Våbentilladelse ved salg?
Fra : Toke Nørby

Dato : 23-05-07 08:38

Jeg har i en kasse med familiepapirer efterladt af min afdøde far
fundet en meget lang speciel "papirkniv" (kan til nød bruges som sådan
af ukendt oprindelse og har henvendt mig til et auktionsfirma for
at sælge den. Auktionsfirmaet siger, at jeg (retfærdigvis skal
oplyses, at de tilføjede ordet "vistnok") skal have
blankvåbentilladelse for at sælge den.

Men kan jeg ikke blot indlevere den til salg og så lade auktionshuset
om at tjekke at en evt. køber har den fornødne tilladelse til at
erhverve et sådant "blankvåben"?

Skal jeg også have blankvåbentilladelse for at sætte den til salg?

Jeg har googlet lidt på "våbentilladelse" og kunne ikke finde noget om
at jeg skal have våbentilladelse for at sætte den til salg, men
derimod, at man skal have våbentilladelse for at besidde den, så her
har familien åbenbart ikke været helt lovlydig igennem flere årtier.

PFT for svar
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : SoL

Dato : 23-05-07 09:24

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derimod, at man skal have våbentilladelse for at besidde den, så her
> har familien åbenbart ikke været helt lovlydig igennem flere årtier.

Du besidder vel kniven nu (uanset du agter at sælge) så mon ikke det kræver
en tilladelse.

Knud

Fra : Kong Gulerod

Dato : 23-05-07 09:23

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message
> [...]
| derimod, at man skal have våbentilladelse for at besidde den, så her
| har familien åbenbart ikke været helt lovlydig igennem flere årtier.

Du skal have blankvåbenstilladelse for overhoved at have den...men en køkken
kniv kræver ikke. Iøvrigt er det bare at gå ned på politistationen og få
en!.

Fra : Jubii

Dato : 23-05-07 09:54

> [...]
> at sælge den. Auktionsfirmaet siger, at jeg (retfærdigvis skal
> oplyses, at de tilføjede ordet "vistnok") skal have

Ja, netop.

> Men kan jeg ikke blot indlevere den til salg og så lade auktionshuset
> om at tjekke at en evt. køber har den fornødne tilladelse til at
> erhverve et sådant "blankvåben"?

Nej, du skal have een.

> Skal jeg også have blankvåbentilladelse for at sætte den til salg?

Ja.

> Jeg har googlet lidt på "våbentilladelse"

Kik hellere på retsinformation under våbenloven.

Her er lidt fra våbenloven.

§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller
stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller
anvende sådanne genstande eller stoffer. Det samme gælder for personer under
18 år med hensyn til de genstande, der er omfattet af § 1, stk. 2, litra a
og b.

Stk. 2. I tilfælde, hvor der efter stk. 1 gælder krav om tilladelse eller
alder for at erhverve eller besidde genstande eller stoffer, er det forbudt
at overdrage eller overlade andre besiddelsen af disse, medmindre
erhververen eller modtageren foreviser den fornødne tilladelse eller godtgør
at være fyldt 18 år. Justitsministeren fastsætter nærmere bestemmelser
herom.

Stk. 3. Foranstående bestemmelser skal dog ikke være til hinder for, at et
skydevåbens pibe- eller låsedele eller dele af baskyler ved istandsættelse
fornys. Tilsvarende gælder aftagelige magasiner til skydevåben.

§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber,
fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære kniv eller dolk,
medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt,
lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende
anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en
klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.

Stk. 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, at erhverve, besidde, bære eller anvende slag-
eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lignende.

Stk. 3. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved
overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller
at overlade andre besiddelsen af:

1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med
tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive,
faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de
i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt
skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er
konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering
kan trækkes ved brug af én hånd, kastestjerner, kasteknive samt kårdestokke
og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand.

2) Andre skarpe eller spidse våben, som ikke kan antages at have noget
anerkendelsesværdigt formål.

§ 6 b. For indgivelse af ansøgning om tilladelse efter denne lov betales 840
kr. For følgende tilladelser betales dog ikke:

1) Tilladelser til ammunition,

2) tilladelser til piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler,

3) tilladelser til lyddæmpere og optisk elektroniske sigtemidler med
lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr,

4) ind- og udførselstilladelser,

5) tilladelser til genopladning,

6) tilladelser vedrørende de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet
i § 1,

>7) tilladelser til blankvåben,

8) tilladelser til handlende,

9) tilladelser til signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,

10) tilladelser til tilskudsberettigede museer i henhold til museumsloven.

Stk. 2. Afgiften nedsættes til det halve, hvis ansøgeren i forvejen har en
våbentilladelse, for hvilken der er betalt fuld afgift.

Stk. 3. En våbentilladelse kan kun omfatte ét våben. Justitsministeren kan
dog fastsætte regler om, at visse tilladelser kan omfatte flere våben.

Stk. 4. Såfremt indehaveren af en våbentilladelse til et bestemt våben
udskifter våbenet, skal der udstedes ny tilladelse.

Stk. 5. Skifter indehaveren af en våbentilladelse navn, adresse eller
skytteforening, kan der afgiftsfrit udstedes ny våbentilladelse med samme
gyldighed som den oprindelige tilladelse.

Stk. 6. Er en tilladelse beskadiget eller bortkommet, kan der udstedes
tilladelse med samme gyldighed som den oprindelige tilladelse mod betaling
af 200 kr.

Fra : Toke Nørby

Dato : 23-05-07 15:42

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> wrote:

...snip
>Her er lidt fra våbenloven.

>§ 6 b. For indgivelse af ansøgning om tilladelse efter denne lov betales 840
>kr. For følgende tilladelser betales dog ikke:
...snip

Mange tak. Jeg vil så besøge den lokale sherif og anmode om en
ladelse.

Tak for hjælpen!
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 23-05-07 16:20

> Mange tak. Jeg vil så besøge den lokale sherif og anmode om en
> ladelse.

Hej Toke

Udfyld denne blanket,
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/68785ACF-022E-4D8B-9ABC-F4E0DB8BE96D/0/P704_23_1200.pdf ,
inden du går hjemmefra, så går det hurtigst. Det tager max en uge at få en
tilladelse, og for en gangs skyld er det gratis.

Peter

Fra : Toke Nørby

Dato : 23-05-07 17:30

"Peter Albrecthsen" <peteralbrect@hotmail.com> wrote:

> [...]
>inden du går hjemmefra, så går det hurtigst. Det tager max en uge at få en
>tilladelse, og for en gangs skyld er det gratis.

Meget fin service, Peter! Mange tak!
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Toke Nørby

Dato : 24-05-07 18:20

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote:

...snip og den er nu afleveret personligt. Reaktionen var: "Vi sender
tilladelsen om nogle dage"! Så igen: tak for god hjælp!
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/