Differencekrav?
Fra : L.Støvring

Dato : 24-05-07 10:09

Er der mon et kvikt hovede i gruppen som kan fortolke begrebet
"differencekrav" for mig?

Jeg har google't, men finder ingen egentlige eksempler på, hvordan begrebet
finder anvendelse.

Konkret drejer det sig om en arbejdsskade med en ansvarlig skadevolder, og i
dette tilfælde kan der opstår differencekrav imellem hhv. ASL og EAL - men
hvordan beregnes denne forskel?

Mvh. Lisbeth

Fra : Padre

Dato : 24-05-07 13:11

On 24 Maj, 11:09, "L.Støvring" <l...@SPAMpcv.dk> wrote:
> Er der mon et kvikt hovede i gruppen som kan fortolke begrebet
> "differencekrav" for mig?

Efter Arbejdsskadesikringsloven har en arbejdsgiver pligt til at
forsikre sine ansatte, og sker der en arbejdsskade, er det så
Arbejdsskadestyrelsen, der opgør erstatningskravet efter
Arbejdsskadesik-ringsloven. En af ydelserne kan så være erstatning for
tabt erhvervsevne.

En arbejdsskade kan så opstå sådan, at der også opstår et
erstatningsansvar efter Erstatningsansvars-loven. Et eksempel kunne
være en ansat, som falder på et glat gulv, fordi man har forsømt at
feje op, vaske gulv osv.

I den situation kan arbejdsgiver have pådraget sig et erstatningskrav,
som opgøres efter Erstatnings-ansvarsloven.

Erstatning for tabt erhvervsevne opgøres efter forskellige principper
alt efter om det er Arbejdsska-desikringsloven eller
Erstatningsansvarsloven, der anvendes. Det betyder for så vidt angår
erstat-ning for tabt erhvervsevne, at der kan være forskel på
erstatningens størrelse efter de to love.

Ordet "differencekrav" anvendes normalt om den situation, hvor en
erstatning for tabt erhvervsevne er større, når den opgøres
Erstatningsansvarsloven, end når den opgøres efter
Arbejdsskadesikrings-loven. Man vil her gøre krav på, at skadevolder
erstatter differencen mellem den erstatning for tabt erhvervsevne, man
får udbetalt af arbejdsskadeforsikringen, og den erstatning for tabt
erhvervsevne, man kan beregne efter Erstatningsansvarsloven.

--
padre

Fra : L.Støvring

Dato : 24-05-07 14:54

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]

får udbetalt af arbejdsskadeforsikringen, og den erstatning for tabt
erhvervsevne, man kan beregne efter Erstatningsansvarsloven.

Tak for en lang, og god forklaring. Men så langt er jeg også
med...............

Min spørgsmål går mere på HVAD er forskellen på de 2 beregningsformer?
Opgøres den i procent - eller andet?

Hvis det kan hjælpe, har jeg flg. supplerende info.: Arbejdsskadestyrelsen
har afgjort erhvervsevnetabet til 25%, og skadede honereres herfor efter
ASL. Arbejdsgiver har vedkendt sit ansvar, som ansvarlig skadevolder (
manglende saltning i isglat føre, på arbejdsgivers område ). Præcis hvori
kan difference være mellem ASL og EAL, i sådan et tilfælde? Hvis nogen diff.
overhovedet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Padre

Dato : 24-05-07 18:09

On 24 Maj, 15:53, "L.Støvring" <l...@SPAMpcv.dk> wrote:

> Min spørgsmål går mere på HVAD er forskellen på de 2 beregningsformer?
> Opgøres den i procent - eller andet?

Det er temmelig kompliceret.

> [...]
> kan difference være mellem ASL og EAL, i sådan et tilfælde? Hvis nogen diff.

Har du bedt din fagforening om råd?

--
padre

Fra : L.Støvring

Dato : 24-05-07 19:15

> [...]

