Højresving for rødt for cyklister -
Fra : Beeblebrox

Dato : 22-05-07 18:32

Hej NG

Jeg mener at huske at tilbage i 80'erne eller 90'erne var der en
prøveperiode/længere periode hvor det var tilladt for cyklister at
svinge til højre for rødt lys i visse typer kryds.

Er der nogen herinde som kan be- eller afkræfte dette?

Jeg tænker *ikke* på forslag B86 fra 2003/2004 hvor der såvidt vides
ikke var en prøveperiode (Hvis der var en prøveperiode er jeg dog
interesseret i det alligevel).

Kort sagt er jeg interesseret i om det nogensinde har været tilladt
(enten fast eller i prøveperiode) for cyklister at dreje til højre for
rødt eller lignende 'for rødt' undtagelser.

Jeg ser frem til en masse gode svar

De bedste hilsner,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side // UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk>

Fra : per christoffersen

Dato : 23-05-07 13:55

"Beeblebrox" <beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> skrev i en meddelelse

> Kort sagt er jeg interesseret i om det nogensinde har været tilladt (enten
> fast eller i prøveperiode) for cyklister at dreje til højre for rødt eller
> lignende 'for rødt' undtagelser.

Hvis jeg graver dybt i min hukommelse, kan jeg huske, at jeg var til en
cykelprøve i folkeskolen.
Den bestod af en praktisk og en teoretisk del, og i den teoretiske del fik
jeg en fejl, som jeg bagefter måtte få min lærer til at rette til et korrekt
svar.
Det drejede sig om et højresving for cyklister, hvor man ikke lige skulle
tro, at det var lovligt at svinge. Det er muligt, at det har været ved rødt
lys, - eller også var det et spørgsmål om cyklister skulle stoppe helt op
ved fuldt stop skilt, når der skulle svinges til højre.
Det må have været omkring 1980 (+/- et par år).

> Jeg ser frem til en masse gode svar

Jeg ved så ikke lige om mit svar falder i den kategori

/Per

Fra : L.E.P.

Dato : 24-05-07 06:34

Wed, 23 May 2007 14:55:12 +0200, skrev "per christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> :

> [...]
>Det må have været omkring 1980 (+/- et par år).

>Jeg ved så ikke lige om mit svar falder i den kategori

Det har aldrig været tilladt for cyklister at dreje til højre for rødt
lys. Men de må godt dreje til højre ved fuld stop uden at standse helt
op, men kun hvis de kan køre direkt ind på en cykelsti.

Hilsen Lars

Fra : Frandsen

Dato : 24-05-07 08:22

"Beeblebrox" <beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> til højre for rødt lys i visse typer kryds.
>
> Er der nogen herinde som kan be- eller afkræfte dette?

Jeg kan huske tilbage i 90'erne, hvor en person netop havde dette spørgsmål
i trafikradioen, hvor vedkommende mente, at man godt, som cyklist, måtte
køre over for rødt (dreje til højre). Vedkommende fik en regulær skideballe
i radioen

På det tidspunkt havde jeg også en kollega, som var cykel-fanatiker, og han
kørte altså ret stærkt på sin racer, og han havde flere gange kørt ind i
andre, der lige lavede det berømte røde højresving.

Fra : Brian Christensen

Dato : 30-05-07 20:16

> Kort sagt er jeg interesseret i om det nogensinde har været tilladt (enten
> fast eller i prøveperiode) for cyklister at dreje til højre for rødt eller
> lignende 'for rødt' undtagelser.

hmmm - har ikke meget med sagen at gøre, men i flere stater i USA er det
tilladt for biler at dreje til højre ved rødt - noget man lige skal venne
sig til når man kører rundt derovre.

mvh Brian

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-05-07 21:20

Brian Christensen skrev:

> hmmm - har ikke meget med sagen at gøre, men i flere stater
> i USA er det tilladt for biler at dreje til højre ved rødt - noget
> man lige skal venne sig til når man kører rundt derovre.

Sådan mener jeg også at det var i DDR (de-de-var) før
"Die Wende".

--
Herluf :·)