Arbejdsskade: Erstatning fra egen forsikri~
Fra : Jakob Griffel

Dato : 22-05-07 13:37

Hej

En person er kommet til skade i forbindelse med arbejdet og har netop
fået brev fra Arbejdsskadestyrelsen om, at man har fastsat en méngrad
på 5 procent, hvilket udløser en erstatning på ca. 35.000 kr.
Hvordan vil ens egen ulykkesforsikring forholde sig i denne situation?
Vil man også kunne få erstatning herfra, eller vil de sige at man jo
har fået fra anden side?
Man har jo betalt præmie, så der budre vel kunne forventes erstatning
- eller hvad?

--
Hilsen Jakob

Fra : Codexx

Dato : 22-05-07 14:05

Jakob Griffel (slet GVYON) wrote:
> [...]
> har fået fra anden side?
> Man har jo betalt præmie, så der budre vel kunne forventes erstatning

Det klassiske svar: Hvad står der i forsikringsbetingelserne?

Generelt er ulykkesforsikringer dog summaforsikringer, som udbetales
uafhængigt af andre erstatningsudbetalinger osv.

/Bacher

Fra : Christian Madsen

Dato : 22-05-07 14:29

Codexx skrev den 22-05-2007:

> Det klassiske svar: Hvad står der i forsikringsbetingelserne?
>
> Generelt er ulykkesforsikringer dog summaforsikringer, som udbetales
> uafhængigt af andre erstatningsudbetalinger osv.
>
> /Bacher

Enig! Dog med den klassiske undtagelse af forsikring for skade på
tænder :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : alexbo

Dato : 22-05-07 14:56

"Jakob Griffel skrev

>En person er kommet til skade i forbindelse med arbejdet
---
> Hvordan vil ens egen ulykkesforsikring forholde sig i denne situation?
> Vil man også kunne få erstatning herfra, eller vil de sige at man jo
> har fået fra anden side?

Ja, hvis det er en heltidsforsikring og ikke en fritidsforsikring, som er
det mest almindelige.
Derudover skal mengraden være af en størrelse som aftalt i betingelserne.

På nedenstående link kan du læse mere.

http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringstyper/Ulykkesforsikring.aspxmvhAlex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 22-05-07 14:59

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> På nedenstående link kan du læse mere.

Et mere brugbart link.

Jeg undlader underskrift det koger bare sammen.

http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringstyper/Ulykkesforsikring.aspx

Fra : Jakob Griffel

Dato : 23-05-07 08:26

> Et mere brugbart link.
>
> Jeg undlader underskrift det koger bare sammen.
>
> http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringstyper/Ulykkesforsikring.aspx

Tak for oplysningerne

Jeg har lige et tillægsspørgsmål, som nok skal blive besvaret når vi får fat
i forsikringen, men her er det:
Efter at vi rodede i papirerne kom vi i tanke om, at der også har været en
anden heltidsulykkeforsikring (i et andet selskab), som dog er sagt op nu.
Men på ulykkestidspunktet var de altså begge to i kraft. Jeg mener jo, at
den nu opsagte forsikring også bør betale, idet den jo ikke var opsagt på
ulykkestidspunktet. Hvad siger i?

--
Hilsen Jakob

Fra : alexbo

Dato : 23-05-07 10:13

"Jakob Griffel" skrev

> [...]
> den nu opsagte forsikring også bør betale, idet den jo ikke var opsagt på

En forsikring dækker hvis den er i kraft på ulykkestidspunktet.
Hvis du har tegnet flere ulykkesforsikringer, kan du få erstatning fra dem
alle. Det gælder dog ikke tandskader, som betales efter regning fra
tandlægen.

En auto eller brandforsikring er en skadesforsikring, man får erstattet
skaden, her kan man ikke få erstatning fra flere selskaber.
Man kan altså ikke få tre nye huse for det ene der brænder, selvom man har
tegnet tre brandforsikringer.

Livs og ulykkesforsikringer er noget anderledes, det er en aftale om en sum
penge hvis man kommer ud for en ulykke.
Man kan her tegne forsikringen lige så stor man ønsker, eller flere
forsikringer.

Man kan sagtens forestille sig en privat forsikring, en fagforenings
gruppelivsforsikring, og en arbejdsgiverforsikring.
Så er du mere værd død end levende.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nick

Dato : 23-05-07 11:10

"alexbo" skrev i en meddelelse...
> Så er du mere værd død end levende.

Det gælder vel også for visse medborgere, upåagtet om de har nogle
forsikringer eller ej

/Nick