> manglende saltning i isglat føre, på arbejdsgivers område ). Præcis hvori
> kan difference være mellem ASL og EAL, i sådan et tilfælde? Hvis nogen

Nu er det ikke mig selv, det drejer sig om. Men ja, fagforeningen ( deres
advokat ) har taget over nu efter Arbejdsskadestyrelsen er færdig med sagen.
De "overtog" sagen, med besked om at de ville beregne evt.
difference-erstatning. Og så er det jeg nu spørger: Hvad er det?

Jeg ved godt at man selvfølgelig kan forhøre sig hos den faglige
organisation, men nu var det lige nu, jeg godt kunne bruge et svar - hvis
nogen kan hjælpe med det.

Mvh. Lisbeth

--
padre

Fra : Padre

Dato : 25-05-07 06:04

On 24 Maj, 20:14, "L.Støvring" <l...@SPAMpcv.dk> wrote:

> Jeg ved godt at man selvfølgelig kan forhøre sig hos den faglige
> organisation, men nu var det lige nu, jeg godt kunne bruge et svar - hvis
> nogen kan hjælpe med det.

Advokaten vil jo komme med et svar i dne konkrete sag. Hvis du vil
kende den konkrete beregningsmetode for etab efter ASL, skal du lede
www.ask.dk, der kan du finde reglerne, men de er lidt komplicerede.
Beregningsmetoden efter EAL ved jeg faktisk ikke, hvor du kan finde.

--
padre

Fra : Padre

Dato : 25-05-07 06:41

On 25 Maj, 07:04, Padre <spirito_sa...@yahoo.com> wrote:

> Beregningsmetoden efter EAL ved jeg faktisk ikke, hvor du kan finde.

Udover altså i EAL .........

Erhvervsevnetab

§ 5. Har en personskade medført varig nedsættelse af skadelidtes evne
til at skaffe sig indtægt ved arbejde, tilkommer der skadelidte
erstatning for tab af erhvervsevne.

Stk. 2. Ved bedømmelsen af erhvervsevnetabet tages hensyn til
skadelidtes muligheder for at skaffe sig indtægt ved sådant arbejde,
som med rimelighed kan forlanges af den pågældende efter dennes evner,
uddannelse, alder og muligheder for erhvervsmæssig omskoling og
genoptræning eller lignende.

Stk. 3. Skadelidtes erhvervsevnetab beregnes i procent
(erhvervsevnetabsprocenten). Der ydes ikke erstatning, såfremt
erhvervsevnetabet er mindre end 15 pct.

§ 6. Erstatningen fastsættes til et kapitalbeløb, der udgør
skadelidtes årsløn, jf. § 7, ganget med erhvervsevnetabsprocenten, jf.
§ 5, stk. 3, og herefter ganget med 10.

Stk. 2. Erstatningen kan højst udgøre 6.020.000 kr.

§ 7. Som årsløn regnes skadelidtes samlede erhvervsindtægt i det år,
der går forud for datoen for skadens indtræden.

Stk. 2. Årslønnen fastsættes dog efter et skøn, når særlige indtægts-
eller ansættelsesforhold eller andre særlige forhold har gjort sig
gældende.

§ 8. For en skadelidt, der ved skadens indtræden ikke er fyldt 15 år,
fastsættes erstatningen som et kapitalbeløb, der udgør 276.000 kr.
ganget med méngraden, jf. § 4, og herefter ganget med 10. Ved en
méngrad på under 5 pct. ydes ingen erstatning.

§ 9. Var skadelidte ved skadens indtræden fyldt 30 år, nedsættes
erstatningen med 1 pct. for hvert år, skadelidte var ældre end 29 år
ved skadens indtræden. Var skadelidte fyldt 55 år, nedsættes
erstatningen med yderligere 2 pct. for hvert år, skadelidte var ældre
end 54 år ved skadens indtræden. Erstatningen nedsættes dog ikke
yderligere efter det fyldte 69. år.

--
padre