Straf for vildledelse?
Fra : Neuman

Dato : 23-05-07 00:29

Hej

Jeg søger information om det er strafbart at vildlede en person om de
gældende danske love for at skræmme.

Ex:
A: Giv mig min is.
B: Nej det er min.
A: Hvis du ikke giver mig den står der i loven at du ikke kan søge en
videregående uddannelse.

Altså - A siger noget volapyk med henblik på at tilegne sig hvad han mener
er hans. Til dette bruger han en opfundet lov for at lægge pres på sin
modpart.
Er det strafbart?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-05-07 06:32

Neuman> Hej Jeg søger information om det er strafbart at vildlede
Neuman> en person om de gældende danske love for at skræmme.

Neuman> Ex: A: Giv mig min is. B: Nej det er min. A: Hvis du

Hvis is er det? Den ene eller den andens?

Neuman> ikke giver mig den står der i loven at du ikke kan søge en
Neuman> videregående uddannelse.

Neuman> Altså - A siger noget volapyk med henblik på at tilegne
Neuman> sig hvad han mener er hans. Til dette bruger han en
Neuman> opfundet lov for at lægge pres på sin modpart. Er det
Neuman> strafbart?

Hvad med bare at svare tilbage: Giv mig et par dage, så skal jeg tænke
over om du må få min is og undersage sagen nærmere og om det også
forholder sig som du beskriver?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : SoL

Dato : 23-05-07 06:48

"Neuman" <neuman@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Altså - A siger noget volapyk med henblik på at tilegne sig hvad han mener
> er hans. Til dette bruger han en opfundet lov for at lægge pres på sin

Hvad skulle du have gjort straftbart?
Den slags argumentation er da meget almindelig anvendt - ikke mindst i
dialogen med børn. Eksempel vis 'Du må ikke ...., FORDI JEG SIGER DET'

Knud

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 23-05-07 07:01

Jeg kan forstå af besvarelserne, at dit eksempel åbenbart kan gøres til
genstand for forskellige fortolkninger, hvilket kan gøre tilbagemeldingerne
uklare.

Må jeg ikke prøve med et andet eksempel:

Du køber en ny bil.
I kontrakten står indføjet, at hvis du reklamerer over en defekt ved bilen,
vil du skulle give bilen tilbage til forhandleren uden at få refunderet dine
penge.
Dette er i henhold til købelovens §216, stk. 18 som omhandler unødig trætte
i forbindelse med automobilkøb.

Dette er uden tvivl vildledning.
Det er på skrift.

Hvad siger juraen?

Venlig hilsen
Henrik E.

Fra : Christian Madsen

Dato : 23-05-07 11:08

Neuman skrev den 23-05-2007:
> [...]
> hans. Til dette bruger han en opfundet lov for at lægge pres på sin modpart.

Jo, det er starfbart efter STRFL § 279:

"For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe sig eller
andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at fremkalde, bestyrke
eller udnytte en vildfarelse bestemmer en anden til en handling eller
undladelse, hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem handlingen
eller undladelsen bliver afgørende, et formuetab."

Du fremkalder en vildfarelse, idet du lyver for ham om retstilstanden.
Dette gør du fordi du ønsker at han skal give dig din is, som vel har
en økonomisk værdi, hvorfor han lider et formuetab (og du får en
uberettiget vinding).

Om politiet vil tage sager, der vedrører så små beløb, er et helt andet
spørgsmål.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-05-07 11:56

Christian Madsen skrev:

> Du fremkalder en vildfarelse, idet du lyver for ham om retstilstanden.
> Dette gør du fordi du ønsker at han skal give dig din is

Jamen, når det nu er Neumanns is, så er det ikke bedrageri, men
kun løgn.

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 23-05-07 12:03

Bertel Lund Hansen skrev den 23-05-2007:

> Jamen, når det nu er Neumanns is, så er det ikke bedrageri, men
> kun løgn.

ahh, havde ikke set at det var "min" is. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Neuman

Dato : 23-05-07 17:30

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> vinding).
>
> Om politiet vil tage sager, der vedrører så små beløb, er et helt andet

Tak for svaret - i den virkelige verden handler det om lidt mere end en is

Det er en af mine venner som er B, hvor han hævder det er sin. A lagde
unødigt pres på ham i et forsøg på at han makkede ret. Det gjorde han så
heldigvis ikke.

Fra : Christian Madsen

Dato : 23-05-07 18:02

Neuman skrev den 23-05-2007:
> [...]
>
> Det er en af mine venner som er B, hvor han hævder det er sin. A lagde
> unødigt pres på ham i et forsøg på at han makkede ret. Det gjorde han så

Jeg troede at isen i dit eksempel var "B's". Jeg havde overset at han
ønskede at få noget tilbage, som han troede var sit eget. Det er derfor
IKKE bedrageri. Beklager misforståelsen.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Neuman

Dato : 23-05-07 19:06

> Jeg troede at isen i dit eksempel var "B's". Jeg havde overset at han
> ønskede at få noget tilbage, som han troede var sit eget. Det er derfor
> IKKE bedrageri. Beklager misforståelsen.

Hah - B stod med isen i mit eksempel. Det ER hans og han overdrog den
heldigvis ikke selvom han blev udsat for trusler.
Så du havde da vist ret i din første antagelse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-05-07 19:36

Neuman skrev:

> Hah - B stod med isen i mit eksempel. Det ER hans og han overdrog den
> heldigvis ikke selvom han blev udsat for trusler.
> Så du havde da vist ret i din første antagelse

Det kommer an på hvad A troede. Hvis han vitterligt var
overbevist om at det var hans is, var det ikke bedrageri. Hvis
han derimod vidste at det ikke var hans, så var det.

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 24-05-07 00:16

Bertel Lund Hansen skrev den 23-05-2007:

> Det kommer an på hvad A troede. Hvis han vitterligt var
> overbevist om at det var hans is, var det ikke bedrageri. Hvis
> han derimod vidste at det ikke var hans, så var det.

eller, hvis han det var A's is, men troede at det var B's, så er der
tale om forsøg på bedrageri ;)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen