Beskyttelse af domain navn ?
Fra : Peter

Dato : 24-05-07 06:09

Hejsa

Efter at have læst med her omkring de domain afgørelser, der har været
snakket om her, har jeg et par spørgsmål :

Hvis man nu køber et domain navn, lad os tage et tænkt eksempel
"denfriskefisk.dk", og man har undersøgt, at der ikke er nogen, der har
brugt navnet "Den Friske Fisk" som firmanavn eller registreret det som
varemærke eller linende, så skulle man jo tro man var sikker på navnet....
Men som jeg forstår, ud fra de sager, der har været oppe, så kan der ske
det, at der flere år senere kommer en fiskehandler, der starter en butik
med netop det navn, som så derefter kan han kræve at få domain navnet af
en, da han har mere tilknytning til det (jeg havde kun valgt for fordi
jeg syntes det lød sjovt).

Har man som privat person mulighed for, at undgå det på nogen måde, evt.
ved at registrere det som et varemærke (om muligt ?), og vil det gøre en
forskel ?

Lad mig straks sige, at vi snakker om et enkelt domain navn som jeg
meget nødigt vil miste, dvs. det har *intet* at gøre med at hamstre
domain navne, som senere måske kunne sælges. Det er også derfor jeg ikke
ønsker at skrive domain navnet her, men eksemplet ovenfor minder på alle
måder om det faktiske domain.

Hvis dette ikke er den korrekte gruppe, så må I meget gerne hendvise mig
til en mere passende !

--
Mvh Peter Rasmussen

Fra : Bjarne

Dato : 24-05-07 08:53

Peter skrev:
> [...]
> måder om det faktiske domain.
>

> Hvis dette ikke er den korrekte gruppe, så må I meget gerne hendvise mig

Jeg synes det er et utroligt godt spørgsmål, og jeg håber på nogle gode
svar.
Det handler jo helt fundamentalt om, hvorvidt de "små" erhvervsdrivende
og private overhovedet kan regne med en registrering uden at have de
mange penge til varemærkeregistrering etc.

Bjarne

Fra : per christoffersen

Dato : 24-05-07 09:10

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> private overhovedet kan regne med en registrering uden at have de mange

Et varemærke kan etableres på to måder:
1) Ved en registrering af varemærket
2) Ved brug af varemærket

De to måder er principielt lige meget værd, og man behøver derfor ikke at
betale for registrering for principielt at være beskyttet.
Registreringen gør det dog noget nemmere at dokumentere, hvornår varemærker
er etableret. Ved etablering gennem brug akn man skulle dokumentere ved en
form for bevisførelse.

Hvordan sagen stiller sig hvis en privatperson etablerer sitet
denfriskefisk.dk og en fiskehandler så senere etablerer samme navn som
varemærke er lidt svært at sige. Men det vil helt sikkert have betydning, om
domænenavnet er blvet brugt, og brugen relaterer sig til domænenavnet på en
eller anden måde.

Endelig er det lidt tvivlsomt, om Den friske fisk egentlig kan etableres som
varemærke, - det ligger meget tæt på en generisk betegnelse (Frisk fisk),
som ikke vil kunne etableres som varemærke.

/Per

Fra : Peter

Dato : 24-05-07 10:02

per christoffersen wrote:

> [...]
> domænenavnet er blvet brugt, og brugen relaterer sig til domænenavnet på en

Jeg takker for dine kommentarer !

Lidt ekstra info (og opstramning) i mit eksempel...

Domænenavnet har været brugt i flere år til en blog med bla. - om ikke
daglige så i hvert fald ugenlige - indlæg om ens passion for fisk
(f.eks. akvarie-fisk).

Lægges der generelt mere vægt på en økonomisk interesse i et domænenavn
end f.eks. en privat persons passion om, at skrive om et emne som
domænenavnet kan relateres til ?

--
Mvh Peter Rasmussen

Fra : per christoffersen

Dato : 24-05-07 10:34

"Peter" <peter@hisplace.ignore> skrev i en meddelelse
> Lægges der generelt mere vægt på en økonomisk interesse i et domænenavn
> end f.eks. en privat persons passion om, at skrive om et emne som
> domænenavnet kan relateres til ?

Jeg ved det ikke, - jeg synes ikke der er tilstrækkeligt med afgørelser (som
jeg kender til) til at kunne sige noget klart om det.

/Per

Fra : per christoffersen

Dato : 24-05-07 10:39

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter" <peter@hisplace.ignore> skrev i en meddelelse
>
> Jeg ved det ikke, - jeg synes ikke der er tilstrækkeligt med afgørelser
> (som jeg kender til) til at kunne sige noget klart om det.

Den her:
http://www.domaeneklager.dk/uploads/1089-twinsdk.pdf
er dog rimelig klar og temmelig sammenlignelig.

/Per

Fra : Bjarne

Dato : 24-05-07 13:25

per christoffersen skrev:
> "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
>
> Den her:
> http://www.domaeneklager.dk/uploads/1089-twinsdk.pdf
> er dog rimelig klar og temmelig sammenlignelig.

Men ville udfaldet have været et andet, hvis det havde været en lille
enkltmandsvirksomhed, som havde haft domænet?

Bjarne

Fra : Peter

Dato : 25-05-07 05:25

per christoffersen wrote:

> Den her:
> http://www.domaeneklager.dk/uploads/1089-twinsdk.pdf
> er dog rimelig klar og temmelig sammenlignelig.

Det må jeg nok sige, mange tak for du fandt den !

Mvh Peter

Fra : per christoffersen

Dato : 25-05-07 08:30

> Det må jeg nok sige, mange tak for du fandt den !

Velbekomme.
Det var lidt af et tilfælde, og jeg studsede kun over afgørelsen i
oversigten, fordi jeg ad anden vej kender til det involverede firma
(klageren), og tit har prøvet at ramme den forkerte hjemmeside, når jeg
skulle have fat i dem.

/Per