk. 8. Elevatorskakte samt rum for drivmaskineri, apparater og tovskiver skal udgøre
selvstændige brandsektioner med døre og lemme mindst som BD-dør 30.
Brandsektionsvægge omkring elevatorskakte kan udføres uden brandkam, men skal føres
helt op og i tæt forbindelse med tagdækningen (den yderste tagdækning). Tagfladen
skal på undersiden udføres mindst som klasse 1 beklædning. Elevatorskakte i trapperum
kan udføres med begrænsninger af tæt, ubrændbart materiale. Elevatordøre i fælles
forrum skal dog udføres mindst som BD-dør 60. Adgang fra elevator til kælder skal ske
gennem forrum med døre mindst som BD-dør 30.

(6.5.4, stk. 8) Der henvises til kap. 12.7 om installation af elevatoranlæg.
Vedrørende fælles forrum henvises til kap. 6.8.2, stk. 4.

Stk. 9. Trapperum med sidelysvinduer skal for hver etage være forsynet med et let
tilgængeligt og oplukkeligt vindue.

(6.5.4, stk. 9) Vinduerne bør have en højde og en bredde på mindst 0,5 m.

Stk. 10. Trapperum uden sidelysvinduer skal udføres på følgende måde:

a. Trapperummet skal foroven forsynes med røglem til det fri. Røglemmens
gennemstrømningsareal skal mindst være 1 (m2). Åbningsmekanismen skal til enhver tid
let kunne betjenes fra trapperummets indgangsetage ved et greb anbragt på et
iøjnefaldende sted og afmærket med tydelig på skrift »Røglem«. Lemmen skal iøvrigt
udføres kontrolleres og vedligeholdes i overensstemmelse med Dansk Brandteknisk
Instituts brandtekniske vejledning nr. 27 som minimum med manuelt oplukkelige lemme.

(6.5.4, stk. 10a) Betjeningskassen for åbnemekanismen kan forsynes med en aflåselig
metallåge (uden glas) efter nærmere aftale med redningsberedskabet.

b. Trappen skal enten udføres med en lysningsbredde på mindst 0,2 m, eller der skal
på hver etage være tilslutning til stigrør til brandslukning.

6.5.5 Døre i flugtveje

Stk. 1. Døre i flugtveje skal åbne i flugtretningen og let kunne passeres i
flugtretningen uden brug af nøgle eller særligt værktøj.

Stk. 2. To-fløjede døre skal forsynes med beslag, der åbner begge dørfløje ved
betjening af et enkelt greb placeret i bekvem højde over gulv.

(6.5.5, stk. 2) Beslag som f.eks et trykgreb eller vandrette stænger, der åbnerbegge
dørfløje ved tryk mod døren, eller en paskvil, der enten betjenes ved nedadgående
bevægelse af et lodret greb eller ved et almindeligt vandret dørhåndtag, er eksempler
på beslag, der kan anvendes til to-fløjede døre.

Hvor døre i flugtveje samtidig er branddøre, der ifølge DS 1070 skal være
selvlukkende, skal anvendes beslag, som ikke sætter lukkefunktionen ud af drift,
f.eks selvlukkende paskvil.

Stk. 3. Døre i flugtveje fra lokaler, der tilsammen er indrettet til mere end 150
personer, skal have en fri bredde på mindst 1,0 m.

(6.5.5, stk. 3) 1 m fri dørbredde er et mindstekrav. Bestemmelserne i kap. 6.5.2,
stk. 3 kan medføre større dørbredder.

Stk. 4. Automatiske døre og porte samt skydedøre, drejedøre og døre, der ved
tælleapparater, kasseopstillinger eller lignende ikke er frit tilgængelige, medregnes
ikke som flugtveje.

6.6 Redningsforhold

6.6.1 Redningsåbninger

Stk. 1. En redningsåbning er et vindue, en lem eller en dør i ydervæg og tagflade,
som kan nås af redningsberedskabets stiger, og som personer kan reddes ud igennem.
Solafskærmninger og lignende må ikke forhindre brugen af redningsåbninger.
Redningsåbninger skal let og uhindret kunne åbnes og skal kunne fastholdes i en
stilling, der såvel indefra som udefra giver fri passage.

Stk. 2. Redningsåbninger skal have en fri åbning, som har en højde og en bredde, der
tilsammen er mindst 1,5 m. Højden skal være mindst 0,6 m og bredden mindst 0,5 m. Er
underkant af redningsåbning højst 2,0 m over terræn, kan højden dog nedsættes til 0,5
m. I tagflader skal redningsåbninger i åben stilling have en fri højde på mindst 0,8
m, når underkant af redningsåbning er mere end 10,8 m over terræn.

Stk. 3. Er underkant af redningsåbninger i øverste etage mere end 10,8 m over terræn,
skal redningsåbninger i alle etager i bygningen, bortset fra redningsåbninger i
tagfladen, udføres enten som dør eller som drejevindue, sidehængt vindue, sidehængt
lem eller skydevindue med en fri åbning som angivet i stk. 2.

Stk. 4. Fra gulv til underkant af redningsåbninger må der højst være 1,2 m.

Stk. 5. I tagrum, hvor gulvet ligger mere end 5,5 m over terræn, skal
redningsåbninger i tagfladen (herunder kviste) anbringes, så den vandrette afstand
mellem tagkanten og underkant af åbningen ikke er større end 1,4 m. Er åbningen i
flugt med tagfladen, skal der være en mindst 0,2 m bred trædeplade anbragt højst 0,8
m over gulvet og højst 0,4 m under åbningens underkant.

6.6.2 Arealer til redning og slukning

Stk. 1. Brandslukningsmateriel skal kunne føres frem til enhver dør til det fri.
Højst 40 m fra dørene målt i ganglinien skal der være en mindst 2,8 m bred, befæstet
kørevej.

Stk. 2. Redningsberedskabets bærbare stiger skal kunne føres frem til
redningsåbningerne. Hvor underkant af redningsåbninger er mere end 10,8 m over
terræn, skal der være et mindst 4,0 m bredt brandredningsareal udformet, så
redningsberedskabets kørbare stiger kan føres frem til de krævede redningsåbninger.

(6.6.2, stk. 2) Ved udformning af brandredningsareal tages bl.a. stilling til
arealets befæstelse og hældning samt placering i forhold til bygningen med henblik på
at sikre de bedst mulige arbejdsbetingelser for redningsberedskabets kørbare stiger.

Et brandredningsareal skal fremtræde tydeligt som kørevej.

Stk. 3. Porte eller lignende anbragt i adgangsarealer må kun forsynes med lås efter
kommunalbestyrelsens tilladelse.

(6.6.2, stk. 3) Se også kap. 2.1.4, stk. 3 og 4 samt kap. 6.5.1, stk. 4.